فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠انتقاد آیت الله وحید خراسانی از فیلم رستاخیز
🔹فیلم رستاخیز در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما ساعاتی پس از آن در پی انتقاد برخی علمای دینی و اعتراض برخی از افراد مذهبی با محتوای آن از جمله به تصویر کشیدن حضرت ابوالفضل عباس از پرده سینماها به پایین کشیده شد
❓سوال
♦️به تصویر کشیدن چهره افراد مذهبی چه منع فقهی دارد؟
♦️آیا شان معنوی حضرت عباس از پیامبر اولی العزمی مثل حضرت ابراهیم بالاتر است که چهره حضرت ابراهیم نشان داده می شود و کسی اعتراض نمی کند؟
♦️آیا به تصویر کشیدن حضرت عباس تاثیر منفی بر تصور مومنین از ایشان دارد؟
#فقه_سنتی
#تأمل
#مرجعیت
#وحید_خراسانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
✍ لباس دین(۱۴)
💠 آسیب های فردی لباس روحانیت
٣. منزوی شدن
🔹پیش تر درباره احتجاب به لباس صحبت کردیم. این جا از نظر تربیتی و شخصی به این مسأله می پردازیم؛ یعنی مشکلاتی که برای خود ما طلبه ها منهای مردم و تأثیرات منفی اجتماعی وجود دارد.
🔸شاید در یک مقایسه، این مطلب روشن تر شود. یک پلیس در حین مأموریت مثلا سر چهار راه از این که لباس متفاوتی به تن دارد، هیچ حس بدی ندارد و حتی تعامل خوبی با مردم برقرار می کند؛ اما اگر بنا باشد این آدم همیشه این لباس را در همه جا بپوشد، منزوی می شود. فرض کنید بخواهد روز جمعه برای صبحانه دو تا نان داغ بگیرد، لباس فرم بپوشد یا برای خرید چیزی با لباس فرم پلیسی ساعت ها در صف بایستد. آیا این آدم احساس راحتی خواهد کرد؟ یا احساس می کند میان این لباس خاص با صف تناسبی نیست؟ این لباس توی ذوق میزند و همان مردمی که با این لباس در سر چهار راه کنار آمده بودند، در صف خرید نمی توانند کنار بیایند. پس او ناگزیر فاصله می گیرد یا راحت سخن نمی گوید.
من طلبه هم داخل مسجد با این لباس مشکلی ندارم و با مردم گرم می گیرم؛ زیرا از نظر مردم، مقدس است و مسجد هم مکان مقدسی است، نه صف خرید چیزی. مسجد با این لباس، بی تناسب نیست؛ اما وقتی از مسجد بیرون می رویم و وارد ابعاد دیگر زندگی می شویم؛ یعنی فضایی که دیگر مقدس نیست، این لباس به چشم می آید و انگشت نما می شود و طلبه را منزوی می کند.
🔻البته من هم می دانم که برخی طلبه ها درون این لباس هم منزوی نیستند؛ اما آنها در صد کمی هستند که شخصیت خاص و فوق العاده ای دارند. چه در لباس یا در غیر آن، کار خودشان می کنند؛ اما این عده ملاک قضاوت نیستند؛ چون عملکرد نوابغ، ملاک قضاوت درباره یک نظام آموزشی قرار نمی گیرد.
🔻این انزوا به شخصیت اجتماعی ما ضربه زده است. شخصیت اجتماعی، بخشی از هویت ماست. بخشی از آن چیزی است که دین در صدد تربیت آن است.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
گنج های روزی در گشاده رویی است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیزر | گفتوگوی علمی آیتالله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی
➖➖
آیتالله علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتوگویی مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنشهایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفتوگو و مناظره علمی نموده بود که در چند روز اخیر این گفت و گوی علمی بین این دو استاد حوزه برگزار گردید.
📄 متن گفتوگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی👇
hawzahnews.com/news/946803
📹 فیلم کامل این گفتوگو:👇
hawzahnews.com/xb4n9
📸 تصاویر:
hawzahnews.com/xb4nr
#علوم_انسانی
#اقتصاد_اسلامی
#علوی_بروجردی
#استاد_خسروپناه
#مناظره
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠الگوریتم نظام بروکراتیک دینی معاصر
♦️با این الگوریتم چقدر موافقید ؟
♦️آیا این طرح را بازتاب واقعی تفکر دینی معاصر حوزه های علمیه می دانید ؟
♦️آیا حکم ارتداد در تقابل با نظریه تحقیقی بودن اعتقادات نیست ؟
♦️به راستی مگر جز اینست که جواب استدلال را باید با استدلال داد؟
#تأمل
#ارتداد
#فقه_سنتی
#آزاد_اندیشی
#استبداد_دینی
#استبداد_فکری
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از mahdi nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️دوست دارید بودجه مملکتتون صرف کدوم گزینه بشه؟
۱.ساخت بزرگراه
۲.کمک به نیروهای مقاومت حزب الله
#مصاحبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
بیشترین چیزی که امت مرا به بهشت وارد می کند تقوی الهی و خوش اخلاقی است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📚معرفی کتاب: مشرکی در خانواده پیامبر
کتابی از حسن محدثی و بیژن عبدالکریمی راجع به رابطه عاشقانه ابوالعاص و زینب دختر پیامبر (ص) است.
این کتاب از پرفروشترین کتابهای سال ۱۳۹۶ بودهاست.
🔹ابوالعاص بن ربیع، همسر زینب و داماد پیامبر اسلام بود، اما تا پیش از سال دوم هجری و اسارتش در جنگ بدر و گویا حتی تا سال شش و هفتم هجری علیرغم رفتن به مدینه و زندگی با همسرش از مشرکان محسوب میشد و بنابراین، مؤلفان او را «مشرکی در خانواده پیامبر» لقب دادهاند.
🔸به گفته مؤلفان، «این داستان نحوه کشمکش میان عشق و ایمان در دل زینب، دختر پیامبر و نیز نحوه رویارویی پیامبر با عشق دخترش به یک مشرک را نشان میدهد. این کتاب میکوشد تا جایگاه «عشق انسانی» را در روح و احساس پیامبر نشان دهد.
#معرفی_کتاب
#رمان
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر (2)
🔹با تتبعی که صورت گرفت فقط دوعالم معتبر شیعه ازمتقدمین پیدا شد که صراحتا به شکافته شدن دیوار کعبه حین ولادت حضرت علی اشاره کرده است . شیخ صدوق در سه کتاب خود البته با سندی واحد (امالی ج 1 ص 196،علل الشرائع ج 1 ص 135،معانی الاخبار ج 1 ص 62) و شیخ طوسی در امالی خود ج 1 ص 706 با سه طریق مختلف .
🔸شیخ صدوق روایت را با این سند نقل کرده است :
حدثنا علي بن أحمد بن موسى الدقاق (رحمه الله)، قال: حدثنا محمد ابن جعفر الاسدي، قال: حدثنا موسى بن عمران، عن الحسين بن يزيد، عن محمد بن سنان، عن المفضل بن عمر، عن ثابت بن دينار، عن سعيد بن جبير، قال: قال يزيد بن قعنب
♦️راوی اول علی بن احمد بن موسی استاد شیخ صدوق است.دلیلی بر وثاقت او جز نقل های متعدد و کثرت ترحم شیخ صدوق وجود ندارد .اینکه اکثار روایت اجلاء یا کثرت ترحم اعلام بر وثاقت کسی دلالت کند بحثی مبنایی است و بسته به مبنای رجالی دارد.خلاصه اینکه دلالت این دو بر وثاقت راوی محل خدشه است
♦️ابن عقده، نجاشی،شیخ طوسی،شیخ مفید و ابن غضائری محمد بن سنان را تضعیف کرده و فضل بن شاذان او را از کذابین دانسته است.تضعیف این اعلام باب اعتماد را بر روایات نقل شده از محمد بن سنان بسته و ما را به نتیجه ای که محقق خویی از بررسی شخصیت محمد بن سنان رسانده می رساند (عدم اعتبار روایات او).لازم به تذکر است که تا دوره اوج گیری اخباریون هم دو نظر در مورد او بود. اولی تردد حال او بین توثیق و تعضیف و دیگری تضعیف او.
♦️مفضل بن عمر که به کتاب توحید مفضل معروف است بنابر تحقیق نمی شود به روایات او عمل کرد و ادله وثاقت او ضعیف است .تلاش رجالیون برای تضعیف ادله تضعیف او ناتمام است.در ضمن انتساب کتاب توحید و املاء آن از طرف امام صادق بر مفضل به شدت مورد تردید است که مجالی دیگر می خواهد.
♦️اشکال بعدی در سند متوجه روایت سعید بن جبیر از یزید بن قعنب است . فی الواقع نگارنده نه در کتب رجالی اهل سنت و نه در کتب رجالی تشیع شرح حالی ولو مختصری از یزید بن قعنب نیافته است .تنها چیزی که در مورد او گفته شده اینست که مشرک بوده و حتی بعد از دیدن این ماجرا هم باز ایمان نیاورده و به حال شرک از دنیا رفته است. دلیلی بر وثاقت او وجود ندارد و اصلا هویت او معلوم نیست.
با فرض وجود تاریخی یزید بن قعنب و تذکر این نکته که در برخی روایات اسم او همراه عباس بن عبدالمطلب راویان اصلی و مشترک خبر شکافته شدن کعبه ذکر شده و با توجه به وفات عباس بن عبدالمطلب در سال 32 ه.ق بعید به نظر می رسد که سعید بن جبیر بتواند بدون واسطه از یزید بن قعنب روایت نقل کند . سعید بن جبیر متولد سال 45 قمری است. لذا با توجه بدین نکات روایت مرسل خواهد شد.خلاصه اینکه این روایت به لحاظ رجالی اعتباری ندارد
♦️این بود بررسی رجالی روایت ذکر شده در سه کتاب شیخ صدوق.بررسی رجالی روایت مذکور در امالی شیخ طوسی و در انتهاء بررسی متنی این روایات به پست های دیگر موکول می شود.
#تأمل
#نقد_مشهورات
#اخبار_جعلی
#جعلیات
#شکافته_شدن_کعبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام باقر علیه السلام:
خدا را نشناخته آنکه نافرمانی اش کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ لباس دین(۱۵)
💠 آسیب های فردی لباس روحانیت
۴. کم تحرکی
🔹لباسی که به تن ماست، برای غیر منبر و مسجد، محدودیت دارد. لباس بسیار سنگینی است که اجازه تحرک را می گیرد. گذشته از جنبه های روانی که طلبه را منزوی می کند، خود لباس هم سنگین است و عملا اجازه تحرک را از طلبه می ستاند؛ مثلا شما می خواهید بروید سر کوچه و نان بگیرید. اگر لباس عادی و سبک بپوشید، خیلی زود به این تصمیم می رسید؛ چون هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی سختتان نیست؛ اما اگر بنا باشد برای رفتن به سر کوچه عمامه و عبا و قبا بپوشید و تصور کنید که احتمالا باید با این لباس صف هم بایستید و نگاه های مردم را هم تحمل کنید، خیلی سختتان می شود و شاید اگر مجبور نشوید، اقدام نکنید یا اگر فرد دیگری را سراغ داشته باشید، وی را بفرستید.
🔸من به عنوان یک طلبه دقت کرده ام، اغلب طلبه ها بعد از معمم شدن، وزن زیاد می کنند و این نه از پرخوری بلکه از کم تحرکی بعد از پوشیدن لباس است. کم تحرکی هم مادر بسیاری از بیماری ها است.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🍃 #نسیم_یار_مهربان🍃🌷
#یاایهاالعزیز
انگار آدینهها،
یشتر دلم برایتان تنگ است ...
انگار بیشتر چشم بهراهتان هستم...
انگار مرغ دلم
بی تاب تر به دیوار قفس
میکوبد ...
انگار قلبم بیقرارتر است ...
آدینه ها انگار،
جانم فقط
در آسمان یاد شما میل پرواز دارد ...
انگار در وجودم
هزار پروانه
زیر طاق رنگین کمان مهرتان صف کشیده اند ...
آدینه ها روز شماست ...
روز منتظران امیدوار ...
روز خوبِ آمدنتان ...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
✍ آیا «فخر رازی» شیعه بوده است!؟
💠 آیت الله حسینی قزوینی:
🔹بعضی از اعاظم، بر اساس سخن «فخر رازی»، معتقد هستند که وی شیعه بوده است! حتی حضرت آیة الله حسن زاده آملی، که ما مدتی بخشی از قسمت های فلسفه را محضر ایشان خواندیم، خیلی مصر بود که بر اینکه فخر رازی، شیعه است. و دلیل بر گفتار خود را هم، همین کلام فخر رازی می آورد.
🔻ما نظرمان، صد در صد خلاف این است؛ چون تلاشی که «فخر رازی» برای تثبیت خلافت ابوبکر کرده است، شاید در شش قرن اول اسلام، کمتر کسی اینقدر تلاش کرده باشد. و کسی که واقعاً عقیده شیعه داشته باشد، اینچنین عمل نمی کند.
🔸شما آیه «غار» را ببینید، من در این چهارده قرن، شبهاتی را که آقای فخر رازی در این آیه جواب داده و با آیه غار، آیه 40 سوره توبه؛ اثبات کرده، خلافت و حقانیت و همراهی ابوبکر با نبی مکرم را؛ احدی از علمای اهل سنت این تلاش را نکرده اند.
🔸هر کس که بعد از «فخر رازی» آمده، یا عین کلمات او را نقل کرده، یا مضمون سخنان او بوده است. اگر کسی شیعه باشد، و حتی بخواهد تقیه هم بکند، چند سطری برای حفظ جانش، سخن می گوید و رد می شود، نه اینکه اینگونه خوش رقصی بکند.
🔻بنابراین ما خدمت حضرت آیة الله حسن زاده و دیگران، عرض می کنیم که اگر اینها می گویند که «من اقتدي في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدي»؛ آن دینی را که اینها می گویند باعث هدایت است، غیر از آن دینی است که ما از امیرالمؤمنین می شناسیم! غیر از دینی است که شیعه به آن اعتقاد دارد.
🔻دینی که «فخر رازی» می گوید که علی(سلام الله علیه) داشته و باعث هدایت است، دینی است که با «ابوبکر» بیعت کرده، و مشروعیت خلافت او را قبول کرده است؛ با «عمر» بیعت کرده، و مشاور او بوده؛ خودش را خلیفه چهارم می دانسته است و... بنابراین دینی از علی باعث هدایت است، که فخر رازی از علی سراغ دارد، نه آن دینی را که شیعه نسبت به علی بن ابی طالب معتقد است.
🔻در هر صورت، باز به عنوان یک «صغری»، فخر رازی حرف قشنگی می زند: «من اقتدي في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدي»؛ صغرویتش، صغرویت خوبی است. حال تفسیر این صغری و اینکه کبرای این قضیه چگونه باشد، بحث دیگری است.
کلام مقارن 94/02/15
#امامت
#ولایت
#اهل_سنت
#فخر_رازی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر(3)
🔹به سبب مهمتربودن بحث بررسی دلالی دو حدیث در مورد شکافته شدن کعبه بررسی رجالی حدیث امالی شیخ طوسی به زمان دیگری موکول شده و در این پست بررسی دلالی صورت می گیرد.
💠اما ملاحظاتی که بر این دو خبر وارد است:
♦️1- مضمون این خبر به گونه ای است که گویا فاطمه بنت اسد قبل ازنزول قرآن، همه داستان های قرآنی را می دانسته است. در حالی که این داستانها در جامعه ی آنروز مکه و حجاز رواج نداشته است.به عنوان مثال فاطمه بنت اسد شبیه عبارات قرآنی در باب ولادت حضرت عیسی بیان می کنند (مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ حَيْثُ اخْتَارَهَا اللَّهُ، وَ يَسَّرَ عَلَيْهَا وِلَادَةَ عِيسَى، فَهَزَّتِ الْجِذْعَ الْيَابِسَ مِنَ النَّخْلَةِ فِي فَلَاةٍ مِنَ الْأَرْضِ حَتَّى تُسَاقِطَ عَلَيْهَا رُطَباً جَنِيًّا،)
♦️2- این خبر با سخن خود امیر المومنین که فرموده است مادرم مرا حیدر نام نهاد، در تعارضی آشکار است. در این خبر آمده که موقع بیرون آمدن از کعبه هاتفی به فاطمه بنت اسد می گوید که : یا فَاطِمَةُ، سَمِّيهِ عَلِيّاً، فَأَنَا الْعَلِيُّ الْأَعْلَى، وَ إِنِّي خَلَقْتُهُ مِنْ قُدْرَتِي، وَ عِزِّ جَلَالِي، وَ قِسْطِ عَدْلِي، وَ اشْتَقَقْتُ اسْمَهُ مِنْ اسْمِي. این در حالیست که در جنگ خیبر حضرت علی در جواب رجز مرحب اسمی که مادرشان انتخاب کرده بود را حیدر ذکر می کنند. (أنا الذي سَمَّتنْي أًمّي حَيْدَرة . الارشاد ج 1ص 127 ). فی الواقع همین اشکال برای رد خبر کفایت می کند.
♦️3- در این خبر فاطمه بنت اسد خود را، از زنانی چون آسیه، که در قرآن به عنوان الگوی ایمان ( تحریم/11-12) معرفی شده و یا مریم که سرور زنان جهان اعلام شده (آل عمران/42) برتر دانسته است که خلاف صریح آیات قرآن کریم است(وَ إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَنِي وَ فَضَّلَنِي عَلَيْهِمَا، وَ عَلَى كُلِّ مَنْ مَضَى قَبْلِي مِنْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ). همچنین با روایت مشهور نبوی در مورد چهار زن بهشتی نیز در تعارض است.
♦️4- ظاهرعبارت وَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِكَ الرَّسُولُ، نشانگر اینست که فاطمه بنت اسد به رسالت پیامبر اسلام معتقد بوده است در حالی که رسالت پیامبر اسلام حدودا ده سال بعد شروع خواهدشد.
♦️5- سخن گفتن حضرت علی وقتی در رحم مادر بوده است (وَ بِهَذَا الْمَوْلُودِ الَّذِي فِي أَحْشَائِي الَّذِي يُكَلِّمُنِي وَ يُؤْنِسُنِي بِحَدِيثِهِ) و موقعی که اولین بار پدر خود را می بینید (قَالَ: فَلَمَّا رَآهُ أَبُو طَالِبٍ سَرَّهُ وَ قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَتِ، وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ)
♦️6- جالب اینکه عباس بن عبدالمطلب و یزید بن قعنب که راویان بی واسطه این ماجرا بودند بعد از دین این عمل خارق العاده اسلام نیاورده اند.عباس حداقل تا هجرت پیامبر اسلام نیاورده و یزید هم با فرض وجود خارجی او هرگز مسلمان نشد.این دو حتی بعد از دیدن نوری که ازدهان حضرت علی خارج شده و به سمت آسمان رفته هم باز تغییری درخود اعمال نکردند که جای شگفتی دارد!!!
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#اخبار_جعلی
#شکافته_شدن_کعبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11