eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(10) ♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش دوم 🔹6-حقوق بشر : همه افراد بشر از حق مالکیت برخوردارند و اجرت کارشان به خودشان تعلق می گیرد قرائت مشهور:برده تنها با اذن مولی مالک چیزی می شود و اجرت کار او متعلق به مالکش است 🔹7-حقوق بشر : اسرای جنگی از حقوق ویژه ای برخوردارند و قطعا برده محسوب نمی شوند قرائت مشهور: تمامی ساکنان دارالحرب که به استیلای سپاه اسلام در آمده است اعم از نظامی و غیرنظامی، مرد و زن و کودک برده محسوب می شوند و بین سربازان،والی و دولت تقسیم می شوند 🔹8-حقوق بشر : هر کس حق دارد سبک زندگی،مسکن و کار خود را آزادانه انتخاب کند و دیگران حق ندارند چیزی را به او تحمیل کنند قرائت مشهور:رضایت برده در سبک زندگی،مسکن و کار او لازم نیست.او در تمامی موارد تابع مولی است و مجبور است نظر او را در حیطه شرع تامین کند 🔹9-حقوق بشر : مردم در مقابل قانون مساویند و با ارتکاب جرم مشابه از مجازات یکسانی برخوردارند قرائت مشهور : مجازات برده فی الجمله نصف مجازات افراد آزاد است. افراد آزاد به خاطر کشتن عمدی بردگان قصاص نمی شوند اما بردگان به واسطه قتل عمدی افراد آزاد قصاص می شوند 🔹10-حقوق بشر :هر کس حق استراحت،فراغت،تفریح، زندگی خصوصی و آموزش و پرورش دارد قرائت مشهور : برده بدون اجازه مولی از حق استراحت،فراغت،تفریح،زندگی خصوصی و آموزش و پرورش برخوردار نیست ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند حسینعلی 2 🔹معرفی مستند «حسینعلی۲» که بنا بر گفته‌ی سازندگان آن به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد مرحوم آیت‌الله منتظری ساخته شده است. 🔹در این مستند چهره‌هایی همچون آیت‌الله موسوی تبریزی، احمد منتظری، سیدهادی هاشمی، محسن کدیور، حسن یوسفی اشکوری، سیدمحمدعلی ایازی، محمد توسلی، عماد باقی، مصطفی ایزدی، تقی رحمانی، فضل‌الله صلواتی، مجتبی لطفی و… روایت و دیدگاه خود در مورد آیت‌الله حسینعلی منتظری را بیان کرده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️«مباحث بی سر و ته»؛ «قیل و قالهای وهمی»؛ «اسمش علم و حقیقتش جهل»! ♦️گله و حسرت استاد جلال الدین همایی از تورم علم اصول فقه و عمری که به پای بحثهای ناسودمند آن گذشت... (مقدمه کنوز المعزمین: ص ۱۹) ♦️اصول فقه چیزیست که اسمش علم و حقیقت و خاصیتش جهل بود 🔹سیدجلال‌الدین همایی شیرازی اصفهانی معروف به جلال‌الدین همایی و جلال همایی، متخلص به سنا شاعر، مدرس،‌ مصحح، پژوهشگر، فقیه،‌ فیلسوف، مورّخ، منجم، مجتهد و حافظ کل قرآن بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(11) ♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش سوم 🔹11- حقوق بشر : استمتاع جنسی از دختران و زنان بدون رضایت آنان ممنوع است.هیچ کس حق ندارد زن یا دختری را برای استمتاع جنسی در اختیار مرد دیگری بگذارد قرائت مشهور: در اختیار گرفتن یک برده مونث در حکم ازدواج با وی است . مالک برده مونث حتی بدون رضایت وی حق هرگونه استمتاع جنسی از او را دارد. مولی می تواند کنیز خود را بدون ازدواج و برای استمتاع جنسی به مرد دیگری تحلیل کند 🔹12- حقوق بشر : هیچکس حق ندارد به جای قاضی و دادگاه دیگری را مجازات کند قرائت مشهور: مولی ولو غیرمجتهد و غیرعادل حق دارد برده خود را تعزیز نماید و حدود شرعی را در صورت لزوم بر او جاری نماید 🔹13- حقوق بشر : هیچکس را نمی توان به زور از ازدواج منع کرد یا به ازدواج با فرد خاصی مجبور کرد. ازدواج بدون رضایت طرفین مجاز نیست قرائت مشهور : ازدواج برده کلا به دست مولی است . او می تواند آنها را به زوجیت هر که بخواهد درآورد یا از ازدواج با فرد مورد نظر برده جلوگیری کند یا اصولا نگذارد آنها ازدواج کنند 🔹14- حقوق بشر :هر کس حق دارد در اداره حوزه عمومی جامعه خود شرکت کند قرائت مشهور : هرگونه دخالت برده در حوزه عمومی بدون اذن مولی ممنوع است 🔹15- حقوق بشر : هیچ کس حق ندارد کانون خانواده دیگری را متلاشی کند،فرزند را از والدینش جدا کند و زن و شوهر را بدون رضایت آنها از یکدیگر جدا نماید قرائت مشهور : مولی حق دارد کودک را پس از هفت سالگی از مادرش جدا کرده و به فروش رساند.مولی حق دارد ازدواج غلام و کنیز خود را بدون طلاق و بدون رضایت آنان فسخ نماید.ازدواج افراد متاهل پس از برده شدن خود به خود فسخ می شود ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️احکام زنا از نگاه استاد رائفی پور! 🔹1- همانطور که قبلا گفته شد اثبات زنا و لواط و سرقت و... صرفاً به وجود شاهد نیست و اقرار هم طریق اثبات جرم است. برخی فقها و حقوق دانان، علم قاضی را هم یکی دیگر از طرق اثبات جرم میدانند. لذا اینکه مکررا این مطلب بیان شود که چهارشاهد لازم است صحت ندارد و بسیاری از مجرمان با اقرارشان موجب اثبات جرم می شوند. 🔹2- اینکه خدا میخواهد ماست مالی کند تصور باطل و غلط استاد رائفی پور است . هیچ حکم شرعی برای توجیه خلاف و گناه انجام شده اثبات شده نیست و چنین چیزی وجود خارجی ندارد. اینکه اثبات برخی جرائم، سخت و دشوار باشد یک مطلب است و اینکه خدا میخواهد چیزی را ماست مالی کند مطلبی دیگر. عبارت ماست مالی در جایی بکار می رود که مطلبی و حقیقتی ثابت شده است و برخی تلاش دارند آنرا لاپوشانی و مخفی یا توجیه کنند تا از مجازات یا مواخذه نجات پیدا کنند. 🔹3- لزوم چهارشاهد در زنا و لواط به معنای این نیست که خدا نمیخواهد اثبات شود بلکه در روایتی از امام صادق(ع) حکمتش این چنین بیان شده که «این به خاطر آن است که در زنا دو حدّ است، حدّى بر مرد جارى مى شود، و حدّى بر زن، لذا چهار شاهد لازم است، اما در قتل نفس تنها یک حدّ درباره قاتل جارى مى گردد»..(علل الشرایع 2/ 510) . 🔹4- می گوید اینها را جلوی هم ازشان نپرس! در این باره فقها بیان داشتند که شرط است که همه شاهدان،در یک مجلس و در یک مکان واحد شهادت بدهند (النهایة شیخ طوسی/ 690 ،جواهرالکلام 34 / 60 ،الموسوعة الفقهية 5 / 170 و کشف اللثام 2/ 177) فقط در یک صورت گفته اند مستحب است شاهدان را جدا کنند آن هم در وقتی است که یکی، جزییات را تعریف کند که در اینصورت بهتر است برای اطمینان از صحت واقعه، متفرق، شهادت آنها استماع شود. جدا شهادت دادن واجب نیست و مطلب ایشان تصور باطلی است. 🔹5- درباره شاهدان فرمودند:تک تک باید بیاوری و اگر یکی یک خرده ای فرق کرد همه باید شلاق بخورند کجا و در کدام منبع فقهی حدیثی اصولی، چنین چیزی آمده است؟ در کدام روایت؟ در کدام کتاب فقهی؟ کدام فقیه و عالم شیعی چنین حرفی زده است که اگر یک خرده ای فرق کرد همه باید شلاق بخورند؟ اتفاقا فقها تصریح کردند که ذکر جزئیات لازم نیست و همینکه شاهدان، شهادت بر اصل وقوع زنا بدهند کافی است .(تفصیل الشریعه فاضل لنکرانی[کتاب الصوم و الاعتکاف] /256 و مهذب الاحکام 27/ 261 و تحریر الوسیلة 2/ 461) 🔹6- اما اینکه آیا کسی که چنین صحنه ای را دیده است عادل است؟! مطلبی است که با تتبع در کتب فقهی جوابش روشن می شود. زیرا شهادت، دو مقام دارد: تحمل شهادت و ادای شهادت. آنچه عدالت در آن معتبر است مقام ادای شهادت است نه تحمل شهادت. لذا فقها تصریح کردند که شاهد اگر در وقت تحمل شهادت، صغیر یا کافر یا فاسق باشد و بعدا مانع زائل شود شهادتش مقبول است.(تحریر الاحکام علامه حلی 5 / 259) و حتی فردی که به فسق مشهور است هم اگر توبه کند شهادتش مقبول است (مسالک الافهام 14/ 216 و شرایع الاسلام 4/ 120 ) مضافا که عدالت به معنای گناه نکردن نیست و الا عدالت، مستلزم عصمت فرد عادل می شد. بلکه ملکه ای است که انسان را از گناه باز میدارد و مانع ارتکاب کبائر و اصرار بر صغائر می شود(مصباح الشريعة في شرح تحرير الوسيلة 1/ 205) و با یک گناه، عدالت کسی مخدوش نمی شود. در نتیجه اگر کسی چنین صحنه ای را مشاهده کند تا شهادت بدهد ضرری به عدالتش نمی زند(نظام القضاء و الشهادة سبحانی 2/ 306) 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️استاد احمدی شاهرودی : اولین اقتصاددان عالم اگر برود با یک مجتهد( مثل محقق خویی یا شیخ اعظم) حدود نیم ساعت صحبت کند قطعا این اقتصاددان اول عالم در علمی که در آن تخصص دارد مجاب خواهد شد!! 🔹این همه «خودشیفتگی »و «خود عالم پنداری» از کجا آمده است؟ این حجم از کبر علمی چگونه پدید آمده است؟ چرا برخی حوزویان تصور میکنند همه علوم و معارف بشری و غیربشری در چهار کتاب فقه و اصول حوزه خلاصه شده است و اگر در احکام شرعی عملی فرعی، باسواد باشند محق هستند درباره فیزیک و شیمی و اقتصاد و فلسفه و تاریخ و روانشناسی و حقوق و نجوم و طب و... سخن بگویند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام(12) ♦️اكنون سوال اين است كه مسلمان معاصر با مسأله بردگی چگونه می بايد برخوردكند؟ ساده ترين پاسخ اين است كه امروز برده اي در كار نيست تا موضع گيری درباره آن لازم باشد. به زبان ديگر مسأله عبيد و اماء و احكام مرتبط با آن از حیطه احكام مبتلابه خارج شده است و لزومی به صرف وقت در اين زمينه نيست. اكثر عالمان مسلمان معاصر كوشيده اند با سكوت و نپرداختن به احكام برده داری از كنار مسأله سالم خارج شوند، بي آنكه نفياً و اثباتاً درباره اش سخن بگويند و به مشكلات عديده مسأله پاسخ گويند ♦️اين شيوه حلال مشكل نيست و تنها جواب را به تأخير مي اندازد. برخی از احكام بردگان در متن قرآن آمده است. به اعتقاد مسلمانان مباحث قرآنی مباحث همه زمان ها و همه مكان هاست. به علاوه بسياري از مباحث دینی به طور طبيعي با بحث برده ممزوج است ازقبيل: مباحث كفارات، زكات، خمس، قصاص، ديات، بيع، نكاح، طلاق و جهاد. هيچ فقیهی بدون تعيين موضع قطعي دربارهبرده نمیتواند در مباحث ياد شده اجتهادكند. سالبه به انتفاء موضوع بودن يا مبتلابه نبودن، ضرورت يك بحث علمی را زايل نمي كند. ♦️در مواجهه با مسأله برده داری در بين عالمان معاصر مسلمان دو موضع قابل تفكيك است. موضع اول: پذيرش اصل مسأله برده داری به عنوان یکی از مسائل دینی حتي در عصر ما. موضع دوم: نفی مطلق برده داری به عنوان يك موضع دینی در اين دوران. ادامه دارد.. 👇👇 @Taammolate_talabegi