تأملات طلبگی
♦️شیخ حسن میلانی
آیت الله قاضی ، علامه طباطبایی ،تفکیکی ها، میرزا مهدی اصفهانی ،حلبی غلط ترین، مزخرف ترین ، بی اساس ترین عقاید و ضد قرآن و روایات را دارند!
#تأمل
#حسن_میلانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام (13)
♦️ قرآن کريم و مسأله بردگی(1)
هر بحثی درباره مسأله برده داری در اسلام بدون مطالعه ديدگاه قرآن کريم در اين باره ابتر خواهد بود. موضع قرآن کريم درباره برده داری به شرح زير قابل گزارش است:
🔹۱ـ قرآن کريم هيچ يك از اسباب بردگی را امضا يا تأييد نكرده است. اصولاً قرآن از مبدأ بردگی و اينكه چگونه برده گرفته شود نفياً و اثباتاً بحث نكرده است. بنابراين هيچ يك از اسباب هفت گانه بردگی مستند قرآنی ندارد. قرآن حتي از استرقاق اسراي جنگی بحث نكرده است، چه برسد به اينكه آن را تأييد يا امضا كند.
مهمترين آيه بحث اسير جنگی آیه4 سوره محمد است . در اين آيه درباره اسير جنگی دو راه حل ارائه شده، يكي آزادی بلاعوض و ديگري آزادی با عوض ازقبيل مبادله با اسيران مسلمان يا دريافت غرامت و مانند آن. اما راه حل سومی به نام استرقاق نه در متن آيه آمده نه از آيه قابل استنباط است، بلكه قطعاً استرقاق اسير جنگی قابل استناد به قرآن کريم نيست. آري اين حكم مستفاد از سنت و روايات است كه خواهدآمد.
🔹۲ـ مسأله آزادی بردگان يا اسباب رفع بردگی مورد بحث و عنايت قرآن کريم واقع شده و چهار محور زوال بردگی را به رسميت شناخته است .شامل دو سبب اختياری و دو سبب الزامی به شرح زير:
الف ـ تشويق به عتق: «و ما ادريك ما العقبه، فك رقبه» (بلد۱۲ ـ۱۱) «و تو چه دانی عقبه چيست؟ آزادسازی برده.»
ب ـ تشويق به مكاتبه: «والذين يبتغون الكتاب مماملكت ايمانكم فكاتبوهم ان علمتم فيهم خيراً و آتوهم من مال الله الذي آتيكم» (نور ۳۳) «و كساني از ملك يمين هايتان كه قصد بازخريد خويش را دارند، اگر در آن ها خيری سراغ داريد، آنان را بازخريد كنيد و به آنان (براي كمك به بازخريدشان) از مال الهی (سهمی از زكات) كه به شما بخشيده است، ببخشيد.»
ج ـ آزادي بردگان از طريق زكات: انما الصدقات للفقراء والمساكين و العاملين عليها و المؤلفه قلوبهم و في الرقاب و الغارمين و في سبيل الله و ابن السبيل فريضه من الله و الله عليم حكيم» (توبه ۶۰) «زكات فقط برای تهيدستان و بينوايان و كارگزاران آن و دلجویی شدگان و بردگان و وامداران و هزينه در راه خدا و در راه ماندگان است و فرضيه ای الهی است و خداوند دانای فرزانه است.» از منظر قرآنی يكي از ويژگی های ابرار هزينه كردن برای آزادي بردگان است (بقره ۱۷۷).
د ـ آزادی بردگان به عنوان خصال كفارات: قرآن كفاره سه گناه را آزادی برده قرار داده است: اول ـ قتل خطایی : «و من قتل مؤمنا خطاً فتحرير رقبه مؤمنه» (نساء ۹۲) «هرکس مؤمنی را به خطا بكشد بر اوست كه (به كفاره) برده مؤمنی را آزاد كند.» دوم: كفاره قسم (مائده ۸۹). سوم: كفاره ظهار (مجادله ۳).
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️چند ادعای بی اساس و پاسخ آن ( نقدی بر استاد احمدی شاهرودی)- بخش اول ♦️ ایشان [که از شاگردان مرحوم
✍️چند ادعای بی اساس و پاسخ آن ( نقدی بر استاد احمدی شاهرودی)- بخش دوم
♦️در بخش سوم حالا میخواهند امر نداشتن [منهی عنه بودن] اذان بی شهادت ثالثه را اثبات کند. لذا می گوید چنین اذانی « تضعیف شیعه و اضلال مردم و مصداق هدم شعائر شیعه» است پس چنین اذانی نامشروع است.
♦️روشن و آشکار است که همه اینها هم صرفاً ادعاست و هیچ دلیلی بر مدعا ارائه نشده است و ادعای بی دلیل هم مؤونه ای ندارد و مهم اثبات مدعاست. خصم هم می گوید خیر نه تضعیف شیعه است نه اضلال مردم و نه مصداق هدم شعائر، بلکه برعکس، این سکوت و تایید فقها بوده که موجب اضلال مردم و بدعت در دین شده است زیرا امروزه کسی از عوام نیست که بداند و متوجه باشد شهادت ثالثه جزء اذان و اقامه نیست و تصور میکند اذان مشروع و مامور به همین است که گفته می شود.
♦️مضافاً مگر قرنها که شهادت ثالثه در اذان نبوده شعائر شیعه هدم شد یا مردم به ضلالت افتادند یا شیعه تضعیف شد؟ اصولاً مگر در اذان پیامبر و اهلبیت شهادت ثالثه گفته می شده ؟ قطعاً خیر. پس آیا پیشوایان دین ، خودشان مسببان تضعیف شیعه و هدم شعائر و اضلال مردم بودند ؟ اینکه چندبار مدعا را تکرار کنیم که «اذان بدون شهادت ثالثه حرام است» موجب نمی شود که مدعای بی دلیل تبدیل به مدعای مدلل شود.
#تأمل
#فقه_سنتی
#شهادت_ثالثه
#احمدی_شاهرودی
#فقه
#اصول
#شیعه_اهل_سنت
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام(14)
♦️قرآن کریم و مساله بردگی (2)
قرآن کريم مجموعاً به ده حكم از احكام بردگان اشاره كرده است:
🔹يك ـ لزوم احسان به بردگان. «و اعبدوا الله ولا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً و بذي القربي واليتامي و المساكين و الجارذي القربي و الجار الجنب و الصاحب بالجنب و ابن السبيل و ما ملكت ايمانكم» (نساء ۳۶) «و خداوند را بپرستيد و چيزي را براي او شريك نياوريد و به پدر و مادر و به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و همسايه خويش و همساية بيگانه و همنشين و در راه مانده و برده خود نيكي كنيد.»
🔹دو ـ تشويق مؤمنان آزاد به ازدواج با بردگان صالح و مؤمن با اذن مالكشان. «ولا تنكحوا المشركات حتي يؤمن و لامه مؤمنه خيرما من مشركه ولو اعحبتكم ولا تنكحوا المشركين حتي يؤمنوا و لعبد مؤمن خير من مشرك ولو اعجبكم» (بقره ۲۲۱) «و زنان مشرك را به همسری خود درنياوريد، مگرآنكه ايمان آورند و كنيزی مؤمن بهتراست از زن آزاد مشرك، هرچند شما را از او خوش آيد و (زنان مسلمان را) به همسری مشركان درنياوريد، مگرآنكه ايمان آورند و برده ای مؤمن بهتر از مرد آزاد مشرك است، هرچند شما را از او خوش آيد.»
«و من لم يستطع منكم طولا ان ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت ايمانكم من فتياتكم المؤمنات و الله اعلم بايمانكم بعضكم من بعض فانكحوهن باذن اهلهن و آتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غيرمسافحات و لا متخذات اخدان» (نساء ۲۵) «و هرکس از شما كه توانايي مالی نداشته باشد كه با زنان آزاد مؤمن ازدواج كند (بهتراست) با ملك يمين هايتان از كنيزان مؤمن ازدواج كند و خداوند به ايمان شما داناتر است. همه از يكديگريد، پس با اجازه سرپرستشان با آنان ازدواج كنيد و مهرهايشان را به وجه پسنديده به ايشان بدهيد (درحالي كه) پاكدامنان غيرپليدكار باشند و دوست گيران نهانی نباشند.» قرآن کريم به طوركلي به ازدواج جوانان و افراد بي همسر اعم از آزاد و برده تشويق فراوان كرده است: «وانكحوا الايامي منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم» (نور ۳۲) «و بي همسران خويش و بردگان و كنيزان صالح خود را به همسری (ديگران) دهيد و اگر تهيدست باشند، خداوند از بخشش خويش آنان را توانگر می گرداند و خداوند گشايشگر داناست.»
🔹سه ـ نهی از واداشتن كنيزان به فحشا. «و لاتكرهوا فتياتكم علي البغاء ان اردن تحصناً لتبتغوا عرض الحيوه الدنيا و من يكرههن فان الله من بعد اكراههن غفور رحيم» (نور ۳۳) «و كنيزانتان را (به ويژه) اگر عزم پاكدامنی دارند، به فحشا وادار نكنيد كه مال دنيا به دست آوريد و هرکس ايشان را اجباركند، بداند كه خداوند با توجه به اكراهشان، آمرزگار مهربان است.»
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️آیت الله سید محمد صادق روحانی معتقد هستند از ابتدای عصر غیبت تا امروز، فقیهی به «اعلمیت» آقای خویی
♦️آیت الله سید محمد صادق روحانی :
به نظر من محقق خویی افقه فقهاء شیعه از ابتدای زمان غیبت تاکنون است. کتب فقهی ایشان مستند مراجع بزرگوار در حوزه های علمیه است.
مراجع بزرگ در قم و نجف و سایر حوزه ها علمیه همه شاگردان ایشان هستند و بزرگان آنها همان چیزی را که من قائل هستم قائلند
#خویی
#تأمل
#فقه
#اصول
#روحانی
#حوزه
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️حجت الاسلام حامد رضا معاونیان می فرمایند :
انیشتن شیعه شده و با مرحوم آقای بروجردی نامه نگاری کرده است!
البته قبل از ایشان آیت الله مهدوی کنی نیز چنین ادعایی را کرده بودند.
❓چقدر این ادعا مستند قوی دارد یا صرفا مشهوری بی دلیل هست ؟
#تأمل
#نقد_مشهورات
#اخبار_جعلی
#جعلیات
👇👇
@Taammolate_talabegi
💡فروید و بیمار جنسی:
🔹گاهی هدفهای جنسی به اندازهای از حالتهای طبیعی فاصله میگیرند که میتوان آنها را بیماری تلقی کرد.
🔸اعمالی مانند مکیدن آلت تناسلی مردان و لیسیدن آلت جنسی زنان و بوییدن یا چشیدن مدفوع و تجاوز نسبت به اجساد مردگان. در این موارد نیز نمیتوانیم بهطور قطع اطمینان کنیم که چنین افرادی دیوانه و غیرطبیعی هستند بلکه فقط میتوان گفت که در زندگی جنسیشان بیمار هستند.
📚روانشناسی رفتار جنسی نظریهها و دیدگاهها، تالیف دکتر محمدباقر کجباف، ص۳۷
#روان_شناسی
#فروید
#ازدواج
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi