eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که قبل از طلب حاجت خود از خدا نخست چهل مومن را دعا کند سپس حاجتش را به خدا عنوان کند دعایش اجابت شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش به جهت نیاز وسیله ای خریده ام، ولی با اینکه بیش از یک سال از خرید آن می گذرد،هیچ استفاده ای نکرده ام،آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✅ پاسخ اگر در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آیت الله سیستانی: باید خمس آن را بدهد مگر آنکه وجود آن در خانه ضروری باشد و در وقت نیاز نتواند فوری آن را تهیه کند. در این صورت اگر تهیه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.
✍ تأملی بر آیه ۳۰ سوره نور، بیان شهید مطهری و استاد گنجی: ⚜ «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ». 💠 ...اشکالی مطرح است که مرحوم مطهری بیان کرده‌اند: غمض در لغت به عین اضافه می‌شود و غض غالباً به بصر اضافه می شود. بصر در عرب به حیثیت دیده چشم نظر دارد و عین حیثیت ذات چشم مدنظر است؛ لذا در غمض عین یعنی اطباق چشم ولی غض البصر صفت فعل ندارد بلکه یعنی دید را پایین بیاورد و کوتاه کردن دید مراد است. به عبارت دیگر غض نه به معنای چشم بستن بلکه چشم‌پوشی است. 🔹بعد فرموده‌اند پس آیه نهی از نظر نمی‌کند بلکه نهی از چشم چرانی می‌کند لذا آیه منع از نظر نمی‌کند، نهی از چشم دوختن می‌کند. 🔻مقدمه بیان ایشان فرق بین غمض و غض درست است اما این‌که مقصود آیه فرمایش ایشان باشد قبول نداریم. کم کردن دید در مقابل نامحرم مساوی با قطع نظر از نامحرم است و فهم عرفی همین است که نظر نباشد. هرچند شأن نزول آیه مطابق فرمایش شهید مطهری است ولی شأن نزول مخصص مدلول آیه نیست مدلول آیه أوسع است که مؤید آن هم سه روایتی است که ولیغضوا را تطبیق بر نگاه کرده است. پس مدنظر از آیه ترک نظر از أجانب است. 🖊تقریر درس خارج فقه، جلسه ۵۰، ۹۹/۹/۱۵ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️جولا کیست ؟ ( ۱ ) 🔹سلسله استاد و شاگردی عرفان و استاد اخلاقی حال حاضر حوزه بدین صورت است : 1 – شاگردان مرحوم سعادت پرور 2 – مرحوم سعادت پرور 3- علامه طباطبایی 4- سید علی قاضی طباطبایی 5- سید احمد کربلایی 6 –آخوند ملاحسینقلی همدانی 7- سید علی شوشتری 8- جولا 🔸همه افراد سلسله فوق افراد شناخته شده ای هستند بجز نفر آخر . کسی از هویت جولا ( به معنی بافنده ) خبردار نیست. نکته ای عجیب و جالب !!! گفته شده که جولا دستورالعمل های عرفانی را در چارچوبی به سید علی شوشتری یاد داده است. مشخص نیست که جولا این دستورات را از چه کسی یاد گرفته است. ♦️سيّد محمّد حسن طباطبائى قاضى ( پسر آقای قاضی ) در شرح حال والد خویش بیان داشته اند : من از پدرم پرسيدم: شما عرفان را از كه اخذ كرده‌ايد؟ فرمودند: از مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائى طهرانى؛ عرض كردم: او از چه كس اخذ كرده است؟ فرمودند: از مرحوم آخوند ملّا حسينقلى همدانى؛ عرض كردم: او از چه كس؟ فرمودند: از آقا سيّد على شوشترى؛ عرض كردم: او از چه كس؟ فرمودند: از همان مرد جولا؛ عرض كردم: او از چه كس؟ با تغيّر فرمودند: من چه مي‌دانم؟! تو مي‌خواهى براى من سلسله درست بكنى‌؟! (الله شناسی، ج۱ ص۱۹۰) 🔻علامه طهرانی در رساله لب الباب از علامه طباطبایی نقل می کند که جولا اصولا فردی مجهول الهویه است و معلوم نیست که این معارف را از کجا بدست آورده است : استاد بزرگوار عارف بى‌بديل مرحوم حاج ميرزا على آقا قاضى تبريزى رضوان الله عليه از شاگردان مكتب مرحوم آقا سيّد احمد كربلائى هستند؛ اين است سلسلة اساتيد ما كه به مرحوم شوشترى و بالأخره به آن شخص جولا منتهى مى‌شود، ولى آن مرد جولا چه كسى بوده و به كجا ارتباط داشته و اين معارف را از كجا و به چه وسيله به دست آورده هيچ معلوم نيست. (رسالة لبّ اللباب در سیر و سلوک اُولی الألباب، ص۱۴۹) 🔹علامه حسن زاده آملی از برادر علامه طباطبایی نقل می کنند که هویت جولا معلوم نیست و اصلا خود سید علی شوشتری هم او را نمی شناخت !!! و معلوم نیست جولا این معارف را از چه کسی یاد گرفته است ( معنویت تشیع ص 21 ) 🔷جالب تر داستان ملاقات سید علی شوشتری با جولاست . نصف شبی جولا در خانه شوشتری را می زند وبه حکمی که ایشان بنابر دعوی شهود داده بود اعتراض می کند . در ادامه و بعد از ظهور حقانیت جولا ، بدستور او شوشتری روانه نجف گشته و جولا بعد از بیان دستوراتی به کلی از عالم هستی محو می شود !! ( تفصیل ماجرا را در رساله لب اللباب ص 147 ملاحظه کنید ) ادامه دارد ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اعتقاد علامه مجلسی به تحریف قرآن 🔹بی شک علامه مجلسی از اجلای علماء و جزء تاثیر گذارترین آنها در طول تاریخ تشیع بوده است . ایشان به اندازه ای بین علمای شیعه ارج و احترام دارند که نقد های علامه طباطبایی بر بحار بدستور علماء نیمه کاره ماند. 🔸تشیع در طول تاریخ خود با شکل گیری مبانی علمیش در قرن 4 و 5 بدست پرتوان شیخ مفید ، قرن ها متاثر از افکار شیخ مفید بود . با ظهور اخباری گری و تسط دو قرن آنها بر تفکر شیعی ، قرائتی دیگر از تشیع ارائه شد و علامه مجلسی در این امر نقش خیلی پررنگ داشتند . به جرات می توان گفت اثرات تفکر اخباری در اصول عقائد تشیع تا به حال باقی مانده است .لذا شناخت مبانی فکری علامه مجلسی مهم می باشد. ♦️از جمله مبانی فکری ایشان اعتقاد به تحریف به نقیصه قرآن بوده است.علامه مجلسی قرآن اصلی نازل بر پیامبر را حدود 17 هزار آیه می داند(قرآن فعلی حدود 6هزار آیه است ).به عبارت دیگر قرآن سه جلد بوده که فقط یک جلد آن در اختیار ما هست و این دو جلد در طول تاریخ از قرآن کم شده است . به اعتقاد مجلسی در هنگام ظهور امام زمان این قرآن کامل را خواهند آورد . ایشان روایات وارد در مورد تحریف به نقیصه قرآن را متواتر می داند و در حد و اندازه روایات وارد شده در مورد امامت . 🔻(الحديث الثامن و العشرون) (1): موثق. و في بعض النسخ عن هشام بن سالم موضع هارون بن مسلم، فالخبر صحيح و لا يخفى أن هذا الخبر و كثير من الأخبار الصحيحة صريحة في نقص القرآن و تغييره، و عندي أن الأخبار في هذا الباب متواترة معنى، و طرح جميعها يوجب رفع الاعتماد عن الأخبار رأسا بل ظني أن الأخبار في هذا الباب لا يقصر عن أخبار الإمامة فكيف يثبتونها بالخبر. مراه العقول ج 12 ص 525 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: دنیا دریایی عمیق است و انسان های زیادی در آن غرق شده‌اند پس باید کشتی نجات تو در آن تقوا باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1-اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، اشکال دارد؟ 2- اگر هنگام مسح کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟ ✅ پاسخ 1. مسح پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. 2. راه رفتن در حال مسح اشکال ندارد.
✍️علوم لازم برای اجتهاد از دید محقق خویی 🔹در اجتهاد و توان علمی محقق خویی شک و شبهه ای وجود ندارد . در شان ایشان همین بس که از بزرگان معاصر ما کمتر فردی پیدا می شود که شاگردی این مرد بزرگ را نکرده باشد . 🔸مقدمات اجتهاد مسئله ای است مهم که روند حوزه و نوع تحصیل آن با اشکالات عدیده ای مواجه است. محقق خویی برای دست یابی به قوه استنباط از بین تمام علوم اسلامی فقط سه علم را لازم دانسته و بقیه علوم را به عنوان فضل ذکر می کنند!! ♦️علم اول ادبیات عربیست و نیاز به آن برای اجتهاد امری واضح است .در ادامه خاطر نشان می کنند قواعدی که در طریق استنباط مدخلیت دارند باید آموخته شوند نه هر قاعده ای . مثلا شناخت احکام فاعل و مفعول نیاز هست ولی احکامی مثل تمایز عطف بیان از بدل برای فقیه چندان کارآیی ندارد ( با این مبنا بخش عمده ای از فصول و مطالب کتب ادبی حوزه حذف می شود ) علم رجال و اصول دو ضلع دیگر مثلث مبادی اجتهاد را شکل می دهند . ایشان اجتهاد را اصلا متوقف بر علم منطق نمی دانند و مواردی از منطق را که دخلی در استنباط دارند شبه بدیهی دانسته که هر طفلی آنها را می داند !! 🔻 لازم به تذکرست اگر فردی با اعتماد به وجود روایت در کتب اربعه یا سایر مبانی از صدور روایات اطمینان حاصل کند به علم رجال نیز احتیاجی نخواهد داشت . ❓ سوال 🔵چرا باید دوره آموزشی حوزه اینقدر مشتمل بر علومی باشد که در طریق استنباط اثری ندارد ؟ 🔴آیا تحمیل این علوم حق الناسی را متوجه مسئولین عزیز مدیریت حوزه نمی کند ؟ ⚫️آیا از عمر شریف انسان متاعی با ارزش تر در عالم وجود دارد ؟ ⚪️آیا طولانی شدن دوره تحصیل باعث فرسایشی شدن آن و در نتیجه عدم ثمره دهی نمی شود ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
📢📢 🔰 با توجه به درخواست کاربران عزیز کانال تصمیم گرفتیم گروهی ایجاد شود تا دوستان در مورد مطالبی که بارگذاری می شود مباحثه داشته باشند. 📲 لینک گروه مباحثات تأملات طلبگی: https://eitaa.com/joinchat/1352794197C702eac6553 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: کسی که در فکر بر آوردن نیاز برادر مؤمن مسلمان خود باشد تا زمانی که در فکر نیاز او هست خداوند نیز در فکر نیاز وی باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1-آیا لازم است مسح پا بر روی شست پا انجام گیرد؟ 2-کسی که موهای جلوی سرش بلند است، چگونه در هنگام وضو مسح نماید؟ ✅ پاسخ 1. لازم نیست مسح حتما به روی شست پا انجام شود و مسح یکی از انگشتان دیگر نیز کافی است. 2. باید انتهای موها را مسح کند یا اینکه فرق سر را باز کرده و پوست سر را مسح نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آثار گریه بر امام حسین علیه السلام از زبان استاد مومنی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا علامه مجلسی تمام روایات بحارالانوار را صحیح و حجت می داند ؟ 🔹بحارالانوار به عنوان موسوعه روایی تالیف علامه مجلسی پر از احادیث عجیب و غریب است . ♦️علمای شیعه برای پاک کردن دامان علامه مجلسی از اینگونه احادیث در توجیهی گفته اند که علامه مجلسی اینطور نبوده که هر چه را در بحار نقل کرده قبول داشته باشد و صرفا درصدد جمع تمام احادیث شیعه و جلوگیری از نابودی آنها بوده است ( مشهورترین توجیه همین است ) 🔸ولی در کمال تعجب خود علامه مجلسی با این توجیه مخالف است . ایشان در موارد متعدد از بحار تصریح کرده اند هر آنچه که در بحار آورده اند را قبول دارند مگر آنکه قید شود فلان حدیث ضعیف است. 🔻 جالب تر اینکه یکی از شاگردان علامه مجلسی کتاب بحار را کتاب امام زمان معرفی می کند که موقع ظهور امام زمان همه آن را تصحیح می کند !!!!! 🔵به عنوان نمونه به این روایت عجیب بحار توجه کنید : مساله ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم یکی از مسائل جنجالی بین شیعه و سنی است . در کل علمای شیعه چهار جواب به این شبهه داده اند که یکی از آنها روایت جنیه است . طبق این حدیث حضرت علی چون مایل نبود دختر خویش را به عمر بدهد زنی از جن آنهم یهودی از منطقه نجران را به شکل ام کلثوم در می آورد و به عمر می دهد !!!! علامه مجلسی این روایت را نقل ( بحار ج 42 ص 88) و بدون نقدی رد می شوند !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی ▫️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند. 🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تبیینی بر پاراگرافی مجمل 🔹طی هفته گذشته و بین بحث های طلبگی بنده عبارتی را مکتوب کردم که اجمال آن سبب بدفهمی شده است . این متن مجمل از این قرار است : ▪️2- حقیر چون در عصر غیبت هیچ دینی را دین لوح محفوظ و مطابق با واقع نمی دانم و همچنین تمامی قرائت ها وفهم های علماء را در معرض اشتباه می دانم خود را ملزم به دفاع از دین یا فهم کسی نمی کنم . برای حقیر فقط دلیل ملاک است و دلیل هر فردی قوی تر باشد پیرو او خواهم بود و فرقی ندارد که این شخص چه کسی باشد▪️ ♦️توضیح یک سطر و نیم اول بدین گونه است : مبنایی در معرفت شناسی وجود دارد که مطابقت با واقع را منکر است و به جای تطابق صرفا مدلل بودن گزاره ای را ملاک کار خود قرار می دهد و تطابق با واقع را منحصر در دست فردی معصوم می داند ( در مورد این مبنا بیشتر خواهیم نوشت و اشاره به آن در این پست صرفا برای آشنایی اجمالی است ) 🔸یکی از نتایج این مبنا اینست که در عصر غیبت امام معصوم چون احدی به ایشان وتبعا به لوح محفوظ ( اصطلاحی دینی برای نفس الامر و واقع ) دسترسی ندارد نمی تواند ادعا کند مدلول فلان گزاره ای در عالم واقع و لوح محفوظ هم چنین است . 🔻به عنوان مثال بین فقهاء شیعه اختلاف است که اهل کتاب نجس هستند یا پاک . هر قائلی برای نظر خود دلیلی ارائه می کند ولی چون هیچ یک از این فقهاء نه به لوح محفوظ و نه به فردی که خبر از لوح محفوظ دارد ( امام معصوم ) دسترسی ندارد نمی تواند ادعا کند که در لوح محفوظ و واقع هم مثلا اهل کتاب نجس هستند یا پاک 💠در پاراگراف معهود بحث عدم تطابق هیچ دینی با لوح محفوظ هم از این باب است . به علت غیبت امام معصوم در عصر غیبت کبری دست کسی به لوح محفوظ نمی رسد و همه گفته ها در باب دین اسلام صرفا قرائت و فهمی از اسلام است و دلیل داشتن برای گزاره ای هیچ ملازمه با تطابق آن با واقع ندارد ( دقت کنید ) در عصر غیبت همه نظرات در باب اسلام استنتاجات و برداشت های علماء می باشد که به علت عدم عصمت هیچ عالمی فهم های این بزرگواران در معرض اشتباه و خطا هستند . 🔹به خاطر پذیرش این مبنا حقیر خود را ملزم به دفاع از دین یا فهم عالمی نمی دانم . چرا که در دوره عدم حضور امام معصوم به معنای صحیح دینی وجود ندارد و برداشت های غیر معصوم افراد غیر معصوم فردی را ملزم به دفاع نمی کند . فتامل !! 🔻نکات تکمیلی 1-نقد برداشت و فهمی از دین اصلا لازمه ای با نقد اصل دین ندارد 2-در انتساب نظری به فردی باید کمال احتیاط را رعایت کرد مخصوصا زمانی که فرد هنوز در قید حیات است 3-از سوال علمی با جواب علمی استقبال می کنند نه با تهمت و تمسخر و تهدید 4-باید تفکر مخالف خود را به رسمیت شناخته و تحمل نقد معتقدات خود را داشته باشیم 5-معتقدات خود را مستند به ادله متقنی کرده و به مشهورات و گفته شده ها اکتفا نکنیم 6_اینجانب خود را ملزم به دفاع از معتقدات خود دانسته و به این قضیه اعتقاد دارم که نظر درست با دلیل ثابت می شود نه با سخن بزرگان. 🔷 پ . ن : عزیز یا عزیزانی که متن قبلی حقیر را به آمار و بررسی حوزه فرستادند لطف کرده و این متن تبیینی را هم بفرستند تا خدای نکرده حق الناس بر ذمه نداشته باشند ( توضیح پاراگراف سوم هم در آینده ارسال خواهد شد ) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا