eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ تعهد یا تخصص/ محمد فاضلی ⚜ یکی از مباحثی که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ مطرح شد و تا به امروز هم تداوم یافته، رابطه تعهد و تخصص است. این موضوع با نظام گزینش کارکنان، در تار و پود نظام اداری تابیده شد. صورت متفاوتی از مسأله نیز با اسم و رسم دیگری در کارکرد شورای نگهبان و نظارت بر نامزدهای ورود به عرصه انتخابات ظهور کرده است. نظام گزینش و نظارت شورای نگهبان هر دو در نهایت مدعی برگزیدن متعهدان و راه بستن بر غیرمتعهدان هستند. عاقبت این رویکرد نیز عیان شده است. 🔹 پیتر اوانز، جامعه‌شناس توسعه، نکته‌ای را در همین مورد ذکر می‌کند که برای بررسی شرایط ایران بسیار راهگشا و روشنگر است. اوانز در بررسی تجربه توسعه صنعت فناوری اطلاعات (IT) در کره جنوبی، برزیل و هندوستان، نشان می‌دهد (اینجا) که: سطح تخصص بالای بوروکرات‌های دولتی مسئول برنامه‌ریزی توسعه فناوری اطلاعات در این سه کشور، سبب تعهد آن‌ها به توسعه ملی و ارتقای فناوری اطلاعات در سه کشور شده بود. نکته بسیار روشنگر اوانز این است که: آدم‌های متخصص، وقتی در دولت قرار می‌گیرند، و وقتی به اندازه کافی ملی‌گرا هستند، آمال و آرزوهایی برای توسعه ملی، و آرزوهایی برای پیشبرد پروژه‌های تخصصی خود دارند. این آدم‌های متخصص را، اجرا کردن آن پروژه‌های تخصصی ارضا می‌کند نه دست یافتن به منافع مادی و اهداف حقیر. 🔸آدم‌های متخصص که با شایستگی به جایگاه در دولت رسیده باشند، حرفی برای گفتن، طرح و ایده‌ای برای دنبال کردن، و سرمایه فکری و شأنی دارند که حتی در صورت خارج شدن از دولت نیز آسیب نمی‌بیند. همه وجودشان به دولت گره نخورده، بلکه دولت برای آن‌ها ابزار و مسیری است که از طریق آن، رسیدن به اهداف تخصصی و ملی‌گرایانه خود را دنبال کنند. اما آدم‌های غیرمتخصص که با زد و بند سیاسی، تعلق به دستگاهی ایدئولوژیک یا روابط غیرتخصصی در دستگاه دولت جا گرفته‌اند، از درون تهی هستند، شأنی بیرون از دولت و هدفی تخصصی برای دنبال کردن ندارند. تزلزل و ترس آمیخته با وجود آن‌هاست. دائم دنبال ارتقای سیاسی و یک پله بالاتر رفتن هستند تا جایگاه سست‌شان که ناشی از فقدان تخصص و قوت درونی است، با قدرت سیاسی و جایگاه‌های بالاتر جبران شود. 🔻این آدم‌های غیرمتخصص، متعهد هستند، اما نه به کاری که بر آن گمارده شده‌اند؛ هدفی دارند اما نه در راستای عرصه تخصصی‌شان؛ و حتی وقتی نیات خیری دارند، از پس محقق کردن آن‌ها برنمی‌آیند. اوانز نشان می‌دهد بوروکرات‌های متخصص هندی حتی در محیط بوروکراسی پرفساد هند، از سالم‌ترین‌ها بودند؛ و بوروکرات‌های متخصص برزیلی، نقشی بزرگ در توسعه صنعت فناوری اطلاعات برزیل ایفا کردند. بوروکرات‌های متخصص کره‌ای هم در همکاری با بخش خصوصی، کره را به جایگاه فعلی رساندند. آن‌ها به‌واسطه متخصص بودن، بالاترین سطح از تعهد به توسعه ملی را بروز دادند. ✅ بازخوانی تاریخ معاصر ایران از زاویه نگاهی که پیتر اوانز شرح می‌کند، می‌تواند این گونه باشد: اولویت دادن تعهد بر تخصص و دنبال متعهدِ متخصص گشتن، کار عبثی است. تعهد مؤثر و مفید داشتن از متخصص بودن شروع می‌شود. تخصص است که موضوعی برای تعهد خلق می‌کند. متخصص غیرمتعهد البته ممکن است؛ اما متعهد غیرمتخصص، اگر هم ممکن باشد، به درد نمی‌خورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«» مستند جدید آرمان‌مدیا پیرامون مهاجرت به ترکیه است و در حالی منتشر میشه که سالانه ۷ میلیارد دلار برای خرید خانه و ... از ایران خارج و وارد ترکیه می‌شه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هنوز هم لغو نشده ممنوع الخروجی ایشون😐
♦️پیامبر، قرآن و بوم 🔹یک. مفاهیم و مصادیق را به نسب منطقه «جزیرة العربِ صدر اسلام»، حداقل به چهار دسته می‌توان تقسیم نمود: 1ـ مفاهیم، مصادیق و اصطلاحاتی که تنها در منطقه «جزیرة العرب» وجود و کاربرد داشته، و به نوعی اختصاصی بوم جغرافیایی جزیرة العرب بوده است. 2ـ مفاهیم، مصادیق و اصطلاحاتی که در منطقه «جزیرة العرب» پربسامد و پرکاربرد بوده‌اند، ولی در برخی مناطق دیگر کره زمین نیز وجود و کاربرد داشته‌اند؛ مثل شتر، کنیز و غلام. 3ـ مفاهیم، مصادیق و اصطلاحاتی که در تمامی مناطق کره زمین وجود دارند، و کاربرد تقریباً یکسان میان مردم جهان دارند؛ مثل: آب و خورشید یا محبت و فرزندپروری. 4ـ مفاهیم، مصادیق و اصطلاحاتی که اساساً در منطقه «جزیرة العرب» وجود و کاربرد ندارند، و به نوعی اختصاصی بوم جغرافیایی دیگر مناطق کره زمین هستند؛ مثل: خرسِ‌پاندا و کانگورو یا برف‌کوچ و قنات. 🔹دو. واژگان قرآنی را می‌توان در دسته‌های مختلفی با موضوعات متنوع مورد تأمل قرار داد. مثلاً : 1ـ اشیاء مختلف در قرآن، همانند: «میخ، پشم، قلم، ظروف غذا، سوزن، چراغدان، چراغ، پرده، سفال، دیگ، پیمانه، ترازو، کلید، پیاله، قفل، دلو، بالش، فرش، عصا، تخت» 2ـ اعضای بدن انسان در قرآن، همانند: «ریش، چشم، بینی، گوش، زبان، دندان، چانه، گردن، رحم، روده، پوست، خون، پا، دست، دهان، شكم، استخوان، سرانگشت، سینه، رگ» 3ـ نام حیوانات در قرآن، همانند: بلدرچین، پشه، مگس، زنبور، عنکبوت، ملخ، کلاغ، مورچه، شپش، قاطر، گوسفند، بز، شتر، اسب، الاغ، گاو، مار، خوک، قورباغه، فیل» 4ـ و موضوعات و دسته‌بندی‌های دیگر ... 🔹سه. بسیار قابل تأمل است که در قرآن کریم، مفاهیم و مصادیق پیرامون «اشیاء، جغرافیا، موجودات نباتی و حیوانی، آداب و رسوم و ... که از نوع چهارم (یعنی اختصاصی مناطق دیگر) باشند، وجود ندارند؛ مگر به دو صورت: 1ـ واژگانِ «دخیل»ی که به ندرت و اندک از طریق مراودات تجاری و مسافرتی، یا نقل میراث یا اسطوره‌های قبایل ادیان دیگرِ نزدیک به منطقه جزیرة العرب، به دایرۀ واژگانی این منطقه سرایت یافته‌اند. 2ـ برخی از واژگان نامعلوم یا متشابه قرآن، که کسانی با تفسیر به رأی و ادعا، داخل دسته چهارم بنمایند. . ♦️نکته با توجه به دایرۀ واژگانی محدود و خاص قرآن به عنوان وحی الهی، و نیز دایرۀ واژگانی شخص پیامبر(ص) در احادیث، چهار حالت، قابل تصور است: 1ـ قرآن، متنی بومی بوده است؛ که فقط برای مردم منطقه عربستان نازل شده است و منشوری برای دیگر مناطق جهان و نیز آیندگان، نبوده و نیست. 2ـ خداوند متعال یا پیامبر(ص)، دانش و اطلاعی از وضع دیگر مناطق کره زمین، و مفاهیم و مصادیق رایج در میان دیگر مردم جهان نداشته‌اند. موارد 3 و 4 را شما فکر کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️بدون شرح!😭😭 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙خیلی وقته طنزی بارگذاری نکردیم☺️ استادی درس می‌داد شاگردی دست بلند کرد و گفت: استاد دو تا سوال دارم. چرا کلمه خمسه(پنج) از چهارحرف تشکیل شده، ولی کلمه اربعه(چهار) از پنج حرف؟ و چرا کلمه «با هم» از هم جداست، ولی کلمه «جدا» با هم هست؟! استاد گریه اش گرفت و تدریس را رها کرد و مغازه فلافلی باز کرد. شاگرد رفت سراغ مغازه استاد و پرسید: استاد میگم مفرد کلمه فلافل چی میشه؟ استاد دیوانه شد و برایش نوبت بستری شدن درآسایشگاه روانی گرفتند! الان شاگرد سه روزه که دنبال استاد می گرده که بپرسه: آیا روان همان روح‌ است؟ اگر هست،پس چرابه دیوانه میگن روانی و نمیگن روحانی؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات آیت‌الله اعرافی درباره پذیرش حوزه‌های علمیه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، توضیحاتی درباره آمار ورودی‌ها و پذیرش متقاضیان حوزه ارائه کرد. 💯 🆔 @rasanewsagency
❗️نسبت به ورودی حوزه یکی از مواردی که قابل توجه هست رویکرد خود طلاب و روحانیون تازه معمم هستند. ♻️ غالبا نوجوانان برای مشاوره جهت ورود به حوزه از طلاب و روحانیون جوان مشورت می گیرند تا تصمیم بگیرند 🚫 آنچه غالبا مشاهده می کنم مخالفت خود طلاب با این تصمیم نوجوانان هست! ❓آیا شما مشوق نوجوانی می شید که قصد تحصیل در حوزه رو داره یا مخالفت می کنید؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️نظر یکی از اعضای محترم کانال 🔹آيا جمهوري اسلامي همان اسلام است ? مرحوم آيت الله خميني رضوان الله عليه فرمودند كه حفظ انقلاب از حفظ افراد واجب تر است ولو امام عصر باشد . كه البته اين دوتاپيش فرض دارد اول : حفظ اسلام و رسالت نبوي به حفظ جمهوري اسلامي گره خورده باشد به نحوي كه با زوال جمهوري اسلامي ; اسلام هم مورد خطر جدي قرار بگيرد . در اين صورت جمهوري اسلامي ; "اسلام" نيست ولي حفظ آن به هر قيمتي لازم و واجب مي شود چون به اسلام گره خورده دو : البته جمهوري اسلامي ضمانت قطعي ندارد كه تا ابد بر طريق اسلام حركت خواهد كرد . پس وقتي ميشنويم كه فرمودند جمهوى اسلامي بايد ملتفت باشيم كدام جمهوري اسلامي را مي گويند . آن جمهوري اسلامي مدنظرشان است كه چنان سنخيتي با اسلام پيدا كرده كه با رفتنش ضربه سهمگيني بر اسلام وارد شود . تامل : بر فرض قبول فرمايش مرحوم رهبر راحل ; اين حرف بر تمام ائمه صادق است ولي بر امام عصر نه . چون بر اساس آيات و روايات ايشان تنها باقي مانده ائمه و ميراث دار انبيا هستند لذا نبود ايشان يعني ناتمام ماندن كار ١٢٤ هزار پيامبر و ١٣ معصوم . اگر با زوال جمهوري اسلامي ; اسلام كمرش خم شود با نبود امام ; اسلام به كلي به فنا مي رود چون ديگر امامي نيست تا عالم را بگرداند . امام هم سبب استقرار زمين و عالم هستي است . البته اين در صورتي است كه مبناي ايشان را قبول كنيم. درحالي كه مي دانيم برخي از علما نظر ديگري دارند . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی : مردم می پرسند مقصر وضع موجود چه کسی است، اگر مقصر دولت قبل بوده و کم کاری کرده، چرا محاکمه نمی‌شود؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️متنِ بی‌مالک و اعجاز . 🔹برای آیات قرآن کریم، به نسبت فهم مردم کنونی و مردم صدر اسلام، حداقل چهار حالت می‌توان طرح نمود: 1ـ «معنا، مفهوم و مدلول آیات قرآن در زمان ابلاغ به مخاطب صدر اسلام، روشن بوده است؛ امّا به دلیل گذشتِ زمان و تحولات زبانی، بسیاری یا تمامی آیات قرآن، مجمل و گنگ گشته‌اند.» شاهد درستی این حالت، فربه شدن کتاب‌های تفسیری در طول قرون اولیه به بعد است (البته اگر گفته نشود که بسیاری از متون متقدم به دست ما نرسیده است، و در زمان صدر اسلام نیز همین فربهی تفاسیر بر آیات قرآن وجود داشته است). . 🔹2ـ «هم در زمان ابلاغ آیات قرآن و هم در دوره‌های پس از آن، معنا، مفهوم و مدلول بسیاری یا تمامی آیات قرآن کریم، مجمل و گنگ بوده است.» قبول این حالت، مستلزم «مهمل» بودن ابلاغ آیات قرآن است، چرا که از سوی پیامبر(ص) یا خداوند متعال، متنی به مردم ارائه شده است که، نه در گذشته و نه در آینده، فهمیده نگشته است؛ پس این نزول یا ابلاغ چه فایده‌ای داشته است؟ . 🔹3ـ «معنا، مفهوم و مدلول آیات قرآن کریم، هم در زمان ابلاغ اولیه آیات و هم بعد از آن، بسیار روشن بوده و روشن می‌باشد.» گزینش این حالت برای قرآن، دو وضعیت تصوری را پیش‌روی ما قرار می‌دهد: یک. هم مردم صدر اسلام و هم مردم دوره‌های متأخر، «معنا، مفهوم و مدلول» واحد و مشترک از آیات قرآن فهمیده‌اند. دو. متن قرآن، متنی «انتزاعی» است؛ بنابراین، مردم صدر اسلام، معانی و مفاهیم مورد نیاز خود در آن دوره را از قرآن برداشت و استفاده ‌نموده‌اند، و مردم دوره‌های بعد و اکنون نیز، معانی و مفاهیم مورد نیاز خود را برداشت و استفاده می‌نمایند. فرض اول، نمی‌تواند صحیح باشد؛ چون تفاسیر متنوع و مختلفی از قرآن وجود داشته و دارد. فرض دوم نیز، یک اشکال اساسی دارد؛ و آن این که، معیار «تفسیرِ انتزاعی» چیست؟ و مردم به عنوان عمل کننده به فرامین الهی، چگونه بدانند کدام تفسیرِ اندیشمندان اسلامی از قرآن کریم، مراد و مقصود خداوند متعال بوده است؟ . 🔹4ـ «معنا، مفهوم و مدلول بیشتر یا برخی از آیات قرآن کریم در دوران صدر اسلام و نیز قرون متقدم، مجمل و گنگ بوده است؛ امّا اکنون به دلیل پیشرفت بشر و شناخت بهتر جهان توسط انسان‌ها، معنا و مفهوم و مدلول برخی یا بسیاری از آیات قرآن، روشن و آشکار شده‌اند.» این حالت، همین وضعیتی می‌باشد که در دورۀ معاصر، علاقمندان زیادی یافته است، و از آن به «اعجاز علمی قرآن» یاد می‌شود؛ و هر روز، افرادی به تشخیص خود، برخی از آیات قرآن را مطابق علم روز، «تبیینِ اعجازی» می‌نمایند. . ♦️نکته تطبیقِ اعجازی برای آیات قرآن کریم، وقتی می‌تواند ارزشمند باشد که در زمانِ خلقِ متن، «خالقِ متن» به آن اراده نموده باشد؛ نه این که انسان‌ها به سلایق شخصی خود، «معنا، مفهوم و مدلول»ی را به متن قرآن «بار» نمایند؛ که اساساً پیامبر(ص) یا خداوند متعال، این معانی، مفاهیم و مدولول‌ها را اراده نکرده‌اند و روحشان نیز از آن‌ها بی‌اطلاع است. به نظر می‌رسد که هر چه به جلو می‌رویم و کشفیات جدیدی توسط اندیشمندان علوم تجربی مطرح می‌شود، به همین نسبت، میزان آیات اعجازگونه قرآن کریم به دلیل «کلی بودن و مجمل بودن آیات» افزایش می‌یابد؛ به گونه‌ای که در دوره‌های جدید، بسیار محتمل است که رویکرد «فربه‌سازی تفاسیر آیات قرآن کریم» به موضوع اعجاز قرآن تغییر مسیر دهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️ارسالی از طرف یکی از اعضای محترم کانال 🔹یکی از اعضای محترم کانال در جواب به این نقل قول از مرحوم آصف محسنی مقاله ای را فرستادند که در سایت زیر قابل مشاهده است https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB_%D9%82%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D8%B3_(%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حجت الاسلام عالی : وحی الهی بخاطر عطر نزدن و کوتاه نکردن ناخن اهل مکه قطع شده بود 👇👇 @Taammolate_talabegi
📚 اهل کتاب؛ نحوۀ برخورد محمد رسول‌الله با مسیحیان ✍نویسنده: کریگ کانسیدین | مترجمین: اعظم خرام، طاهره تیرگری | چاپ اول | نشر نقد فرهنگ | 1401 👇👇 @Taammolate_talabegi
📚 تفسیر سنتی و هرمنوتیک جدید؛ مقایسه‌ای تطبیقی میان دیدگاه‌های تفسیری محمدحسین طباطبایی، عبدالله جوادی آملی، عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری ✍نویسنده: حسین امامی| چاپ اول | نشر نقد فرهنگ | 1401 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️چه خبره تو مملکت ؟؟؟؟ 🔹البته این نرخ ها مربوط به وسط روزه . الان طلا شده حدودا دو میلیون و هفتصد و پنجاه و دلار شده 57 هزار تومن ناقابل 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دلار چند آقای رئیسی ؟؟ 🔹ترس اینو دارم که اوضاع یه جوری پیش بره که بگیم صد رحمت به روحانی 👇👇 @Taammolate_talabegi