eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام (5) 💠سبب اول استرقاق ،گرفتن اسیر در جنگ با کافران حربی بود.سایر اسباب عبارتنداز: ♦️1- استرقاق ازطریق تغلب. اگر افرادی از دارالحرب از راه سرقت،خیانت،نیرنگ،غارت،اسارت و زور از جانب غیرنظامیان یا از جانب نظامیان اما بدون اعمال زور و در مجموع بدون جنگ ربوده شده و به دارالاسلام آورده شوند،در حکم غنیمت محسوب می شوند و پس از پرداخت خمس آنان،ملک رباینده محسوب شده، تصرف در آنها جایز و خرید و فروش آنها مباح است ♦️2-سبب سوم : استرقاق از طریق خریدن از اولیاء. اگر کفار حربی به هر دلیلی حاضر به فروش اعضای خانواده خود هستند خرید آنان جایز است و بعد از خرید ، آنان کنیز خریدار محسوب می شوند. ♦️3- سبب چهارم: سرایت رقیت از طریق والدین به فرزندان . اگر پدر و مادر به یکی از طرق معتبر مملوک شده باشند تمام فرزندان آنان که در زمان مملوکیت متولد می شوند، مملوک و برده خواهند بود. ♦️4-سبب پنجم :رقیت از طریق اقرار . اگر فرد عاقل بالغ مختاری به بردگی اقرار کرد از او پذیرفته می شود به شرطی که مشهور به حریت نبوده و نسب او نیز شرعا معلوم نباشد ♦️5-سبب ششم : رقیت لقیط دارالکفر.اگر در دارالکفر کودک بی سرپرستی یافت شد که تولدش از مسلمان یا ذمی ممکن نباشد استرقاق او جایز است ♦️6-سبب هفتم : خرید از بازارغیرمسلمین: اگر فردی مطلقا به هر طریقی از طرق ولو غیر از طرق شش گانه نامبرده، برده شده باشد و در بازار غیرمسلمین در معرض فروش گذاشته شود،خرید او توسط مسلمان مشروع و جایز بوده و سوال از طریق بردگی او لازم نیست 🔹نتیجه بحث با توجه به مطالب گفته شده معلوم می شود که اولا قرآن هیچ برنامه ای برای لغو تدریجی برده داری اعلام نکرده است ثانیا رجوع به سنت نشان می دهد که اسلام در عمل برنامه ای برای لغو تدریجی برده داری نداشته است ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(4) ♦️روی کاغذ بله، اما در عمل در صورت تمایل نداشتن رهبر جمهوری اسلامی، امکان برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. ♦️۱- سیاست‌های کلان نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط رهبر ایران تعیین می‌شود (بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی). بنابراین «مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی» مثل مسائل غیر مهم، باید مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام باشد که توسط رهبر ابلاغ شده است. بنابراین مراجعه به آرای عمومی بلاموضوع است. ♦️۲- مراجعه به آرای عمومی در مسایل بسیار مهم مندرج در اصل ۵۹ قانون اساسی، زمانی موضوعیت دارد که در مجلس شورای اسلامی میان نمایندگان اختلاف نظری باشد، یا میان قوای سه گانه اختلاف نظر جدی‌ای پیش آمده باشد، ولی مطابق بند ۷ و ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏‌گانه بر عهده مقام رهبری و حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از راه‌های عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، توسط رهبر از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏ صورت می‌گیرد، بنابراین در اینجا نیز مراجعه به آرای عمومی بلاموضوع شده است. ♦️۳- مراجعه به آرای عمومی پس از بازنگری قانون اساسی نیز مورد دیگری است که در قانون اساسی پیش‌بینی شده ولی در بازنگری قانون اساسی و با افزودن کلمه مطلقه بر عنوان ولایت فقیه، عملا برای تغییر سیاست‌های کلان نظام، نیاز به بازنگری قانون اساسی باقی نمانده و با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران یا با رجوع به سیاست‌های کلان نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌توان اصول قانون اساسی را نیز نقض کرد. ♦️۴- شورای نگهبان نیز در مقام مفسر قانون اساسی و در عین حال ناظر استصوابی، یکی از پیچیدگی‌های رفراندوم در ایران است. این شورا در تفسیر اصل ۵۹ تصریح کرده که درخواست برگزاری همه‌پرسی باید مانند سایر مصوبات مجلس به تصویب شورای نگهبان برسد. بنابراین اگر فرض کنیم بار درخواست رئیس‌جمهوری و تصویب دو سوم نمایندگان باز هم همه‌پرسی نیازمند تایید شورای نگهبان است که همه اعضای آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم منصوب رهبر جمهوری اسلامی‌اند. ♦️۴- طبق قانون اساسی، کلید همه‌پرسی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است. او برای صدور فرمان همه‌پرسی اختیار بدون شرط دارد، از سوی دیگر سازوکار قانونی به گونه‌ای تنظیم شده که در صورت مخالفت یا حتی عدم تمایل او امکان عملی برگزاری رفراندوم در ایران وجود ندارد. رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند از طریق ابزارهای قانونی و فراقانونی (اعمال نفوذ در نهادهای قانونی) روند هر نوع همه‌پرسی را مختل کند. به همین دلیل است که برخی حقوق‌دان‌ها برگزاری همه‌پرسی را در حیطه «تصمیم‌گیری» رهبری می‌دانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️قدیما که دکتر سروش دین رو رحمانی تبیین میکرد مورد نقد قرار می گرفت و حکم ارتدادش رو میدادند. ♦️الان که گفته کشتن مخالفین و مرتدین جزو سیره پیامبر(ص) بوده صدای هیچ مرجعی بلند نشد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: روزه نفس از لذت های دنیوی سودمندترین روزه هاست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(6) 💠مهمترین احکام بردگان(1) ♦️1-برده و کنیز ملک مولای خودست و مالک شرعا مجازست هرگونه صلاح می داند در ملک خود تصرف کند.در هیچ یک از تصرفات مولی رضایت مملوک شرط نیست.برده در حوزه مباحات موظف است رضایت مولی را تامین کند.برده موظف است آنچه مولی تعیین کرده خورد و بیاشامد،آنچه مولی مشخص کرده بپوشد وقس علی هذا ♦️2-برده بدون اذن مولی فاقد حق مالکیت است.اگر به هر طریقی از طرق مالی به برده برسد،همه این اموال به مالک وی تعلق می گیرد،مگر آنکه مولی چیزی را به او تملیک کند ♦️3-مولی از برده آزاد شده خویش با شرایطی ارث می برد(ولاء عتق) اما برده آزاد شده مطلقا از مولایش ارث نمی برد. ♦️4-مولی حق دارد ازدواج غلام و کنیزخود را بدون طلاق فسخ کند یعنی کفایت می کند به آنها امر کند که از هم جدا شوند. ♦️5-کنیز چه در نماز و چه در غیرآن واجب نیست سر و مو و گردن خود را بپوشاند لذا حجاب زنان و دختران حره با کنیز متفاوت است. ♦️6-مولی اعم از مرد و زن،مجتهد و عامی،عادل و فاسق حق دارد بدون مراجعه به قاضی در مورد برده خلاف کار خود مطلق حدود شرعی را اجرا کرده و او را مجازات کند ♦️7-حد شرعی برده خفیف تر از حد انسان آزاد و فی الجمله نصف آن است ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مادر بچه ها و تنور داغ و کلامی که حضرت پیامبر(ص) فرمودند.... 💠 استاد رفیعی 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠نقدی بر سواد تاریخی مدعی مرجعیت و از مانعین تحول حوزه( یثربی کاشانی ) ♦️در این جلسه که در کاشان بر
♦️متن کتاب شیخ مفید که فقط دو دختر به نام های فاطمه و سکینه را بیان می کند ♦️الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏2 ؛ ص135 [فصل في ذكر أولاد الإمام الحسين ع‏] (باب ذكر ولد الحسين بن علي ع) ♦️و كَانَ لِلْحُسَيْنِ ع سِتَّةُ أَوْلَادٍ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَكْبَرُ كُنْيَتُهُ أَبُو مُحَمَّدٍ وَ أُمُّهُ شَاهْ‏زَنَانُ بِنْتُ‏ كِسْرَى‏ يَزْدَجَرْدَ. وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَصْغَرُ قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ بِالطَّفِّ وَ قَدْ تَقَدَّمَ ذِكْرُهُ فِيمَا سَلَفَ وَ أُمُّهُ لَيْلَى بِنْتُ أَبِي مُرَّةَ بْنِ عُرْوَةَ بْنِ مَسْعُودٍ الثَّقَفِيَّةُ. وَ جَعْفَرُ بْنُ الْحُسَيْنِ لَا بَقِيَّةَ لَهُ وَ أُمُّهُ قُضَاعِيَّةٌ وَ كَانَتْ وَفَاتُهُ فِي حَيَاةِ الْحُسَيْنِ. وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ صَغِيراً جَاءَهُ سَهْمٌ وَ هُوَ فِي حَجْرِ أَبِيهِ فَذَبَحَهُ وَ قَدْ تَقَدَّمَ ذِكْرُهُ فِيمَا مَضَى. وَ سُكَيْنَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ وَ أُمُّهَا الرَّبَابُ بِنْتُ إِمْرِئِ الْقَيْسِ بْنِ عَدِيٍّ كَلْبِيَّةٌ وَ هِيَ أُمُّ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ. وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ وَ أُمُّهَا أُمُّ إِسْحَاقَ بِنْتُ طَلْحَةَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ تَيْمِيَّةٌ. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن مجتبی علیه السلام: غفلت تو دراین اسـت کـه رابطه خود را با مسجد قطع می‌‌کنی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📈 روند ازدواج و طلاق (۹۸-۱۳۵۸) در چهل سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۷۵ درصد و تعداد طلاق ۷۲۶ درصد افزایش یافته است. در ده سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۴۰ درصد کاهش و تعداد طلاق ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بهجت اعتقاد به شیعه شدن غزالی داشته اند. 🔹ایشان عبارتی از کتاب سرالعالمین را شاهد استبصار غزالی ذکر می کند. ♦️نقد این نظر مفصلا طی چندین پست ارائه خواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(1) ♦️آیت الله بهجت در برخی سخنان خود با استناد به کتاب «سرّ العالمین» ادعا کرده اند که «محمّد غزّالی» در پایان کار توبه کرده و شیعه شده است. مدافعان تصوّف، سخن ایشان را عَلَم کرده و به دفاع از غزّالی پرداخته اند. ♦️دلیلی که برای تشیّع غزّالی ادّعا شده عبارت: و أجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خمّ باتفاق الجميع و هو يقول: من كنت مولاه فعليّ مولاه. فقال عمر: بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي و مولى كل مولى، فهذا تسليم و رضى و تحكيم. ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الرئاسة است (سر العالمین ص 483) (خلاصه ترجمه: بعد از اینکه خلیفه دوم راضی و تسلیم به ولاء حضرت علی شد،هوا و هوس بر او غالب گشت) 💠نقد ♦️گویا آیت الله بهجت بر شنیده های خود تکیه کرده و کتاب «سرّ العالمین» را نخوانده است! این کتاب نه تنها هیچ دلالتی بر تشیّع ندارد؛ بلکه سراسر آن حکایتگر انحراف نویسنده است؛ البته در صحت انتساب کتاب سر العالمین به غزالی تشکیک وجود دارد که در پستی جداگانه ارائه خواهد شد. سرالعالمین بیشتر از آنچه به توبه نامه شبیه باشد به سند جرمی می ماند. از خود کتاب استفاده می شود که قبل از اتمام احیاء العلوم نوشته شده است: «سنذكر حكايات الكرم في مواضعها من كتاب السلسبيل و كتب إحياء علوم الدين.» (سرّ العالمین ص467) ♦️انحرافات متعددی در کتاب وجود دارد از جمله : 🔸1. ستاره پرستی، سحر، جن گیری و خرافات 🔸2. تمجید از سفیانی موعود!!! 🔸3. مدح عمر، عثمان، عائشه، معاویه، مأمون، هارون الرشید، ابوحنیفه، شافعی، احمد بن حنبل، مالک بن انس و... 🔸4. تمجید از سران صوفیه 🔸5. تبلیغ بدعتهای عامه مانند نماز تراویح، نماز ضحی، شستن پا در وضو و ... 🔸6. تبلیغ عقاید و کتب کلامی اشاعره 🔸8. دعوت به غصب حکومت که حق آل الله است 🔸9. عادی و اکتسابی جلوه دادن مقام امام سجاد علیه السلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸10. تطبیق حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه» بر اقطاب صوفیه 🔸11. اولی الامر دانستن شاهان ظالم و واجب شمردن اطاعت از آنان 🔸12-مباح شمردن فسق و فجور مانند غنا، موسیقی، مجالس شرب خمر، شطرنج ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جامعه جدید خدایش علم است! 🔻وقتی می گویند علم این مطلب رو گفته یعنی دهان ها رو ببندید این همان خرافه مدرن است. 🔸یک ادعای گزاف این است: فقط علم است که حق دارد بگویید چه چیز حق است و چه چیز باطل است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(7) 💠مهمترین احکام بردگان(2) ♦️8-با اذن یا دستور مولی ازدواج غلام با زن حره و ازدواج کنیز با مرد حر مجاز است.در زمانی که کنیز به صلاح دید مولی در زوجیت غیرست،هرگونه استمتاع جنسی مولی از وی ممنوع است. ♦️9-مولی علاوه بر اینکه حق دارد کنیزش را –حتی بدون رضایت وی- به زوجیت غلام خود یا غلام غیر یا حری درآورد مجاز است مملوک مونث خود را بدون ازدواج و حتی بدون رضایت وی در اختیار مرد دیگری ولو به یکی از غلامانش قرار دهد. در این عمل که به آن تحلیل گفته می شود تعیین مدت و ذکر مهریه لازم نیست و تنها اذن در انتفاع است.با تحلیل کلیه استمتاعاتت جنسی مجاز است مگر اینکه موردی از سوی مولی استثنا شده باشد. ♦️10-غلام و کنیز بدون اذن مولی حق ازدواج ندارند.اگر مولی به غلامش اجازه ازدواج داد،مهریه و نفقه به عهده مولی خواهد بود. ♦️11-مالکیت مرد نسبت به برده مونث در حکم ازدواج با وی است.بنابراین هرگونه استمتاع جنسی مرد از کنیزانش جایز است.در این روابط جنسی اولا رضایت زن مطلقا لازم نیست ثانیا لازم نیست کنیز مسلمان یا از اهل کتاب باشدحتی اگر کنیز کافر و مشرک هم باشد این روابط مجاز است ثالثا در استمتاع از کنیز برخلاف نکاح دائم در زمان واحد سقف عددی چهار لازم الرعایه نیست اما هرگونه ارتباط جنسی زن با غلامانش بدون ازدواج ممنوع است و بردگان مذکر نسبت به مالک مونث نامحرم محسوب می شوند. ♦️12-یکی از شرایط قصاص نفس و عضو تساوی از حیث حریت و رقیت است.اگر حر یا حره ای عمدا برده ای را به قتل برسانند قصاص نمی شوند.اگر مولی قاتل را عفو نکند،قاتل قیمت برده مقتول را به مولایش می پردازد به شرطی که از دیه حر تجاوز نکند ،اما اگر برعکس برده ای حر یا حره ای را عمدا به قتل رسانید،ولی دم بین کشتن برده به عنوان قصاص و استرقاق وی مخیر است. 💠این موارد دوازده گانه اگرچه همه تکالیف و احکام بردگان نیست ولی ذکر این اهم احکام سیمایی از زندگی بردگی را نزد قائلین آن ترسیم می کند. ❓سوال 1-به نظر شما چنین نظام حقوقی قابل دفاع است ؟ 2-آیا در این نظام حقوقی بردگان شهروند دسته چندم محسوب نمی شوند؟ ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 هنری لیونر فقیه دینی اسراییل: 🔹ما با طراحی پیام های فارسی، عربی، ترکی و اردویی با آوردن نام پیامبر و ائمه و قرآن در آخر پیام‌ها می‌نویسیم آن را برای ۱۰ نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی! 🔻با گذشت چند روز و به مرور زمان مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست، پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست می‌دهند... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هرکس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۹) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۲) گام سوم: رویکرد کانتی و گادامری 🔹سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال ۱۳۶۷ وارد مرحله جدیدی می شود و مدتی فلسفه علم را کنار گذاشته و پای به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد. او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت منتشر گردید، رویکرد گادامر و نسبی گرایی معرفت دینی را نظام مند کرد. 🔸هر چند نمی توان نویسنده نظر قبض و بسط را بنیانگذار نظریه نسبیت معرفت دینی دانست، زیرا سالها پیش این نظریه توسط اقبال لاهوری، مهندس جلال الدین آشتیانی و دکتر شریعتی مطرح شده بود، اما دکتر سروش، برای اولین بار توانست این نظریه را با استفاده از ذهن شناسی و فلسفه استعلایی کانت و هرمنوتیک فلسفی گادامر به صورت ارکان سه گانهای نظام مند سازد. جالب توجه این که، گادامر، شاگرد هایدگری است که به شدت با پوپر در تزاحم و تعارض بوده و همانند اسلاف مکتب پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم دائما در حال ستیز و مخالفت با یکدیگر بودند و حال دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی هایدگر را با بهره گیری از کتاب حقیقت و روش گادامر احیا می کند و در کنار نظريه ابطال گرایی پوپری می نشاند؛ البته سروش هیچ گاه در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نام گادامر را نمی برد، اما از صامت دانستن دین و تأثیرگذاری معارف بیرون دینی بر فهم متون دینی کاملا پیدا است که او از این مدرسه بهره فراوان برده است. 🔻باید به این نکته هم توجه داشت که قبض و بسط، نقطه آغازین مخالفت علمی - نه عملی - دکتر سروش با نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وقتی معرفت دینی، معرفتی بشری گردد و ناخالص و نامقدس و آمیخته ای از حق و باطل و نسبی و عصری معرفی شود؛ در آن صورت، تشکیل حکومت دینی برگرفته از معرفت دینی نامقدس از تقدس می افتد و معرفتی بشری خواهد شد؛ علاوه بر این که، متون دینی صامت، قابلیت این را دارند تا با معارف بشرى لیبرالیستی هم تفسیر شوند و مدل دیگری از حکومت دینی لیبرالیستی را در جامعه پیاده کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت حاج آقا از قضایای آبان ۹۸ و خشم مردم به خاطر گرانی بنزین که بینشون گیر کردند...😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(2) ♦️کتاب با شرک آغاز می شود در خطبه ی کتاب میگوید: «صانع كل شيء مصنوع بقدرته، المتكلم بكلامه الأزليّ ليس بخارج من صفته.» ( سرّ العالمین ص449) ازلی بودن کلام خداوند عقیده اشاعره و بنابر روایات شیعه و براهین عقلی، شرک است - إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ لَمْ يَكُنْ مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ كَائِناً وَ لَوْ كَانَ قَدِيماً لَكَانَ‏ إِلَهاً ثَانِياً. (نهج البلاغة، خطبه 186) - إِنَّ الْكَلَامَ صِفَةٌ مُحْدَثَةٌ لَيْسَتْ‏ بِأَزَلِيَّةٍ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّمَ. (الکافی؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج1؛ ص107) این که شیعه، کلامِ خداوند را حادث می داند؛ مسأله ای است ابتدائی که بر متکلّم اشعری بزرگی چون غزّالی مخفی نبوده است. پس چگونه ممکن است او شیعه شده باشد؛ در حالی که همچنان بر کفر اشعری خود ثابت مانده است؟ ♦️مولف انگیزه خود از تالیف کتاب را تشویق دیگران به طلب حکومت و قدرت جویی بیان می کند (سرالعالمین ص 449) و نیاز به تذکر نیست که این انگیزه با روح شیعه ناسازگار است. مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَكَ. (الکافی، ج2؛ ص297). در سرتاسر کتاب مخاطب را به قدرت طلبی و تصاحب حکومت، دعوت می کند تا جایی که او را به ستیز با تقدیر الهی می خواند و به سخن معاویه استشهاد می نماید(سرالعالمین ص 508) ♦️غزالی در موارد متعدد خواننده کتاب را به پرستش اجرام آسمانی دعوت کرده است.به عنوان مثال روز سه شنبه را روز عبادت مریخ دانسته وچنین دعایی را توصیه می کند: أسألك بحق سلطنتك و دولتك و قهرك أن تعطيني ما يصلح لي منك (سرالعالمین ص 485).همچنین برخی از این خرافات مشرکانه را به انبیاء نسبت داده است(سرالعالمین ص 483) ♦️غزالی حدیث «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة» را تحریف کرده و آن را بر اقطاب صوفیه تطبیق داده است : من ليس له شيخ فالشيطان شيخه، و من مات بغير شيخ فقد مات ميتة الجاهلية، فيعلمه و يدله و يعرفه طريق الوصول إلى اللّه تعالى.» (سرّ العالمین ص493) ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi