eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت پیشرفت علمی آمریکا چیست؟! پرفسور آمریکایی توضیح می‌دهد @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: گناهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مایوس به درگاه خدا نزدیکتر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎥نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه، برنامه زاویه؛ 13 مرداد 1400 🔹در این قسمت دکتر حمید پارسانیا و دکتر تقی آزاد ارمکی درباره‌ی «نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه» گفتگو خواهند کرد. 📲 لینک دانلود رایگان: https://tv4.ir/episodeinfo/262181 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹استاد پناهیان!!: یا امام زمان، شاید کرونا را شما فرستاده باشی تا ببینی کیا میروند؟ دیدی این گریه کنا و سینه زنها زیاد شدند، خواستی یکم‌ سختش کنی ببینی کی‌ها میان!!! 🔻مرحوم علامه مصباح: کدام اولی بود؟ جوابی نداریم بدیم... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام: من عاشق نمازم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۵) 💠 آسیب شناسی رکن ششم و هفتم: تحول معرفت دینی به تبع قبض و بسط معارف بشری 🔹دکتر سروش در بحث بهتر فهمیدن و فهم عمیق تر تفاوتی میان پدیده های عینی و عبارت های متنی نمی گذارد و داوری یکسانی برای هر دو ارایه می کند؛ در حالی که فهم عمیق تر عبارات در گرو شناخت بیشتر معانی الفاظ است و وقتی تمام معانی حقیقی و مجازی لفظی درک شد، دیگر فهم به نهایت خود می رسد. به ویژه اینکه فهمنده باید تلاش کند تا به مراد محدود و معین نویسنده و گوینده دست یابد و در آن صورت، به معنای نهایی خواهد رسید، ولی فهم عمیق تر پدیده های خارجی، زاییده کشفیات جدید است و با توجه به توانایی های روش تجربی نمی توان به فهم نهایی نایل گشت. تازه بعد از تحقق فهم عمیق تر، معلوم نیست که فهم پسینی و عمیق تر به لحاظ کیفی صحیح تر نیز باشد. 🔻مطلب دیگری که دکتر سروش از آن غفلت کرده، این است که فهم عمیق تر در بسیاری از عبارات همان مدلولهای التزامی گزاره است که به صورت فهم جدید گزاره تلقی می شود در حالی که گزاره های متعددی در کنار گزاره قبلی پدید آمده است نه اینکه یک گزاره، فهم های متعدد پیدا کرده باشد، تازه اگر کسی در اثر ریاضت ها یا کشف و شهودها به یک درک تازه ای دست یافت نباید آن درک را به فهم کلامی متن نسبت داد. سروش در مثال هایی که برای فهم عمیق تر آورده نیز دچار خطای آشکاری شده است. وی برای نمونه معانی مختلف وحدت عددی و حقه غیر حقیقی و حقه حقیقی حق تعالی و نیز دیدگاه های مختلف معنای وجوب را مراتب طولى فهم حقیقت می‌داند در حالی که اینها رویکردهای غیر قابل جمع اند و در عرض یکدیگر مطرح می شوند. دیدگاه کسانی که وحدت حق تعالی را وحدت عددی می دانند غیر از دیدگاه کسانی است که به وحدت حقه حقیقی اعتقاد دارند. 🔸دکتر سروش در باب تحول فهم، متأثر از هرمنوتیک فلسفی به ویژه گادامر شده است؛ روش گادامر در تفسیر و فرآیند فهم، روش مفسّر محوری بوده است؛ یعنی در تأثیر پیش فرض های شخصی مفسّر بر فهم، تأكید فراوان داشته و معیار سنجش فهم صحیح از سقيم را انکار کرده و در نهایت به نسبیت معرفت و فهم منجر شده است. 🔻پرسشی که نویسنده قبض و بسط باید بدان پاسخ دهد این است که آیا هر فهمی برای متدينان نسبت به کتاب و سنت مهم است یا اینکه کشف مراد شارع مقدس اهمیت دارد؟ پاسخ ما روشن است؛ فقها و عالمان دین به دنبال کشف مراد حق تعالی یا فهم حجیت دار و مرضی شارع مقدس اند. یعنی میان فهم تكوینیات با تشریعیات این تفاوت اساسی هست که در تشریعیات نمی توان بدون دلیل و حجت قطعی، مطلبی را به خداوند سبحان و پیشوایان دین نسبت داد. بنابراین، نباید با هر تحول علمی و ظنی به سراغ تحول فهم دینی رفت. به چه دلیل علوم جدید، بطون قرآن و نصوص دینی را کشف می کنند و با چه ملاک و معیاری چنین مدلول هایی را به متون دینی و مقدس می توان نسبت داد؟ همان گونه که اصولیین اثبات کرده اند، ظواهر ای با معیار خاصی حجیت دارند، علاوه بر اینکه اگر تحولات علمی بر متون دینی تأثیر بگذارند، فهم های متفاوت و متهافت و متناقض پدید می‌آید در حالی که مراد شارع مقدس، نمی تواند متناقض و متهافت باشند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استاد دانشگاهی که هر ساله برای دهها هزار دانشجوی آمریکایی سخنرانی میکنه از دانشجویان دختر میپرسه هر کسی تجربه آزار و اذیت جنسی داشته بلند بشه، همه دخترا بلند میشن 🔹چقدر این آمریکاها چشم و دل سیرن 🔻نتیجه مدیریت غرب و آزادی خواهی که به اینجا ختم شده و انقلاب جنسی که اتفاق افتاد و ما دنبال شروع این مسیر!!! آیا برای افرادی که این قدر ادعا دارند این گونه نتایج جای تأمل ندارد؟! 😄آیا این برای شما کافی نیست؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹 از سردار شهید همدانی پرسیدند: بعد از بازگشت از سوریه برنامتون چیه ؟ گفت: تصمیمی گرفتم که مطمئنم از ۴٠سال مجاهدت بالاتره! 🔻اینکه بروم یک گوشه‌ای از این مملکت تو یک مسجدی، تو یک پایگاه بسیجی برای بچه‌های نوجوان و جوان کار فرهنگی انجام بدم. برای ‌ عجل الله تعالی آدم تربیت کنم، سرباز تربیت کنم، کاری که تاحدودی کوتاهی کردیم و آن دنیا باید جواب بدیم! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هر که اندوه و مشکلی از مومنی برطرف کند خدا روز قیامت قلب او را شاد می‌کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹نظامی بر اساس اسلام تحقق پیدا کرده است و موفقیت و عدم موفقیت آن در دنیا و تاریخ به حساب اسلام گذاشته خواهد شد چه من و شما بخواهیم و چه نخواهیم، این نظام بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی بر محور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. ⁉️این تفکرات و بینش ها و مقررات، در کجا بایستی تحقیق و تنقیح بشود؟ این استفهام ها در کجا باید پاسخ داده بشود؟ ⚠️اگر حوزه علميه قم -که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزه های علمیه است و در درجه بعد بقيه حوزه ها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را -که نظام با آنها حرکت خواهد کرد- به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزه ها بایستی این مسئولیت را احساس کنند. حوزه تا کنون این مسئولیت را مستقیم به عهده نگرفته است! ۱۳۶۸/۹/۷ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خوش رفتاری بر محبت دل ها می افزاید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ اصول لازم در اجتهاد کارآمد 🔹اصل اول: ضرورت تفکیک بین «عالم دین» (مجتهد در همه ابعاد معارف دینی اعم از اصول و فروع)، و «عالم فقه» (صرفا آشنا با فقه و فروع دین). 🔸اصل دوم: لزوم محور قرار دادن «قرآن» و «عقل» در جمیع علوم و معارف دینی، و فهم روایات بر اساس آن دو. 🔹اصل سوم: ضرورت اشراف عالمان دین بر شرایط و مقتضیات زمانه خود و اعتقاد به نظریه تاریخمندی برخی از نصوص دینی. 🔸اصل چهارم: عدم حجیت قائل شدن برای اجماعات و مشهورات و مسلمات، که به معنای «سلفیت شیعی» بوده، و از بزرگترین موانع آزاداندیشی و استقلال در تفکر، خلاقیت و نوآوری محسوب می شود. 🔹اصل پنجم: ضرورت تمایز گذاردن بین «احترام قائل شدن برای عالمان و بزرگان دین، و«قداست» بخشیدن به ایشان، به منظور هموار شدن راه نقد و ابطال مبانی نادرست گذشتگان. عالمان دین، همچون عالمان سایر دانش های بشری «محترم» اند، اما هرگز «مقدس» نیستند! فقط خدا و قرآن و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هستند که مقدس اند. تقدس بخشیدن به عالمان دین، راه نقد و ارزیابی آراء ایشان را مسدود می کند. 🔸اصل ششم: ضرورت به کار گیری علوم جدید و دستاوردهای صحیح بشری با رویکرد تحلیلی و انتقادی اعم از معرفت شناسی، هرمنوتیک، زبان شناسی و غیره از سوی عالمان دین در راستای تصحیح، تعمیق و تکامل معرفت دینی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
❤️خداییش دعا کنید امشب پهلوان کشورمون حسن یزدانی بتونه تو کشتی امشب حوالی ساعت 18 به بعد قهرمان بشه و یه طلای خوشگل بگیره. 😢المپیک طلا تو مشتش بود لحظه آخری مغلوب این تیلور آمریکایی شد. 🤲 با دعای شما ان شاءالله بتونه پشت این آمریکایی رو به تشک بزنه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊 🥇خیلی خیلی مبارکه پهلوان یزدانی که جای خودش زارع هم طلا گرفت. 😍چهارتا نیمه نهایی هم رفتند فینال عجب شبی شد. دعا کنید فردا شب هم شب خوبی باشه برا پهلوانانمون🤲.
❤️پست اینستاگرامی صفحه آیت‌الله جوادی آملی پس از کسب دو طلای یزدانی و زارع در مسابقات کشتی قهرمانی جهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آنکه همتش آخرت باشد به آرزویش می رسد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لزوم تخصص گرایی/ استاد علیدوست 🔹امروزه با گستردگی علوم مختلف و مسائل متعددی که در دانش ها، اعم از علوم انسانی و تجربی و دینی و غیر دینی، به وجود آمده، دیگر یک محقق حتی با عمر طولانی و پشتکار و استعداد و نبوغ هم فرصت کافی برای پرداختن به رشته های مورد علاقه خود را نخواهد داشت. با توجه به این گستردگی علوم و تاکید بر اتقان دیگر یک نفر نمی تواند در پنج یا شش رشته متخصص شود. 🔸جمله معروف شیخ بهائی را شنیده اید که فرموده بود: «من با هر متخصصی در یک موضوع بحث کردم، کم آوردم؛ ولی با هر ذوفنونی بحث کردم، موفق شدم.» بنابراین دیگر رسیدن به جامعیت معقول و منقول ممکن نیست. دوره القاب علامه ذوفنون، فقيه الفلاسفه، فیلسوف الفقهاء، ادیب المفسرین و مفسر الفقهاء گذشته است. هر چند در طول تاریخ، نوابغی وجود داشتند که جامع علوم بودند، ولی همین نوابغ اگر در عصر حاضر بودند، هرگز به جامعیت نمی رسیدند. غیر از معصوم که حساب دیگری دارد، ما معتقدیم که کسی نمی تواند به جامعیت برسد. مثلا مرحوم صدر(ره) هم که نه تنها مستعد، بلکه نابغه بود؛ عملا نشان داد که این امر امکان پذیر نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍 یا ابالفضلی که پشت و پناه شد! ▪️السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی عباس الحسین 👌ذکر ما رمز موفقیت ما یا ابالفضله. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا