فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تاثیر عفو و گذشت دیگران در اجابت دعا
🎙با بیان زیبای آیت الله مجتهدی رحمه الله علیه
#استوری
#مذهبی
#عفو
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️زن، کافر، سگ سیاه
.
🔹در روایات اسلامی، چه شیعه و چه سنی، احادیث متعددی در تحقیر، مذمت و «کوچکداشت» زنان وجود دارد. همانند:
1ـ پیامبر(ص) در بخشی از یک حدیث درباره بانوان فرمودهاند:... ما رایت من نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَ دِینٍ ... (صحیح البخاری، ج۱، ص۶۸)
2ـ حضرت امیر(ع) در بخشی از یک خطبه درباره زنان گفتهاند: ... وَاَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَاَتَیْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ ... (نهج البلاغه، خطبه ٨٠ ؛ نیز: بحار، ج١٠٠ ، ص٢٢٨)
3ـ پیامبر(ص) در بخشی از یک حدیث فرمودهاند: ... زن، کافر، سگ سیاه و الاغ، نماز را باطل میکنند(مسند حنبل، ج۴۱، ص۹۸) یا در حدیثی مشابهی آمده است: ... سگ، الاغ، خوک، یهودی، مجوسی و زن، نماز را باطل میکنند (سنن ابی داود، ج۱، ص۱۸۷)
4ـ یا در روایات دیگری، وجود زنان، شر دانسته شده، و آنها را شیطان و ریسمان شیطان برشمردهاند.
.
🔸اکنون درصدد بیان جعلی بودن این روایات، و یا ادعای وجود ترجمه و تفسیر نادرست از این احادیث نیستیم؛ آنچه مهم و قابل توجه میباشد، این است که:
چرا در طول 14 قرن، دانشمندان، علماء و مردم، نسبت به وجود این دست روایات و احادیث در منابع حدیثی، واکنش منفی و بدی نداشتهاند؟ و به نوعی درستی آنان را پذیرفتهاند؛ و یا لااقل، درصدد توجیه و «ماستمالی» مفهوم این دست احادیث برنیامدهاند؟
.
روشن است که در دههای اخیر، علماء و مبلغان دینی، با توجه به بازخورد منفی این دست روایات در جامعه، تلاش دارند که این احادیث را حتیالامکان جعلی دانسته؛ و یا با تفسیر جدیدی، این روایات را هماهنگ با افکار عمومی جامعه، ارائه دهند.
.
♦️نکته
این وضعیت که در بالا بیان شد؛ حاوی دو نکته قابل توجه است:
یک. مردم و مخصوصاً بانوان در دورههای قبل و طبق فرهنگ پررنگ مردسالاری، پذیرفته بودهاند که زنان پستتر از مردان میباشند، و از بسیاری حقوق، محروم هستند؛ و با این آموزهها، همراه و هماهنگ گشته بودند.
دو. تفسیر متون دینی، میتواند تابعی از «عرف و افکار عمومی جامعه» باشد؛ به این معنی که، مردم و افکار عمومی جامعه، میتواند وضعیتی را ایجاد کند که، علماء مجبور شوند تا تفاسیر و احکام متفاوتی از متون دینی ارائه نمایند.
#حقوق_زنان
#فقه_سنتی
#مرد_سالاری_دینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آیا خداوند می تواند جسم باشد
شاید در بدو امر جواب این سوال روشن باشد.خدا نمی تواند جسم باشد چرا که لازمه جسمانیت مرکب و حادث بودن و در نتیجه نیازمند بودن ذات الهی است و این با واجب الوجود بودن سازگاری ندارد.
🔹 جمعی از اهل حدیث اهل سنت قائل به جسمانیت خدا هستند اما برای فرار از تبعات و لوازم این قول، نظریه الله جسم لا کالاجسام (خدا جسم است ولی جسم او با بقیه اجسام فرق دارد) را ارائه کرده اند.
🔸جالب اینکه مرحوم ملاصدرا در شرح خود بر اصول کافی اذعان می کند که خداوند می تواند جسم باشد ولی جسمی الهی که لایق ذات خود است و در بقیه اشیاء شبیه او وجود ندارد .
💠متن کلام ملاصدرا چنین است :
شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج3 ؛ ص207
فاذا تصورت هذه المعاني و انتقشت في صفحة خاطرك علمت ان المعنى المسمّى بالجسم له انحاء من الوجود متفاوتة في الشرف و الخسّة و العلو و الدنو من لدن كونه طبيعيا الى كونه عقليا، فليجز ان يكون في الوجود جسم إلهي ليس كمثله شيء و هو السميع البصير المسمّى بالاسماء الالهية المنعوت بالنعوت الربانية، على ان الواجب تعالى لا يجوز ان يكون له في ذاته فقد شيء من الاشياء الوجودية و ليس في ذاته الاحدية جهة ينافي جهة وجوب الوجود و ليس فيه سلب الا سلب الاعدام و النقائص.
🔻گویا بخاطر این سخنان و امثالش است که برخی گفته اند اولین کسی که اصول کافی را به کفر شرح داده ملاصدرا بوده است :
و من تصانيفه شرح أصول الكافي، شرحه على مذاقه و عقائده و أصوله و مطالبه، فاستحسنه من استصوبها، و استحقره من استضعفها، بل في الروضات: فمنهم من ذكر في وصف شرحه على الأصول:
شروح الكافي كثيرة جليلة قدرا و أوّل من شرحه بالكفر صدرا
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ الخاتمةج2 ؛ ص241
#توحید
#جسم_الهی
#ملاصدرا
#فلسفه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر فیلم در مدت معلوم
♦️در مدت معلوم (فی المدت المعلوم) فیلمی اجتماعی به کارگردانی وحید امیرخانی، محصول سال ۱۳۹۳ ایران است.
🔹این فیلم به بررسی معضلات جوانان از سن بلوغ تا سن ازدواج میپردازد
#معرفی_فیلم 🎥🎥
#در_مدت_معلوم 🎥🎥
#عقد_موقت
#فقه_سنتی
#صیغه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هنگامی که شکم حتی از حلال انباشته شود دل از دیدن راه درست کور می گردد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
#احکام_نماز
☑️سوال
1. مردی که برای بانوان در اقامه ی نماز امامت میکند، باید برای مامومین قابل رویت باشد یا اگر پرده ای بینشان حایل باشد اشکال ندارد..؟!
✅پاسخ
1. اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بين آن زن و امام يا بين آن زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به واسطۀ او به امام متّصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد.
📚توضیح المسائل 16مرجع مسأله [مسأله 1433)
📹 بگذارید عرض من دقیق بر وجدان ها بنشیند.
🔹 ۱۵ ماه از پیروزی انقلاب می گذرد...
#سیاسی
#شهید_بهشتی
#انقلاب
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️انکار کرویت زمین توسط شیخ یوسف بحرانی
🔹همه شنیده ایم که عبدالعزیز بن عبدالله بن باز مفتی اعظم سعودی منکر کرویت زمین شده بود اما شاید به ذهنمان هم خطور نمی کرد که کسی از علمای شیعه منکر کرویت زمین شود .
♦️صاحب حدائق با استناد به روایات بر این نظر اصرار دارند که اخبار مستفیضه کرویت زمین را رد می کند. ایشان درصدد بودند که رساله ای در این زمینه بنویسند ولی گویا اجل مهلت به ایشان نداده است.
🔸در واقع روشی که صاحب حدائق در پیش گرفته است ایشان را به این نظر رسانده است .
روش شناسی و کاربست روش درست در فهم و حل مسائل علمی یکی از بزنگاه های مسائل علمی است که عدم رعایت آن باعث کج فهمی مساله و در نتیجه صدور فتاوی عجیب و غریب می شود.
استفاده از روش نقلی در حل مسائل تجربی ، استفاده از روش فلسفی در حل مسائل عرفی ، استفاده از روش فلسفی برای حل سوالات تجربی نمونه ای از اشتباه روشی در علم است.
💠متن کلمات صاحب حدائق را در لینک زیر ملاحظه کنید:
http://lib.eshia.ir/10013/13/266/%D9%85%D9%86_%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B9_%D8%B0%D9%84%DA%A9
#اخباری_گری
#کرویت_زمین
#محدث_بحرانی
#روش_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
بدترین مردم کسی است که عذر نپذیرد و از خطا نگذرد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_نامحرم
❓پرسش
آیا پرستار می تواند برای گرفتن نبض و فشار خون و... به بدن نامحرم نگاه و او را لمس کند؟
✅ پاسخ
با وجود هم جنس، این کار برای غیر همجنس جایز نیست، ولی اگر ضرورت باشد اشکال ندارد.
آیات عظام سیستانی و تبریزی: اگر برای انجام دادن این امور، پرستار هم جنس در دسترس نباشد یا مهارت غیر هم جنس در این زمینه بیشتر باشد، اشکال ندارد.
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔻وقتی برخی مریدان شهید صدر، به تملق و چاپلوسی اکتفا میکنند.
🖋 مصطفی درّی
👈🏻 ارادت به شهید صدر در سالهای اخیر، با رونق گرفتن کتابهای ایشان در حوزههای علمیه، افزون شده است. اگر ۲۰ سال پیش، به سختی کسانی پیدا میشدند که رغبت خواندن کتاب «دروس فی علم الاصول» ایشان را داشته باشند، امروز اما کلاسهای حلقات، مشتاقان زیادی پیدا کرده است. حتی برخی مدارس علمیه، خواندن این کتاب را برای دانشپژوهان خود اجباری کردهاند و در برخی حوزهها، مانند حوزه خراسان، در زمره دروس رسمی شمرده شده است.
🔺رونق کتابهای شهید صدر در میان طلاب و بالتبع رونق نظرات ایشان اما آسیبهایی را نیز به همراه داشته است؛ مصیبتی که سالهای سال از طرفداران آخوند و شیخ و شهید ثانی میکشیدیم که هیچ یک حاضر به جایگزینی یا پذیرش نادرستی حتی یک نظر از نظرات آن مرادان نمیشدند، امروز به برخی طرفداران شهید صدر رسیده است؛ طلاب جوانی که فرط ارادتشان به شهید مظلوم، منجر به ستیز با تراث گذشته و بیاعتنایی به کتب پیشینیان گردیده است.
⬅️ ماجرا قدیمی است. فیلسوفی گفته بود حوادث جهان دو بار تکرار میشوند: بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدی. امروز کمدیِ آنچه را در رابطه با شیخ و آخوند و شهید ثانی شاهد بودهایم در رابطه با شهید صدر میبینیم؛ طلابی که قرار بود اصول فقه و فقه را از کتب فقها و اصولیون بیاموزند، امروز در کتب شهید صدر متوقف شدهاند، بی آنکه هیچ گامی فراتر از گامهایی را که او برداشته است بردارند و بی آنکه هیچ نقدی به آثار وی داشته باشند و یا نقد دیگرانی را برتابند.
▫️ایشان در شبکههای اجتماعی، گروههایی را تشکیل میدهند و در تملق و چاپلوسی از آن شهید، سعی در ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند. نزاع میکنند که فلان مقرر شهید از بهمان مقرر، باسوادتر است و هر کس خاطرات شخصی و ناشنیدهای از مقرران او نقل میکند. سخن از زلف افشانِ فلان استاد مسلط بر حلقات میکنند و قدِ همچون سروِ بهمان استاد بحوث را به رخ میکشند.
▪️ماجرا بار دیگر تکرار میشود. دگماندیشی و توقف در کتب شیخ و آخوند، جای خود را به توقف و ایستایی در کتب شهید صدر داده است. در این میان، اگر کسی بگوید غالب نظرات به ظاهر ابداعیِ شهید مظلوم، وام گرفته شده از دیگران است، گویا قتل عمد انجام داده است. نه میتوان گفت او «قرن اکید»ش را عیناً از نظریه آخوند و برخی اندیشمندان غربی کپی کرده است و نه میتوان به وام گرفتن «حق الطاعه» و نفی برائت عقلی از اساتیدی همچون سید محمد روحانی، آیت الله سیستانی و شهید مصطفی خمینی اشاره کرد. حتی نمیتوان پرسید نسبت تامه و ناقصه چه ایرادی داشت که این دو را اندماجی و غیراندماجی نامیدیدش.
❓مریدان شهید مظلوم که غالباً سودای تحول در حوزههای علمیه را نیز دارند، احتمالاً از فرط ارادت، حتی در خلوت نیز از خود نمیپرسند که چرا شهید ما، با این همه سودای تحول، تقریباً غالب فتاوای فقهیاش، مشابه دیگران است؟ مگر تحول و تغییر در اصول، نباید به تغییر فتاوا بینجامد؟ اگر نمیانجامد، پس این همه تلاش در تحول این دانش، چه ارمغانی دارد؟
⭕️ مریدان شهید صدر، اگر به خود نجنبند و تغییری در رویکردشان ندهند و تلاششان، به وعدههای چاپلوسی و تملق در ۱۹ فروردین(مراسم سالانه بزرگداشت شهیدصدر) هر سال منحصر شود، دیری نمیپاید که همچون مریدان شیخ و آخوند، دیگرانی را میبینند که به جای توقف در افکار مرادشان، با تکیه بر تلاش این بزرگان، گامهای مؤثری را در ارتقای دانش اصول و فقه برداشتهاند؛ گامهایی که معلوم نیست اندیشههای شهید صدر جایی در میان آنها داشته باشد.
🆔@tahavol_howze
📹 توصیف مقام معظم رهبری این بار توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی.
#سیاسی
#رهبری
#هاشمی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️کرونا و قاعده لطف
🔹مهمترین و شاید تنهاترین دلیل متکلمین برای اثبات مسائلی مثل نبوت عامه ، امامت ، لزوم وعد و وعید ، عصمت انبیاء قاعده لطف است .
🔸این قاعده متشکل از یک صغری و یک کبری هست
صغری اینست که عصمت انبیاء ( مثلا) لطف است
کبری هم اینکه لطف بر خدا واجب است
نتیجه هم این میشود که عصمت انبیاء بر خدا واجب است
♦️جدا از اشکالاتی که به کبری این قیاس وارد هست صغری هم با اشکال اینکه چه چیز مصداق قاعده لطف است روبروست
💠حال در سال 2020 جهان با بیماری کرونا روبرو شده است .آیا درمان بیماری کرونا لطفی حساب نمی شود که خدا این لطف را واجب نمی کند ؟🧐🧐
#تأمل
#قاعده_لطف
#نبوت
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
دشمن ترین دشمنان آدمی غضب و شهوت اوست، آنکس که بتواند این دو را به فرمان خود در آورد مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیت برسد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
آیا شستن #سه_مرتبه صورت و دست، وضو را باطل می کند؟
✅پاسخ
شستن سه مرتبه صورت و دست راست، به قصد وضو حرام است، ولی وضو را باطل نمی کند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید، مسح او اشکال پیدا کرده و وضو را باطل می سازد.
✍️آیا روزی اهل علم تضمین شده است ؟
🔹از باورهای خطرناکی که بین برخی از مسئولین حوزه معروف شده اینست که رزق و روزی جویندگان علم تضمین شده و نیازی نیست که آنها نگران وضع معاش خود باشند . این باور چنان بین مسئولین و مدیران نفوذ یافته که بر طلاب دینی که به دنبال کسب رزق حلال می روند خرده گرفته و احیانا برخوردهای قانونی با آنها می کنند .
🔸فاجعه اینجاست که این اعتقاد مستندی صریح و بدون خدشه از آیات و روایات صحیحه ندارد و صرفا تقلید خلف از سلف است. روایتی که معمولا مستند این دیدگاه قرار می گیرد چنین است :
«قد ورد في الحديث عن النبي صلى الله عليه وآله: أن الله تعالى قد تكفل لطالب العلم برزقه خاصة عما ضمنه لغيره» (منیة المريد، ص160).
برخی دیگر نیز این روایت را به همین صورت از رسول خدا ص دانستهاند (نمونه: گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 46)
♦️اساتید اخلاقی همچون آیت الله مظاهری در شرح حدیث نوزدهم ( شرح چهل حدیث ) و آیت الله بنابی برای تدبیر امور معیشتی طلاب به این روایت استناد کرده اند ولی چه سود !!
🔻نقد
این روایت اصلا در منابع امامیه وجود ندارد ! و شهید ثانی ظاهرا آن را از منابع عامه نقل کرده است .البته جالب تر اینکه این روایت با این الفاظی که شهید نقل کرده در کتب اهل سنت هم وجود ندارد و ایشان تحریری جدید ارائه کرده اند .
💠اما تمام احادیثی که در منابع عامه در مورد این حدیث آمده بدین صورت است :
1- حدثنا يونس بن عطاء، قال حدثنا سفيانُ الثَّورِيُّ، عَن أَبِيهِ، عَن جَدِّهِ، عَن زِيَادِ بْنِ الْحَارِثِ الصُّدَائِيُّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ تَكَفَّلَ اللَّهُ بِرِزْقِهِ"
قدیمی ترین منبع نقل این حدیث مسند ابوحنیفه ( به روایت ابونعیم ) است . در سند روایت یونس بن عطاء وجود دارد که متهم به کذب است . این روایت همانطور که خطیب بغدادی تذکر داده تنها به طریق سفیان ثوری نقل شده است .لازم به تذکر است که سفیان ثوری محدث متمایل به زهد صوفیانه است .
2-عن أبي يوسف قال: سمعت أبا حنيفة رحمه الله يقول: "حَجَجْتُ مَعَ أَبِي سَنَةَ ثَلَاثٍ وَتِسْعِينَ وَلِيَ سِتَّ عَشْرَةَ سَنَةً فَإِذَا شَيْخٌ قَدِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لِأَبِي: مَنْ هَذَا الشَّيْخُ؟ فَقَالَ: هَذَا رَجُلٌ قَدْ صَحِبَ النَّبِيَّ ص يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ، فَقُلْتُ لِأَبِي: فَأَيُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ؟ قَالَ: أَحَادِيثُ سَمِعَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ لِأَبِي: قَدِّمْنِي إِلَيْهِ حَتَّى أَسْمَعَ مِنْهُ، فَتَقَدَّمَ بَيْنَ يَدَيَّ وَجَعَلَ يُفَرِّجُ النَّاسَ حَتَّى دَنَوْتُ مِنْهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «من تَفَقَّهَ فِي دِينِ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»
باز قدیمی ترین منبع این حدیث مسند ابوحنیفه است . سند روایت ضعیف و محمد بن احمد سجستانی مجهول الحال است . مشکل اصلی در انقطاع و ارسال روایت است . ابوحنیفه راوی طبقه 6 و عبدالله بن حارث راوی طبقه یک و صحابی است و راوی طبقه شش بدون واسطه نمی تواند از راوی طبقه یک روایت نقل کند .
منبع دیگر التدوین فی اخبار القزوین است و قبل از آن در کتاب دیگری یافت نمی شود . این بار ابوحنیفه این حدیث را از انس بن مالک نقل کرده است .باز اشکال ارسال و انقطاع گریبان گیر حدیث بوده و انس هم یکی از سه نفریست که بر پیامبر دروغ می بسته و مورد لعن حضرت علی بود .
3- أخبرنا أبو محمد دعلج بن أحمد بن دعلج، ثنا أحمد بن محمد أبو جعفر القاضي، ثنا أبو زكريا السمسار هو يحيى بن هاشم، ثنا مسعر بن كدام، عن عطية، عَن أَبِي سعِيدٍ الْخُدرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ غَدَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ، وَبُورِكَ لَهُ فِي مَعَاشِهِ، وَلَمْ يُنْتَقَصْ مِنْ رِزْقِهِ، وَكَانَ عَلَيْهِ مُبَارَكًا
قدیمی ترین منبع روایت معجم ابن الاعرابی متوفی قرن چهارم است . در سند روایت یحیی بن هشام غسانی وجود دارد که اتفاق رجالیون اهل سنت او را واضع و کذاب معرفی کرده اند .
از متاخرین شیخ محمد ناصرالدین البانی روایت را موضوع دانسته است ( سلسله الاحادیث الضعیفه ج 1 ص 498 )