eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ تعیین زمان ظهور 🔰پیرو ارسال دو کلیپ در مورد تعیین وقت برای ظهور امام زمان، برخی رفقا خواستار شرح و بسط بیشتری شدند. 🔹در روایات معتبر شیعه برای ظهور وقت و زمان مشخصی بیان نشده بلکه تعیین وقت کنندگان دروغگو نامیده شده اند.شیخ کلینی در اصول کافی بابی تحت عنوان کراهیه التوقیت ذکر کرده و در کتب دیگری مثل الغیبه شیخ طوسی و کمال الدین شیخ صدوق هم روایاتی در این موضوع آمده است. ( البته بحث ما در باب حرمت یا کراهت فقهی تعیین وقت نیست ) . 🔻روایت اول الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِیمِ بْنِ عَمْرٍو (عُمَرَ) الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الْفَضْلِ (الفضیل) بْنِ یَسَارٍ عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) قَالَ: قُلْتُ: لِهَذَا الْاَمْرِ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِ ( کافی ج 2 ص 243 ) . روایت به لحاظ سندی موثق است 🔻روایت دوم عِدَّةٌ مِنْ اَصْحَابِنَا عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ اَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السّلام) قَالَ: سَاَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ (علیه‌السّلام) فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ. ( همان ص 242 ) 🔻روایت سوم مرحوم کلینی بعد از نقل روایت سوم، این روایت را نیز با همان سند آورده است: اَحْمَدُ بِاِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ: اَبَی اللَّهُ اِلَّا اَنْ یُخَالِفَ وَقْتَ الْمُوَقِّتِینَ. 🔻روایت چهارم حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَیْنِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ الْکُلَیْنِیُّ عَنْ اِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: سَاَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ اَنْ یُوصِلَ لِی کِتَاباً قَدْ سَاَلْتُ فِیهِ عَنْ مَسَائِلَ اَشْکَلَتْ عَلَیَّ فَوَرَدَتْ فِی التَّوْقِیعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ (علیه‌السّلام) اَمَّا مَا سَاَلْتَ عَنْهُ اَرْشَدَکَ اللَّهُ وَثَبَّتَکَ... وَاَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَاِنَّهُ اِلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ وَکَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.. ( کمال الدین ج 2 ص 484 ) 🔻روایت پنجم ... وَاَمَّا مَتَی فَاِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ وَلَقَدْ حَدَّثَنِی اَبِی عَنْ اَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِمُ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ اَنَّ النَّبِیَّ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) قِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَی یَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً. ( عیون اخبار الرضا ج 2 ص 265 ) 🔻روایت ششم حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ الْعَطَّارُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی اَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمَدَائِنِیُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (علیه‌السّلام) یَقُولُ: اِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْاَمْرِ غَیْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا یَرْتَابُ فِیهَا کُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ وَلِمَ جُعِلْتُ فِدَاکَ؟ قَالَ: لِاَمْرٍ لَمْ یُؤْذَنْ لَنَا فِی کَشْفِهِ لَکُمْ... یَا ابْنَ الْفَضْلِ اِنَّ هَذَا الْاَمْرَ اَمْرٌ مِنْ اَمْرِ اللَّهِ تَعَالَی وَسِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَغَیْبٌ مِنْ غَیْبِ اللَّهِ وَمَتَی عَلِمْنَا اَنَّهُ عَزَّ وَجَلَّ حَکِیمٌ صَدَّقْنَا بِاَنَّ اَفْعَالَهُ کُلَّهَا حِکْمَةٌ وَاِنْ کَانَ وَجْهُهَا غَیْرَ مُنْکَشِف ( کمال الدین ج2 ص 482 ) 🔸با توجه به روایاتی که برخی آنها موثق می‌باشد به دست می‌آید که امر ظهور امام زمان به دست خدا و به اراده اوست. هر زمانی که مصلحت بداند حجت خودش را برای برچیدن ظلم و بی‌عدالتی و گسترش عدل و اقامه دین ظاهر می‌سازد و تعیین وقت ظهور نیز به دست خدا است. 🔹شیخ طوسی در کتاب الغیبه بعد از نقل روایاتی می‌گوید: و اما وقت خروجه (علیه‌السّلام) فلیس بمعلوم لنا علی وجه التفصیل، بل هو مغیب عنا الی ان یاذن الله بالفرج. ( الغیبه ص 425 ) 👇👇 https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
✍️قرآن مجید در دلالت خود مستقل است 🔹قرآن مجید که از سنخ کلام است مانند سایر کلام های معمولی از معنی مراد خود کشف می کند و هرگز در دلالت خود گنگ نیست و از خارج نیز دلیلی وجود ندارد که مراد تحت اللفظی قرآن جز آنست که از لفظ عربیش فهمیده می شود . اما اینکه خودش در دلالت خود گنگ نیست زیرا هر کس بلغت آشنایی داشته باشد از جملات آیات کریمه معنی آنها را آشکارا می فهمد چنانکه از جملات هر کلام عربی دیگر معنی می فهمد. علاوه بر این به آیات بسیاری از قرآن برمیخوریم که در آنها طائفه خاصی را مانند بنی اسرائیل و مومنین و کفار و گاهی عموم مردم را متعلق خطاب قرار داده مقاصد خود را به ایشان القاء می کند یا با آنان به احتجاج می پردازد یا به مقام تحدی برآمده از ایشان می خواهد که اگر شک و تردید دارند در اینکه قرآن کلام خداست مثل آن را بیاورند و بدیهی است که تکلم با مردم با الفاظی که خاصیت تفهیم را واجد نیست معنی ندارد و همچنین تکلیف مردم به آوردن مثل چیزی که معنی محصلی از آن فهمیده نمی شود قابل قبول نیست . آیاتی که دعوت به تدبر در قرآن می کند هم دال بر اینست که قرآن تدبر را که خاصیت تفهم را دارد می پذیرد و همچنین تدبر اختلافات آیات را که در نظر سطحی و ابتدایی پیش می آید حل می کند.روشن و بدیهی است که اگر آیات در معانی خودشان ظهوری نداشتند تامل و تدبر در آنها و همچنین حل اختلافات صوری آنهابواسطه تامل و تدبر معنی نداشت . 🔸اما اینکه راجع به نفی حجیت ظواهر قرآن دلیلی از خارج نیست زیرا چنین دلیلی وجود ندارد .جز اینکه برخی گفته اند در فهم مرادات قرآن به بیان تنها پیامبر اکرم یا به بیان آن حضرت و بیان اهل بیت گرامش باید رجوع کرد . ولی این سخن قابل قبول نیست زیرا حجیت بیان پیامبر اکرم و امامان اهل بیت را تازه از قرآن باید استخراج کرد و بنابراین چگونه متصور است که حجیت دلالت قرآن به بیان ایشان متوفق باشد بلکه در اثبات اصل رسالت و امامت باید به دامن قرآن که سند نبوت است چنگ زد ( شیعه در اسلام ص 18 و 19 ) 👇👇 https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
📹 گفتاری از دکتر سروش در نقد روحانیت: 🔻روحانیت برای دین داری عوامانه است. 🔸هیچ عملی وجود ندارد که
🔰 نظرات کاربران: ✍ نوعا یک قاعده کلیه بر صحبت های جناب دکتر سروش حاکم است که شناخت آن در فهم و نقد کلامشان بی تاثیر نیست و آن هم اینکه اساسا سخنان دکتر سروش از چهار نوع گزاره تشکیل میشوند؛ ۱_گزاره های صادق ۲_گزاره های کاذب ۳_گزاره های بلا دلیل یا همان ادعاهای بدون مدرک ۴_گزاره های مبهم و دوپهلو. 💠حال در این سخنان: 🔹گزاره های صادق؛ الف؛ حضور روحانیت شرط صحت اعمال مکلفین نیست( این کلام درست هست و کسی هم مدعی خلاف آن نیست، هرچند ایشان هدفشان از این حرف ها نتیجه گیری حذف روحانیت از جامعه است که آن بحث دیگری است و ما آن را به ادله مختلف رد میکنیم). ب؛ روحانیون هم آدم و جائز الخطا هستند. ج؛ راه انتقاد از روحانیت باید باز شود(درست است البته از راه خود و توسط اهلش و باید از ایشان سوال پرسید مگر الان اینجور نیست؟) و... 🔸گزاره های کاذب؛ الف؛ روحانی یعنی کسی که از دین ارتزاق و با آن کاسبی میکند!(از جزئی نتیجه کلی گرفتن غلط است). ب؛ ارتزاق و کاسبی از دین چیز مذمومی نیست!(این در حالیست که این کار در روایات ما مذمت شده است). ج؛ مراجع درست نمیدانند پول خمس را کجا خرج کنند!!(در حالی محل مصرف خمس در رساله های خود این مراجع به صورت واضح بیان و مشخص شده است و اگر اشتباهی هم در مصداق صورت بگیرد این به معنای نداستن محل مصرف خمس نیست). د؛ روحانیت عوام زده و خرافی است!( خود دکتر سروش بهتر میداند که بیشترین مبارزه و مقابله با خرافه پرستی را عالمان دینی دارند، مگر اینکه مبنای ایشان رو در نظر بگیریم که اساسا قسم عظیمی از معارف اسلام را خرافه میداند که باید بگوئیم این توهم ایشان است). 🔹گزاره های بلادلیل یا ادعاهای بدون مدرک؛ الف؛ مبنای این تقسیم بندی ادعایی ایشان به دینداری معیشت اندیش و مفرفت اندیش و ... کجاست؟ ب؛ روحانیت مال دینداری عوامانه و معیشت اندیش است!(🙃) و... . 🔸گزاره های مبهم و دوپهلو؛ واژه های روحانیت، نظارت بر روحانیت، نقد روحانیت، ارتزاق و خیلی واژه های دیگر که ایشان استعمال میکنند؛ همه ی این کلمات را باید از دیدگاه ایشان معنا کرد سپس با واقعیت مطلب مقایسه شان کرد. 💠خلاصه مطلب اینکه؛ ایشان از صنعت مغالطه در بیاناتشان زیاد استفاده میکنند حالا یا شکل و صورت منطقی دارند اما موادشون درست نیست و یا اساسا شکل درست منطقی هم ندارند که در اینجا با ادنی تاملی مغالطات و اشتباهاتشون فهمیده میشود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜﷽ «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسولٌ مِنْ اَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلیْکُمْ بِاْلْمُؤمِنینْ رَئوفٌ رَحیمٌ» «رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.» سوره توبه، آیه ۱۲۸ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر عموم مسلمین مبارکباد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉میلاد با سعادت ششمین امام شیعیان بر عموم مومنین مبارکباد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یقینی و معتبر دانستن حدیثی که حتی سندی هم ندارد!! استناد به روایتی که آنهم در منابع معتبر اولیه نیامده است ( الملک یبقی مع الکفر ) انسان ندانستن مزدکیان و اشتراکیان و مهدور الدم دانستن همه آنها !! همه اینها تنها در دو دقیقه از استاد علی اکبر مهدی پور( از مریدان مرحوم شریعتمداری و شیرازی ) که در کانال های طرفدارش به نام علامه شناخته می شود . کتابی را که به آن استناد کرده اند نتوانستیم بدست بیاوریم.در صورت امکان بنده نوازی فرمایید. https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
تاملی بر حدیث "ولدت فی زمن الملک العادل انوشیروان " این حدیث را برخی به شکل فوق ، برخی به صورت انی ولدت ...الخ و برخی به لفظ بعثت فی زمن الملک العادل نقل کرده اند..در هیچ کتاب معتبری چه شیعه و چه سنی برای این حدیث سلسله سندی نیامده است .بزرگانی هم بر جعلی و باطل بودن آن تصریح دارند . ابوعبدالله حلیمی ساحت الهی و نبوی را منزه از این نقل قول دانسته و در صورت اثبات ( بر فرض محال ) اطلاق لفظ عادل بر انوشیروان را مطابق اصطلاح ایرانی ها بر او توجیه کرده است ( المنهاج فی شعب الایمان ج 3 ص 15 ) حافظ ابوبکر بیهقی از استاد خود ، حاکم نیشابوری نقل می کند که اعتقاد به بطلان این حدیث داشته و حتی حاکم نیشابوری نقل می کرده که برخی از صالحین پیامبر را در خواب دیده و از این حدیث پرسیده اند و پیامبر فرموده که من این کلام را نگفته ام . ( الجامع لشعب الایمان ج 4 ص 305 ) . سخاوی در المقاصد الحسنه ص 707 و شوکانی در الفوائد المجموعه ص 327 در این زمینه می گویند : لا اصل له ( و نیز ابن دیبع در تمییز الطیب من الخبیث ص 188 و عجلوني در كشف الخفاء ج 2 ص 415 ). زرکشی این کلام را به عنوان حدیث 24 ام از احادیث مشهور ولی بی سند آورده است (التذکره فی الاحادیث المشتهره ص 179). غزی در الجد الحثیث فی بیان ما لیس بحدیث ص 75 حدیث را باطل دانسته و الحوت در اسنی المطالب ص 104 آن را کذب محض می داند . شیخ محمد ناصر الدین البانی ( بخاری دوران ) این حدیث را در سلسله الاحادیث الضعیفه ج 2 ص 425 آورده و بر بطلان و بی اساس بودن آن تصریح دارد . برخی علمای شیعه این حدیث را نقل ولی اشکالی به آن نگرفته اند که جای شگفتی دارد و بدتر آنکه به آن استناد هم کرده اند . یوسف بن حاتم شامی در الدرالنظیم فی مناقب الائمه اللهامیم ص 58 ، ابن شهر آشوب در مناقب ج 1 ص 172 ، راوندی در قصص الانبیاء ص 316 از این جمله علماء هستند . 👇👇 https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر فیلم من مادر هستم ( فیلمی ضد قصاص ) فیلم دربارهٔ زندگی دو خانواده مرفه است که در حال فروپاشی است. در این میان حوادثی که برای دختر یکی از خانواده‌ها که نوزده سال دارد (باران کوثری) پدید می‌آید، سبب برملا شدن بسیاری از رازهای زندگی آدم‌های قصه می‌شود. این دختر ۱۹ ساله که آوا نام دارد توسط دوست خانوادگی خود به نام سعید مورد تجاوز قرار می‌گیرد و به سبب انتقام از او دست به قتل سعید می‌زند و ... 🎬🎬 🎬🎬 https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: آنکه از خدا موفقیت بخواهد اما تلاش نکند، خود را مسخره کرده است. معدن الجواهر،۱،۵۹ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سوال آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟ ـــــــــــــــــــــ ✅پاسخ ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست. بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است. از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
💠اندر مصائب محوریت فقه و اصول در حوزه ❇️دروس اصلی حوزه های علمیه فقه و اصول فقه بوده و عمده منافع دنیوی دائر مدار این دو می گردد.این محوریت باعث مشکلات عدیده ای برای حوزه و تربیت شده های سازمانی آن شده که در پست های مختلفی به آن اشاره خواهیم کرد. یکی از معضلات این محوریت عدم تربیت نیروهای متخصص در موضوعات کلامی و رجالی است . موضوعاتی که برای گسترش تشیع و پاسخ به شبهات به شدت نیازمند به آنهاست . مطلبی از آیت الله حسینی قزوینی در این زمینه ارائه می شود : ❇️متأسفانه به دلیل اینکه تمامی مباحث ما کلامی شده بود، پارسال در شورای مدیریت گفته بودند: بحث‌های آقای قزوینی به دلیل اینکه فقهی نیست ما به عنوان خارج قبول نمی‌کنیم. ما حدود بیست سال است که بحث فقه مقارن را داریم. قبلاً قبول می‌کردند، اما الآن گفتند که آقای قزوینی بحث فقهی هم شروع کند تا ما بحث‌های ایشان را برای آقایانی که می‌خواهند امتحان خارج بدهند هم محسوب کنیم!! این برای ما درد و مصیبت است. البته آن‌ها کسی را ندارند که در این زمینه بتواند امتحان بگیرد. یکی از شاگردان ما به نام آقای «ابوالقاسمی» رساله‌ای در رابطه با نقد رجال اهل سنت نوشته است. ایشان دیشب تعریف می‌کرد که ما به حوزه رفتیم، اما آن‌ها نتوانستند حتی یک نفر را پیدا کنند که به عنوان داور در این زمینه تخصص داشته باشد تا به عنوان استاد داور معرفی کنند. این مسائل واقعاً برای ما درد است. من استاد راهنمای یکی از بچه‌های عراقی ما که در «نقد قفاری» کار می‌کرد بودم و یکی از مشاهیر حوزه که همه شما می‌شناسید استاد داور بود و بحث هم بحث تخصصی و مباحث ولایت بود. بنده دیدم که ایشان به عنوان استاد داور بحث‌هایی مطرح کرد که من خجالت کشیدم. بنده تنها در یک جمله گفتم: شیخ بزرگوار! این حرف‌های بحث تواتر اجمالی که شما دارید می‌زنید، ما که تمام کتاب‌های اهل سنت را ورق زدیم پیدا نکردیم. اگر حضرتعالی در جایی دیدید که این بحث در کتب اهل سنت است به ما هم آدرس بدهید تا ما هم استفاده کنیم. این بنده خدا سر خود را پایین انداخت و تا آخر دفاع هیچ حرفی نزد. ایشان حتی برگه را هم امضا نکرد و بلند شد و رفت. این برای ما مصیبت است!❇️ کلام مقارن 970716 http://www.hosseiniqazvini.com/fa/shownews.php?idnews=11745 https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخوندها مقصر همه چیز هستند!! ⁉️ نظر شما چیست؟ 📲نظرات خود را در مورد این کلیپ به ما ارسال کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسگری علیه السلام: دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خدا نفع رساندن به دوستان و آشنایان. تحف العقول،ص۴۸۹ 👇👇 @Taammolate_talabegi