eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
170 عکس
72 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ نقدی بر دیدگاه عبدالعلی بازرگان، پیرامون اصول حکومتداری 🔢 بخش دوم: نقد محتوایی 🔸 این نقد با نظر به کبریاتی که از مسلمات شرع انور و فقه امامیه است، بیان شده و سپس با تمرکز بر عبارت نهج البلاغه، واضح می‌گردد که استفاده وی از آن عبارت نیز نادرست بود: ➖ اول: آنچه عبدالعلی بازرگان انکار می‌کند، یکی از مسلمات واضح شریعت است. خداوند متعال، در قرآن کریم درباره اوصاف مؤمنین چنین می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» (همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌پردازند، و مردم را به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای زشت باز می‌دارند؛ و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.) در این آیه شریفه، با لحاظ اینکه، اگر مؤمنین در زمین تمکّن و بسط پیدا کنند و بتوانند در مکانی حاکم گردند، افعال ایشان در حال تمکن را در چهار عنوان بیان می‌کند: اقامه نماز، ایتاء زکات، امر به معروف، نهی از منکر. ➖ دوم: یکی از مسلمات فقه، موضوع اقامه «حدود» و اجرای «تعزیر» است که برای جرائم غیرحدی اعمال می‌شود. حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله می‌فرماید: «كلّ من ترك واجباً أو ارتكب حراماً فللإمام عليه السلام ونائبه تعزيره؛ بشرط أن يكون من الكبائر، والتعزير دون الحدّ، وحدّه بنظر الحاكم»(۱) ترک واجب و ارتکاب به حرام، موضوع تعزیرات است و این امر، مرتبه‌ای بالاتر از تبلیغ دین است. یعنی نه تنها شریعت، به تبلیغ اسلام بلکه به تحقّق اسلام در مناسک رفتاری مسلمانان نیز توجه دارد و برای آن ضوابط و قوانینی قرار داده است. ➖ سوم: وی، با نظر به متن نهج البلاغه که حضرت امور چهارگانه‌ای را به عنوان افعال حکومتی برشمرده‌اند، عبارت «استصلاح اهلها» را به «قضاوت» معنا می‌کند، اما به نظر می‌رسد، چنین ترجمه‌ای با آن عبارت، بیگانه باشد. استصلاح، از ماده «صلح» است که در برخی منابع لغت، آن را «نقیض طلاح» (۲) و در برخی دیگر آن را «ضد فساد» معنا کرده‌اند (۳) و وقتی این ماده در باب استفعال قرار می‌گیرد، معنای طلبی پیدا می‌کند: «و اسْتَصْلَحَهُ: طلب صَلاحَهُ، و عدَّهُ صَالِحاً و مَصْلَحَةً.»(۴) استصلاح، به معنای طلب صلاح است، پس استصلاح اهلها نیز می‌تواند به این معنا باشد که: وظیفه حاکم این است که خواهانِ صلاح اهل مصر باشد. ➖ چهارم: استعمالات متعددی از این کلمه، در کلمات ائمه هدی(سلام الله علیهم) وارد شده است که سازگار با معنای قضاوت و مصالحه نیست: الف) در برخی عبارات صحیفه سجادیه چنین آمده است: «وَ يَا مَنِ اسْتَصْلَحَ فَاسِدَهُمْ بِالتَّوْبَة» ای کسی که خواهان و طالبِ صلاح افراد فاسد به سبب توبه است. و همچنین «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي‏» آنچه را که از من فاسد شده است، به واسطه قدرت خودت، صالح بگردان. ب) و در نهج البلاغه، در نامه حضرت امیر(سلام الله علیه) به حارث همدانی چنین آمده است: «وَ اسْتَصْلِحْ كُلَّ نِعْمَةٍ أَنْعَمَهَا اللَّهُ عَلَيْك‏» طالب و جویای صلاح، در هر نعمتی باش که خداوند به تو انعام کرده است. با نظر به این نمونه‌ها، این نکته به دست می‌آید که: کلمه استصلاح، در برابر استفساد قرار دارد و حکایت از «صلاح کار جُستن» است. که به معنای فرآیند دستیابی به صلاح کار، است. بنابر همین معناست که در برخی از کلمات، استصلاح با «باء سببیت» و با ذکر سبب آمده است؛ زیرا، استصلاح فرآیند دستیابی به حالت صلاح است. بنابراین، معنای «استصلاح اهلها» نیز واضح می گردد. مقصود حضرت از این تعبیر آن است که: وظیفه مالک به عنوان حاکم مصر، پیگیری فرآیندی است که صلاح اهل مصر در آن تأمین شود، یا پیگیری دستیابی و وصول به حالت صلاح برای اهل مصر است. ➖ پنجم: برخی از محققین معاصر نیز در تفسیر این عبارت، نه تنها دریافت قضاوت نداشته، بلکه آن را به امور فرهنگی، تبلیغی و تربیتی معنا کرده اند: «واستصلاح الناس (بالتثقيف والتربية والتعليم وهو من مسؤوليات وزارة الثقافة والإعلام، ووزارة التربية والتعليم، ووزارة التعليم العالي، وكذلك ببسط الأمن بوضع قوانين رادعة عن الجريمة، وهو مسؤولية وزارة الداخلية)»(۵) با این وصف، یکی از مصادیق بارز استصلاح، توجه دادن افراد به امور معنوی و احیاء ذکر آخرت در قلوب مردم است. ------------------------------------- ۱. تحریرالوسیلة، ج2 ص 453 ۲. العین، ج3 ص117 ۳. المفردات للراغب، ص489 ۴. الطراز الأول و الكناز لما عليه من لغة العرب المعول، ج‏4، ص: 408 ۵.الوجیز في الفقه الإسلامی، للسیدمحمد تقی المدرسی، ج1 ص 7 @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه های علمیه 🔹 اخیراً و در پی ارائه‌ی برنامه جدید آموزشی و تحول در برخی متون درسی از سوی مدیریت محترم حوزه‌‌های علمیه، برخی از اساتید معظم و افاضل محترم حوزه با دغدغه بسیار ارزشمند حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسل‌های آینده، انتقاداتی را بیان فرموده‌اند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته است. 🔹 از آنجا که امضاکنندگان متن حاضر توفیق خدمتگزاری در عرصه تدریس در حوزه مبارکه قم را دارند و به همین جهت محل رجوع و پرسش برخی از طلاب و فضلای حوزه هستند، پس از گفتگو با برخی از اساتید معظمِ منتقد طرح و نیز برخی از موافقین و تأمل در اطراف قضیه و مرور تجارب و مشاهدات عینی در طول سالهای تحصیل و تدریس، جمع‌بندی دیدگاه خود در خصوص اصل طرح تحول را به اختصار در قالب نکات ذیل بیان می‌کنیم. 📌 متن کامل در کانال تنبیه الأمة:👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
اظهارنظر جمعی از اساتید درباره تحول.pdf
464.5K
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 📌 به انضمام اسامی امضاکنندگان 📝 نسخه Pdf @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 🔢 بخش ۱ بسم الله الرحمن الرحيم و الحمد لله رب العالمين و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین 🔸 حوزه‌های علمیه از آغاز تا کنون مهد تربیت دینی و آموزش معارف دین بوده‌اند و به همین جهت دو عنصر معنویت و علم به عنوان دو رکن اساسی حوزه‌های علمیه مورد توجه بزرگان حوزه بوده است. علما و فقهای بزرگ اسلام در طول این قرون متمادی سعی نموده‌اند تا با حساسیت و دقت، حوزه‌های علمیه را از ضعف‌ها و انحراف‌ها پیراسته نگه دارند و مراقبت کنند تا این دو رکن خصوصاً جهات علمی در حوزه‌ها کم رنگ نشوند. این تلاش مقدس همواره با کوشش در جهت نوآوری‌های علمی و بیان نظریات بدیع و به صحنه آوردن قالب‌های نوین در کیفیت ارائه‌ی مطالب همراه بوده است. این خط مبارک در حوزه‌های علمیه توانسته است بیش از هزار سال اصول اساسی حوزه را حفظ کند و در عین حال تحولات بزرگ علمی را رقم بزند. در واقع جمع بین «حفظ سنت‌‌های حسنه حوزه» و «تحول‌آفرینی و نوآوری» میراث بسیار ارزشمند حوزه است که باید بماند و حفظ شود و لازم است که برای ارتقاء آن تلاش نمود. ♨️ اخیراً و در پی ارائه‌ی برنامه‌ی جدید آموزشی و تحول در برخی متون درسی از سوی مدیریت محترم حوزه‌‌های علمیه، برخی از اساتید معظم و افاضل محترم حوزه با دغدغه بسیار ارزشمند حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسل‌های آینده، انتقاداتی را بیان فرموده‌اند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته است. 🔹 از آنجا که امضا کنندگان متن حاضر توفیق خدمتگذاری در عرصه تدریس در حوزه علمیه را دارند و به همین جهت محل رجوع و پرسش برخی از طلاب و فضلای حوزه هستند، پس از گفتگو با برخی از اساتید معظمِ منتقد طرح و نیز برخی از موافقین و تأمل در اطراف قضیه و مرور تجارب و مشاهدات عینی در طول سال‌های تحصیل و تدریس، جمع‌بندی دیدگاه خود را در ادامه به اختصار بیان می‌کنند. تأکید می‌کنیم که جمع حاضر در صدد تأیید جزئیات طرح ارائه شده نیستند و بلکه نسبت به برخی موارد انتقادهایی دارند ولکن از آنجا که مطالب مطرح شده در رد این طرح متضمن مباحث کلی و کبروی بوده است، برآن شدیم دیدگاه خود در خصوص مباحث کلی و کبروی و یا برخی متون خاصی که به عنوان برنامه تخییری در طرح تحول ارائه شده است را بیان کنیم. 1⃣ مطلوبیت تحول صحیح در متون درسی حوزه، امری است که به نظر می‌رسد بر اهل علم پوشیده نیست و نیازمند استدلال نمی‌باشد. ایستایی و جمود بر متون گذشته نه تنها به تعمیق مباحث علمی کمک نمی‌کند بلکه از ارتقاء سطح علمی طلاب می‌کاهد و به مرور به نشاط علمی حوزه‌های علمیه ضربه می‌زند؛ پس اصل تحول امری شایسته و بایسته است. اما باید توجه داشت که تحول نیازمند مدیریت، نظارت و کمک‌رسانی است. جلوگیری از هر حرکت اصلاحی، مانع از تحقق تحول صحیح است و از سوی دیگر نیز نمی‌توان هر تغییری را تحول صحیح نامید و نسبت به تحول‌خواهی‌های ناشی از عدم اطلاع نسبت به سطح علمی کتب علمای سابق که بعضاً با عدم رعایت شأن علما در نقد، بیان می‌شود (چنانکه در بعضی موارد، پیش از این اتفاق افتاد) باید حساس بود و از این روش‌ها جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد باید به جمعی از اساتید مجرب و شناخته‌شده اعتماد کرد و از برنامه‌های ارائه‌شده بازخورد گرفت و کاستی‌ها را تکمیل کرد تا در یک فرآیند به تحول مطلوب دست پیدا کنیم. 2⃣ همانگونه که عظمت بزرگانی مانند شیخ اعظم انصاری و محقق خراسانی «قدس‌سرهما» سبب نشده است که نظریات علمی ایشان - که حاصل سال‌ها تدقیق و تفکر بوده است- مورد نقد و بررسی توسط علمای بعد از ایشان قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که نحوه نگارش و کیفیت بیان مطالب این بزرگان- که یقیناً نسبت به محتوای مطالب برای ایشان امری فرعی بوده است و در نتیجه غایت تلاش و دقت خود را در این جهت مصروف نکرده‌اند- مورد نقد قرار نگیرد و اجازه ندهیم که علمای بعد از ایشان برای طلاب سطح، کتابی تدوین کنند و آن را پیشنهاد دهند و اگر عده‌ای از اساتید حوزه این پیشنهاد را مثبت تلقی کردند حق پیگیری آن را نداشته باشند. 3⃣ تحول در متن آموزشی و ارائه پیشنهاد جدید در این زمینه، درسی است که بزرگانی همچون محقق خراسانی با نوشتن کتاب گرانسنگ کفایة الاصول به حوزه‌های بعد از خود داده‌اند. آیا می‌توان گفت که این تغییر، غلط بوده است و ما باید به جای رسائل، کفایه و مکاسب همچنان به تدریس و تدرس کتبی همچون معالم و قوانین و ریاض و ... اشتغال داشته باشیم؟ 📌 ادامه دارد... ⬇️ @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 🔢 بخش ۲ 4⃣ فراگیری روش اجتهاد و ملکه‌‌شدن آن امری است تشکیکی که در طول سال‌های متمادی و در پی تلاش مستمر به دست می‌آید. نمی‌توان انتظار داشت که طلاب عزیز ما همه مراتب این ملکه شریفه را صرفاً با خواندن سه کتاب، آن هم در دوره سطح به دست آورند. از سوی دیگر نیز نمی‌توان ادعا کرد که فقط با خواندن کل این سه کتاب آن سطحِ متوقع از روش اجتهاد برای طلاب قبل از درس خارج، حاصل می‌شود و اگر مثلاً بخش‌های قابل توجهی از آن‌ها خوانده شود و بخش‌هایی هم با کتب دیگر جبران گردد روش اجتهاد به دست نمی‌آید. 5⃣ در میان کتب معرفی‌شده در برنامه تحولی حوزه، کتاب شریف «دروسٌ فی علم الاصول» تألیف شهید بزرگوار حضرت آیت الله سید محمدباقر صدر وجود دارد. برخی از عزیزان حتی با اینکه این کتاب به عنوان عدل تخییری کتاب گرانسنگ کفایة الاصول قرار بگیرد نیز مخالف‌اند!! به نظر می‌رسد این مخالفت وجه روشنی ندارد. شهید صدر از علمای تراز اولی است که به اذعان بزرگان حوزه اولاً تسلط و تضلع بسیار بالایی بر مباحث علم اصول دارد و ثانیاً بر همان مبنای صحیح علمی قدم برداشته است و دچار اعوجاج در فکر و روش نیست. اینکه گفته شود طلاب با خواندن کتاب حلقات فقط با دیدگاه خاصی در علم اصول آشنا شده و لذا در دروس خارج دچار مشکل می‌شوند سخن درستی نیست. زیرا این اشکال بیشتر بر کفایه وارد است و اتفاقاً طلاب با خواندن کتاب کفایه عمدتاً با نظرات محقق خراسانی آشنا می‌شوند و حال آنکه به جهت نقل نظریات زنده از بزرگان علم اصول در کتاب حلقات، طلاب با دیدگاه‌های بیشتری از اعاظم آشنا می‌شوند و فاصله دوره سطح و دوره خارج نزدیکتر می‌شود و به مراتب آمادگی بسیار بهتری برای حضور در دروس خارج پیدا می‌کنند. تجربه، بهترین مؤید این مطلب است که طلابی که حلقات خوانده‌اند از طلابی که فقط کفایه خوانده‌اند آمادگی بیشتری در دروس خارج دارند. 6⃣ محدود شدن امتحانات حوزوی به بخش‌هایی از کتاب‌های سه‌گانه لزوماً به معنای از هم پاشیدن نظام بحثیِ این کتب و یا حذف آن بخش‌ها از ساحت علم نیست. آیا فقط رسائل و کفایه مطالب دقیقه دارند؟ اجود التقریرات و نهایة الافکار و مانند آنها مشتمل بر مطالب دقیقه نیستند؟ مگر قرار است هر متنی که مشتمل بر مطالب دقیقی است در دوره سطح برای طلاب موشکافی شود و آن متن به عنوان متن درسی قرار داده شود؟ طلاب راهی طولانی در پیش دارند و به هیچ وجه مستغنی از رسائل و کفایه و کتب بعد از آنها نیستند و لکن نمی‌شود همه این بار علمی را بر عهده‌ی دوره‌ی سطح گذاشت. 7⃣ اینکه گفته شود فهم کلمات علمای بعد از محقق خراسانی متوقف بر خواندن رسائل و کفایه است نیز قابل خدشه است. مگر در این سال‌های متمادی که رسائل و کفایه خوانده شد و فهمیده شد، متن الفصول الغرویة و هدایة المسترشدین و کتبی مانند آنها متن درسی بود؟ همانگونه که رسائل و کفایه به نقل و یا نقد کلمات گذشتگان خود پرداختند و حوزه‌های علمیه از این خرمن توشه گرفتند امروز نیز چنین خواهد بود. 8⃣ اینکه گفته می‌شود کرّ و فرّهای رسائل و کفایه ملاپرور است و ذهن طلبه را باز می‌کند فی الجمله مطلب صحیحی است ولی باید توجه داشت که کتبی مانند حلقات نیز به درستی و به اندازه‌ی لازم در دوره‌ی سطح به همین رفت و برگشت‌ها و تذکر نسبت به استنتاج از مبانی و دقت در اخذ به لوازم اقوال و مانند آن متعرض شده‌اند و تربیت ذهنی منظم و دقیقی را برای طلبه به دنبال دارند. باید توجه داشت که ایجاد قوت ذهنی برای طلبه لزوماً از طریق متون مغلق حاصل نمی شود. 9⃣ مهارت‌افزایی طلاب عزیز در عرصه فهم متون گذشتگان، هدف مهم و صحیحی است؛ لکن به نظر می‌رسد برای این هدف، اینکه از سویی فقط مکاسب، رسائل و کفایه متن درسی باشد و از سوی دیگر الزام به خواندن همه حجم این کتب شود چندان منطقی نیست. این هدفِ مهم برنامه‌ی‌ خودش را می‌طلبد که در جای خود پیشنهادمان را در این جهت مدون و بلکه به صورت نمونه اجرا کرده‌ایم. 📌 ادامه دارد... ⬇️ @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 🔢 بخش ۳ 0⃣1⃣ اگرچه کتب درسی فعلی امتحان خود را پس داده‌اند و نقاط ضعف و قوتشان مشخص شده است ولی این نباید مانع جایگزینی کتاب‌های دارای نصاب علمی لازم گردد. کتابی مانند حلقات به شهادت بزرگانی از اساتید خارج حوزه علمیه و وجدان فضلایی که با آن مأنوس بوده‌اند و آن را تدریس کرده‌اند، هم از نصاب علمی لازم برخوردار است (اگر نگوییم از کتب فعلی قوی‌تر است) و هم دارای شاخصه‌های لازم یک کتاب آموزشی است. به نظر باید اجازه داد تا این کتب جدید که از شاخص‌های علمی خوبی برخوردارند نیز میدان پیدا کنند تا به صورت طبیعی در جایگاه خود قرار گیرند. جالب است که تثبیت و فراگیر شدن خود کتاب کفایه به جهت اینکه محقق خراسانی تطویلاتی که در کتبی همچون فصول و هدایة المسترشدین و رسائل بود را حذف فرموده بودند کفایه را متهم می‌کردند که موجب ضعف و بی‌سوادی طلاب می‌شود، ولی کفایه آمد و به مرور خودش را ثابت کرد. 1⃣1⃣ وارد کردن متونی که به مباحثی می‌پردازد که به نوعی موجب جبران کمبودهای کتب گذشته می‌شود و یا طلاب را با مباحث فقهی جدید و کیفیت استنباط در مسائل نوپیدا آشنا می‌سازد اتفاق مبارکی است که هم نشاط علمی را زیاد می‌کند و هم افق‌های تازه را در برابر دانش‌پژوه حوزوی قرار می‌دهد. به همین جهت باید از آموزشی شدن متونی مانند «الفائق» و «الشخص الإعتباری» استقبال کرد و باید اساتید معظم در ضمن تدریس این متون خلاءها و نقاط ضعف را گوشزد کنند تا این متون هرچه غنی‌تر و قوی‌تر شود. 2⃣1⃣ نباید تصور شود که ارائه پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی در متون آموزشی حوزه فکر عده معدودی در حوزه است و مثلاً پیشنهاد الزامی نبودن بخش‌هایی از رسائل یا مکاسب و یا درسی‌شدن متن حلقات به صورت تخییری حامی حوزوی محکمی ندارد. به نظر می‌رسد بی‌اعتنایی به نظرات اصلاحی بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله بهجت، مرحوم آیت‌الله میرزا کاظم تبریزی، مرحوم آیت‌الله سید سعید حکیم، مرحوم شهید آیت الله سید محمد باقر صدر و اعاظم از شاگردان ایشان مانند مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی و حضرت آیت‌الله سید کاظم حائری و اساتید بزرگواری همچون آیت‌الله شب‌زنده‌دار، آیت‌الله شهیدی‌پور و ... و همچنین پرهیزدادن نسل جوان حوزه از این دیدگاه‌ها، در نهایت به نفع حوزه‌های علمیه نیست. 3⃣1⃣ در پایان از همه اساتید معظم و فضلاء محترمی که برنامه تحولی حوزه را نقد فرمودند تشکر می‌کنیم و استدعا داریم همانگونه که تا کنون بوده است مشفقانه و خیرخواهانه به کمک طرح تحول بیایند و ارشادات خود را جهت تکمیل و برطرف شدن ضعف‌ها به متولیان امر گوشزد بفرمایند و در نظر شریف داشته باشند که افاضات دغدغه‌مندانه ایشان مانع از اصل تحول مطلوب و حرکت صحیح حوزه نشود. 4⃣1⃣ آحاد حوزویان، خصوصاً طلاب عزیزِ موافق یا مخالف طرح تحول را دعوت می‌کنیم که در ابراز مطالب بگونه‌ای عمل کنند که خدای ناکرده عده‌ای بی‌اطلاع از مناسبات حوزه تصور نکنند که در حوزه‌های علمیه شقاق و دودستگی وجود دارد. نقد محترمانه و شکیبایی در شنیدن سخنان مخالف به شرط آنکه حدود، رعایت گردد میراث هزار ساله حوزه‌های علمیه و برگرفته از تعالیم دینی ماست. به امید آنکه حوزه‌های علمیه بتوانند تحت عنایات خاصه‌ی حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف به وظائف سنگین خود در این روزگار عمل کنند. از خداوند متعال عاجزانه تعجیل در ظهور حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه را طلب می‌کنیم و از او می‌خواهیم که طلاب، فضلا، اساتید معظم حوزه‌های علمیه و خاصةً مراجع معظم تقلید خصوصاً رهبر معظم انقلاب را تحت ظل عنایات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیش از پیش تأیید و تسدید بفرماید. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه ۱۰ صفر الخیر ۱۴۴۴ مطابق با ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ 📌 ادامه دارد... ⬇️ @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 🔢 بخش ۴ 🖋 اسامی امضاکنندگان 1. مهدی معتمدی 2. علیرضا محمدی 3. احمد رضا امینی 4. محمد حسین رضازاده 5. محمد مهدی عظیما 6. علیرضا زندی 7. مهدی لولاکی 8. سید علیرضا نقیب پور 9. جلال‌الدین احمدی 10. داود شمس 11. محمد صادق احمدی 12. مهدی قنبریان 13. امین ابوالحسنی 14. ابراهیم توکلی مقدم 15. محمد مشک‌فروش 16. حامد دارابی نیا 17. مجید دانش فر 18. سید محمد علی حسینی 19. محمد متقیان تبریزی 20. سید حسن روح بخش 21. سید محمد روح بخش 22. ابراهیم لطیفی 23. منصور شریفی 24. سید محمود فریمانه 25. حمزه‌علی شیخ تبار 26. محمد عندلیب 27. روح الله شیرمهد 28. حمید رضا وکیلی 29. محمد جواد فیضی 30. محمد باقر خدادادی 31. مهدی اسلامیان 32. محمد طائبی 33. مجتبی خرقانی 34. سید هادی میراحمدی 35. حنیف نصر اللهی 36. جواد رجبی 37. احمد فرهودی 38. سید سجاد موسوی 39. حامد وحیدی 40. حمید رضا وحیدی 41. سید محمد مهدی حسینی 42. یاسر امینیان 43. محمد استوار میمندی 44. محمد طاهرزاده 45. حسن مرادی 46. علی اصغر حبیبیان 47. سید اکبر برزگری 48. سعید صلح میرزایی 49. علی اصغر نجابت 50. سید محسن حائری 51. رسول فدایی 52. سید علی امام 53. حمید خواجه‌ارزانی @Tanbiholomah
📌 توجه ✅ با توجه به استقبال اساتید معظم سطوح عالی و خارج از «اظهار نظر در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه»، لیست اسامی امضاء کنندگان قابلیت بروزرسانی دارد. 📩 اساتید سطوح عالی و خارج می‌توانند جهت ثبت اسم همراه با کد استادی به آی دی زیر پیام دهند:👇🏻 @MohamadMahdi63 @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه 🔢 بخش ۵ 🖋 اسامی امضاکنندگان جدید 54. حسین بهادر 55. محمد صالح حائری 56. مصطفی غیبی 57. مهدی احمدی 58. محمد الهی خراسانی 59. یاسر شهامت ده‌سرخی 60. مهدی گرامی‌پور 61. اصغر مددی 62. محمد ابراهیمی 63. محمد جعفری 64. سید حمید رفیعی طباطبائی 65. علی اصغر همتیان 66. مهدی همتی سرنقی 67. علی اکبر پاشائی 68. مهدی منصوری 69. محمود محققیان 70. محسن پوراکبری 71. یاسر نادرعلی 72.مهدی عزیزی 73.مجتبی ربانی‌پور 74.مصطفی حاجی‌ولیئی 75.ابوالفضل ابراهیمی 76.محسن کاظمی راشنانی 77.سید سعید حسنی حلم 78. رسول ابوالقاسمی 79.سیدعلی آل طیب 80. امان الله سجاد منش 81.محسن ممتازی 82. علی صابری @Tanbiholomah
❇️ بیانیه جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه درباره جنایت قرآن‌سوزی و هتک مقدسات توسط اغتشاشگران 🔢 بخش اول بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم وَ إِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلىَ‏ رَبِّكمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابِ بَئِيسٍ بِمَا كاَنُواْ يَفْسُقُونَ (سوره مبارکه اعراف/ ۱۶۴ و ۱۶۵) 🔸 با عرض تسلیت به محضر ملکوتی حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا فداه به جهت اتفاقات اخیر و اهانت بی‌شرمانه تفاله‌های دشمنِ غدار به ساحت مبارک قرآن کریم و احکام نورانی اسلام، حسب وظیفه شرعی و دینی نکاتی را با دلی مملو از غم و خشم نسبت به دشمنان اسلام به اطلاع مردم عزیز ایران اسلامی می‌رسانیم: 1⃣ اهانت به مقدسات و مخالفت علنی با قرآن کریم و احکام صریح آن و اسلام عزیز چیزی نیست که امت اسلامی و دولت اسلامی به سادگی از کنار آن بگذرد. حوزه علمیه به عنوان خادم دین انزجار شدید خود از هتاکی‌های صورت‌گرفته را اعلام می‌دارد و تا مجازات کامل گستاخان و مزدورانی که دست به چنین جنایت هولناکی زده‌اند مسئله را پیگیری خواهد کرد. 2⃣ مسئولین محترم و خدوم نظام مقدس اسلامی باید بدانند که مشروعیت ایشان در گرو تعهد به اسلام و تلاش برای تحقق و حفظ احکام مقدس اسلام است. حوزه علمیه به همه مسئولین، قاطعانه هشدار می‌دهد که مماشات و مصلحت‌سنجی‌ها تا جایی است که کیان مقدسات و اساس احکام الهی به مخاطره نیفتد. حال که دشمنِ دریده و بی‌حیا اینچنین خواسته نامشروع خود را مطالبه می‌کند؛ ما نیز با صدایی رسا و قاطع از همه مسئولین در هر رتبه و جایگاهی این حکم اسلامی را مطالبه می‌کنیم که مسئله رعایت حدود حجاب و عفاف اسلامی باید در همه سطوح و نسبت به همه اقشار و صنوف با جدیت تمام پیگیری و اجرا شود. با هر هنرمند یا ورزشکار یا تاجر یا خانواده مسئول یا هر کسی که به این حدود الهی جسارت کند و به تهییج و تبلیغ برای تجاوز از حدود اسلامی بپردازد برخورد کنید و الا آحاد امت اسلامی به تکلیف انقلابی خویش عمل خواهند کرد. همچنین هر مسئولی که به هر نحوی با ترک‌فعل یا کم‌کاری یا بی‌مبالاتی نسبت به ترویج فرهنگ اسلامی خصوصاً فرهنگ عفاف و حجاب موجب شده است تا دستهای پلید دشمن بتواند در برخی موارد فضای مجازی یا حقیقی کشور ما را آلوده کند و برخی از جوانان ما را در بند اسارت خویش درآورد اولاً در پیشگاه الهی مورد مؤاخذه است و در مرحله بعد باید در قبال مردم و دستگاه قضا پاسخگو باشد و عقوبت سهل‌انگاری و یا خدای‌ ناکرده خیانت خویش را بکشد. این، مطالبه قطعی ملت مسلمان ماست. قطعا لازم است هرچه زودتر مجموعه‌های علمی متعهد حوزوی و دانشگاهی برای تهیه راهکارهای صحیح و مطابق موازین اسلام جهت این مهم تشکیل گردد. 3⃣ افسوس و هزار افسوس که در این میان عده‌ای عمامه‌به‌سر که خود را به حوزه علمیه منسوب می‌کنند با بیان و قلم خود جریان ضد دین را به نوعی کمک کرده و کلامی گفته‌اند که به نفع جریان معاند اسلام و انقلاب تمام شد. کسانی که اساساً در ورطه روشنفکری غربی غلتیده‌اند و از اسلام برایشان فقط ریش و عمامه مانده است، دهان به اعتراض گشوده‌اند که چرا احکام اسلام را اجرا می‌کنید؟ همچنین برخی روحانیونی که فرزندان اصیل حوزه هستند و دلسوزانه بیانیه صادر کردند؛ اما عملا در پازل دشمن بازی کردند. فرزندان غیور حوزه علمیه همچنان بر آن عهد که بستند هستند و همه هستی خویش را فدای اسلام و احکام اسلام کرده‌اند و قاطعانه می‌گوییم که راه ما با این دگراندیشان و نان به نرخ روزخورها جداست و به این جریان قاطعانه می‌گوییم صف خود را از دشمنان دین خدا جدا کنید و علیه اهانت‌کنندگان به مقدسات و مطالبه‌کنندگان تعطیلی حکم خدا، بیانیه صریح، قاطع و شفاف صادر کنید. @Tanbiholomah
❇️ بیانیه جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه درباره جنایت قرآن‌سوزی و هتک مقدسات توسط اغتشاشگران 🔢 بخش دوم 4⃣ اما خطاب به دشمنان دین خدا و لاشخورهای سیاسی و رسانه‌های شیطانی و اذناب پلید داخلی‌شان می‌گوییم که کوچکتر از آن هستید که بخواهید به قرآن و دیگر مقدسات اسلامی توهین کنید یا احکام الهی را در این مملکت به تعطیلی بکشانید یا به جان و ناموس مسلمانان تعرض کنید. هنوز خون غیرت در رگهای امت حزب الله می‌جوشد و همچنان به پیروی از خمینی کبیر به شما می‌گوییم که اگر در برابر دین ما بایستید در برابر تمام دنیای شما می‌ایستیم و قدمی عقب نخواهیم نشست. صف مردم از مزبله‌ی شرارت شما جداست. این مردم شهید داده‌اند؛ این مردم دل در گرو سیدالشهداء علیه‌السلام دارند. آنانکه جوانانشان در راه امر به معروف و نهی از منکر در خیابانهای تهران و غیر تهران پرپر شده‌اند همین مردم هستند، آنانکه خون پاک و مطهر جوانان مؤمنشان در راه حفظ حریم عفاف و غیرت و امنیت بر زمین ریخت همین مردم هستند. عجب دنیای کثیفی است که جای ظالم و مظلوم عوض شده است و با مکر و حیله و دغل سعی می‌کند مردم را ضد اسلام جلوه دهد. امت حزب الله طلبکار است که چرا باید در این مملکتی که اکثریت آن متدین‌اند و دل در گرو اسلام و اهل بیت علیهم السلام دارند عده‌ای لا ابالی با بی شرمی تمام به مقدسات دهن کجی کنند. و الله نمی‌گذاریم پا از این فراتر بگذارید و اگر مسئولین برخورد نکنند آن وقت است که موج امت حزب الله نجاسات را خواهد شست و دوباره پرچم دین‌خواهی به اهتزاز در خواهد آمد. 5⃣ از همه آحاد ملت مسلمان می‌خواهیم در این دوره نیز همچون موارد قبل به میدان بیایند و به وظیفه شرعی خود عمل کنند. مردم ایران حتی آن دختر به ظاهر کم‌حجاب، اهل این سرزمین و دل‌داده‌ی به اسلام هستند و دشمن نمی‌تواند با سوء استفاده از احساسات و عواطف، دوقطبی ایجاد کند و مردم را علیه اسلام بشوراند. آخِرُ دَعْوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين جمعی از اساتید حوزه علمیه ۲۴ صفر الخیر ۱۴۴۴ مطابق با ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ @Tanbiholomah
بیانیه اساتید حوزه.pdf
57.1K
❇️ بیانیه جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه درباره جنایت قرآن‌سوزی و هتک مقدسات توسط اغتشاشگران @Tanbiholomah
❇️ بیانیه جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه درباره جنایت قرآن‌سوزی و هتک مقدسات توسط اغتشاشگران ... اهانت به مقدسات و مخالفت علنی با قرآن کریم و احکام صریح آن و اسلام عزیز چیزی نیست که امت اسلامی و دولت اسلامی به سادگی از کنار آن بگذرد. حوزه علمیه به عنوان خادم دین انزجار شدید خود از هتاکی‌های صورت‌گرفته را اعلام می‌دارد و تا مجازات کامل گستاخان و مزدورانی که دست به چنین جنایت هولناکی زده‌اند مسئله را پیگیری خواهد کرد... 📌 متن کامل بیانیه در کانال تنبیه الأمة:👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ الزام به حجاب و توهم تفرقه! 📝 پاسخی به ادعای مهدی نصیری 🖋 صالح رحمتی 🔢 بخش نخست 🔸 آقای نصیری با استناد به روایتی از کافی شریف، مدعی شده است که حضرت امیر المؤمنین(سلام الله علیه) به دلیل پرهیز از تفرق و فروپاشی اجتماعی، از اجرای مواردی از احکام شرعی خودداری کرده و اجازه داد به همان صورت بدعت و غلط پیش از حکومت خود عمل شود، و این موارد از حکم حجاب مهمترند، فلذا نظام نیز نباید اصرار بر اجرای حجاب شرعی نماید که موجب تفرقه و تنش و دوقطبی در جامعه اسلامی نگردد. ✅ پاسخ این ادعای ایشان، با قطع نظر از اشکالات سندی روایت مذکور، در چند بند داده می‌شود: 1⃣ اولاً: حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در چندین فراز، خوف از تفرقه و تشتت را مطرح می‌کنند و برای فهم حقیقت این خوف، باید به توصیف حضرت از وضعیت زمانه و انسان‌های پیرامونی ایشان توجه نمود: «... وَ اللَّهِ لَقَدْ أَمَرْتُ النَّاسَ أَنْ لَا يَجْتَمِعُوا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَّا فِي‌فَرِيضَةٍ وَ أَعْلَمْتُهُمْ أَنَّ اجْتِمَاعَهُمْ فِي النَّوَافِلِ بِدْعَةٌ فَتَنَادَى بَعْضُ أَهْلِ عَسْكَرِي مِمَّنْ يُقَاتِلُ مَعِي يَا أَهْلَ الْإِسْلَامِ غُيِّرَتْ سُنَّةُ عُمَرَ يَنْهَانَا عَنِ الصَّلَاةِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ تَطَوُّعاً وَ لَقَدْ خِفْتُ أَنْ يَثُورُوا فِي نَاحِيَةِ جَانِبِ عَسْكَرِي مَا لَقِيتُ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ مِنَ الْفُرْقَةِ وَ طَاعَةِ أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ الدُّعَاةِ إِلَى النَّارِ....» همانطور که از این فراز مشهود است، محیط پیرامونی حضرت به گونه‌ای بوده که وقتی ایشان نماز تراویح را بدعت دانسته و امر به عدم اجتماع در نوافل می‌کنند، برخی از افرادی که در لشگر ایشان قرار دارند، ندای یا اهل الاسلام و واعمرا سر می‌دهند. خب، چنین لشکری که التزام به اوامر امیر و فرمانده خود نداشته و خوف حضرت به این است که، لشکر را از هم پاشیده و تفرقه ایجاد کرده و به طاعت ائمه ضلالت درآیند، معلوم است که در چنین محیط متزلزل و آکنده از انسانهای ضعیف الایمانی که در درون لشکر حضرت جای دارند، نمی‌توان بدعتها را انداخته و به سنن نبوی بازگردانید. و خوف آن می‌رفت که لشکر از هم‌ پاشیده و یاران ایشان متفرق گشته و به طاغوت معاویه بپیوندند. و این، غیر از خوف تفرقه میان مردم است. ضمن آنکه، مواردی که حضرت برشمرده‌اند، بدعتهایی است که در طول ۲۵ سال به مناسک رفتاری مردم تبدیل شده بود و آنها به آن اعمال، انس گرفته و عادت کرده بودند. پرواضح است که بازگردانیدن آن مناسک، علاوه بر اراده‌‌ی حاکم، نیاز به مردمی همراه و همدل دارد که کوفه، فاقد چنین مردمی بود. 2⃣ ثانیاً: استفاده‌ای که آقای نصیری از این روایت داشته و آن را به عنوان سیره حکومتی حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برجسته ساخته است، خلاف روش تحقیق علمی است. دستیابی به سیره حضرت در اجرای احکام الهی و از جمله حجاب شرعی، نیاز به بررسی همه‌ی ادله و نصوص دارد؛ نه تکیه بر یک روایت. و این روش، به نتایج غلط علمی خواهد رسید. مواردی مانند: عدم تحمل معاویه (لعنه الله) حتی برای یک روز، عدم اعطای منصب به طلحه و زبیر، کورکردن فتنه‌ی خوارج، بازگردانیدن بیت المال حتی از کابین زنان و کوتاه‌بودن دوران حکمرانی ایشان و وقوع سه جنگ مهم در آن دوران، همه حکایت از عزم حضرت در مقابله با فتنه‌ها و بدعتها دارد، نه آنکه نشان از کوتاه‌آمدن حضرت داشته باشد. پس، در برداشت از سیره‌ی حضرت، باید همه‌ی گزارشها را جمع کرده و به نتیجه دست یافت نه آنکه با تکیه بر یک گزارش، چنین القاء نمود که حضرت، از برخی موارد کوتاه آمدند، پس بهتر است که ما هم از حکم حجاب کوتاه بیاییم. 3⃣ ثالثاً: از دلالت فراز فوق مشهود است که، کسانی که ندای «واعمرا» سردادند، صاحبان تریبونی بودند که با برهم‌زدن فضای ذهنی و روانی دیگران، مانع از اقدام حضرت در دفع بدعت گشتند. و در جامعه امروز، اگر، صاحبان تریبون و کسانی که درس دین خوانده‌اند، بلندگوی دشمن نباشند و نهادهای تبلیغی در جهت توضیح و تبیین حرکت کنند و اصحاب هنر در راستای ترویج حجاب و الزام آن تحریک احساسات کنند و فضای مجازی هم از این ولنگاری دربیاید زمینه‌ی تزاحم پیش نخواهد آمد. به راستی اگر امروز را با زمان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مقایسه کنیم، آیا امثال نوشته آقای نصیری در ردیف کار عمارها جای می‌گیرد که مجاهدانه به دنبال تبیین اهداف امام بودند یا اینکه در دسته «واعمرگوها» و بلندگوهای تفرقه‌افکن بین امت قرار می‌گیرد؟ 📌 ادامه دارد... https://eitaa.com/Tanbiholomah/124 @Tanbiholomah
❇️ الزام به حجاب و توهم تفرقه! 📝 پاسخی به ادعای مهدی نصیری 🖋 صالح رحمتی 🔢 بخش دوم 4⃣ رابعا: اصل این کبری که در تزاحم بین واجبات اجتماعی، حاکم اسلامی باید اهم را تعیین و مهم را تا زمان مزاحمت متوقف کند صحیح است. لکن تشخیص این که طبق شرایط مختلف چه چیزی اهم است و اعمال آن، از وظایف حاکم اسلامی است. لذا وقتی حاکم اسلامی تشخیص داده است که امر حجاب از مواردیست که باید حفظ شود صغرایی برای آن کبری محقق نمی شود. 🔻 در خاتمه سخنی با جناب نصیری: ایشان اقرار کردند بزرگانی از فقهاء معتقد به ضرورت الزام حکومت به حجاب هستند. سؤال این است که در برابر این فقهاء، امثال ایشان که سواد حوزوی اندکی در رشته تخصصی فقه دارند، چطور به خود اجازه می‌دهند در این مسئله که خارج از بضاعت علمی ایشان است نظر دهند؟ آیا این خروج از منهج علمی نیست؟ 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: ❇️ غفلت از آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی https://eitaa.com/Tanbiholomah/80 @Tanbiholomah
❇️ دخالت حکومت در مساله پوشش و حجاب بانوان 🖋 جلال الدین احمدی 🔢 بخش نخست 🔸 اشکالی که این روزها مطرح است این است که نهاد حاکمیت نباید در مسأله‌ی حجاب دخالت کند، حجاب مسأله‌ای فردی است و هرکس که آن را انتخاب کرد باید به انتخاب او احترام گذاشت و هر کس هم نه، همینطور. 🔹 برای بررسی این مسأله باید جایگاه حکومت و بخصوص حکومت اسلامی و وظیفه آن را نسبت به تربیت افراد جامعه مورد بررسی قرار دهیم. 🔹 حكومت‏ها را در شكل و نحوه‏‌ى انتخاب مى‏‌توان به گونه‌های بسیاری تقسيم كرد، ولى تمامى آن‏ حکومتهای غیر دینی بر اساس هدفى كه دارند يا در سطح امنيت و پاسدارى بوده‏‌اند و يا در سطح رفاه و پرستارى. 🔹 در گذشته و در آن مرحله كه انسان‌ها خودشان مى‏‌توانستند به اندازه‏‌ى خودشان باشند و از وفور و غناى طبيعت بهره‏‌مند شوند، در روزگارهای قدیم، به خاطر جلوگيرى از متجاوزین و قلدرها، مردم به دور يَلى نيرومند و پهلوانى جمع مى‏‌شدند و او را انتخاب مى‏‌نمودند؛ يعنى او به طور طبيعى انتخاب مى‏‌شد تا پاسدار منافع مردم باشد و امنيت آن‏ها را تأمين كند تا آن‏ها بتوانند به كار خويش سامان بدهند و تاج و تخت و زندگى حاكم را هم بچرخانند. رفته رفته كه نسل‏ها گسترده‏‌تر شدند و طبيعت خالى‏‌تر، ناچار حكومت‏ها نمى‏‌توانستند تنها به همان امنيت و پاسدارى بپردازند. مجبور بودند كه در مسائل رفاهى جامعه، در خوراک و پوشاک و مسكن و بهداشت، در توليد و توزيع و نظارت بر مصرف هم نقشى داشته باشند و پرستار توده‌ی محروم باشند و تنها به پاسدارى منافع اكتفا نكنند. البته این حکومتها برای رسیدن به همین حد از رفاه و آسایش، ضرورت توجه جدی به امر تربیت نسلها و فرهنگ را احساس کردند و برای تربیت انسانهایی که در این نظم نوین، شهروند مطیعی باشند و صرفا در چرخه تولید و مصرف، حرکت کنند، هزینه‌های فراوان فرهنگی و هنری کردند تا بتوانند با این هدف، فرهنگ جدیدی تولید کنند. 🔹 اين حكومت‏هاى رفاه‌محور در شكل‏هاى مختلف، عالى‏‌ترين حكومت‏هايى هستند كه تا بحال جريان داشته‏‌اند. ولى مسأله به همين‏جا ختم نمى‏‌شود؛ چون هدف از حكومت و رهبرى، تنها آقا بالاسر داشتن نيست. حكومت بايد نيازهای انسانها را برآورده سازد و نيازها در سطح امنيت و رفاه خلاصه نمى‏‌شوند. قدر و منزلت انسان در حد حیوان نيست و جامعه‏‌ى انسانى يک دامپرورى نيست كه بهتر علوفه‏‌اش را فراهم كنند تا بيشتر شيرش را بدوشند. انسان از مغز و قلب و عقل و روحى برخوردار است كه به آموزش و عشق و يقين و وسعت و قدرت نيازمند است. انسان چگونه زندگى‌كردن و چگونه‌مردن را بايد بياموزد. او به روشنفكرى و روشندلى نياز دارد. نياز او در سطح سواد و خواندن و نوشتن نيست او به بینش و تربیت نیاز دارد که غیر از آموزش است. 🔹 اين چنين حكومتى نياز انسان است و اين حكومت هدفى بالاتر از پاسدارى و پرستارى دارد؛ كه حاكم خود آموزگار است، نه آموزگار «آب بابا»، كه آموزگار زندگى و مرگ، و آموزگار و روشنگر مغزها و قلب‏ها، و آموزگار بينش‏ها و ديدها و بصيرت‏ها. 🔹 انسانى كه عظمت خويش و قدر و ارزش خويش را شناخته و نقش خود را بالاتر از تنوع و تكرار و بازيگرى و بازيچه بودن و تماشاچى ماندن مى‏‌شناسد، اين چنين انسانى از حكومتش فقط توقع ندارد كه سنگ راه او نباشد، بلكه می‌خواهد که آموزگارش باشد و روشنگرش. 🔹 حكومت اسلامى، حكومتى است با اين هدف و با اين تلقى از انسان و از اجتماع انسانى. مسلما اولین توقعی که از حکومت وجود دارد، آموزش و تربیت انسانهاست. حکومت نباید نسبت به رشد و تربیت جوانانش بی‌تفاوت باشد. اینکه چه کسانی در سمت آموزش و پرورش دانش‌آموزان ما قرار می‌گیرند یکی از مهمترین دغدغه‌هاست. اینکه چه افرادی، با ابزارهایی مانند سینما و تئاتر و رسانه‌هایی مانند صدا و سیما نسل ما را تربیت می‌کنند بسیار مهم است. 🔹 اما علاوه بر این، تأمین فضای سالم فرهنگی در جامعه، که نوجوانان و جوانان، بتوانند با آرامش روانی و جنسی، رشد کنند و تحت تاثیر کنش‌ها و کشش‌های ویرانگر قرار نگیرند که از هر سوی می‌تواند ذهن و دل آنها را برباید و آنها را در ورطه انحراف قرار دهد و مانع از بروز و شکوفا‌شدن استعدادهای علمی و فنی و هنری و ... آنها شود بر عهده حکومت است. 🔻 امروزه می بینیم که دنیای غرب چگونه با این معضلات دست و پنجه نرم می کند. به این گزارشها توجه کنید: • هرسال تقریباً 132000 زن گزارش می‌کنند که قربانی تجاوز یا اقدام به تجاوز بوده‌اند. برآورد شده است که تعداد زنانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند، و آن را گزارش نمی‌کنند، بسیار بیشتر و ۲ تا ۶ برابر موارد گزارش‌شده است. https://zaya.io/9xxz3 https://eitaa.com/Tanbiholomah/126 @Tanbiholomah
❇️ دخالت حکومت در مساله پوشش و حجاب بانوان 🖋 جلال الدین احمدی 🔢 بخش دوم 🔻 پايگاه اطلاع‌رسانی نيشن‌مستر در يكي از صفحات خود، نمودارهايی را در خصوص تعداد قربانیان تجاوز به عنف در كشورهای جهان تنظيم كرده که ايالات متحده آمريكا در اين رده‌بندی در جايگاه سیزدهمین واقع شده است؛ جالب اینکه تمام کشورهای غربی مدعی رعایت حقوق بشر، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و سوئد، در ۱۰ رتبه اول قرار دارند. https://zaya.io/hhpos 🔻 مؤسسه RAINN در گزارش‌ آماري قابل توجه خود فاش ساخت که ۴۴ درصد از قربانیانی (عمدتاً زنان) كه در آمريكا مورد تجاوز قرار مي‌گيرند، كمتر از ۱۸ سال سن داشته و ۸۰ درصد از آنان سن‌شان كمتر از ۳۰ سال است. در اين گزارش همچنين تصريح شده كه سالانه ۲۱۳ هزار نفر در آمريكا قرباني تجاوز جنسی می‌شوند. در سال ۲۰۰۷ اين آمار به ۲۴۸۳۰۰ تن رسيد. 🔻 این مؤسسه در يكی ديگر از صفحات خود تصريح كرده كه طی ۱۳ سال گذشته، چهار ميليون و دويست‌ هزار نفر در آمريكا قربانی تجاوز جنسی واقع شده‌اند. https://zaya.io/tgw9t 🔻 "دون پیرو کورسی"، کشیش دهکده سان تِرِنسو ایتالیا مي‌گويد: دلیل افزایش خشونت علیه زنان "دامن‌های کوتاه و لباس‌های نامناسب آن‌ها است". https://zaya.io/23eey ♨️ توجه کنید که در دنیای غرب، آنچه مورد توجه و حساسیت قرار می‌گیرد و تحت آمارها واقع می‌شود صرفا تجاوزاتی است که با خشونت همراه است در حالیکه گسترش روابط ناسالم جنسی که آثار منفی فرهنگی و تربیتی در نسل جوان دارد بسیار بیش از اینهاست. این آمارهای فجیع گویای این است که اگر محیط جامعه‌ای که انسانها بناست در آن زندگی آرامی داشته باشند و رشد کنند و استعدادهایشان شکوفا شود، آلوده به کشش‌های افسارگسیخته شهوی شود، خسارتهایی را برای انسانها به بار می‌آورد که جبران‌ناپذیر است. ✅ بنا بر این، نه تنها حکومتی که داعیه‌دار برقراری و اجرای دستورات اسلام است مجاز است بلکه بر او فرض و واجب است که امنیت روانی و جنسی را در محیط و فضای عمومی جامعه ایجاد کند و برای این امر بسیار ضروری و مهم، از ابزارهای قانونی خود استفاده نماید و کسانی که سعی در خلع ید حاکمیت از این ابزارهای قانونی دارند در واقع، این جامعه را به سوی سقوط بزرگی سوق می‌دهند که بازگشت از آن یا غیر ممکن یا بسیار سخت خواهد بود. @Tanbiholomah
❇️ الزام به حجاب و مخالفت عمومی جامعه 🖋 جلال الدین احمدی 🔸 یکی از اشکالاتی که درباره الزام حکومتی به حجاب مطرح می‌شود این است که این الزام در فضایی که اکثر جامعه به آن تمایل ندارند صحیح نیست و اثر معکوس می‌گذارد. 💠 برای بررسی این کلام از منظر تربیتی باید به نکات زیر توجه نمود: 1⃣ مردم ما اسلام و پایبندی به دستورات دینی را انتخاب کرده‌اند؛ این انتخاب از روی بصیرت و با سابقه هزار و اندی ساله است. رسوخ و استحکام باورهای دینی مردم و جوانان و نوجوانان ما از ابراز عشق و ارادتشان به اهل بیت علیهم السلام و شرکت روز افزون در مراسمات مذهبی و ... مشهود است. 2⃣ اگر امروزه گروهی از جوانان به خاطر مسائل اقتصادی و فرهنگی و جو رسانه‌ای، دچار شبهاتی شده‌اند به معنای خروج آنها از دائره‌ی دینداران نیست؛ حتی ما نمی‌توانیم و حق نداریم خود را از آنها بهتر بدانیم، بلکه لازم است با آنها صحبت شود و با روشنگری و گفتگوهای صمیمانه و برنامه‌های صحیح فرهنگی، مسائل آنها حل شود. کار اصلی این است و نباید از آن غافل بود. 3⃣ حجاب یکی از دستورات اصلی بلکه از ضروریات دین است و قاطبه جامعه اسلامی ما این دستور مسلم دین را قبول دارند هر چند در مقام عمل گاهی کمتر به آن ملتزم باشند. 4⃣ نفس انسان به صورت طبیعی به راحت‌طلبی و تنبلی و دوری از محدودیت کشش دارد، خصوصا اگر غرائزی همچون جلوه‌گری برای دیگران و دیده‌شدن توسط آنها هم به آن ضمیمه شود؛ و بالاخص اگر فضای جامعه و رسانه‌ها هم به سمت ولنگاری و بی‌قیدی دعوت کنند؛ و این در حالیست که میداند همین بی‌قیدی او را به سمت انحراف و سقوط می‌کشاند و مانع رشد و شکوفایی استعدادهای فردی و اجتماعی می‌شود. در چنین شرائطی عقل حکم می‌کند که انسان این کشش‌های نفسانی را محدود کند و موانع رشد خود را از سر راه بردارد. 5⃣ اراده‌ها و توان‌های فطری انسان همیشه به تنهایی نمی‌توانند در مقابل تمایلات نفسانی بایستند و اگر انسان بخواهد به تنهایی این موانع بزرگ و جذاب را از سر راه خود بردارد معمولا کاری از پیش نمیبرد. لذا انسان در این مسیر نیازمند کمک های بیرونی است. خانواده، دوستان، مدرسه و در رأس همه‌ی آنها . اگر من در جامعه‌ای بی‌دین و سکولار قرار داشتم نمی‌توانستم از آن توقع داشته باشم که به من در راه رسیدن به رشد و شکوفایی که ضامن سعادت دنیا و آخرتم است کمک کند. اما وقتی در محیطی زندگی می‌کنم که داعیه‌دار حکومت علوی و دینی است و با خون پاکترین جوانانش آبیاری شده و قرآن را سرلوحه عمل خود قرار داده، کمترین توقع این است که حکومت برای جوانانش، هرچه در توان دارد انجام دهد تا راحت‌تر بتوانند مسیر سعادت و خوشبختی را طی کنند؛ نه اینکه نسبت به عوامل محرکی که در محیط وجود دارند و توسط اشخاص یا رسانه‌ها و... ایجاد می‌شوند سکوت کند و یا حتی بدون منطق شعار آزادی در پوشش و یا آزادی رسانه را سر دهد. 6⃣ یادم هست در گذشته که دوستانمان برای کنکور درس می‌خواندند در شروع کار، اصلا صبر و تحمل نشستن و دوازده ساعت الی شانزده ساعت درس‌خواندن در روز را نداشتند. با یکی دو ساعت نشستن در کتابخانه حوصله‌شان سر می‌رفت و فرار می‌کردند، آنهایی که همین رویه را ادامه دادند در نهایت هم جای خوبی قبول نشدند و به اهداف و آینده ای که می‌خواستند نرسیدند. اما برخی با تلاشی که داشتند و به کمک فشارهای به ظاهر تلخ خانواده، مدتی سختی را تحمل کردند و هر چند ابتدا بدون ناراحتی و خستگی نبود اما بعد از مدتی به سختی درس‌خواندن عادت کردند و آخر سر نتیجه مد نظر خود را گرفتند و در دانشگاه خوبی قبول شدند. به همین جهت در مورد دختران عزیز هم باید گفت یکی از روش‌های تربیتی مؤثر در رفتارها و عادات لازمی که با سختی‌ همراه هستند، این است که مربی الزام‌هایی ولو به ظاهر سختگیرانه از بیرون قرار دهد و به وسیله آن متربی را نسبت به رفتار مطلوب عادت دهد. پدران و مادران ما بارها از این روش در تربیت ما استفاده کرده‌اند و ما گرچه شاید آن لحظه ناراحت بودیم اما بعدها از آنها به خاطر سختگیریهایشان تشکر کرده‌ایم. ✅ بنابراین، دستور اسلام به الزام به حجاب، نه صرفا یک تکلیف و دستور قانونی خشک بلکه مانند سایر دستوراتش، یک روش کاملا صحیح و عقلایی تربیتی است مانند همان دانش آموز کنکوری که با سختگیری پدر و مادرش در بهترین دانشگاه قبول می‌شود. البته روشن است که این روش تربیتی، هنگامی کارگر است که از نظر فکری و فرهنگی، تبیین درستی نسبت به مبانی حجاب صورت گرفته باشد و الا الزام بدون زیرساختهای فکری، اثر تربیتی ندارد. https://eitaa.com/Tanbiholomah/128 @Tanbiholomah
🏴سالروز شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد 💠 بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ⬅️ امیدواریم پروردگار متعال به صلوات الله و سلامه علیه این تصمیم را به همه ما کند از که می‌رویم بنا بگذاریم که نکنیم ان شاء الله. 📌هیچ‌طوری هم نمی‌شود، بلکه کمتر می‌شود، کمتر می‌شود، کمتر به می‌افتد، آثارش هم بیشتر می‌شود. این آدم را می‌ترساند، می‌گوید اگر گناه نکنی دنیا خراب می‌شود! نه، این حرف است، امتحانش است، یک آدم می‌بیند چقدر خوب است، راحت هستند، اساس و پایه‌ی خانواده‌ها محکم می‌شود، خوبی به دیگران سرایت می‌کند، همه دوست دارند آدم کار بد نکند، اما شیطان نمی‌گذارد. 🔰کانال رسمی حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت تهرانی (ره) @Tanbiholomah
❇️ بيانیه انقلابی و روشنگرانه آیت الله نجم الدین طبسی در مورد وقایع اخیر 📝 آنچه مایه تعجب است همراهی عده‌ای از ورشکستگان سیاسی و جمعی از است که در میان اساتید و برجستگان حوزه فاقد جایگاه علمی هستند. 📝 شما واقعا اگر درد دین و غیرت مذهب داشتید، در برابر این هنجارشکنی‌ها هم موضع می‌گرفتید و قتل مأموران قانون و بسیجیان جان برکف را که برای امنیت جامعه به وظیفه قانونی خود عمل کردند، محکوم می‌کردید. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ 🏴 هتک حرمت به زنان مسلمان، برداشتن چادر از سر زنان مؤمنه و محجبه، آتش‌زدن قرآن و مساجد، کشتن مأمورین انتظامی و افراد عادی و عابر و جسارت به حریم مرجعیت و نظام اسلامی به بهانه فوت یک شهروند (مرحومه امینی) از اقدامات خرابکارانه و جنایت‌بار و در راستای با خدا و مقدسات اسلامی و در حکم و فساد فی الأرض است. ❗️آنچه مایه تعجب است همراهی عده‌ای از ورشکستگان سیاسی و جمعی از است که در میان اساتید و برجستگان حوزه فاقد جایگاه علمی هستند. ‼️ عجبا جرم این همه جنایت و ارتکاب محرمات کمتر از فوت مرحومه امینی است که برای او عزا می‌گیرند و یا با صدور بیانیه، موضع‌گیری می‌کنند؛ اما نسبت به شهادت و یا آتش‌زدن مأمورین انتظامی مظلوم و در عین حال شجاع و وظیفه‌شناس کشور ساکت‌اند؟! و یا چادر از سر نوامیس مسلمین کشیدن و هتک حرمت به محجبه‌ای که از خانواده شهدا بود سخنی در محکومیت آن نمی‌گویند تا لااقل بگوییم اینها مسلمان هستند و دارند و نسبت به این جنایات و هتک حرمت‌ها هم حساسیت دارند. مسجد و قرآن کریم را می‌سوزانند و بی‌مهابا به مقدسات اسلامی جسارت می‌کنند، اما اینان هیچ احساسی از خود نشان نمی‌دهند، إِنَّكَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَى. ❓راستی این همه جنایت و هتاکی به مقدسات که این طیف هم در آن شریک هستند گناهش کمتر از مرگ خانم امینی است؟ ♨️ البته مراجع ذی‌صلاح، جریان را پیگیری و به وظیفه دینی و ملی خود عمل می‌کنند، ولی به خود آیید، ترسم که به کعبه نرسی ای اعرابی! و از مواضع قبیح و خجالت‌آورتان توبه کنید و برگردید تا گرفتار لعنت و نفرین نسل‌های آینده قرار نگیرید همانطوری که امروز منفور و مطرود و مورد لعن این نسل هستید. این فرهنگ بی‌بند و باری را شما به راه انداختید و به ارمغان آوردید و جامعه اسلامی ما را گرفتار همان سیاست بی‌بند و باری غربی کردید و بر اجرای سند 2030 شیطنت ورزیدید و در این مسیر باطل کوتاهی نکردید؛ ولیکن خداوند مکر و حیله و نیرنگ تان را برملا ساخت و رسوای خاص و عام شدید. 🔻 شما واقعا اگر درد دین و غیرت مذهب داشتید، در برابر این هنجارشکنی‌ها هم موضع می‌گرفتید و قتل مأموران قانون و بسیجیان جان برکف را که برای امنیت جامعه به وظیفه قانونی خود عمل کردند، محکوم می‌کردید. شما اگر اعتراضی دارید به قانون اعتراض کنید، چرا نهادها را زیر سؤال می‌برید؟ ⁉️ چرا در برابر تضعیف نظام اسلامی سکوت می‌کنید؟ چرا با اقدامات سخیفتان این انقلاب اسلامی را که امانت و یادگار و هزاران شهید و جانباز است، مورد خدشه قرار می‌دهید؟ چرا با شبکه‌های معاند و حکومت‌های جعلی و رو به زوال و دیکتاتور همصدا می‌شوید؟ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ العَمی في البَصر وَالبَصيرة. اللّهم إني قد بلغت. 🕌 قم مقدس 🖋 نجم الدین طبسی 📅 ۱۴۰۱/۰۷/۰٢- ٢۷ صفر ١٤٤٤ @Tanbiholomah
❇️ بيانیه انقلابی و روشنگرانه آیت الله نجم الدین طبسی در مورد وقایع اخیر 📝 آنچه مایه تعجب است همراهی عده‌ای از ورشکستگان سیاسی و جمعی از است که در میان اساتید و برجستگان حوزه فاقد جایگاه علمی هستند. 📝 شما واقعا اگر درد دین و غیرت مذهب داشتید، در برابر این هنجارشکنی‌ها هم موضع می‌گرفتید و قتل مأموران قانون و بسیجیان جان برکف را که برای امنیت جامعه به وظیفه قانونی خود عمل کردند، محکوم می‌کردید. 📌 متن کامل بیانیه در کانال تنبیه الأمة: https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ چرا اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است؟ 🖋 محمدحسین علی‌اکبر یکم. فضای مجازی، جهانی است که به دست بشر جدید آفریده شده است. دوم. همانطور که ما با بدن جسمانی در عالم مادّه و با بدن برزخی و مثالی در عالم برزخ حاضر می‌شویم؛ با ایجاد حساب کاربری در اعلام حضور می‌کنیم در واقع اکانت‌های ما در حکم ما در ساحت دنیای مجازی است. و چه بدانیم و چه ندانیم شهروند مجازی و رسمی جهان مجازی به شمار می‌آییم. سوم. در استعمارگران به جای غصب سرزمین‌ها به موازات هر کشور، سرزمین مجازی به وجود آورده و از طریق آن، مالکیت و اداره منابع انسانی و طبیعی آن کشور را به عهده می‌گیرند. 🔻 به این مثال ساده توجه کنید: تاکسیرانی، یک سازمان عریض و طویل است که در هر استان، ساختمان و کارمند و خَدَم و کارگر و سیاستگذاری و قانون و مادّه و تبصره و ... دارد؛ امّا اسنپ با یک نرم‌افزار، مدیریت حمل و نقل را از دست تاکسیرانی خارج می‌کند. به همین سادگی. ♨️ برخلاف تصور رایج، پیام‌رسانها و در کل، رسانه‌ها برای آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به وجود نیامده‌اند؛ بلکه کانونهای ثروت و قدرت -یا همان استکبار جهانی- از طریق رسانه‌ها را به دست گرفته و به تبع آن به رفتارها جهت می‌دهند تا جوامع، در راستای اهداف آنها قدم بردارند. چهارم. بنابراین که با برعهده گرفتن خاک و سخت افزار ایران سعی دارد در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و ... انقلابی به وجود آورد اگر در برابر دشمن که در حال تصاحب حاکمیت مجازی ایران است چاره ای نکند فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و در نهایت، حاکمیت واقعی خود را دست خواهد داد. ♨️ از این رو برای جلوگیری از و حقیقی شدن ایران باید حاکمیت و مالکیت مجازی را از آنِ خود کند. ✅ لذا اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است. https://eitaa.com/Tanbiholomah/132 @Tanbiholomah
💢 بیانیه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پیرامون حوادث اخیر کشور 🔻بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا رسول الله، یا نبیّ الرحمة 🔹 در روزهای اخیر که مردم شریف ایران درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند، وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن برخی از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتی گردید. 🔹در این میان دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریب خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بی‌گناهان نمودند و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛ اما مردم متدیّن و فهیم با حضور آگاهانه، مانند همیشه خیال خام دشمنان را نقش بر آب کردند. در این مقطع لازم می‌دانم چند نکته و نصیحت پدرانه را متذکّر شوم: 🔹اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است و با وجود مشکلات و نقائص اگر نسبت به عملکرد مسئولین یا نحوه اجرای برخی قوانین، انتقادی وجود دارد باید همچون موارد دیگر به صورت قانونی و با حفظ انضباط به گونه ای که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، ابراز گردد؛ و بر مسئولین نیز لازم است نسبت به این انتقادات گوش شنوا داشته و به حق، به اصلاح امور بپردازند. 🔹دوم: فضای مجازیِ رها و بی‌انضباط، ابزاری خطرناک در برهم زدن آرامش فکری و امنیت اخلاقی و اجتماعی است و با وجود منافع زیاد، آسیب آن دامن‌گیر همه آحاد مردم می شود، از این رو لازم است مسئولین برای سامان دادن به آن تدابیری بیندیشند و مردم دلسوز نیز با بالابردن هوشیاری، مراقب باشند تا خود و خانواده‌هایشان در کنار فواید آن از آسیب های آن در امان بمانند. 🔹سوم: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاع‌رسانی به موقع و بیان خدمات و توانمندی‌ها در کنار خطاها و کاستی‌ها، فرصت را از دروغگویان و کینه‌توزان بگیرند و اعتماد مردم را که یکی از بالاترین پشتوانه‌ها است، جلب نمایند. 🔹چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعه اسلامی ما نسبت به آن اهتمام دارند، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق، فراگیر و پیگیری صحیح دارد و اگر برخی راهکارها یا رفتارها در این مسیر مناسب نبوده، باید به اصلاح آن پرداخت. 🔹پنجم: نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش جامعه است و تضعیف آن از خطرناک‌ترین اهداف دشمن برای به مخاطره انداختن موجودیت ایران اسلامی است. 🔹ششم: دستگاه قضایی می‌بایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد. 🔹هفتم: عموم مردم عزیز بدانند که این امّت، کشور و نظام جمهوری اسلامی با این فرهنگ اصیل و استوار، مورد کینه‌ورزی، توطئه و هجوم سراسری دشمنان و منافقان است و تا رسیدن به نقطه پیروزی و غلبه بر نقشه‌های آنان، این دشمنی‌ها ادامه دارد و همچون گذشته استقامت در کنار سعی و کوشش‌ در جهت پیشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن این پیروزی است؛ مسئولین به عنوان خادمان مردم باید در آسان شدن این راه و فراهم کردن موجبات آسایش و رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی دریغ نورزند. 🔹در پایان به درگاه الهی خاضعانه دست به دعا بر می‌دارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ایران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقایع اخیر و صبر و اجر برای خانواده آنها و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم. @Tanbiholomah
🗂 برخی از مباحث فقهی تاریخی الزام به حجاب در بیان برخی اساتید 1⃣ شواهد جواز تعزیر توسط حاکم در موارد ترک احکام الهی 🎙 استاد حسین نجفی بستان 2⃣ اگر روایت و گزارشی دال بر الزام به حجاب در زمان پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما نقل نشده باشد، می‌توان الزام را خارج از وظایف حاکم دانست؟ 🎙 استاد حسین نجفی بستان 3⃣ استدلال به روایت «اذا نهوا لاینتهون» برای نفی الزام به حجاب صحیح است؟ 🎙 استاد حسین نجفی بستان 4⃣ بررسی وضعیت حجاب و الزام به آن در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم + همراه با شواهد تاریخی و قرآنی 🎙 استاد حامد کاشانی 📲 برای مشاهده بسته محتوایی، کانال «تنبیه الأمّة» را دنبال کنید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
AudioCutter_AudioCutter_220923_004(3).mp3
4.3M
❇️ شواهد جواز تعزیر توسط حاکم در موارد ترک احکام الهی 🎙 استاد حسین نجفی بستان 🔸 شواهدی که اثبات می‌کند می‌تواند در برابر عدم رعایت «حکم الله» تعزیر کند؛ حتی در احکام شخصی چه برسد به احکام اجتماعی. https://eitaa.com/Tanbiholomah/135 @Tanbiholomah