❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی
📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران
🔸 حجت الاسلام ربانی بیرجندی در کتاب شرف صحبت جانان، ص ۵۵ به نقل از استاد رجبعلی رضازاده آوردهاند:
🔹 سال ۱۳۵۴ش با چند نفر دیگر به همراه آقای عبادی، امام جمعه مشهد، عازم نجف اشرف شدیم.
آقای عبادی بین راه نماز را جمع میخواند! نفهمیدم چرا نمازش را جمع میخواند.
بعد از رسیدن به نجف، یک شب بعد از درس از آقای خوئی این مسأله را سؤال کردم که اگر کسی قاچاق به کربلا و عراق بیاید در بین راه باید نمازش را تمام بخواند؟
ایشان فرمودند: «بله»
🔹 آن وقت ما فهمیدیم که آقای عبادی توجه به فتوای ایشان داشته است که اگر خوف جان یا مال یا ناموس داشته باشد، سفر معصیت هست و در سفر معصیت باید نماز تمام باشد.
❗️یکی از آقایانی که آنجا نشسته بود و مرد مسنی هم بود، فوری به آقای خوئی اعتراض کرد و گفت: آقا در زمان علمای سابق حتی در زمان ائمه علیهم السلام مردم میآمدند کربلا، خلفای وقت هم از چند نفر یکی را با قید قرعه میکشتند. مردم کشته میشدند، دستشان قطع میشد اما به کربلا میرفتند.
ائمه علیهم السلام و علما زیارت را منع نکردند، حالا شما میگویید اگر کسی خوف داشته باشد و قاچاقی بیاید، سفرش معصیت است؟
♨️ آقای خوئی فرمودند: «بله، آنجا باید آن کار میشد و حالا باید این کار بشود. آنجا اساس کربلا در خطر بود و میخواستند اسم امام حسین علیه السلام را از بین ببرند. باید مردم میآمدند، حتی اگر کسی کشته شود یا دستش قطع شود.
اما حالا این چراغ روشن شده و کسی نمیتواند اسم امام حسین علیهالسلام را از بین ببرد. حالا باید قواعد فقهی کاملا رعایت شود. در سفری که خوف جان، مال یا ناموس باشد، نماز تمام است».
✅ بعد بلافاصله ایشان به ایران گریز زدند، فرمودند:
«چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند».
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۱)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/10
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۲)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/26
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۳)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/55
#اندراس_دین
#فقه_حکومتی
#تشکیل_حکومت_دینی
#بازنشر
@Tanbiholomah
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی
📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران
«چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند».
📌 متن کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/58
#اندراس_دین
#فقه_حکومتی
#تشکیل_حکومت_دینی
@Tanbiholomah
سالروز شهادت امام نهم حضرت محمد بن علی الجواد علیه السلام بر همه دوستداران خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت باد.
@Tanbiholomah
پیام امام.mp3
2.83M
❇️ بازخوانی بخش هایی از پیام تاریخی امام خمینی ره به حجاج
🎙 بخش اول: حج سکولار یا حج ابراهیمی
🔸 بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که هنوز فلسفۀ واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکردهاند؛ و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز به صورت یک عبادت خشک و یک حرکت بیحاصل و بیثمر باقی مانده است.
🔹 یکی از وظایف بزرگ مسلمانان پیبردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند. چیزی که تا به حال از ناحیۀ ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره خواران به عنوان فلسفۀ حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر زیارتی ـ سیاحتی است!
🔹 به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد وبا چه کیفیت در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید برای فشارهای روحی و جسمی مسلمانان چاره اندیشی نمود! به حج چه که مسلمانان باید به عنوان یک نیروی بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمایی کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومتهای وابسته بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس! و حال آنکه حج برای نزدیک شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است.
🔹 و حج تنها حرکات و اعمال و لفظها نیست و با کلام و لفظ و حرکت خشک، انسان به خدا نمی رسد.
حج کانون معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جستجو نمود...
#حقیقت_حج
#فلسفه_احکام
@Tanbiholomah
AudioCutter۲_پیام امام.mp3
1.74M
❇️ بازخوانی بخش هایی از پیام تاریخی امام خمینی ره به حجاج
🎙 بخش دوم: راه عزت مسلمین: اتحاد کلمه_تبدیل شدن به یک قدرت واحده_ مقاومت در برابر مستکبران
🔸مسلمانان باید بدانند تا زمانی که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود، همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان مقدّم می شود؛ و هر روز شیطان بزرگ یا شوروی به بهانۀ حفظ منافع خود حادثه ای را به وجود می آورند. راستی اگر مسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهانخواران حل نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند، آسوده خواهند بود؟
🔹هم اکنون اگر امریکا یک کشور اسلامی را به بهانۀ حفظ منافع خویش با
خاک یکسان کند، چه کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز مبارزه نمانده است، و باید چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصاً امریکا را شکست، و الزاماً یکی از دو راه را انتخاب نمود: یا شهادت. یا پیروزی. که در مکتب ما هر دوی آنها پیروزی است. که ان شاءالله خداوند قدرت شکستن چهارچوب سیاستهای حاکم و ظالم جهانخواران، و نیز جسارت ایجاد داربستهایی بر محور کرامت انسانی را به همۀ مسلمین عطا فرماید؛ و همه را از افول ذلت به صعود عزت و شوکت همراهی نماید.
🔹 بعضی افراد تا قبل از حادثۀ تلخ و شیرین حج در سال گذشته، فلسفۀ اصرار جمهوری اسلامی ایران را بر راهپیمایی برائت از مشرکین به خوبی درک نکرده بودند و از خود و دیگران سؤال می کردند که در سفر حج و در آن هوای گرم چه ضرورتی به راهپیمایی و فریاد مبارزه است و اگر هم فریاد برائت از مشرکین هم سر داده شود، چه ضرری متوجه استکبار میشود.
@Tanbiholomah
❇️ الزام به پوشش در همه جای دنیا
🖋 مرتضی حسینی
🔸 یکی از بهترین استدلالها برای کسانی که قائل به آزادی پوشش هستند، این است که بررسی کنیم در کدام کشورها پوشش آزاد است و بعد ببینیم آزادی پوشش بهتر است یا قانونمند بودن آن!
🔹 شاید برایتان جالب باشد که بدانید هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که پوشش در آن کاملا آزاد باشد!
در تمام کشورهای دنیا قوانینی برای پوشش (چه زن، چه مرد) دارند و تنها تفاوت کشورها در میزان و حد این پوشش است؛
پس همه عقلای عالم از ژاپن و چین تا آمریکا، همگی قوانینی برای پوشش دارند و در هیچ کشوری پوشش مرد و زن رهاشده نیست.
🔹 با این مقدمه مشخص میشود کسانی که معتقدند حجاب نباید الزامی باشد، باید محدوده پوشش مطلوب را مشخص کنند (چون در همه دنیا محدودهای برای پوشش قائل هستند).
🔹 و اگر محدوده پوشش را مشخص کردند به این سؤال مهم پاسخ دهند که اگر شخصی همین میزان پوشش قانونی را هم رعایت نکرد آیا وظیفه حاکمیت برخورد با او هست یا خیر؟!
چون اگر در قانون پیشبینی برخورد با بیقانونی نشده باشد، نزد تمام حقوقدانان دنیا این قانون لغو و عبث و مسخره خواهد بود!
🔹 به عنوان یک نمونه از قوانین پوشش کشورها و مجازات عدم رعایت آن، مثالهایی از قبله آمال غربزدهها آمریکا آورده میشود که متوجه شویم اتفاقا چقدر قوانین مبسوط و مفصل و مجازاتهایی برای عدم رعایت پوشش در آمریکا وضع شده است!
🔹 در آمریکا بجز قوانین عمومی، برخی قوانین و مجازاتها طبق هر ایالت تفاوت میکند (تمامی موارد ذیل از سایت معروف حقوقی hg.org میباشد):
1⃣ در آمریکا برهنگی در مقابل انظار عمومی خلاف قانون است، حتی اگر جلوی پنجره در خانه خود شخص باشد! و یا در حیاط خانه خود شخص باشد! و اگر در مقابل کودکان باشد جرم، مضاعف میشود!
2⃣ در ایالت لوییزیانا اگر اندام جنسی زن یا مرد آشکار باشد یا زنان بالاپوش نداشته باشند، در اولین ارتکاب ۳ سال حبس و ۲۵۰۰ دلار (معادل ۷۰ میلیون تومان) جریمه میشوند!
در دومین ارتکاب ۳ سال حبس و ۵۰۰۰ دلار، و در بار سوم تا ۵ سال حبس برای مجرم در نظر گرفته میشود!
البته برای نداشتن بالاپوش، زنان هنگام شیردادن از این حکم مستثنی هستند و جریمه نمیشوند!
3⃣ در ایالت میسیسیپی اگر شخص عمدا خود را برهنه کند، ۶ ماه حبس و ۵۰۰ دلار جریمه میشود.
4⃣ در ایالت مریلند ۳ سال حبس همراه با ۱۰۰۰ دلار جریمه.
♨️ البته نکته مهم این است که این مجازاتها بدون در نظر گرفتن عنوان ((مجرم جنسی)) است؛
در آمریکا اگر کسی چندین بار این قانون را نقض کند و بارها در انظار بدون پوشش حاضر شود، به عنوان ((مجرم جنسی)) شناخته میشود، و به حبسهای بلند مدت محکوم میشود!
🔻 حال باید روشنفکران غربزده و پیروان آنها توضیح دهند که اگر وجود قانون برای پوشش و پیگیری آن توسط حکومت، خوب و لازم است، چرا این قانون از سمت خدا نباشد؟!
و اگر قانون پوشش بد است چرا اصلاح را از قبله آمالتان آمریکا شروع نمیکنید؟!
📌 لینک کامل قوانین پوشش در آمریکا:
https://www.hg.org/legal-articles/nudity-and-public-decency-laws-in-america-31193
#حجاب
#قانون_حجاب
https://eitaa.com/Tanbiholomah/64
@Tanbiholomah
❇️ محجبهبودن بانوان ایرانی را نشان دهیم
🖋 امیرحسین علیاکبر
🔸 با توجه به دهها دلیل تحلیلی (قیاسی) و طبق استقراء و آمارهای معتبر، جامعه ایرانی جامعهای مذهبی است.
🔹 بر اساس معیارهای علوم عقلی، ارزش معرفتی قیاس بیش از استقراء ناقص (ادله آماری) و به طور حتم، ارزش شناختی هر دو به مراتب، بیشتر از تخمینهای عرفی و عامیانه است و چه بسا این حدسهای چشمی و عوامانه هیچ ارزش علمی ندارند.
🔹 برخلاف ارزشگذاری فوق، آنچه که در متن جامعه باور عمومی را تشکیل داده و هدایت آن را به دست گرفته است همین گمانها و تخمینهای عوامانه است.
🔹 طبق آمار، ۷۷ درصد مردم تهران! و ۸۳ درصد کل مردم ایران علاقهمند به شرکت در مراسم لیالی قدر هستند و طبق همان آمار، از بین مردم تهران، "فقط ۱۲ درصد" به روزه اعتقادی ندارند! (۱)
امّا باور عمومی، چنین آماری را برنمیتابد.
براساس آمار، اکثریت مردم ایران به حجاب معتقدند (۲) امّا تلقی عوام و حتی خواص، برخلاف آن است.
❓چرا؟
چون موارد معدود روزهخواری، برجستهسازی میشود. چون دشمن این توانایی را دارد که کشف حجاب چند دخترک را در فلان پارک شیراز در برابر دیدگان همگان، نمایانسازی و در بوق و کرنا کند و باورها و ذهنیات را به دست گیرد.
🔹 زمینی که دشمن در آن با ما مبارزه و تهاجم میکند زمین تصاویر و "توجهدهی" و ذهنیتسازی است.
اکثریت مردم ایران به حجاب معتقد "هستند" امّا ما در اثبات حجاب و شمارش فواید آن متمرکز میشویم.
ما در دفاع از محجبهبودن بانوان ایرانی، تحلیل ارائه میکنیم امّا دشمن در ردّ آن، تصویرسازی میکند.
ما آمار میدهیم ولی او "توجه" میدهد و برجستهسازی میکند.
♨️ دشمن در منطق تصاویر با ما میجنگد لیکن ما در منطق مفاهیم به او پاسخ میدهیم.
🔹 به نظر میرسد ما بیش از حدّ، مفهومی و استدلالی شدهایم و باید علاوه بر ارائهی ادلهی تحلیلی و آماری، عفیفه بودن بانوان ایرانی را به رخ بکشیم.
🔹 دغدغهمندان عرصه حجاب و عفاف باید به این پرسش اندیشه کنند که چگونه میتوان محجبه "بودن" اکثریت بانوان ایرانی را به رخ کشید آن را را درست #روایت کرد و به باور عمومی تبدیل کرد؟
📌پ.ن :
(۱) و (۲) ر.ک : مرکز افکارسنجی ایسپا
#حجاب
#روایت_دشمن
@Tanbiholomah
Shahidi Hejab.mp3
4.83M
❇️ اجماع فقها بر وجوب «الزام به حجاب توسط ولاة امر (حکومت)»
🎙 حکومت اسلامی و حجاب
👤 استاد شهیدی
♨️ اینهایی که مخالف الزام بر حجاب هستند؛ سؤال ما این است که حد یقف این کارها کجاست؟ حتی اگر قرار باشد منکر، معروف شود!! حتی اگر عده ای خواستند برهنه باشند باز هم منع نکنیم؟ حد یقف منکر کجاست؟
📅 ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
#حجاب
#قانون_حجاب
https://eitaa.com/Tanbiholomah/66
@Tanbiholomah
❇️ اجماع فقها بر وجوب «الزام به حجاب توسط ولاة امر (حکومت)»
🎙 سخنان مهم استاد شهیدی درباره وجوب الزام حکومت به حجاب
📌 فایل صوتی در کانال تنبیه الأمة:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/66
#حجاب
#قانون_حجاب
@Tanbiholomah
🌀 حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر
✅ اسلام در هسته قانون اساسی خود نظام حکومتی دادگر را بنیان نهاده است که همان کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت است و قرآن کریم این مفهوم را در آن هنگام که رسول خدا ص و جهان اسلام روز #غدیر را به خاطر بنیان گذاری نظام حکومت پاک و وراسته جشن گرفتند، اعلام کرد.
♨️ اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی؛ برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام.
📌 متن کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/69
#حکومت_اسلامی
#شهید_صدر
#غدیر
@Tanbiholomah
🌀 حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر
🔸 شهید والامقام حضرت آیت الله سید محمد باقر صدر ره در مواضعی از کتب و کلمات خود به تحلیل مسئله ولایت و جایگاه غدیر در مجموعه معارف اسلامی پرداخته است.
🔹 ایشان در بیان رهبری اجتماعی ائمه علیهمالسلام و تنصیص پیامبر صلیاللهعلیهوآله بر آن در کتاب «التشیع و الاسلام» میفرماید:
«امامت اهل بیت ع و امام علی ع که در همان پدیده طبیعی (تشیع) مجسم میشود، از دو مرجعیت حکایت دارد: یکی مرجعیت فکری و دیگری مرجعیت در عمل رهبری اجتماعی.
این هر دو مرجعیت در شخص رسول خدا ص نمود یافته بود و در پرتو مطالعاتی که از شرایط زمانه ارائه نمودیم ناگزیر باید آن پیامبر بزرگوار امتداد شایسته این هر دو را طراحی مینمود تا از سویی مرجعیت فکری، همه خلاءهای ذهنی را که ممکن بود برای مسلمانان پیش آید پر کند و آموزههای مناسب و دیدگاه اسلام را درباره مسائل نوپدید در ساحت اندیشه و عمل ارائه نماید و مشکلات و پیچیدگیهای قرآن کریم را که نخستین منبع در مرجعیت فکری اسلام است، تفسیر کند و از سوی دیگر مرجعیت رهبری اجتماعی، دنباله حرکت و پیشوایی تجربه اسلامی را در مسیر اجتماعی آن پی گیرد.
به فراخور وضعیتی که بررسی نمودیم، این هر دو مرجعیت در اهل بیت ع گرد آمده بود و در سخنان صریح و ارجمند پیامبر ص همواره به این مهم تأکید میشد.
نمونه اصلی این سخنان نبوی در زمینه مرجعیت فکری، حدیث ثقلین است. ... و اما نمونه اصلی سخن پیامبر در زمینه مرجعیت در عمل راهبری اجتماعی، حدیث غدیر است.»
📗 التشيع والإسلام (موسوعة الشهيد الصدر ج ۱۸)، ص ۵۶ و ۵۷؛ پژوهشی درباره ولایت، ص ۱۱۷ - ۱۱۹
🔹 شهید صدر #حکومت_اسلامی را همان اکمال دین و اتمام نعمتی میداند که در روز جشن غدیر آن را قرآن کریم اعلام کرده است:
«اسلام -از آنجا که ماهیتی رو به تدام و جاودانگی دارد و نیز از آنجا که در جوهر خود آخرین ساخت از رسالتهای آسمانی را با خود دارد- تماماً به دنبال این است که وجود خود را در همه گسترههای انسانی بگستراند تا آنها را پیراسته کند و سامان دهد.
♨️ از این رو اسلام در هسته قانون اساسی خود نظام حکومتی دادگر را بنیان نهاده است که همان کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت است و قرآن کریم این مفهوم را در آن هنگام که رسول خدا ص و جهان اسلام روز غدیر را به خاطر بنیان گذاری نظام حکومت پاک و وراسته جشن گرفتند، اعلام کرد.»
📗 أئمة أهل البيت (ع) ودورهم في تحصين الرسالة الإسلامية(موسوعة الشهيد الصدر ج ۲۰)، ص۵۵۸؛ امامان اهل بیت ع مرزبانان حریم اسلام، ص ۶۸۵
🔹 همین نگاه و تحلیل است که سبب میشود زمانی که خبر پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ایشان میدهند ایشان با شادی زائدالوصفی میفرمایند:
«امروز موسی بر فرعون پیروز شد و همه رؤیاهای انبیاء ع تحقق یافت. امروز آیت الله خمینی حکومت شاه را ساقط کرد.»
📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص ۲۶
🔹 ایشان به شاگردان خود فرمود:
«امام خمینیِ بزرگ، آرزوهای انبیاء و اوصیاء و ائمه علیهمالسلام را تحقق بخشید، من از شما میخواهم که بر مرجعیت و رهبری امام خمینی تأکید کنید و متمرکز شوید، کار اصلی همان چیزی است که امام به آن پرداخته است و اساساً هدف از مرجعیت برپایی احکام اسلامی بر روی زمین است، هدف از مرجعیت گرفتن وجوهات شرعی و پخش آن، یا تدریس فقه و اصول نیست بلکه مسئولیت بزرگی که واجب است که در رابطه با آن فکر کنیم برپایی حکم خداوند است، ولکن بعثیها به ما اجازه اجرای آن را نمیدهند»
📗السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص: ۲۶
🔹 به همین جهت بود که ایشان بارها آمادگی خود را در جهت خدمت تمامقد به انقلاب اسلامی و اطاعت از اوامر امام خمینی ره بیان کرده بود.
ایشان به یکی از شاگردان خود فرموده بود:
«اگر امام خمینی به من امر کند که در یکی از دهات ایران ساکن شوم و آنجا به اسلام خدمت کنم هرگز تردید نخواهم کرد»
📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص: ۲۷
🔹 همچنین در جای دیگری فرموده بود:
«اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام».
📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص ۲۷
سلامٌ علیه یومَ وُلد و یوم استشهد و یوم یُبعث حیاً
#حکومت_اسلامی
#شهید_صدر
#غدیر
https://eitaa.com/Tanbiholomah/69
@Tanbiholomah
❇️ غدیر، روز جاودانگی امت اسلامی
🖋 امیرحسین علی اکبر
🔸 مظهر کامل اسماء و صفات الهی بودن، مقام حقیقی حضرت علی علیه السلام و رهبر و حاکم جامعه بودن، شأن حقوقی ایشان و امامان و پیشوایان بعد از ایشان است.
✅ غدیر دو رکن دارد، یکی نصب حضرت علی علیه السلام به عنوان رهبر و امام مؤمنان و دیگری جعل امامت و حکومت و نظام اسلامی.
🔹 امامت و حکومت، ضامن اجرای احکام دین در عرصه جامعه برای همیشه است که در پرتوی آن دین بطور "کامل" اجرا شده و نعمت اسلام اتمام می گردد.
🔹 امامت و امت دو مفهوم متضایف هستند که با هم معنا شده و در متن جامعه نیز به همراه هم محقق میگردند.
بنابراین به مسلمانان از آن جهت که باید دست در دست هم، به انگیزه پیاده سازی احکام قرآن، در جامعه، به دنبال"ایجاد" یا حفظ یا تکمیل حکومت اسلامی با محوریت امام الهی باشند امت اسلامی گفته میشود.
پس غدیر، علاوه بر روز استمرار امامت و حکومت الهی، روز جاودانگی امت اسلامی نیز میباشد.
🔹 از این رو، هر روز که به ایجاد یا حفظ حکومت اسلامی بامحوریت امام سپری شود آن روز، غدیر است.
🔹 به گواه تاریخ، در هزار و اندی سال گذشته، شیعه حق حاکمیت را برای کسی میدانسته که از طرف حقتعالی اذن داشته باشد و غیر آن را طاغوت میشمرده است.
و امروز نیز، ذیل نظام جمهوری اسلامی، شاهد تلاشهای جدّی برای هرچه کاملترشدن نظام امامت و امت، و استمرار بیش از پیش فرهنگ غدیر هستیم.
#غدیر
#روز_جاودانگی_امت
#ولایت_اسلامی
#سیاسی_ترین_عید
@Tanbiholomah
❇️ عید دخالت مردم در حکومت
🔸 در موضوع حکومت و مسائل سیاسی و مسائل عمومی جامعه در نظام اسلامی، «به من چه» نداریم! مردم برکنار نیستند.
♨️ بزرگترین مظهر دخالت مردم در امور حکومت، #غدیر است. خود غدیر این را به ما آموخت و لذاست که #عید_غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است.
📅 ۱۳۷۵/۲/۱۸
〰〰〰〰〰
📌 مطالب مرتبط:
❇️ غدیر، روز جاودانگی امت اسلامی👇🏻
https://eitaa.com/Tanbiholomah/70
#غدیر
#سیاسی_ترین_عید
@Tanbiholomah
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
خطبه غدیر.pdf
7.61M
🌀 برسد به گوش حاضر و غایب
📝 متن کامل خطبه غدیر را بخوانیم
گزیدهای از خطبه غدیر:
«ای مردمان!
اینک جانشینی خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت در نسل خود تا برپایی روز رستاخیز به جای میگذارم.
و حال، مأموریت تبلیغی خود را انجام میدهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشدهاند و بر تمامی مردمان باشد.
پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند...»
📌 پ.ن:
همه ما مخاطب رسول الله صلی الله علیه و آله هستیم؛ اولا در دریافت و فهم کلمات حضرتش و سپس در تبلیغ و تبیینش برای خانواده و دوستان و آشنایان و دیگران، کوتاهی نکنیم.
#غدیر
#سیاسی_ترین_عید
@Manahejj
❇️ غدیر، معرفی اسلام سیاسی اصیل
🖋 سید علیرضا نقیب پور
🔸 رهآورد حادثه غدیر برای مسلمانان این بود که اسلام یک دین اجتماعی و سیاسی است که بعد حکومتی از آن انفکاکناپذیر است.
حتی غاصبان حق امیرالمؤمنین نیز حاضر نبودند میان بعد مرجعیت علمی و زعامت سیاسی تفکیک قائل شوند؛ بلکه هر دو را با هم به عنوان خلافت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دریافت کرده بودند؛ اگرچه در مقام عمل در هر دو بعد دچار چالشها و بحرانهای بزرگی شدند.
🔹 انحراف پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم این بود که امامت که نظام جامعه اسلامی را تأمین میکرد در اختیار افرادی قرار گرفت که علاوه بر فقدان صلاحیت، مشروعیت خود را تأمین نکرده بودند.
🔹 استمرار این انحراف در جامعه اسلامی خط جدیدی از تحریف اسلام را در اذهان گشود و آن فروکاستن اسلام به یک آئین معنوی بود و جریان تصوف را میتوان به عنوان قویترین قرائت اسلام معنوی و منزه از قدرت و مناسبات آن معرفی نمود.
🔹 در این نگاه، تار و پود اسلام امری معنوی، شخصی و درونی است که مناسبات میان انسان و خداوند را تنظیم میکند و مأموریت اصیل آن توجه به آخرت است و زهد به عنوان محوریترین آموزه رفتاری، انسانی را تربیت میکند که از تمام مناسبات اجتماعی و سیاسی فارغ شده و به خداوند میپردازد.
فقاهت نیزکه نظام استنباط روشمند از اسلام است نیز از این آسیب دور نماند و فشار حاکمان ظالم و انزوای فقیهان شیعه در طول قرون متمادی، رنگی از فردیت بر چهره فقاهت پاشید که تا امروز همچنان جریانی قوی و تأثیرگذار است.
✅ اما انقلاب اسلامی بازگشت به پیام غدیر است. نخست آن که اسلام را به عنوان دین زندگی باهمه ابعاد اجتماعی و سیاسی آن معرفی نمود و دین را از گوشه مسجد و تکیه و خانقاه به عرصه مدیریت اجتماعی کشاند و از سوی دیگر با طرح دوباره مسألهی ولایت فقیهان، بر بعد مشروعیت الاهی حاکمیت اسلامی تأکیدی دوباره نمود.
🔹 این بازگشت به پیام غدیر در اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی که نظام سیاسی جمهوری اسلامی را تبیین میکند به وضوح دیده می شود: "قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر «ولایت مطلقه امر و امامت امت» بر طبق اصول آینده این قانون اعمال میگردند. این قوا مستقل از یکدیگرند."
🔹 این روزها که به مناسبت این عید بزرگ الاهی از معارف غدیر گفته میشود نباید به هیچ وجه از پیام مهم غدیر غفلت کرد.
#غدیر
#سیاسی_ترین_عید
https://eitaa.com/Tanbiholomah/73
@Tanbiholomah
May 11
❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی
🖋 محمد صادق احمدی
🔢 بخش نخست: مقدمه
🔸 این روزها مشاهده میکنیم عدهای با الزام حکومتی نسبت به حجاب مخالفت دارند.
گرچه این عده پرچم آزادیخواهی بلند کردهاند و به لزوم انتخاب حجاب توسط خود فرد تأکید میکنند؛ ولی به نظر میرسد اصل ماجرا به گونه دیگری است و آنچه در پسزمینه ذهنی این افراد وجود دارد که سبب مخالفت با «الزام به حجاب» میشود این است که برای بیحجابی آسیب اجتماعی جدی قائل نیستند.
🔹 شاهد مدعا این است که چنین افرادی معمولا الزام حکومتی را در مواردی غیر از حجاب که به ظاهر آزادیهای فردی را محدود میکند از قبیل قوانین راهنمایی و رانندگی (الزام به کمربند ایمنی و یا کلاه ایمنی و ...) از حیث نظری میپذیرند و برای چنین مسائلی پرچم آزادیخواهی یا بسندهکردن به کار فرهنگی صرف را بلند نمیکنند.
🔹 مثال بهتر در این زمینه اتفاقاتی است که در سالهای گذشته به جهت بیماری کرونا در کل دنیا و از جمله کشور ما افتاد.
محدودیتهایی که بعضا بسیار سخت و آزاردهنده بود از ماسکزدن گرفته تا رعایت فاصله اجتماعی و محدودیتهای سنگین سفر و ... که اگر هم عدهای با این موارد مخالفت میکردند عمدتا به جهت انکار اصل بیماری کرونا یا انکار تاثیرگذاری چنین محدودیتهایی بود؛ نه به جهت آزادیخواهی.
🔹 به همین جهت میتوانیم ادعا کنیم اصلیترین عامل مخالفت با الزام حکومتی نسبت به حجاب، آسیبزا ندانستن بیحجابی برای اجتماع و مسألهی شخصی دانستن حجاب است. (روی سخن با کسانی که مغرضانه و به جهت ترویج فساد با الزام حکومتی نسبت به حجاب مخالفت میکنند نیست).
🔹 از این رو در این نوشتار سعی شده برخی از آسیبهای بسیار مهم اجتماعی که نتیجه بیحجابی است تبیین گردد تا خطای کسانی که حجاب را صرفا مسألهای شخصی میدانند روشن شود.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
https://eitaa.com/Tanbiholomah/80
@Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی
🖋 محمد صادق احمدی
🔢 بخش دوم: بیحجابی و مسأله حیا
🔸 حیا یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند به انسان است و جزء سه موهبت اصلی خداوند به انسان است که توسط جبرئیل به حضرت آدم عنایت شد. (اصول کافی جلد 1 صفحه 10)
همان نعمتی که خداوند آن را در کنار عقل، مخصوص انسان قرار داد و با این ویژگی انسان را از حیوانات متمایز نمود. (توحید مفضل جلد 3 بحار الانوار صفحه 81)
🔹 اهمیت حیا آنگاه روشن میشود که به چیستی آن توجه کنیم. خداوند انسان را به گونهای آفرید که نه تنها زشتیها را درک میکند؛ بلکه در درون خود نسبت به انجام آنها احساس ناخوشایند شرم دارد. این احساس شرم درونی کمک بسیار مهمی برای انسان است که از زشتیها دوری کند و مسیر خوشبختی را دنبال نماید.
🔹 تصور کنید اگر انسان هیچ احساس شرمی از انجام کارهای ناپسند نمیداشت چه وضعیتی در حوزه اخلاق و رفتار فردی و در حوزه روابط اجتماعی و در حوزه دینداری و عمل به دستورات دینی پیش میآمد؟! (توحید مفضل، بحارالانوار، ج 3، ص 81)
🔹 درحقیقت حیا، سد محکمی در برابر هجوم وسوسهها و زشتیها است که اگر فرو بریزد و یا کم کم تحلیل برود، هم تکتک افراد و هم جامعه در مقابل سیل ویرانگر وسوسهها و زشتیها، آسیبپذیر خواهند شد.
به تعبیر دیگر ایمنی افراد و جامعه در مقابل آسیبهای گوناگون و سهمگین، مرهون حیای فردی و اجتماعی است.
🔹 اهمیت حیا به اندازهای است که در روایات بین حیا و ایمان، ملازمه و پیوندی ناگسستنی تصویر شده است به گونهای که نبود حیا مستلزم از دست رفتن ایمان شمرده شده است: «الْحَيَاءُ وَ الْإِيمَانُ مَقْرُونَانِ فِي قَرَنٍ ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ» ایمان و حیا با یک رشته طناب بسته شده اند(مثل دو شتر که با یک رشته طناب به هم بسته میشوند) پس اگر یکی برود دیگری هم به دنبال آن میرود. (اصول کافی، ج3، ص 275)
🔹 با وجود این اندازه از اهمیت، طبیعی است که جایگاه حیا در رأس ویژگیهای اخلاقی قرار بگیرد. (خصال، ج2، ص 431)
❓حیا چگونه از بین میرود؟
اما مسأله مهم این است که حیا چگونه از بین میرود. وقتی به حقیقت حیا توجه میکنیم و مواردی که حیا ذره ذره از دست رفته را در جامعه خود و در سایر جوامع میبینیم؛ متوجه میشویم آفت حیا، «عادیسازی» است. رفتاری که نسبت به آن شرم درونی وجود دارد اگر برای فرد تکرار شود، حیا نسبت به آن ذره ذره و یا حتی به سرعت از دست خواهد رفت و به اصطلاح برای شخص یا برای جامعه تابوشکنی رخ میدهد.
وقتی رفتار ناپسندی که افراد و جامعه نسبت به آن شرم و حیا دارند تکرار شود، روشن است این تکرار در وهله اول برای خود انجامدهنده و در رتبه بعد برای بینندگان موجب عادیسازی و از دسترفتن حیای فردی و اجتماعی خواهد شد و جامعه ایمنی خود را رفتهرفته از دست خواهد داد و مسیر برای گسترش و فراگیری آن رفتار ناپسند باز میشود و همچنین راه برای تابوشکنیها و عادیسازیهای شدیدتر هموار خواهد شد.
♨️ این مسألهای است که بارها در مسائل فرهنگی مختلف از حجاب گرفته تا موسیقی و رابطه با نامحرم و ... آن را تجربه کردهایم.
چه بسیار رفتارها و جلوههایی که اگر بیست سال قبل فکر آن در ذهنمان خطور میکرد از درون احساس سردی و حیا میکردیم ولی امروز به جهت تکرار، آرامآرام به دیدن و یا حتی ارتکاب آن عادت کردهایم بدون اینکه احساس بدی نسبت به آن داشته باشیم و خدا میداند این مسیر اگر چارهای برای آن اندیشیده نشود به کجا خواهد انجامید.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
@Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی
🖋 محمد صادق احمدی
🔢 بخش سوم: حجاب و مسأله شهوت
🔸 شهوت به معنای عام، میل درونی و لذتجویی است و به طور خاص، میل درونی انسان و لذتجویی او نسبت به جنس مخالف است.
وجود شهوت در ساختار و طبیعت انسان امری انکارناپذیر است (آل عمران/۱۴).
امری که میتوان از آن به عنوان عاملی برای بقای نسل یاد کرد؛ همانطور که میل به غذا عامل سلامتی و زندهماندن است.
وجود شهوت در انسان موجب جذابیت خاص جنس مقابل برای انسان میشود به شکلی که اندام(حتی چند تار مو) و گفتار و حرکات او از جذابیت ویژهای برخوردار میشود(بحار الانوار، ج ۱۰۱ ص ۳۷)
جذابیتی که حتی دیدن جلوهها و نقشها و منظرههایی با دهها برابر ظرافت و زیبایی بیشتر، از آن برخوردار نیستند.
🔹 مسأله مهم در مورد شهوت، حد و اندازه آن است. شهوت در انسان به خودی خود و به شکل غریزی، حتی به اندازه حیوانات کنترلشده نیست و در صورتی که مدیریت نشود حد و مرز نمیشناسد.
خصوصیت شهوت این است که اگر به هیجان در بیاید عاقبتاندیشی و تشخیص درست را مختل میکند(غرر الحکم ص ۲۸۵) و با تنوعطلبی و زیادهطلبی میتواند آسیبها و خرابیهای فراوان و جبرانناپذیری به بار بیاورد.
🔹 خداوند متعال انسان را برخلاف فرشتگان به گونهای آفریده که در کنار عقل از شهوت هم برخوردار است و این آزمایشی بزرگ برای اوست چون اگر با وجود شهوت، عقل را حاکم بر رفتار خود قرار دهد مقامی بالاتر از فرشتگان خواهد داشت و اگر شهوت غالب بر عقل شود از حیوانات هم پستتر خواهد بود.(وسائل الشیعه، ج۱۵ ص۲۰۹)
و کار به جایی خواهد رسید که خود و خانواده و حتی جامعه را ضایع خواهد کرد.
🔹 در جامعه نیز اگر شهوت و عوامل به هیجانآورنده آن مدیریت نشود مسیری خوفناک (از همجنس بازی گرفته تا ازدواج با محارم خانواده و...) پیش روی آن قرار خواهد گرفت(نساء/۲۷).
مسألهای که امروز در برخی جوامع مشاهده میکنیم که عمدتا بعد از سلطه صهیونیست بر اقتصاد و فرهنگ و سیاست آنها اتفاق افتاد و غرب را از همان ارزشهایی که در گذشته نه چندان دور برای خود داشت، تهی کرد و حاصلش را در رسمیتیافتن ازدواج با همجنس و حتی جرمشناختن مخالفت به آن مشاهده میکنیم.
⚠️ شهوت محصولی است که بذر آن با بازبودن حریمها و نگاهکردن در دلها کاشته میشود. نگاه، بذری است که ابتدا کوچک به نظر میآید ولی درخت تنومند و نامیمون فساد را به بار میآورد.(بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۴۱)
نگاه همچون تیر مسمومی در دستان ابلیس، سم شهوت رانی را در وجود انسان میگستراند(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۳۸)
چه بسیار مصیبتهای خانمانسوزی که گریبان افراد و خانوادهها را گرفته و شروعشان با محفوظنبودن یک حریم بوده و از یک نگاه آغاز شدهاند.
🔹 به همین جهت خالق انسان قوانینی برای کنترل این ماجرا وضع کرده که میتوان گفت مهمترین آنها مسئله پوشش و حفظ حریمها است:
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ... وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ»
(و به زنان باايمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ كنند، و زينت خود را مگر مقدارى كه [طبيعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پيداست آشكار نكنند، و مقنعههاى خود را به روى گريبانهايشان بيندازند، و زينت خود را آشكار نكنند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران شوهرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان [هم كيش خود] شان، يا بردگان زر خريدشان، يا خدمتكارانشان از مردانى كه ساده لوح و كم عقلاند و نياز شهوانى حس نمىكنند، يا كودكانى كه [به سنّ تميز دادن خوب و بد نسبت به اميال جنسى] نرسيدهاند. و زنان نبايد پاهايشان را به زمين بزنند تا آنچه از زينتهايشان پنهان مىدارند شناخته شود.(نور/۳۱ و همچنین ر.ک به احزاب/۳۲ و ۵۳)
🔹 با وجود غلیان شهوت در وجود یک جوان نمیتوانیم بدون اینکه عوامل به هیجان درآورنده شهوت را مدیریت کنیم از او توقع عفت و کنترل شهوت داشته باشیم.
🔹 همچنین وقتی #حیا که همچون سرپوشی بر غلیان غریزه شهوت نهاده شده را در جامعه از بین بردیم چگونه میتوانیم از آسیبهای شهوترانی مصون بمانیم و حیا همان مسئلهای است که در بخش قبلی به تأثیر حجاب بر آن پرداخته شد.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
@Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی
🖋 محمد صادق احمدی
🔢 بخش چهارم: حجاب و خانواده
🔸 طبیعت انسان هم از جهت نیازها و هم از جهت تمایلات، به گونهای نیست که تنها زندگی کند.
خدا انسانها را به گونهای آفریده که در کنار یکدیگر به آرامش و آسایش و لذت از زندگی دست پیدا میکنند. کنار هم قرارگرفتنی که در شکلگیری خانواده و شکلگیری اجتماع معنا پیدا میکند.(حجرات/۱۳ و فاطر و شوری/۱۱)
کنار هم قرارگرفتن و تشکیل خانواده از ضروریترین نیازهای انسان است چراکه وقتی میل جنسی و عاطفی زن و مرد به یکدیگر، در بستر خانواده جاری شد و هویت مشترک و تعهد به یکدیگر به آن ضمیمه شد، زن و مرد بر اساس نیازهایی که از یکدیگر تأمین میکنند و محبت و انس و الفتی که بین آنها به وجود میآید مایهی آرامش یکدیگر میشوند.(روم/۲۱) و پوششی برای یکدیگر خواهند بود.(بقره/۱۸۷) تا با پاسخ به احساسات و غرائز یکدیگر، جلوی آسیبها و فوران بیحساب و کتاب میل و شهوت گرفته شود.
در چنین شرایطی رشد و شکوفایی و قدمنهادن در مسیر پیشرفتهای مادی و معنوی برای فرد و خانواده و جامعه میسر خواهد بود.
🔹 همچنین ادامهدادن نسل بشر و از آن مهمتر تربیت فرزندان و نسل آینده رسالت اصلی خانواده است.
خداوند متعال کانون خانواده را بهترین بستر برای تولد و حفظ و تربیت فرزندان قرار داد.
از طرفی عشق و محبت سرشاری در وجود پدر و به خصوص مادر قرار داد به که به تعبیر نقل شده از امام سجاد علیه السلام :«فرزند را با گوش و چشم و دست و پا و پوست و تمام اعضا و جوارحش با خوشرويى و دلشادى نگهدارى كرده و هر ناگوارى و درد و سختى و نگرانى دوران باردارى را تحمّل كرده... و او را بر زمين نهاده و خشنود بوده است كه او سير باشد و خودش گرسنه مانَد، و او لباس بر تن داشته باشد وخودش برهنه باشد و او را سيراب سازد وخودش تشنه مانَد و او را در سايه قرار دهد و خودش زير آفتاب بسربرد، و با بيچارگی خود او را نعمت دهد»(تحف العقول، ص۲۶۳) و از طرف دیگر وظیفه تربیت و ادب آموزی را به خانواده واگذار نمود.
🔹 خانواده به انسان هویت، آرامش، محبت و حمایت میدهد و اگر خانواده نباشد یا تضعیف شود، مشکلات جسمی و روحی و روانی گریبانگیر افراد و جامعه خواهد شد.
یکی از عوامل مهم که نهاد خانواده را دچار آسیب میکند این است که مرد و زن جذابیت جنسی و عاطفی خود را برای یکدیگر از دست بدهند چون جذابیت جنسی و عاطفی رکن غیر قابل انکاری برای شروع و بقاء یک رابطه قوی در خانواده است به همین جهت هم به زنان سفارش شده برای شوهرشان خود را بیارایند و زینت کنند، و هم به مردان سفارش شده که در برابر همسر خود آراسته باشند(تحف العقول، ص۳۲۳ و کافی، ج۵، ص۳۲۴)
♨️ پر واضح است خطر بزرگی که در کمین جذابیت جنسی و عاطفی زوجین برای یکدیگر قرار گرفته جلوه گری جاذبه های جنسی و عاطفی دیگران است و بهترین سدّ مقابل این خطر رعایت پوششها و حفظ حریمهای ارتباطی است. در جامعه ای که زنان زیبایی های خود را در معرض نمایش عموم بگذارند و چشم زنان و مردان پر از جاذبه های جنس مقابل باشد(بحارالانوار، ج۱۰۱ ص۳۹) و حریم ارتباطی بین آنها روز به روز بیشتر برداشته شود نمیتوان توقع داشت که افراد به راحتی به همسر خود قناعت کنند(خصوصا با توجه به مطالبی که در بخشهای گذشته راجع به حیا و شهوت بیان شد) و شروع ارتباطهای خارج از محدوده خانواده مساوی با شروع گسستن پیوند مبارک خانواده خواهد بود.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
@Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیبهای اجتماعی بیحجابی
🖋 محمد صادق احمدی
🔢 بخش پایانی: نتیجهگیری
🔸 باتوجه به آنچه در بخشهای این نوشتار بیان شد بخشی از آسیبهای مهم اجتماعی بیحجابی روشن میشود.
آسیبهایی که سلامت و سعادت جامعه را به طور جدی تهدید میکند و نمونه آن را امروزه میتوانیم در بعضی جوامع مشاهده کنیم.
🔹 بحرانهای جنسی و روحی و خانوادگی که امروز در دنیا مشاهده میشود به یکباره به وجود نیامدهاند.
افسردگی فراگیر، تنهایی، فرزندان بیهویت، بیمرزیِ شهوات، رسمیتیافتن فحشا، کمرنگشدن ارزش خانواده و همسربودن و مادربودن و ... اتفاقاتی نیست که کودتاوار و یکشبه به فرهنگ و ارزشها شبیخون زده باشند.
♨️ بیحجابی قدم اول به سمت این پرتگاه و دریچهای به طرف نابودی جامعه است.
پس چگونه میتوان با تعابیری همچون: «مهم نبودن چند لاخ مو» «اولویت نداشتن مسأله بیحجابی» «شخصیبودن مسأله حجاب» و... #وظیفه_حکومت را نسبت به حفظ سلامت و سعادت جامعه نادیده گرفت.
🔹 نویسنده منکر اصالتداشتن فرهنگسازی و هدایتگری نیست ولی همانطور که در مقدمه اشاره شد اگر به آسیبهای اجتماعی فراوان بیحجابی توجه کنیم، ضرورت وجود الزام حکومتی درکنار فرهنگسازی و هدایتگری را تأیید خواهیم کرد.
#حجاب
@Tanbiholomah
نقد سروش محلاتی- محمد جعفری.pdf
1.03M
❇️ پاسخ به ادعاهای استاد سروش محلاتی نسبت به سیدالشهداء علیهالسلام
🖋 محمد جعفری
⁉️ آیا امام حسین علیه السلام به دنبال توافق و مذاکره بود؟!!
⚠️ آیا تمسک به شایعات، نقليات ضعیف، اکاذیب دشمن فاسق، مطالب سست و متشابهات، در مسئلهای که از مهمترین اعتقادات مردم بوده و هست، صحیح است؟!
📌 پاسخهای مستند و دقیق به این ادعا را در فایل پیوست مطالعه بفرمایید.
#تحریف_امام_حسین
https://eitaa.com/Tanbiholomah/88
@Tanbiholomah
❇️ امر به معروف، وظیفه همه سطوح جامعه
📝 ترکیب مزجی از آیات و روایات
🖋 امیرحسین علیاکبر
⬅️ امر به معروف و نهی از منکر دو خلق الهی
🔸 پیامبر (ص) فرمودند: من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم (۱) [ و ] قطعا امر به معروف و نهی از منکر، دو خُلق از اخلاق الهی هستند (۲) [بلکه] امر به معروف با فضیلتترین اعمال خلق میباشد (۳)
🔹 وظیفه حاکمان
[برای همین این دو فریضه] راه پیامبران و روش صلحا (۵) [و وظیفه حاکم اسلامی است چون] هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند "او" خلیفه خداوند در زمین و جانشین پیامبر اوست.(۶)
[و این، رسالت حکومت، نسبت به عموم مردم است برای اینکه] خداوند امر به معروف را برای مصلحت عوام واجب کرد.(۷)
🔹 وظیفه آحاد مردم
[ و وظیفه مردم، نسبت به حکومت زیرا ] هرگاه مردم [ این دو فریضه را انجام ندهند ] برکات از آنها برداشته خواهد شد (۸) خداوند اشرارشان را بر آنها مسلط خواهد کرد. (۹) [یعنی حکومت عدل، دچار فروپاشی میشود]
♨️ امر به معروف و تکلیف علما
[و همچنین وظیفه علماست زیرا] خداوند از علما پیمان گرفته تا بر شکمبارگی ظالم و گرسنگی مظلوم [یعنی بر فاصله طبقاتی] آرام و قرار نداشته باشند. (۱۰) [و البته این، وظیفه علمای همه ادیان و مذاهب است] لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم و اکلهم السحت لبئس ما کانوا یصنعون (۱۱)
🔺 تأثیر امر به معروف
[چنانکه رسالت مومنین است نسبت به یکدیگر] پس هر کس امر به معروف کند پشت مومنان را محکم کرده است. (۱۲)
🔺 نهاد امر به معروف و نهی ازمنکر
[ بنابراین، این دو فریضه، وظیفه همه اقشار جامعه است. هر چند باید نهادهای قدرتمندی باشند که افرادی را برای اجرای این دو واجب، تربیت کند زیرا ] از امام صادق (ع) پرسیده شد آیا امر به معروف و نهی از منکر بر همه امت واجب است؟ فرمودند: خیر پرسیدند چرا؟ فرمودند: این کار بر عهده کسی است که قدرت داشته باشد، اطاعت بشود، معروف را از منکر بشناسد. نه بر افراد ضعیفی که راه را از چاه تشخیص نمیدهند و نمیدانند از چه به چه دعوت کنند؛ به حق یا باطل؛ دلیل این مطلب از کتاب خدا، فرموده خداوند عزّ و جلّ است:《 و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ...》 (۱۳) (۱۴) [ هر چند برای اجرای این دو فریضه، لازم نیست که حکومت و جامعه در حالت ایده آل باشند زیرا] هرگاه [این دو واجب] ادا و اقامه شوند همه فرایض چه آسان و چه سخت [به دنبال آن] اقامه خواهند شد. (۱۵)
______
متن فوق، به غیر از عبارات داخل کروشه، ترکیب مزجی از آیات و روایات است.
(۱) بحار الانوار ج ۶۸ ص ۳۸۲
(۲) میزان الحکمه ج ۶
(۳) غرر الحکم
(۴) غرر الحکم
(۵) الکافی ج ۵ ص ۵۶
(۶) مستدرک الوسائل ج ۱۲ ص ۱۷۹
(۷) نهج البلاغه
(۸) میزان الحکمه ج ۶
(۹) میزان الحکمه ج ۶
(۱۰) نهج البلاغه، خطبه شقشقیه
(۱۱) سوره مائده آیه ۶۳
(۱۲) نهج البلاغه حکمت ۳۱
(۱۳) سوره آل عمران آیه ۱۰۴
(۱۴) بحار النوار ج ۱۰۰ ص ۹۲
(۱۵) میزان الحکمه ج ۶
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
https://eitaa.com/Tanbiholomah/89
@Tanbiholomah
❇️دیدگاه متمایز آیت اللهسیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر»
🖊 محمد متقیان تبریزی
🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲)
🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند:
«وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند:
«و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة»
📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج۱ ص: ۴۱۷
🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید:
«احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شيء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.»
📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید.
بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید.
----------------------
۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج۲ص: ۲۲
۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
https://eitaa.com/Tanbiholomah/90
@Tanbiholomah