eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.161-163.mp3
2.3M
سوره ی مبارکه ی آیه ۱۶۱ تا ۱۶۳ 161إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النّاسِ أَجْمَعینَ 162خالِدینَ فیها لایُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ 163وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ ترجمه: 161 ـ کسانى که کافر شدند، و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود! 162 ـ همیشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى مانند; نه در عذاب آنان تخفیف داده مى شود، و نه مهلتى خواهند داشت! 163 ـ و خداى شما، خداوند یگانه اى است، که غیر از او معبودى نیست!. اوست بخشنده و مهربان (و داراى رحمت عام و خاص)!. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«162» خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‌ (آنان براى) هميشه در آن (لعنت و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند، نه از عذابِ آنان كاسته مى‌شود و نه مهلت داده مى‌شوند. ............................. کانال 👇 @Targomeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«163» وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ و معبود شما خدايى يگانه است، جز او معبودى نيست، بخشنده‌ى مهربان است. کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَائِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِين(161)َ 🌸 خاَلِدينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُون(162) 🍀 همانا كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنیا رفتند،لعنت خدا و فرشتگان و مردم،همگى بر آنها خواهد بود. 🍀 همیشه در آن باقى مى مانند،نه از عذابِ آنان كم مى شود و نه مهلت داده مى شوند. 🌷 :مردند 🌷 :فرشتگان 🌷 :مردم 🌷 :همیشگی 🌷 :در اینجا به معنای مهلت دادن و لا ینظرون یعنی مهلت داده نمی شوند. 🌺 در آیه ى قبل بیان شد كه اگر كتمان كنندگان،توبه كرده و حقایق را بیان نمایند،مورد لطف الهى قرار مى گیرند.در این مى فرماید: امّا اگر كفّار توبه نكرده و در حال كفر بمیرند، باز همان لعنت خداوند و فرشتگان و تمام مردم گریبانگیر آنان خواهد بود. و برای همیشه در خواهند بود و از عذاب آنان کم نمی شود و نه مهلتی به آنها داده می شود. 🔹پیام های آیه 161و162 سوره بقره ✅ اصرار بر ودر حال كفر مردن، دورى ابدى انسان را از رحمت الهى به دنبال دارد. ✅ آنچه مهم است،پایان عمر انسان است كه آیا با ایمان مى میرد یا بى ایمان. ✅ تخفیف كیفر یا تأخیر آن،مربوط به دنیاست.در قیامت نه تخفیف است و نه تأخیر. (لا یخفف عنهم العذاب) کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌷 🌸 وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ (163) 🍀 و معبود شما خدای یکتاست، به غیر از او خدایی نیست، بخشنده ی مهربان است. 🌷 :و معبود شما 🌷 :خداى يكتا 🌷 :به غير از او معبودى نيست 🌷 :رحمت عام خداوند 🌷 :رحمت خاص خداوند ‌ 🌺 این آیه در مقام نازل شده است از ابن عباس روایت و نقل می کنند که مشرکین و کفار قریش از رسول خدا صلی الله علیه و آله خواستند که را برای آنها توصیف نماید. سپس این آیه و سوره توحید با هم نازل شده است. ابتدا می فرماید و إلهكم إله واحد:و معبود شما خداى يكتاست چقدر زیبا بیان می کند یعنی خدای یکتا خدای شما هم هست سپس می فرماید لا اله الا هو به غیر از او معبودی نیست. 🌺 الرحمن الرحيم بخشنده ی مهربان اسمی دارد و صفاتی دارد اسمش نرگس است صفاتش رنگ و و خوش عطر بودن آن است همانطور که قبلا در تفسیر سوره حمد و آیات دیگر بیان کردیم خداوند هم اسمی دارد و صفاتی دارد اسمش صفاتش الرحمن و الرحيم و رب و مالک و صفات نیکوی دیگر دارد. یعنی رحمت عام خداوند که شامل همه مخلوقات می شود و یعنی رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی مانند مؤمنان می شود.اگر می بینید مادر به فرزندش محبت می کند اگر می بینید کبوتر دانه بر می دارد و در دهان بچه اش می گذارد اگر می بینید هر حیوانی از بچه اش مراقبت می کند و غذا برای او تهیه می کند همه این ها از رحمت الهی سرچشمه می گیرد که این و عشق را در وجود آنها قرار داده است. در پایان آیه چقدر با عطوفت و مهربانی با کافران و مشرکان سخن می گوید که خدای شما مهربان و بخشنده است. 🔹 پیام های آیه 163 سوره بقره🔹 ✅ وقتی و از پیامبر خواستند که خدا را برای آنها توصیف کند. در ابتدای آیه کلمه معبود شما آمده است یعنی خدا خدای شما هم هست هر چند به او کافر شدید. ✅ ،نظير و شبيه ندارد و مركب از اجزا نيست.«إِلهٌ واحِدٌ» ✅ در پایان از الرحمن و الرحیم سخن می گوید و از راه عطوفت و با کافران و مشرکان سخن می گوید. کانال 👇 @Targomeh
(محسن قرائتی)✨✨ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‌ همانا كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنيا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و مردم، همگى بر آنها خواهد بود.( بقره آیه ۱۶۱) خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‌ (آنان براى) هميشه در آن (لعنت و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند، نه از عذابِ آنان كاسته مى‌شود و نه مهلت داده مى‌شوند.( بقره آیه ۱۶۲) جلد 1 - صفحه 249 نکته ها در آيه‌ى قبل بيان شد كه اگر كتمان كنندگان، توبه كرده و حقايق را بيان نمايند، مورد لطف الهى قرار مى‌گيرند. در اين آيه مى‌فرمايد: امّا اگر كفّار توبه نكرده و در حال كفر بميرند، باز همان لعنت خداوند و فرشتگان و تمام مردم گريبان‌گير آنان خواهد بود. سؤال: در آيه، لعنت همه‌ى مردم بر كفّار مطرح شده است، ولى ناگفته پيداست كه بعضى از مردم، خودشان كافر يا دوست كافرند، پس لعنت همه مردم در آيه به چه معنا مى‌باشد؟ پاسخ: لعنت، در دنيا و آخرت مطرح است. كسانى كه در دنيا دوست كفّار يا خود كافرند، در آخرت لعنت خواهند شد. «كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها» «1» يكى از درخواست‌ها و دعاهاى اولياى خدا، مسلمان مردن است. حضرت يوسف از خداوند مى‌خواهد كه مسلمان بميرد: «تَوَفَّنِي مُسْلِماً» «2» حضرت ابراهيم و يعقوب به فرزندان خود سفارش مى‌كنند كه‌ «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» «3» نميريد مگر اينكه مسلمان يعنى تسليم پروردگار باشيد. پیام ها 1- اصرار بر كفر ودر حال كفر مردن، دورى ابدى انسان را از رحمت الهى بدنبال دارد. «ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ ... عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ» 2- آنچه مهم است، پايان عمر انسان است كه آيا با ايمان مى‌ميرد يا بى‌ايمان. «ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ» «1». اعراف، 38. «2». يوسف، 101. «3». بقره، 132. تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 250 کانال 👇 @Targomeh
روایی اهل بیت علیهم السلام✨✨✨ آیه ۱۶۲ - سوره بقره آیه خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ [162] و هميشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند؛ ‌نه از عذابشان كاسته مى‌شود، و نه مهلتى به آنان داده ‌مى‌شود. و همیشه در آن لعن و دوری از رحمت پروردگار) باقی می‌مانند ۱ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- خالِدِینَ فِیها فِی اللَّعْنَهًِْ فِی نَارِ جَهَنَّمَ. امام عسکری (علیه السلام) خالِدینَ فیها [یعنی] درآتش دوزخ مورد لعن دائمی قرار می‌گیرند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲ نه از عذابشان کاسته می‌شود ۲ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ یَوْماً وَ لَا سَاعَهًًْ. امام عسکری (علیه السلام) از عذابشان کاسته نمی‌شود، برای یک روز و حتّی یک ساعت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲ و نه مهلتی به آنان داده می‌شود ۳ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- لَا یُؤَخَّرُونَ سَاعَهًًْ إِلَّا یَحِلُّ بِهِمُ الْعَذَابُ. امام عسکری (علیه السلام) ساعتی را به تأخیر نمی‌اندازند [سپری نمی‌کنند] مگر اینکه عذاب بر ایشان واجب شود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲؛ فیه: «یخل» بدلٌ «یحلّ» کانال 👇 @Targomeh
حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۱۶۳ وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ و معبود شما خدايى يگانه است، جز او معبودى نيست، بخشنده‌ى مهربان است.(این آیه با آیه بعد مرتبط است.) هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان‏ دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده‏ خداى یگانه است. آفرینش آسمان‏ ها و توسعه دائمى آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى‏ ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه‏ هاى قدرت خداوند یکتاى حکیم است. سعدى مى ‏گوید: آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است‏ دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب‏ فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار پاک و بى‏ عیب، خدایى که به تقدیر عزیز ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معناى باد است، ولى در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولى هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى‏ خوانیم: هرگاه بادى مى‏ وزید پیامبر (ص) مى‏ فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. پیام ها ۱- شناخت طبیعت، یکى از راه هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فى خلق السموات... لایات» ۲- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد» ۳- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک» ۴- هر موجودى در جهان هستى، آیه ‏اى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات» برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار ۵ - تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مى‏ گیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳🌿☘️🌱🌴🍀 ۹ درختی که درقرآن از آنها نام برده شده و برکات فراوانی دارند : 1)⬅️ درخت نخل - بیست بار 2)⬅️ درخت انگور – یازده بار 3)⬅️ درخت زیتون – شش بار 4)⬅️ درخت سدر (کنار) – چهار بار 5)⬅️ درخت انار – سه بار 6)⬅️ درخت انجیر - یک بار 7)⬅️ درخت (درختچه) موز - یک بار 8)⬅️ درخت (اَثْل) گز – یک بار 9)⬅️ درخت مسواک(خَمْطْ) - یک بار 🌴🌳🌳🌴 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا