eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
درخت ايمان همواره ثمر مى‌دهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. 💜هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مى‌كند. «إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا راغِبُونَ» 💜هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد «إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ» 💜هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مى‌دارد. ‌ «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ» 💜هنگام ازدواج، بر او توكّل مى‌كند. «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» 💜هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» 💜هنگام فقر، نزد اغنيا نمى‌رود واهل تملّق نيست. «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» 💜هنگام پيروزى يا شكست در جبهه‌ى نبرد، چون به وظيفه‌ى خود عمل كرده‌اند، خوشحال است. «إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (یوسف/٥) ⚡️ترجمه: "يعقوب‌ گفت: «فرزندم! خوابت را برای برادرانت بیان مکن که براى تو بداندیشی می کنند، بی‌گمان شیطان دشمن آشکار انسان است." 🔑تا جایی که میتوانی نعمتهایی را که خداوند به تو عطا نموده، نزد مردم بازگو ننما، 👈 زیرا همه انسانها مثل هم نمی‌اندیشند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
🔵اهمیت و فواید وضو را بیان کنید؟ 🔷پاسخ : به طور حتم وضو حکمت و علل متعددى دارد که از دید ما مخفى مانده است؛ ولى آنچه به ذهن مى رسدف این است که: «وضو» داراى دو فایده روشن است: ۱ – فایده بهداشتى، ۲ – فایده معنوى. از نظر بهداشتى شستن صورت و دست ها ـ آن هم چند بار در شبانه روز ـ اثر قابل ملاحظه اى در نظافت بدن دارد. مسح بر سر و روى پاها ـ که شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست بدن است ـ سبب مى شود این اعضا پاکیزه بمانند. ضمن اینکه تماس آب با پوست بدن، اثر خاصى در تعادل اعصاب (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) دارد. از نظر معنوى چون با قصد قربت و براى رضاى خدا انجام مى گیرد، اثر تربیتى و اخلاقى دارد؛ زیرا مفهوم کنایى وضو این است که «از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر مى دارم».[۱] در این زمینه قرآن مجید مى فرماید: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»؛ «خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکیزگان را [نیز]دوست دارد».[۲] «طهارت» در آیه معناى گسترده اى دارد که هر گونه پاکیزگى مادى و معنوى را شامل مى شود. گرفتن وضو براى برخى کارها (مانند نماز)، واجب مى باشد و براى دسته اى دیگر مستحب است.   پی نوشت ها: [۱] – تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۹۱٫ [۲] – بقره۲، آیه ۲۲۲٫ کوثر: درخت ايمان همواره ثمر مى‌دهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. 💜هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مى‌كند. «إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا راغِبُونَ» 💜هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد «إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ» 💜هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مى‌دارد. ‌ «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ» 💜هنگام ازدواج، بر او توكّل مى‌كند. «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» 💜هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» 💜هنگام فقر، نزد اغنيا نمى‌رود واهل تملّق نيست. «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» 💜هنگام پيروزى يا شكست در جبهه‌ى نبرد، چون به وظيفه‌ى خود عمل كرده‌اند، خوشحال است. «إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ که ما انسان را در رنج آفریدیم بلد/۴ ما را در بازارچه ی رنج می گردانند و هرکس را به اندازه وسع خَریدَش رنج می دهند ! صبر ، درمانِ درد است برای آنان که محکوم به زمین اند. ... کانال 👇 @Targomeh
وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ «34ابرهیم» و (خداوند) از هر آنچه كه از او خواستيد (و نياز داشتيد) به شما داده است، و اگر (بخواهيد) نعمت خدا را بشماريد، نمى‌توانيد آنها را به دقت شماره كنيد همانا انسان بسيار ستمگر و ناسپاس است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 ☁️> ⬅️ > ✅4. 🌤پس از آن که قوم او را تکذیب کردند، خداوند آنان را به وسیله آتش‌بار عذاب فرمود: « فَکَذَّبُوهُ فأَخَذَهُم عَذابُ یَومِ الظُّلَّةِ إنَّهُ کانَ عَذابَ یومٍ عَظِیم ». ( شعراء ۱۸۹ ) ☀️در این به نقلی ،‌ هفت روز گرمای ، سرزمین قوم را فرا گرفت ؛ سپس ابری در آسمان ظاهر شد و آنان برای رهایی خود از سوزان ، به سوی ابر هجوم بردند و چون همه جمع شدند ، ناگاه از ابر باریدن گرفت و همه آنها را نابود ساخت . 🌤به نظر برخی مفسران ، آیه * هل ینظرون الّا ان یاتیهم الله فی ظلل من الغمام و الملائکه = آیا انتظار دارند که و فرشتگان در سایه های به سوی آنان بیایند * ( بقره ۲۱۰ ) 💥 برای کافران و گناهکاران است که اگر دست از لجاجت و دشمنی و از شیطان برندارند ، عذاب خداوند در سایه های ابر می آید و آنان را می کند . ادامه دارد....... کانال 👇 @Targomeh
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای قرآن کریم عمران آیه ۷ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٧﴾ اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند. و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] می گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [چه محکم، چه متشابه] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذکّر نمی شوند. (۷ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧) شأن نزول: 💠در حديثى از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه: چند نفر از يهود به اتفاق «حىّ بن اخطب» و برادرش خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله آمدند و حروف مقطعۀ «الم» را دستاويز خود قرار داده گفتند: طبق حساب ابجد الف مساوى يك و لام مساوى ٣٠ و ميم مساوى ٤٠ مى‌باشد و به اين ترتيب خبر داده‌اى كه، دوران بقاى امت تو بيش از هفتاد و يك سال نيست! . 💠پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى جلوگيرى از سوء استفادۀ آنها فرمود: شما چرا تنها «الم» را محاسبه كرده‌ايد مگر در قرآن «المص و الر» و ساير حروف مقطعه نيست، اگر اين حروف اشاره به مدت بقاء امت من باشد چرا همه را محاسبه نمى‌كنيد؟ ! 💠(در صورتى كه منظور از اين حروف چيز ديگرى است) سپس آيۀ مورد بحث نازل شد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 262 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: آیه ۷ 💠محكم و متشابه در قرآن- در آيات پيشين سخن از نزول قرآن به عنوان يكى از دلايل آشكار نبوت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله به ميان آمده بود، و در اين آيه يكى از ويژگيهاى قرآن و چگونگى بيان مطلب در اين كتاب بزرگ آسمانى آمده است، نخست مى‌فرمايد: «او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن آيات محكم (صريح و روشن) است كه اساس و شالودۀ اين كتاب است (و آيات پيچيدۀ ديگر را تفسير مى‌كند) و بخشى از آن متشابه است» ❄️آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا جهات ديگر، در آغاز پيچيده بنظر مى‌رسد (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ) . 💠اين آيات متشابه محكى است براى آزمايش افراد كه عالمان راستين و فتنه گران لجوج را از هم جدا مى‌سازد، لذا به دنبال آن مى‌فرمايد: «اما كسانى كه در قلوبشان انحراف است پيروى از متشابهات مى‌كنند تا فتنه انگيزى كنند و تفسير (نادرستى بر طبق اميال خود) براى آن مى‌طلبند (تا مردم را گمراه سازند) در حالى كه تفسير آن را جز خدا و راسخان در علم نمى‌دانند» (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ) . 💠 سپس مى‌افزايد: آنها هستند كه بر اثر درك صحيح معنى محكمات و متشابهات «مى‌گويند ما به همۀ آنها ايمان آورده‌ايم (چرا كه) همه از سوى پروردگار ما است» (يَقُولُونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا) . 💠آرى! «جز صاحبان فكر و خردمندان، متذكر نمى‌شوند» (وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ) . 💠از آيۀ فوق چنين استفاده مى‌شود كه: آيات قرآن بر دو دسته هستند مفهوم قسمتى از آيات آن چنان روشن است كه جاى هيچ گونه انكار و توجيه و سوء استفاده در آن نيست، و آنها را «محكمات» گويند و قسمتى به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا گفتگو در بارۀ عوالمى كه از دسترس ما بيرون است مانند عالم غيب، و جهان رستاخيز و صفات خدا، چنان هستند كه معنى نهايى و اسرار و كنه حقيقت آنها نياز به سرمايۀ خاص علمى دارد كه آنها را «متشابهات» گويند. 💠افراد منحرف معمولا مى‌كوشند اين آيات را دستاويز قرار داده و تفسيرى بر خلاف حق براى آنها درست كنند، تا در ميان مردم، فتنه انگيزى نمايند، و آنها را از راه حق گمراه سازند، اما خداوند و راسخان در علم، اسرار اين آيات را مى‌دانند و براى مردم تشريح مى‌كنند. 💠البته آنها كه از نظر علم و دانش در رديف اولند (همچون پيامبر و ائمه هدى) از همۀ اسرار آن آگاهند در حالى كه ديگران هر يك به اندازۀ دانش خود از آن چيزى مى‌فهمند، و همين حقيقت است كه مردم حتى دانشمندان را به دنبال معلمان الهى براى درك اسرار قرآن مى‌فرستد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 264 کانال 👇 @Targomeh