🎍🍀🎍🍀🎍
سه آیه ازقران( فی سبیل الله )بر( مال وجان ) مقدم شده است
لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ #فِي_سَبِيلِ_اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ....... ۹۵ نساء
الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا #فِي_سَبِيلِ_اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ......توبه ۲۰
تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ #فِي_سَبِيلِ_اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ.......صف ۱۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 فضایل ابراهیم علیه_السلام>
◀️50 . #نزول_کتاب_آسمانى_
#بر_ابراهیم
🌺 « أَم لَم یُنَبَّأ بَما فِى صُحُفِ مُوسى و إِبرهیمَ الَّذِى وَفّى » ( نجم ۳۶ و ۳۷ )،
« صُحُفِ إِبرهیمَ و موسى » ( اعلى ۱۹ )،
« اولئک الّذینَ ءاتَیناهُم الکِتاب * ( انعام ۸۹ )
◀️51 . #اداى_حق_بندگى
🌸 « و إِبرهیمَ الَّذِى وَفّى » ( نجم ۳۷ )
🌺 « #توفیه » اداى حق به تمام و کمال است؛ بنابراین، مقصود آن است که او آنچه را در زمینه #بندگى بر عهده داشته، به تمام و کمال ادا کرده است ؛ همانگونه که در آیه ۱۲۴ #بقره ( و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فات مّهنّ ) نیز به آن اشاره شده است .
🌸 مفسران در این #زمینه نمونه یا نمونههایی ذکر کردهاند ؛ ولی اطلاق * #وفی * نشان میدهد که او در همه زمینهها وظیفه خود را ادا کرده است ؛ به گونهای که هرگز #وظایف بزرگتر ، او را از عمل به وظایف کوچکتر باز نداشته است .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۴۹
إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «انفال آیه49»
(به يادآور) زمانى كه منافقان و بيماردلان مىگفتند: آنان (مسلمانان را) دينشان مغرورشان كرده است، (كه بىترس حمله مىكنند. غافل از آنكه مسلمين بر خدا توكّل نمودهاند.) وكسى كه بر خدا توكّل كند، پس (بداند) قطعاً خداوند شكستناپذير حكيم است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «انفال آیه49»
(به يادآور) زمانى كه منافقان و بيماردلان مىگفتند: آنان (مسلمانان را) دينشان مغرورشان كرده است، (كه بىترس حمله مىكنند. غافل از آنكه مسلمين بر خدا توكّل نمودهاند.) وكسى كه بر خدا توكّل كند، پس (بداند) قطعاً خداوند شكستناپذير حكيم است.
نکته ها
منافقان و افراد سست ايمان و بىاعتقاد به نصرت الهى، تصوّر نمىكردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريبخورده مىپنداشتند.
پیام ها
1- كسانى كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا مىشوند. «إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
2- منافقان، مسلمانان را فريبخورده و مغرور مىپندارند. (و مىگويند: مگر مىتوان با «اللّه اكبر» و با دست خالى به جنگ سلاح رفت؟! مگر مىشود ...) «غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ»
3- گرايشها وديدگاهها، در نوع برداشت انسان تأثير مىگذارد. از يك عمل، چند برداشت مىشود؛ يكى توكّل مىپندارد و ديگرى فريبخوردگى وغرور. إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ
جلد 3 - صفحه 335
4- توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ ... (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزى شد)
5- بايد بر كسى توكّل و اعتماد كرد كه شكست ناپذير و تمام كارهايش حكيمانه است. «عَزِيزٌ حَكِيمٌ» (قدرت خداوند، همراه با عزّت وحكمت است)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۖ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۲۷﴾
🔸 و کسانی که مرتکب اعمال بد شدند به قدر همان اعمال زشت مجازات شوند و گرد خواری و رسوایی بر رخسارشان نشیند، و نگهبانی از (عذاب) خدا نیابند، گویی روی آنها را قطعههایی از شب ظلمانی پوشاندهاند، آنان اهل آتش دوزخ و در آن همیشه معذبند.
💭 سوره: یونس
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًاحَتَّىٰ
يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ🌱
کسانیکهشرایطازدواجندارند
بایدعفـتخـودراپاکنگـاهدارند
تاخداوند،ازفضلخودآنانرابینیازکند
سورهنـور/۳۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 نفستان را تربیت کنید.🍂
🔶أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَي أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ.
(بقره/٨٧)
🔶چرا هرگاه پيامبرى، چيزى از احكام ودستورات بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبّر ورزيديد.
✅هوای نفس، مهمترین عامل دوری از تعلیمات دین و وحی است.
🍁ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تربیت و کنترل نفس است.
⚡️از این فرصت بهره بگیرید و هوای نفستان را رام کنید تا مطیع عقل شده و باعث دوری از گناه شود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
•••••••🌹🕊
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
🔰 سیمای انسانها در قیامت 🔰
✍ در قرآن سیمای انسانهای گوناگون چنین بیان شده است:
👈رو سفیدان.
«تبیضّ وجوه» 🌝
👈رو سیاهان.
«وجوههم مسودّة»🌚
👈شادان.
«وجوه یومئذ ناضرة»
«وجوه یومئذ ناعمة» ☺️
👈گرفته و غمگین.
«وجوه یومئذ باسرة» 😔
👈خندان.
«وجوه یومئذ مسفرة ضاحکة مستبشرة»😃
👈غبار گرفته و گرد زده.
«وجوه یومئذ علیها غبرة» 😶🌫
👈خوار و ذلیل.
«وجوه یومئذٍ خاشعه» 😰
کتاب ۴۰۰ نکته از تفسیر نور
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
❤️اَلَم یَعلَم بِاَنَّ اللهَ یَری❤️
🍃آیا نمیدانید که قطعا خداوند می بیند؟!!🍃
🌷سوره علق آیه۱۴🌷
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
* و اذا قری القران* 👈 فاستمعوا له و انصتوا ...... #۲۰۴_اعراف
* و اذا قری # علیهم القران* 👈 لا یسجدون #۲۱_انشقاق
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿۴۴﴾
🔸 خدا هرگز به مردم ستم نمیکند ولی مردم خود در حق خویش ستم میکنند.
💭 سوره: یونس
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#حکم_سنگسار_در_تورات⚠️
#مائده /41 📖
🥀یکی از اشراف یهود خیبر که دارای همسر بود ، با زن شوهرداری که او هم از خانواده های سرشناس خیبر محسوب می شد ، عمل منافی عفت انجام داد .
🍃یهودیان از اجرای حکم تورات (سنگ سار کردن ) در مورد آنها ناراحت بودند و به دنبال راه حلی می گشتند که آن دو را از حکم مزبور معاف سازند ، در عین حال پای بند بودن خود را به احکام الهی نشان دهند .
🥀این بود که به هم مسلکان خود در مدینه پیغام فرستادند که حکم این حادثه را از پیامبر صلی الله علیه و آله بپرسند (تا اگر در اسلام حکم سبک تری بود آن را انتخاب کنند و در غیر این صورت ، آن را نیز به دست فراموشی بسپارد و شاید از این طریق می خواستند توجه پیامبر صلی الله علیه و آله را نیز به خود جلب کنند و خود را دوست مسلمانان معرفی نمایند)
🍃به همین جهت ، جمعی از بزرگان یهود مدینه به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله شتافتند . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : آیا هر چه حکم کنم ، می پذیرید ؟ آنها گفتند : بخاطر همین نزد تو آمده ایم
🥀در این موقع ، حکم سنگ باران کردن کسانی که مرتکب زنای محصنه می شوند نازل گردید . ولی آنها از پذیرفتن این حکم (به عذر این که در مذهب آنها چنین حکمی نیامده شانه خالی کردند ) پیامبر صلی الله علیه و آله اضافه کرد ، این همان حکمی است ؟ در تورات شما نیز آمده ، آیا موافقید که یکی از شما را به داوری بطلبم و هر چه او از زبان تورات نقل کرد بپذیرید ؟ گفتند : آری .
🍃پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : ابن صوریا که در فدک زندگی می کند چگونه عالمی است ؟ گفتند : او از همه یهود به تورات آشناتر است . به دنبال او فرستادند و هنگامی که نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد ، حضرت به او فرمود تو را به خداوند یکتایی که تورات را بر موسی نازل کرد و دریا را برای نجات شما شکافت و دشمن شما فرعون را غرق نمود و دریا بیابان شما را از مواهب خود بهره مند ساخت ، سوگند می دهم بگو آیا حکم سنگ باران کردن در چنین موردی ، در تورات بر شما نازل شده است یا نه ؟ او در پاسخ گفت : سوگندی به من دادی که ناچارم بگویم آری ، چنین حکمی در تورات آمده است .
🥀پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : چرا از اجرای حکم سرپیچی می کنید ؟ او در جواب گفت : حقیقت این است که ما در گذشته این را درباره افراد عادی اجرا می کردیم ولی در مورد ثروتمندان و اشراف خودداری می نمودیم ، این بود که گناه مزبور در طبقات مرفه جامعه ما رواج یافت تا این که پسر عموی یکی مرتکب این عمل زشت شد و طبق معمول از مجازات او صرف نظر کردند .
🍃در همین اثنا یک فرد عادی مرتکب این کار گردید ، هنگامی که می خواستند او را سنگباران کنند ، خویشان او اعتراض کردند و گفتند : اگر بنا هست این حکم اجرا بشود ، باید در مورد هر دو اجرا بشود و به همین جهت ، نشستیم و قانونی سبک تر از قانون سنگسار کردن تصویب نمودیم و آن این بود که به هر یک چهل تازیانه بزنیم و آنها را وارونه سوار مرکب کنیم در کوچه و بازار بگردانیم
🥀در این هنگام ، پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که آن مرد و زن را در مقابل مسجد سنگسار کنند و فرمود : خدایا من نخستین کسی هستم که حکم تو را زندنمودم بعد از آن که یهود آن را از بین بردند . در این هنگام آیه نازل شد و جریان مزبور را به طور فشرده بیان کرد .
#سوره مبارکه مائده آیه 41.
📕یا ایها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر من الذین قالوا آمنا بافواههم ولم تومن قلوبهم ومن الذین هادوا سماعون للکذب سماعون لقوم آخرین لم یاتوک یحرفون الکلم من بعد مواضعه یقولون ان اوتیتم هذا فخذوه وان لم توتوه فاحذروا ومن یرد الله فتنته فلن تملک له من الله شیئا اولئک الذین لم یرد الله ان یطهر قلوبهم لهم فی الدنیا خزی ولهم فی الآخرة عذاب عظیم
🥀ای فرستاده (خدا)! آنها که در مسیر کفر شتاب میکنند و با زبان میگویند: «ایمان آوردیم» و قلب آنها ایمان نیاورده، تو را اندوهگین نسازند! و (همچنین) گروهی از یهودیان که خوب به سخنان تو گوش میدهند، تا دستاویزی برای تکذیب تو بیابند؛ آنها جاسوسان گروه دیگری هستند که خودشان نزد تو نیامدهاند؛ آنها سخنان را از مفهوم اصلیش تحریف میکنند، و (به یکدیگر) میگویند: «اگر این (که ما میخواهیم) به شما داده شد (و محمد بر طبق خواسته شما داوری کرد،) بپذیرید، وگرنه (از او) دوری کنید!» (ولی) کسی را که خدا (بر اثر گناهان پیدرپی او) بخواهد مجازات کند، قادر به دفاع از او نیستی؛ آنها کسانی هستند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند؛ در دنیا رسوایی، و در آخرت مجازات بزرگی نصیبشان خواهد شد . ( ۴۱)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💢↶ سيماى سوره حجر
◽️اين سوره پانزدهمین سوره قرآن است
و نود و دو آيه دارد
و به گفته مشهور پنجاه و دومين سوره
مىباشد كه قبل از هجرت در مكّه بر
پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده است
«حِجْر» نام شهرى است كه قوم حضرت
صالح علیه السلام در آن زندگى مىكردند
و نام اين سوره از آيه هشتاد آن كه درباره
قوم صالح است گرفته شده است
«كَذَّبَ أَصْحابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ»
◽️بيشتر مطالب اين سوره در مورد
تهمت و تمسخر كفّار نسبت به قرآن
و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله
و دستور به صبر و گذشت نسبت به آنهاست
و یک نوع دلدارى و تسليت در برابر فشار
هجوم مخالفان بعد از وفات حضرت خديجه
و حضرت ابوطالب عليهما السلام
براى پيامبر عزيز مىباشد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
•••••🔆
⛔️حرام خدا را حلال ندانید❗️
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ وَ لا الشَّهرَ الحَرامَ وَ لا الهَديَ وَ لا القَلائِدَ وَ لا آمِّينَ البَيتَ الحَرامَ
💌آیه ۲ سوره مبارکه مائده
💢هرچند آیه اشاره به این داره که حرمت شعایرخدا در مناسک حج رعایت بشه
❗️ولی در 📚تفسیر اثنی عشری داریم که منظور تمام فرائض هست و میشه گفت مراد دین خدا یعنی اسلامه.... در📚تفسیر اطیب البیان هم اومده که میشه این رو عمومیت داد و حد و حدود همه اعمال باید مشخص باشه👌
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 فضایل ابراهیم علیه_السلام>
◀️ 52 . #اسوه_بودن_براى_مسلمانان
#در_زمینه_تبرى_از_مشرکان
🌺 « قَد کانَتْ لَکُم أُسوَةٌ حَسنَةٌ فِى إِبرهیمَ و الَّذینَ مَعهُ إِذ قالوا لِقَومِهِم إِنّابُرَءؤُا مِنکُم و مِمّا تَعبدُونَ مِن دونِ اللّهِ .» ( ممتحنه / ۴ )
🌸همچنین، #مجاهدت ، شجاعت ، تدبیر و مدیریت خارق العاده در زمینه هدایتگری و ملموس ساختن گمراهی مشرکان در ماجرای #شکستن بتها و نیز در شیوه احتیاج ،
🌺 پرهیز از مراء در بحث ، تحمل سخنان استهزا آمیز ، #تکذیب قوم و آتش نمرود ، توکل و اعتماد فراوان به خداوند متعالی ، عصمت از گناه ، آرمان بلند و همت بینظیر ، #دلواپسی و نگرانی از گمراهی انسانهای معاصر و حتی انسانهای پس از خود تا دوردستهای تاریخ ، #آرامش خاطر در پناه ایمان ، عشق به خداوند که در جریان قربانی اسماعیل #جلوهای تمام یافت ،
🌸 #سخاوت ، مهمان نوازی ، دوست داشتن بندگان شایسته خداوند و بغض و کینه به دشمنان حضرت #حق ، تادّب به ادب الهی در برابر خداوند هنگام نیایش و ثنا و با مردم در #معاشرت و تفهیم گمراهی و احتجاج برای هدایت آنان که از نمونههای آن ، #رفتار پسندیده او با آزر است .
🌺 حمایت بی دریغ #خداوند از او در جریان سوزاندن حضرت که معجزه بینظیر سرد شدن #آتش را باعث شد و نیز یادگارهای خجسته و جاوید او مانند حج و ...... از مواردی است که در #قرآن کریم بازگو شده و هر چند بسیاری از این موارد . ستایش از ابراهیم نباشد ، شکار کننده گوشههای دیگر از #عصمت شخصیت این پیامبر بزرگ است .
پایان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۵۰و۵۱
وَ لَوْ تَرى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ «انفال آیه50»
و (اى پيامبر!) اگر ببينى آن هنگام كه فرشتگان جان كافران را مىگيرند، بر چهرهها وپشتهاى آنان ضربه مىزنند (و مىگويند:) بچشيد عذاب سوزان را.
ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ «انفال آیه51»
اين (كيفر،) دستاورد كارهاى پيشين شماست و (گرنه) شكّى نيست كه خداوند بر بندگانش ستمگر نيست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَوْ تَرى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ «انفال آیه50»
و (اى پيامبر!) اگر ببينى آن هنگام كه فرشتگان جان كافران را مىگيرند، بر چهرهها وپشتهاى آنان ضربه مىزنند (و مىگويند:) بچشيد عذاب سوزان را.
ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ «انفال آیه51»
اين (كيفر،) دستاورد كارهاى پيشين شماست و (گرنه) شكّى نيست كه خداوند بر بندگانش ستمگر نيست.
نکته ها
در قرآن، بارها از سخت جان دادن كفّار، سخن به ميان آمده است، از جمله در سورهى محمّد آيهى 27 و سورهى انعام آيهى 93 و در مقابل، از آسان جان دادن مؤمنان نيز سخن به ميان آمده است، از جمله در آيهى 32 سورهى نحل مىخوانيم: «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
«يَتَوَفَّى»، به معناى گرفتن است و قرآن مىفرمايد: ما كفّار را مىگيريم آنجايى كه جسم انسان در دنيا مىناند، پس معلوم مىشود كه روح او را مىگيرند. بنابراين، حقيقت انسان به روح اوست. تا انسان زنده است روح همراه جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده وباقى مىماند.
جلد 3 - صفحه 336
پیام ها
1- خداوند با قهر به كفّار، پيامبر و مؤمنان را دلدارى مىدهد. وَ لَوْ تَرى ...
2- فرشتگان الهى، مؤمنان و كافران را مىشناسند. «إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا»
3- قهر اخروى خداوند به كافران، از لحظهى جان دادن آغاز مىشود. إِذْ يَتَوَفَّى ... يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ ...
4- در برزخ نيز عذاب هست. «ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ»
5- مجازاتهاى الهى، كيفر كارهاى خود انسان است، نه انتقام خداوند. ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ ...
6- ظلم به يك نفر، به منزلهى ظلم به همه است. «لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» (كوچكترين ظلمى از جانب خداوند، ستمى بسيار بزرگ است و او منزّه از آن است.)
7- كيفرهاى الهى، براساس عدل است. «لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh