eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ ﴿۷۸﴾ 🔸 و حق جهاد در راه او را (با دشمنان دین و با نفس امّاره) به جای آرید (و در طلب رضای او به قدر طاقت بکوشید) او شما را برگزیده (و به دین خود سرافراز کرده) و در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده (و این آیین اسلام) مانند آیین پدر شما ابراهیم (خلیل است)، او (خدا) شما امت را پیش از این (در صحف او) و در این قرآن مسلمان نامیده تا این رسول بر شما و شما بر سایر خلق گواه (خداپرستی) باشید، پس نماز به پا دارید و زکات بدهید و به خدا (و کتاب او) متوسل شوید، که او مولی (و پادشاه و نگهبان و حافظ و ناصر) شماست و نیکو مولی و نیکو ناصری است. 💭 سوره: حج @Targomeh
﴿وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّـهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً﴾ می‌فرمايد:" وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّـهَ" و هر كس از محرمات الهی به خاطر خدا و ترس از او بپرهيزد، و حدود او را نشكند، و حرمت شرايعش را هتك ننموده، به آن عمل كند" يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً" خدای تعالی برايش راه نجاتی از تنگنای مشكلات زندگی فراهم می‌كند، چون شريعت او فطری است، و خدای تعالی بشر را به وسيله آن شرايع به چيزی دعوت می‌كند كه فطرت خود او اقتضای آن را دارد، و حاجت فطرتش را بر می‌آورد، و سعادت دنيايی و آخرتيش را تامين می‌كند، و از همسر و مال و هر چيز ديگری كه مايه خوشی زندگی او و پاكی حياتش باشد، از راهی كه خود او احتمالش را هم ندهد و توقعش را نداشته باشد روزی می‌فرمايد، پس مؤمن اين ترس را به خود راه ندهد كه اگر از خدا بترسد و حدود او را محترم بشمارد و به اين جهت از آن محرمات كام نگيرد، خوشی زندگيش تامين نشود، و به تنگی معيشت دچار گردد، نه، اينطور نيست، برای اينكه رزق از ناحيه خدای تعالی ضمانت شده و خدا قادر است كه از عهده ضمانت خود بر آيد. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَی اللَّه و كسی كه بر خدا توكل كند، از نفس و هواهای آن، و فرمانهايی كه می‌دهد، خود را كنار بكشد و اراده خدای سبحان را بر اراده خود مقدم بدارد، و عملی را كه خدا از او می‌خواهد بر عملی كه خودش دوست دارد ترجيح بدهد، و به عبارتی ديگر به دين خدا متدين شود و به احكام او عمل كند. ‏فَهُوَ حَسْبُهُ چنين كسی خدا كافی و كفيل او خواهد بود، و آن وقت آنچه را كه او آرزو كند، خدای تعالی هم همان را برايش می‌خواهد، البته آنچه را كه او به مقتضای فطرتش مايه خوشی زندگی و سعادت خود تشخيص می‌دهد، نه آنچه را كه واهمه كاذبش سعادت و خوشی می‌داند. 📚ترجمه ، جلد۱۹، صفحهٔ۵۲۶ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️🔻اولین شباهت «فَکَما اِنَّ الجُلوس فی مَجلسِ القرآنَ عبادَهُ فَلجُلوسِ فی مَجلسِ الحُسینِ عِباده؛ همان گونه که نشستن در مجلس قرآن عبادت است نشستن در مجلس امام حسین هم عبادت است.» ▪️🔻دومین شباهت «فَکَما فن مَن نَظَرَ فی متفع عِبادَهُ فَلجُلوس فن من نَظَرَهّ اِلی قَبرِ الحُسین عِبادَهُ: همان‌گونه که نگاه کردن به خطوط قرآن به نوشته‌های قرآن عبادت است نگاه کردن به ضریح ابی عبدالله عبادت است؛ یعنی این‌که به حرم حضرت ابی‌عبدالله برویم و نظاره‌گر ضریح مطهر ایشان باشیم. ▪️🔻سومین شباهت «فکما ان القرآن شفاء و الرحمة للمؤمنین فتربت قبر الحسین شفاء لجمیع الآبنا»؛ همان‌گونه که قرآن شفا و رحمت است بر مؤمنین تربت قبر نازنین ابی عبدالله شفای همه بیماری‌ها است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 پیــــــــام‌هـای قــــــــرآنــی فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ و با او (فرعون) سخنی نرم گویید، شاید که پند پذیرد یا بترسد. (سوره طه آیه۴۴) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🏠 کاربردهای آیه در زندگی: 🔹 خداوند در این آیه از حضرت موسی و هارون میخواهد وقتی که نزد فرعون میروند با نرمی با او حرف بزنند تا حرفشان در او اثر کند. 🔹 اگر از دیگران (همسر، همکار، فرزند و...) انتقادی داریم با نرمی به او بگوییم 🔹 اگر میخواهیم یک خصلت بد را به کسی متذکر شویم ابتدا از نقاط قوت او تعریف کنیم و نه اینکه مدام بدی‌های او رو به رخش بکشیم ...عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو... 🔹 گاهی می گوییم چرا حرفم در دیگری اثر نکرد و رفتارش را تغییر نداد. علت را در این آیه بیان کرده. چون با نرمی به او نگفتیم. لذا می‌فرماید اگر میخواهید متذکر شود و اثر بپذیرد باید با نرمخویی بگویید. 🔹 ضمنا طبق آیه، همدفمان باید اثر پذیری دیگران باشد نه چیز دیگری. متاسفانه گاهی هدفمان از انتقاد خالی کردن عصبانیت خودمان، تحقیر، توهین، خودنمایی و ... است. 🔹 ضمنا منتظر نمانیم تا دیگران از ما بخواهند که راهنمایی شان کنیم. بلکه ما به سراغشان برویم و با آنها حرف بزنیم. همانطور که موسی و هارون همین کار رو کردند. این موضوع در مورد جوانان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. 🔹البته همیشه انتظار نداشته باشیم همان موقع حرفمان اثر کند و طرف مقابل به اشتباه خودش اذعان کند. نه! گاهی غرورش اجازه نمی‌دهد یا حتی گاهی بعدا اثر می‌کند یا گاهی اثر نمیکند ولی حداقل نوعی ترس و نگرانی در مورد کار بد خود به دلش راه پیدا میکند. همانطور که در این آیه می‌فرمایید شاید اثر کند یا بترسد. 🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟! @Targomeh
☀️بلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾ ☀️آری قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم. سوره قیامة 🪴از نظر علمی ثابت شده است که خطوط ظریف سر انگشتان هر انسان ، کاملا منحصر به فرد است. از این رو در عصر ما ، انگشت نگاری راهی مناسب برای شناسایی هویت افراد می باشد. ⁉️ و اما سوال : 🪴براستی اشاره قرآن به منحصر به فرد بودن خطوط سر انگشتان در 14 قرن پیش ، نشان از اعجاز این کتاب آسمانی ندارد ؟! آیا بیان کننده حقانیت کلام خداوند نیست؟! @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ ✨مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ ✨يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ ✨فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۴﴾ ✨و در زمين قطعاتى است كنار هم و باغهايى ✨از انگور و كشتزارها و درختان خرما ✨چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه ✨كه با يك آب سيراب مى‏ گردند ✨و با اين همه برخى از آنها را در ميوه ✨از حيث مزه و نوع و كيفيت بر برخى ديگر ✨برترى مى‏ دهيم بى گمان در اين ✨امر نيز براى مردمى كه تعقل مى كنند ✨دلايل روشنى است (۴) 📚سوره مبارکه الرعد ✍آیه ۴ @Targomeh
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۴﴾ 🌷 و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏ گردد و هم در نزد او محشور خواهيد شد (۲۴) 📖 سوره مبارکه الأنفال بخشی از آیه ۲۴ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈 👿 قرآن کریم پس از داشتن انسان از گرفتار آمدن در دام ابلیس ، در تبیین چگونگى او مى‌فرماید: همانا او و قبیله‌اش شما را از آن‌جایى مى‌بینند که شما آن‌ها را : « إِنّه یراکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم * ( اعراف ۲۷ ) 👺ابلیس و تحت امر او ، با بهره گیری از ابزار عواطف و احساسات انسان ، در ادراک وی کرده ، اوهام و اندیشه های دروغین و باطل را در نفس او می‌افکنند ؛ با این حال ، انسان این را از خود دانسته و در آن تردیدی ندارد ؛ از این رو افکار و اوهام یاد شده ،‌ هم به و هم به انسان نسبت داده می‌شود و با استقلال انسان در اندیشه و اراده ندارد ؛ زیرا تصرف ابلیس در ادراک انسان ،‌ تصرف طولی و در جهت انسان است و نه در عرض و برابر آن ، 👿 به همین جهت ، پس از ابلیس به انجام معصیت یا ترک طاعت ، آدمی در خود برای انجام ، احساس سنگینی می‌کند و برای انجام گناهان شدید در خود می‌یابد ؛ 👺 بدین جهت ،‌ در از این اوهام القایی ابلیس به یاد می‌شود . ( طه ۱۲۰ ) 👿 برخی مفسران گفته‌اند : ، صوتی خفی است که ابلیس در گوش دل می‌افکند . 👺 ابلیسی با ویژگی فراخواندن به گناهان قابل تشخیص و است . 👿به تصریح قران ، با تزیین ، آراستن و جلوه دادن دنیا در چشم انسان ، او را به سوی می کشاند و از توجه به حقیقت خویش و یاد خداوند باز می دارد ، بنابراین ابلیس در برابر نفس ، استقلال وجودی دارد ، اما استقلال عملی نداشته ، فقط از رهگذر نفس آدمی عمل می کند . 👺از جمله راههای شیطان ، شهوت ، غضب و هوای نفس دانسته شده است و برخی با واجب دانستن راههای نفوذ شیطان ، مواردی چون حسد ، حرص و .... را نیز بدان ها افزوده اند . ادامه دارد .... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نور (محسن قرائتی)💫 انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ «توبه‌آیه41» (به سوى جبهه وجهاد) كوچ كنيد، سبكبار و سنگين بار، (خواه بر شما آسان باشد، خواه دشوار.) ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد كنيد، اگر مى‌دانستيد، اين براى شما بهتر است. @Targomeh
🔹 نور (محسن قرائتی)💫 انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ «توبه‌آیه41» (به سوى جبهه وجهاد) كوچ كنيد، سبكبار و سنگين بار، (خواه بر شما آسان باشد، خواه دشوار.) ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد كنيد، اگر مى‌دانستيد، اين براى شما بهتر است. نکته ها مقصود از دو كلمه‌ى «خِفاف» و «ثقال»، يكى از اين معانى متقابل است: مجرّد و متأهّل، فقير و غنى، پياده و سواره، كم عائله و عيالمند، گرفتار و غيرگرفتار، تجارت و زراعت. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «خِفاف» و «ثِقال»، پير و جوان است. «2» در تفسير فى ظلال القرآن آمده است: كسانى همچون ابوايّوب‌انصارى، مقداد و ابوطلحه، در سنّ پيرى آماده‌ى جبهه مى‌شدند. وقتى به آنان گفته مى‌شد كه شما سالخورده‌ايد، در پاسخ اين آيه را تلاوت مى‌كردند. پیام ها 1- در برابر فرمانِ بسيج عمومى براى جبهه، مانع‌تراشى نكنيد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا» (مشكلات زندگى، بهانه‌ى تخلّف از جهاد نيست) 2- گاهى بسيج همه‌ى مردم در برابر دشمن ضرورى است، گرچه تجهيزات‌ «2». بحار، ج 97، ص 48. جلد 3 - صفحه 426 نظامى كم باشد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا» 3- مكتب از مال و جان با ارزش‌تر است. همه چيز فداى مكتب است، هم مال، هم جان. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» ونفرمود: «اموالكم او انفسكم» 4- بر فقيران، جهاد با جان و بر اغنيا، جهاد با مال و جان واجب است. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» 5- ملاك ارزشها، اخلاص است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 6- احكام الهى، از جمله فرمان جهاد، در جهت منافع و مصالح واقعى انسان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» 7- بعضى از مردم، مصالح واقعى خود را نمى‌دانند. «خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» 8- كسب ارزشهاى واقعى، در پرتو علم و شناخت ميسّر است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۸﴾ 🔸 تا چون به وادی مورچگان رسید موری (یعنی پیشوای موران) گفت: ای موران، همه به خانه‌های خود اندر روید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندانسته شما را پایمال کنند. 💭 سوره: نمل @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۵۸نمل وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا مابر قوم لوط باران بلا باراندیم💣 👺 گویند بما در بچه آوردن اشکال نگیرید ما در بچه آوردن مشکل نداریم❌ یک سلول بدن مان را در آزمایشگاه رشد می دهیم همان را تبدیل به۱ بچه میکنیم‼️ میگوییم بله می شود از سلول های زنده بدن= یک انسان ساخت اما آن بچه وقتی بدنیا بیاید بزرگ شود ببیند دو مرد والدین او هستند😵‍💫 ومادر ندارد ضربه روحی خورده و دیوانه می شود😵‍💫 حتی روان شناس های کافر این کار شما انسان های دیو سیرت را قبول ندارند❌ @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ‌ (غافر/۶۰) 🔹و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانید تا براى شما اجابت كنم. همانا كسانى كه از عبادت من سر باز زده و تكبّر مى‌ورزند به‌زودى با سرافكندگى به جهنّم وارد مى‌شوند». 🔸سؤال: با این‌كه خداوند وعده‌ى استجابت داده است: «اُدعونى استجب لكم»، چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى‌شود؟ پاسخ: بعضى اعمال نظیر گناه، ظلم، خوردن لقمه‌ى حرام، عفو نكردنِ كسانى كه از ما عذرخواهى مى‌كنند و ... مانع استجابت دعا مى‌شود. گاهى مستجاب شدن دعاى ما، نظام آفرینش را به هم مى‌ریزد، خداوند همان‌گونه كه قادر است، حكیم نیز هست. گاهى آن دعا مستجاب نمى‌شود، ولى مشابه آن مستجاب مى‌شود. گاهى اثر دعا در آینده‌ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى‌دهد و فورى مستجاب نمى‌شود. 🔸از آداب دعا در قرآن‌؛ دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد: یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات (شوری/۲۶). با اخلاص باشد: فادعوا اللّه مخلصین له الدین (مؤمن/۱۴). با تضرّع و مخفیانه باشد: ادعوا ربّكم تضرعاً و خُفیة (اعراف/۵۵). با بیم و امید باشد: و ادعوه خوفاً و طمعاً (اعراف/۵۶). در ساعاتى خاص باشد: یدعون ربّهم بالغداة و العشى (انعام/۵۲) و ... ❇️ از پيام‌های آیه ▫️گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قال ربّكم اُدعونى» ▫️میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه‌اى تنگاتنگ است. (اكثر دعاهاى قرآن، همراه «ربّنا» آمده است). «ربّكم اُدعونى» ▫️خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او دعا كنیم. «قال ربّكم اُدعونى» ▫️در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «اُدعونى» ▫️خداوند نیازهاى ما را مى‌داند، ولى دستور دعا نشانه‌ى آن است كه درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى» ▫️بین دعا و استجابت هیچ فاصله‌اى نیست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» یا «ثمّ» نیامده است) ▫️در دعا و اجابت واسطه‌اى در كار نیست. «اُدعونى استجب» ▫️استجابت دعا، وعده الهى است. «اُدعونى استجب لكم» ▫️اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لكم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى‌كنم. ▫️دعا نكردن، نشانه‌ى تكبّر است. «یستكبرون» ▫️دعا، درمان تكبّر است. «یستكبرون عن عبادتى» ▫️دعا، خود عبادت است. «یستكبرون عن عبادتى» ▫️دعا، عبادتى مخصوص و الهى است. «عبادتى» ▫️مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمى است. استكبار امروز، سرافكندگى فردا را به دنبال دارد. «یستكبرون - داخرین» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾ 🔸 آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند، و دلشادند به حال آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوسته‌اند و بعداً در پی آنها به سرای آخرت خواهند شتافت که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت. 💭 سوره: آل عمران @Targomeh