eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سنّت‌های الهی در قرآن ✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانون‌مندی است، این قوانین هم پدیده‌های طبیعی را شامل می‌شود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّت‌های الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آن‌ها دعوت می‌کند. 🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث می‌شود که انسان: ➖با نشانه‌های خدا آشنا شود، ➖عظمت خالق را درک کند و ➖از طبیعت بهتر بهره‌مند گردد. 🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسان‌ها؛ ➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال، ➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد. 🔸برخی سنّت‌ها «عام» هست، به‌طور مثال؛ ▫️خدا «همه» را امتحان می‌کند (عنکبوت/۲) ▫️خدا به «همه» مدد می‌رساند (اسرا/۲۰) و ... 🔸برخی سنّت‌ها «خاص»‌اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری می‌شود که مجاهدت خالصانه در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناه‌کاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ... 🔸نمونه‌‌های دیگر از سنت‌های الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: ➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲) ➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷) ➖بركت و رشد را در گرو سپاس‌گزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷) ➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰) ⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّت‌های الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، می‌تواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. ان‌شاءالله @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تکرار در آیات قرآن 💠 یادآوری: در جلسه‌ی هفته گذشته به این نکته اشاره شد که در سوره‌ی شعراء، در خاتمه‌ی داستان هر کدام از پیامبران، دو آیه تکرار شده است و عرض کردیم گرچه تکرار هست ولی تکراری نیست. ✅ یکی از راه‌هایی که قرآن کریم در پیام‌رسانی خود از آن استفاده کرده است، تکرار یک کلمه، یک جمله یا یک آیه است. تکرار در قرآن به‌ دو‌ گونه است: 🔸در تکرار لفظی؛ کلمه یا جمله، بیش از یک‌بار ذکر شده است. 🔸در تکرار معنوی؛ یک مفهوم یا مضمون با جملات و عبارات متفاوت تکرار شده است، مانند داستان حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت آدم سلام الله علیهم، سجده نکردن شیطان، مراحل خلقت انسان و ... که در چندین سوره قرآن به اشکال مختلف، ذکر گردیده است. 🔹از علل تکرار قصه‌های قرآنی می‌توان به این موارد اشاره کرد: ➖تذکر و یادآوری (هود/۱۲۰) ➖عبرت‌آموزی (یوسف/۱۱۱) ➖تغییرناپذیری سنت‌های الهی (فاطر/۴۳) 🔹تکرار لفظی، خود اقسامی دارد: تکرار در سوره‌های مختلف، جملات تکراری در کنار هم، تکرار در فواصل آیات یک سوره 🔻دلایل تکرار در قرآن: ▫️برای تذکّر و یادآوری: فبای آلاء ربکما تکذبان (رحمن/۱۳) برای یادآوری نعمت‌ها، در این سوره ۳۱ بار تکرار شده‌است. ▫️برای هشدار و تهدید خلافکاران: ویل یومئذ للمکذبین (مرسلات/۱۵) در این سوره ۱۰ بار تکرار شده‌است. ▫️برای فرهنگ سازی: بسم الله الرحمن الرحیم (فاتحه/۱) و در کلّ قرآن ۱۱۴ بار + بسم الله هم یک‌بار (هود/۴۱) ▫️برای اتمام حجّت: فهل من مدّکر (قمر/۱۷) در این سوره ۵ بار تکرار شده ‌است. ▫️برای اُنس بیشتر و نهادینه شدن: و اذکروا الله ذکرا کثیرا (احزاب/۴۱) ▫️برای بیان دستورات جدید: یا ایها الذین ءَامنوا (در اکثر سوره‌های مدنی) ▫️برای نشان دادن وحدت هدف انبیاء: و اتقوا الله و اطیعون (در سورهٔ شعراء از زبان پیامبران) ▫️پایان گزارش کار انبیاء: ان فی ذلک لایة ... انّ ربّک لهو العزیز الرحیم (سوره شعراء) در این سوره، ۸ بار تکرار شده است. ▫️برای مدح: والسّابقون السّابقون اولئک المقرّبون (واقعه/۱۰،۱۱) ▫️برای استبعاد: هیهات هیهات لما توعدون (مؤمنون/۳۶) ▫️برای تعظیم: تکرار لیلةالقدر در سورهٔ قدر ▫️تعدّد متعلَّق: مسأله معبود در سورهٔ کافرون @Targomeh
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پاسخ جبرئیل(ع) به سؤال پیامبراکرم(ص) ✅ وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً (فرقان/۷۴) 🔹و كسانى كه مى‌گويند: «پروردگارا! همسران و فرزندانمان را مايه‌ی روشنى چشم ما قرار ده، و ما را پيشوايى براى پرهيزکاران گردان». 🔸منظور از «مِنْ أَزْواجِنا» کیست؟ عرض کرد: «خدیجه» 🔸منظور از «وَ ذُرِّیَّاتِنا» کیست؟ عرض کرد: «فاطمه» 🔸منظور از «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» کیست؟ عرض کرد: «حسن و حسین » 🔸منظور از «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» کیست؟ عرض کرد: «علیّ‌بن‌ابی‌طالب» 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۰۲ ◾️یادآوری: روز وفات استاد شحات محمد انور / ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۸۶ در سن ۵۷ سالگی / روحشان شاد @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️⇦ جهت گشایش کارها و فتوحات بی اندازه و دفع خصمان این آیه کریمه را هر روز 120 بار بخوند 🌀 به این روش که ذکر می شود⇩ ✨طرف دست راست 20 بار ✨طرف دست چپ 20 بار ✨طرف بیض روی خود 20 بار ✨طرف پشت سر 20 بار ✨بالای سر 20 عدد ✨بر زمین و جمیع اعضاء 20 عدد ❗️بخشی از آیه 2 سوره طلاق و آیه 3 سوره طلاق ⇩ 《وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَحَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا》 📚اسرار المقاصد ص 72 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازمایش علمی صدای تمام اجسام در طبیعت تفکر ایمانی _ آیه ۴۴ سوره اسراء همه ی موجودات_ با زبان مخصوص به خود_ خداوند را ذکر می گویند (اما شما زبان آنان را نمی فهمید) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد 2⃣ اجتهاد به معنای که تنها در میان فقیهان اهل سنت مطرح است . 📜 این اصطلاح مرادف با و عبارت از نوعی تشریع و جعل قانون از سوی فقیه در موارد فقدان نص و روشن آن قیاس است. 📃 شیعه به جهت غنای و برخوردار بودن از روایات امامان معصوم علیهم السلام که ابواب گوناگون را پوشش داده ، خود را از اجتهاد به معنای خاص ، بی‌نیاز می‌داند ولی اجتهاد به معنای عام را ه در عصر نیز میان اصحاب ایشان رواج داشته ، می‌پذیرد . 📜 به نظر برخی از فقیهان شیعه ، اگر بعضی از منابع ، مانند قیاس ، از حوزه اجتهاد نظری حذف گردد ، اجتهاد در میان شیعه و اهل سنت یکی می‌شود ، چون اجتهاد بر نظری مبتنی است که بیشتر از ظاهر نصوص مستفاد نیست . 📃 واژه اجتهاد در نیامده ؛ ولی می‌توان واژه قرآنی * تفقه * را قریب به آن دانست ؛ زیرا در لغت به معنای فهم یا فهم دقیق است و در اصطلاح ، به معنای فهم دین و شرق به کار می‌رود . ادامه دارد ....... @Targomeh
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ نادى‌ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمِينَ «هود آیه45» پس نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! همانا پسرم از خاندان من است و البتّه وعده‌ى تو (درباره‌ى نجات خاندانم،) حقّ است و تو بهترين داورانى. قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ «هود آیه46» (خداوند در پاسخ) فرمود: اى نوح! او (در واقع) از خاندان تو (و نبوّت) نيست، او (داراى) عمل ناشايستى است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را موعظه مى‌كنم كه (مبادا) از جاهلان باشى. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ نادى‌ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمِينَ «هود آیه45» پس نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! همانا پسرم از خاندان من است و البتّه وعده‌ى تو (درباره‌ى نجات خاندانم،) حقّ است و تو بهترين داورانى. نکته ها از آنجا كه خداوند بر نجات خاندان نوح وعده داده بود، (مطابق آيه 40) و نوح گمان مى‌كرد تنها همسر او محكوم به هلاك است، لذا طبيعى بود كه در مورد پسرش، هم دعوت به سوارشدن كند و هم از خداوند نجات او را درخواست نمايد. جلد 4 - صفحه 65 پیام ها 1- در دعا وسخن گفتن با خدا، ادب را مراعات كنيم. حضرت نوح نگفت: خدايا طبق وعده‌اى كه دادى كه اهل مرا نجات مى‌دهى، بايد فرزندم را نجات مى‌دادى، چرا نجات ندادى؟! بلكه گفت: «أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمِينَ» @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ «هود آیه46» (خداوند در پاسخ) فرمود: اى نوح! او (در واقع) از خاندان تو (و نبوّت) نيست، او (داراى) عمل ناشايستى است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را موعظه مى‌كنم كه (مبادا) از جاهلان باشى. نکته ها مراد از «فَلا تَسْئَلْنِ» در مورد پيامبر معصوم، آن نيست كه سؤالى واقع شده بود، زيرا حضرت نوح در آيه‌ى بعد مى‌فرمايد: «إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ»، بلكه منظور آن است كه مبادا سؤال كنى! البتّه مطلبى كه براى نوح پيش آمد، اين بود كه خيال مى‌كرد فرزندش اهل است و خداوند به او فرمود: او از اهل تو نيست. روايات بسيارى از پيامبر و ائمه عليهم السلام به ما رسيده است كه با اين عبارت آغاز مى‌شود: «ليس منّا» يعنى از ما نيست، كه به نمونه‌اى از آنها اشاره مى‌شود: «1» پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «مَن غَشّ مسلماً فليس منّا» هركس به مسلمانى خيانت كند، از ما نيست. در روايت ديگرى فرمودند: «مَن اكرمه الناس اتّقاء شرّه فليس منّى» آن كس كه مردم او را از روى ترس احترام بگذارند، از من نيست. «1». غالب اين روايات در سفينةالبحار، جلد دوّم، صفحه‌ى 318 و 691 آمده است. جلد 4 - صفحه 66 در حديثى ديگر آن حضرت فرمودند: «مَن اصبح و لم يهتمّ بامور المسلمين فليس بِمسلم» هر كس كه هر صبح در فكر خدمت به مسلمين نباشد، مسلمان نيست. سؤال: در آيه‌ى 10 سوره‌ى تحريم در مورد همسر نوح و لوط مى‌خوانيم: «خانتا» خيانت كردند، و در اينجا خداوند مى فرمايد: اى نوح! فرزند تو از اهل تو نيست، آيا از اين دو آيه، زنازاده بودن فرزند نوح استفاده نمى‌شود؟ پاسخ: اوّلًا: مراد از خيانتِ زن نوح، افشاى اسرار و كمك به كفّار است، نه امر ديگر. ثانياً: اين آيه دليل اهل نبودنِ پسر نوح را عملِ غير صالحِ فرزند مى‌داند، نه چيز ديگر. پیام ها 1- پيوند مكتبى، حاكم بر پيوند خانوادگى وخويشاوندى است. «1» «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» (دليل نجات گروهى از غرق شدن، ايمانشان به‌نوح بود، نه چيز ديگر) 2- گاهى انسان در كار خير يا شرّ چنان غوطه‌ور مى‌شود كه گويا يكپارچه آن عمل مى‌شود. «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» 3- پيامبران نيز به موعظه الهى نياز دارند. «إِنِّي أَعِظُكَ» (خداوند پيامبران خود را در لحظه‌هاى حسّاس، هشدار داده و حفظ مى‌كند) 4- از كارهاى جاهلانه بايد پرهيز كرد. «مِنَ الْجاهِلِينَ» (تقاضاى كارى از خداوند اگر با حكمت نباشد، تقاضاى جاهلانه است) «1». لذا سلمان از اهل بيت پيامبر مى‌شود، امّا بر ابولهب عموى پيامبر، نفرين نثار مى‌شود. @Targomeh