eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿زندگینامه شيخ علي محمود از قاریان قرآن ✨نام : علي محمود ✨مليت : مصر ✨سال تولد : 1878ميلادي 🔰پس از رحلت استاد فقيد شيخ احمد نداء با وجود آن كه بسياري به منصّه ظهور نشستند اما هيچ يك را توانايي آن نبود كه رسالت شيخ را در اين مسير به انجام رساند . 🔰در اين زمان مردي گندمگون و كوتاه قد به نام « شيخ علي محمود » در اين ميدان مطرح شد . كسي كه پس از شيخ احمد نداء ، تنها فردي بود كه توانست رسالت و طريقه شيخ را ادامه دهد . 🎙صوت زيباي شيخ علي محمود همواره نوازنده دل و جان مستمعين بود. صوتي كه هيچ گاه به جهت آن اجر و مزدي طلب نمي كرد . 📌ادامه مطلب در پیام بعدی……… کانال 👇 @Targomeh
📌ادامه مطالب👇 🔰 از عادات شيخ علي محمود آن بود كه هميشه اذان صبح را در مسجد امام حسين (ع) با صداي بلند سر مي داد . در اين لحظات اين ميدان شاهد انبوهي از جمعيت مي شد كه از هر مكاني براي استماع صداي اذان شيخ به آنجا آمده بودند . 🔰در ميان اين جمعيت شيخ محمد بابلي و حسين ترزي و امام العبد و شيخ بشري و شيخ جزار به چشم مي خوردند كه اينان نيز قبل از اذان در آن مكان گرد هم مي آمدند . 🔰 اشتياق تا بدان حدّ بود كه راديوي قاهره اقدام به ضبط اين اذان مي كرد در ايام مبارك رمضان علاوه بر اين راديو ، راديوي كويت نيز آن را پخش مي كرد . شيخ علي محمود علاوه بر تلاوت قرآن بيشتر سعي در خواندن قصايد و ابتهالات ديني و تواشيح داشت . 🔰 شيخ هرگز جز طريق منزل تا مسجد را طي نكرد . همواره در مكان مقدس و معنوي مسجد الحسين (ع) به تلاوت مي پرداخت و جز اين تنها مكاني كه در آنجا به تلاوت اهتمام مي ورزيد منازل فقرا و نيازمنداني بود كه شيخ را مي شناختند و به او عشق مي ورزيدند . 🔰 او بسيار كريم و سخاوتمند بود و تا آنجا پيش رفت كه تمامي ثروتي را كه از پدرش به او به ارث رسيده بود در ميان فقرا و نيازمندان انفاق كرد . نقل كرده اند زماني كه سعد زغلول از رهبران مصر وفات كرد شيخ در مجلس ترحيم او همراه با تني چند از قاريان بزرگ به تلاوت قرآن پرداخت . 🔰سپس در ميان باب الخلق خيمه بزرگي برپا كرد و در آنجا به مدت يك هفته به سرودن قصايد و ابتهالاتي در رثاي سعد زغلول پرداخت . شيخ تنها يك بار مصر را به قصد شهر يافا در فلسطين اشغالي ترك گفت . مدت يك هفته در اين شهر اقامت گزيد و در آنجا نيز قصايد و ابتهالاتي بسيار زيبا خواند . پس از آن بارها از او دعوت هاي مكررّي انجام گرفت كه هيچ كدام را نپذيرفت . تنها در يكي از اين دعوتها كه به شام رفته بود . 🔰 احساس بيماري به وي دست داده بلافاصله به مصر بازگشت . اين بيماري سرانجام زمينه ساز رحلت اين استاد بزرگ گرديد . مردي كه تمامي ثروت و اموالش را وقف فقرا و درماندگان و قاريان قرآن كرد . فردي كه شهرت و آوازه اش علاوه بر مصر بر ساير كشورهاي اسلامي نيز سايه افكنده ، مورد توجه و علاقه همگان قرار گرفت . 🔰 مردي كه تمامي ستارگان قرائت از خورشيد وجود او نور گرفته اند و همواره در آستان سراسر فضلش سر تعزيم فرود آورده اند و بدين سان وجود او زمينه ساز ظهور نوابغ زمان پس از خويشتن گرديد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✾࿐༅🍃﷽🍃༅࿐✾ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🥀 ┊ ┊ 🥀 ┊ 🥀 🥀 ✾࿐༅عوامل فتنه در قرآن ༅࿐✾ 1⃣ جاسوسی 🧐 «لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ مَا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» (۴۷)توبه اگر این منافق مردم هم در میان شما مؤمنان بیرون می‌آمدند جز خیانت و مکر در سپاه شما چیزی نمی‌افزودند و هر چه می‌توانستند در کار شما اخلال و خرابی می‌کردند، برای شما از هر سو در جستجوی فتنه برمی‌آمدند، و هم در میان لشکر شما از آنان جاسوسهایی وجود دارد، و خدا به احوال ظالمان داناست. 2⃣ انحراف قلبی 💞 «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ...» (۷)آل عمران اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند... 3⃣ پذیرش ولایت کافران 🤝 «وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ» (۷۳)انفال آنان که کافر شدند نیز دوستدار و مددکار یکدیگرند و شما مسلمین اگر آن را (که خدا دستور داده از اتفاق و اخوت و غیره) کار نبندید همانا فتنه و فسادی بزرگ روی زمین رخ خواهد داد. 4⃣ تخلف از دستورات پیامبر (ص) 🙌 «وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُالْعِقَابِ»(۲۵)انفال و بترسید از بلایی که چون آید تنها مخصوص ستمکاران شما نباشد (بلکه ظالمان و مظلومان همه را فرا گیرد) و بدانید که عقاب خدا بسیار سخت است. 5⃣ خبر فاسق یا توطئه دشمن🗣 «يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ»(۶)حجرات ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید. 6⃣ مبارزه با فتنه انگیزان🤛 «وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِنْ قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ»(۱۹۱)بقره هر کجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید، و فتنه‌گری (آنان) سخت‌تر و فسادش بیشتر از جنگ و کشتار است، و در مسجد الحرام با آنها جنگ مکنید مگر آنکه پیشدستی کنند، در این صورت رواست که در حرم آنها را به قتل برسانید، چنین است کیفر کافران. ✾‌✾࿐༅🍃❤🍃༅࿐✾‌ کانال 👇 @Targomeh
إِنَّ هٰذَا اَلْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ " این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌هاست، هدایت می‌کند .الاسراءآيه:۹ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ ۵ . : ...... ادامه 🌺لغویان ،‌ معنای دیگری نیز برای یاد کرده‌اند که با معنای ارتباط دارد و از جمله ،‌ کردن را بر آن تطبیق داده‌اند . 🌼 ابومنصور نامگذاری تلاوت به را این دانسته که وقتی تلاوت کننده قرآن به آیه بر میخورد آن را تمنّا دارد و چون به آیه عذاب می رسد ، رهایی از آن را می کند . 🌺 برخی مفسران در آیه ۵۲ حج و در آیه ۷۸ بقره را بر همین معنا حمل کرده‌اند . 🌼 از همین ماده یک بار و جمع آن پنج بار در قرآن دیده می شود که نام شی ء مورد است . 🌺به عبارت دیگر ، آن خیالی آرزو است که انسان از آن لذت می برد. 🌼 به نظر راغب ّ صورت نفسانی آرزو است که در آرزو کننده ایجاد میشود . 🌺 وی درباره ارتباط آرزو با می گوید : آرزو مبدا دروغ است ؛ زیرا هیچ یک از آن دو ندارد ، از این رو می‌توان از دروغ به آرزو تعبیر کرد . 🌼راغب ، تفسیر و ابن عباس را از واژه * امانی * به دروغ در آیه ۷۸ بقره ( و منهم امیّون لا یعلمون الکتاب الّا امانیّ ) شاهد بر این گرفته است ؛ ولی برخی دیگر از مفسران و لغویان را یکی از معانی دانسته‌اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
11.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۵ فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٦٥﴾ به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع واختلاف دارند به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده ای دروجودشان هیچ دل تنگی و ناخشنودی احساس نکنند، وبه طور کامل تسلیم شوند. (۶۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٥) شأن نزول: «زبير بن عوام» كه از مهاجران بود با يكى از انصار (مسلمانان مدينه) بر سر آبيارى نخلستانهاى خود كه در كنار هم قرار داشتند، اختلافى پيدا كرده بودند، هر دو براى حل اختلاف خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند، پيامبر نيز در ميان آنها داورى كرد. اما اين مرد انصارى به ظاهر مسلمان، از داورى عادلانۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله ناراحت شد و گفت: آيا اين قضاوت به خاطر آن بود كه زبير، عمه زادۀ توست؟ ! پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از اين سخن بسيار ناراحت شد به حدى كه رنگ رخسار او دگرگون گرديد، در اين موقع آيه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 417 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 فَلَا و رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَايَجِدُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجَاً مِّمَّا قَضَيْتَ و َيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً 🍀 ترجمه: نه چنین است؛ قسم به پرودگارت، كه ایمان نمى آورند مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند؛ سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتى نداشته باشند و به طور کامل تسلیم باشند. 🌷 : ايمان نمى آورند 🌷 : تو را داور قرار دهند 🌷 : شجر در اصل درخت است ولی معنای دیگر آن نزاع و اختلاف و مشاجره است. از آنجایی که نزاع میان دو نفر مانند برگ و شاخه درخت مختلط است به نزاع مشاجره می گویند. 🌷 : نمی یابند، نداشته باشند 🌷 : ناراحتی 🌷 : قضاوت کرده ای 🌷 : به طور کامل تسلیم باشند. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. زبیربن عوام که از مهاجران بود با یكى از انصار که از مسلمانان مدینه بود بر سر آبیارى نخلستان های خود که در کنار هم قرار داشتند اختلافی پیدا کردند و هر دو برای حل اختلاف خدمت صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند ، پیامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبیر است، اوّل او آبیارى كند. مرد انصارى که از مسلمانان مدینه بود از قضاوت عادلانه پیامبر ناراحت شد و گفت: چون زبیر، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پیامبر پرید و این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد. 🌸 در این آیه سوگند یاد می کند و به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: فلا و ربک لا یؤمنون : چنین نیست ، به پروردگارت که ایمان نمی آورند. یعنی قسم به پروردگارت به این سادگی نیست که هر کسی دارد و نشانه هایی دارد که در ادامه آیه به آن می پردازیم. حتى يحكموک فیما شجر بینهم: مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند سپس می فرماید: ثم لا یجدوا فی أنفسهم حرجا مما قضيت و يسلموا تسليما: سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتی نداشته باشند و به طور کامل باشند. یعنی این داوری خواه به سود آنها باشد یا به زیان آنها باشند علاوه بر اینکه اعتراض نکنند نشوند. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پیامبر صلى الله علیه وآله سوءظن داشته باشند، در حقیقت نیستند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند. 🔴 براساس این آیه از نشانه های اهل ایمان راستین سه مورد است: 1⃣ : در هنگام اختلافات سراغ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می روند. 2⃣ : وقتی مراجعه کردند و اگر نظر پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام خلاف نظر آنها بود باید بپذیرند. 3⃣ : مطابق آن قضاوت و داوری که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام انجام دادند باید عمل کرد. 🌸 اما اگر کسی خلاف این سه مورد عمل کرد نشان می دهد که ایمانش واقعی نیست و ایمانی در ندارد. امروزه باید به قوانین اسلامی مراجعه کرد که همان سخن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و می باشد و مطابق آنها عمل کرد. 🔹 پيام های آیه 65 سوره نساء 🔹 ✅ به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر می برند. ✅ نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن ندارند. ✅ فرمان پیامبر را با دلگرمى می پذیرند و تسلیم او هستند. ✅ ، علاوه بر تسلیم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسلیم قلبى توجّه كامل دارد. ✅ وجوب تسلیم در برابر قضاوت پیامبر، نشان پیامبر است. کانال 👇 @Targomeh