eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ لَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً (اسراء/۳۳) 🔹و كسى را كه خداوند، (قتل او را) حرام كرده است نكشید، مگر به حقّ. و هر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده‌ایم، پس نباید در كشتن (و قصاص) زیاده‌روى كند، چرا كه آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است. 🔸قتل نفس و آدم‌كشى از گناهان كبیره است. هر كس در غیر مورد قصاص یا فساد، كسى را بكشد، گویا همه‌ى مردم را كشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فكاّنما قتل النّاس جمیعاً»(مائده/۳۲) و كیفر چنین قتلى، دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها»(نساء/۹۳) این كیفر، براى كسى كه اسلحه بكشد و تهدید به قتل كند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.(مائده/۳۳) 🔸در روایات یكى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى ‌علیه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزیزش امام حسین‌ علیه السلام را خواهد گرفت: «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً». در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «... فاسئل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک، ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله». حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم‌كشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى كه با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...» ▫️قانون الهى، محور ارزش‌ها و حرمت‌هاست. «حرّم اللّه» ▫️خودكشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه» ▫️از نظر اسلام، كشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد و ...) جایز است. «الّا بالحقّ» ▫️مظلوم، هر كه باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً» ▫️قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ▫️اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و كشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ▫️در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسان‌ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بكشند و از قانون قصاص سوء استفاده كنند. ▫️قاتل را مُثله نكنید و در نوع و كیفیّت قصاص، ناجوانمردى نكنید. «فلا یسرف فى القتل» ▫️از سنّت‌هاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه كان منصورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 سنخیت اوصاف بهشت با اهل آن 🔹اشاره‌ای کوتاه نسبت به سنخیت و به نوعی هماهنگی و هم‌جهتی بین اوصاف بهشت و بهشتیان. البته تمام آیاتی که در مورد بهشت بیان شده با اهل بهشت این نسبت را دارد. در اینجا فقط چند آیه در این خصوص را مرور می‌کنیم: 🔸سلامت بهشت: لهم دار السلام عند ربهم (انعام/۱۲۷) ⬅️ سلامت اهل آن: یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم (شعراء/۸۹) 🔸کرامت بهشت: اولئک هم المؤمنون حقا لهم مغفره و رزق کریم (انفال/۷۴) ⬅️ کرامت اهل آن: ان اکرمکم عندالله اتقاکم (حجرات/۱۳) 🔸طیب بودن بهشت: لهم طوبی و حسن مأب (رعد/۲۹) ⬅️ طیب بودن اهل آن: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه (فاطر/۱۰) 🔸منزه بودن بهشت از لغو و بیهودگی: لا لغو و لا تأثیم (طور/۲۳) ⬅️ منزه بودن اهل آن: قد افلح المؤمنون ... و الذینهم عن اللغو معرضون (مؤمنون/۵) 🔸علوّ و برتری بهشت: فهو فی عیشه راضیه فی جنة عالیه (حاقه/۲۱-۲۲) و من یأته مؤمنا قد عمل الصالحات فاولئک لهم الدرجات العلی (طه/۷۵) ⬅️ برتری اهل آن: و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین (آل‌عمران/۱۳۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 من و شما، در کدام گروه قرار می‌گیریم؟! ✅ گروهی که برای خدا کار می‌کنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند: 🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (دهر/۹) 🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ... (بقره/۲۰۷) 🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله (بقره/۲۶۵) 🔹... انه من عبادنا المخلَصین (یوسف/۲۴) ▪️گروهی که کار می‌کنند تا مردم ببینند و ستایش کنند: 🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس (نساء/۳۸) 🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس (بقره/۲۶۴) ▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم می‌آمیزند و بعد پشیمان می‌شوند! 🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ... (توبه/۱۰۲) ▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکرده‌اند، تعریف و تمجید بشوند! 🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا (آل‌عمران/۱۸۸) ⬅️ خداوند، عاقبت ما را ختم به خیر بفرماید. آمین کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 شفاعت در قرآن 🔸قرآن کریم، واژهٔ «شفاعت» و هم خانواده‌های آن را ۳۱ بار به‌کار گرفته که می‌توان این آیات را به چند دسته تقسیم کرد: 🔹یکم) آیات نفی نفع شفاعت: مدثر/۴۶ تا ۴۸، شعراء/۹۸ تا۱۰۱، اعراف/۵۳، بقره/۴۸، بقره/۱۲۳ 🔸دوم) آیات انحصار شفاعت در خدا: انعام/۵۱، انعام/۷۰، سجده/۴، زمر/۴۴ 🔹سوم) آیات نفی شفاعت بت‌ها: انعام/۹۴، روم/۱۳، یونس/۱۸، زمر/۴۳، یس/۲۳ 🔸چهارم) آیات شفاعت مأذونان(دارای اذن خدا): بقره/۲۵۵، یونس/۳، مریم/۸۷، طه/۱۰۹، سباء/۲۳، زخرف/۸۶، یونس/۳، نجم/۲۶ 🔹پنجم) آیات بیان‌کننده اوصاف شافعان و مشفوعان: زخرف/۸۶، انبیاء/۲۸، مریم/۸۷، نجم/۲۶ 🔸ششم) آیات حرمان ستمگران از شفاعت: غافر/۱۸، بقره/۲۵۴، مدثر/۴۸، شعراء/۱۰۰ 🔹هفتم) آیات ناظر به شفاعت(به کمک قرائن): دخان/۴۱-۴۲، ضحی/۴-۵، اسراء/۷۹ ▫️از نظر قرآن و روایات اسلامی، حق شفاعت در باره گروه‌ها، افراد، مکان‌ها، قرآن و ... فراوان به چشم می‌خورد، از جمله: خداوند، پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله)، حضرات معصومین(علیهم السلام)، قرآن، پیامبران الهی، فرشتگان، شهیدانِ راه خدا، دانشمندان و علمای دین، خویشاوندان، همسایگان، مؤمنان و پارسایان، امانت‌داران، روزه، اطاعت از فرمان خداوند، توبه و بازگشت به خدا، صلوات بر محمد و آل او، صدیقان، جهادگران با زبان، قلم و ... ▪️محرومان از شفاعت: کافران و مشرکان، ستمگران، دشمنان خاندان پیامبر(ص)، آزارکنندگان ذرّیه و فرزندان رسول خدا، تکذیب‌کنندگان شفاعت، خیانت‌پیشگان، تارکان و سبک‌شماران نماز، منکران ولایت علی و فرزندان معصوم او(علیهم السلام)، منافقان و ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر وقت فکر کردی رهات کرده این آیه رو‌ بخون ... ✍جمله عجیب پیامبر: رو جوری بخون که انگار فقط برای تو نازل شده!🙏 🌴🕯🥀🕯🌴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏> 👈 > ⬅️2. ❇️در قرآن کریم از و حریم آن به بیت امن ( بقره / ۱۲۵ )، حرم امن ( قصص / ‌۵۷ ; عنکبوت /۶۷ )، بیت‌الحرام ( مائده / ۹۷ )، مسجدالحرام ( حج / ۲۵ )، و محرّم ( ابراهیم / ۳۷ ) شده است. ⭕️این تعابیر همانگونه که می‌تواند به وضع و تشریع احکام خاصی آن مکان مقدس ناظر باشد ، و احترام آن را نیز بیان می‌کند ؛ چنانکه برخی در بیت الحرام و سرّ نامگذاری آن می‌گویند : آن چنان بزرگ است که هتک آن روا نیست . ❇️احترام را از واجبات ، و ستم به آن را از خاصّ آن مکان دانسته‌اند . ⭕️ برخی ، آن را اعم از تکوینی و تشریعی دانسته اند که وضع احکام خاصّ ،‌ ناظر به احترام آن و احساس امنیت در آن محدوده ، ناشی از محترم بودن تکوینی آن است . ❇️ مسجدالحرام را برخی به سبب تشرف آن مکان به ذکر الهی دانسته‌اند ؛ از همین رو معابد ، کنیسه‌ها ، مساجد و مکان‌هایی که نام خدا در آن یاد می‌شود را لازم دانسته‌اند . ⭕️بعضی آن را به جهت انجام دادن عبادت در آن مکان و نیز اجتماع مسلمانان در آن که زمینه‌ای برای ایجاد امت اسلامی است می‌دانند . ❇️ از دیرباز و از زمان حضرت ابراهیم ، از سوی او و نیز اعراب ،‌ مورد بوده است . ⭕️ برخی آیات نیز و شرافت شهر مکه را یادآور می‌شود : * اِنّما اُمرتُ اَن اعبدَ ربّ هذهِ البَلدهِ الّذی حَرّمها ..... * ( نمل ۹۱ ) که البته ممکن است به آن به سبب وجود گرامی اسلام در آن باشد : * لا اُقسم بهذا البَلد * و انت حلّ بهذا البلد * ( بلد ۱۲ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺