eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 دنیایِ ممدوح و دنیایِ مذموم ✅ دنیا را هم از ماده «دَنی» گرفته‌اند و هم از ریشه «دُنو» به معنای نزدیک‌تر. همواره واژه‌ی دنیا، نیاز به موصوف یا متعلّق دارد مانند حیاتِ دنیا، عذابِ دنیا، متاعِ دنیا، حبِّ دنیا و ... در آیات زیادی دنیا در برابر آخرت قرار گرفته است یعنی همان معنای دوم، چون زندگی دنیا از زندگی آخرت به ما نزدیک‌تر است. ▫️اولئک الذین اشتروا الحیوة الدنیا بالآخرة (بقره/۸۶) ▫️ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه (بقره/۲۰۱) ▫️حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخرة (آل عمران/۲۲) 🔹واژه دنیا ۱۱۵ بار در قرآن تکرار شده و در همه موارد صفت زندگی کنونی است مگر چهار مورد که صفت آسمان و منطقه خاصی از زمین قرار گرفته است. یکی از روش‌های تبیین و تعریف اشیای عالم هستی، تمثیل است که قرآن از آن استفاده کرده است. از جمله در باره شناساندن زندگی دنیا: ▫️همانا مَثل زندگی دنیا مانند آبی است که از آسمان فرو فرستادیم ... (یونس/۲۴، کهف/۴۵) ▫️قرآن کریم، زندگانی دنیا را کالای غرور و متاع فریب دهنده معرفی می‌کند (لقمان/۱۳، فاطر/۵) 🔸مراحل ۵ گانه زندگی دنیا: ▫️اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد ...(سوره حدید/۲۰)؛ بدانید که زندگی این دنیا، بازی است و سرگرمی و زینت و فخرفروشی در میان شما و افزون‌طلبی در اموال و فرزندان ... در این آیه کریمه، خداوند بعد از ذکر این مراحل ۵ گانه، در ادامه با یک تمثیل، حقیقت پیچیده این حیات دنیوی و فنا پذیری آن را بیان کرده است. قرآن، زندگی واقعی را در سرای آخرت می‌داند (عنکبوت/۶۴) 🔹امام صادق(ع): دنیا به منزله تصویری است که سَر آن: تکبّر و چشمش: حرص و آزمندی و گوشش: طمع و زبانش: ریا و دستش: شهوت و پایش: خود پسندی و قلبش: غفلت و رنگش: فنا و حاصلش: نابودی است (مصباح‌الشریعه، ص۱۹۶). باید توجه داشت که نظام هستی غیر از زندگانی دنیاست که به دیدگاه انسان و بینش او ارتباط دارد. بی‌اعتنایی به دنیا به معنای بیهوده‌انگاری زمین و آسمان و نظام آفرینش نیست و قرآن بر این مسأله تأکید دارد: (آل عمران/۱۹۱، حجر/۸۵، ص/۲۷) اگر دنیا را مزرعه آخرت بدانیم (قصص/۷۷ ) همین دنیا هم، ممدوح خواهد بود. 🔸حضرت علی(ع): دنیا، سجده‌گاه دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان الاهی و فرودگاه وحی خدا و جایگاه تجارت دوستان خداست که در آن رحمت خدا را به دست آورند و بهشت را سود برند (نهج البلاغه/حکمت ۱۳۱) اگر بر مدار ایمان زندگی کنیم، خداوند خریدار ما خواهد بود، آن هم در اِزای بهشت (توبه/۱۱۱) و حتی بالاتر از آن: بهشت رضوان (توبه/۷۲) ... ان‌شاءالله @Targomeh
🔴 سنّت‌های الهی در قرآن ✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانون‌مندی است، این قوانین هم پدیده‌های طبیعی را شامل می‌شود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّت‌های الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آن‌ها دعوت می‌کند. 🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث می‌شود که انسان: ➖با نشانه‌های خدا آشنا شود، ➖عظمت خالق را درک کند و ➖از طبیعت بهتر بهره‌مند گردد. 🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسان‌ها؛ ➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال، ➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد. 🔸برخی سنّت‌ها «عام» هست، به‌طور مثال؛ ▫️خدا «همه» را امتحان می‌کند (عنکبوت/۲) ▫️خدا به «همه» مدد می‌رساند (اسرا/۲۰) و ... 🔸برخی سنّت‌ها «خاص»‌اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری می‌شود که مجاهدت خالصانه در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناه‌کاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ... 🔸نمونه‌‌های دیگر از سنت‌های الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: ➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲) ➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷) ➖بركت و رشد را در گرو سپاس‌گزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷) ➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰) ⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّت‌های الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، می‌تواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. ان‌شاءالله @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تکرار در آیات قرآن 💠 یادآوری: در جلسه‌ی هفته گذشته به این نکته اشاره شد که در سوره‌ی شعراء، در خاتمه‌ی داستان هر کدام از پیامبران، دو آیه تکرار شده است و عرض کردیم گرچه تکرار هست ولی تکراری نیست. ✅ یکی از راه‌هایی که قرآن کریم در پیام‌رسانی خود از آن استفاده کرده است، تکرار یک کلمه، یک جمله یا یک آیه است. تکرار در قرآن به‌ دو‌ گونه است: 🔸در تکرار لفظی؛ کلمه یا جمله، بیش از یک‌بار ذکر شده است. 🔸در تکرار معنوی؛ یک مفهوم یا مضمون با جملات و عبارات متفاوت تکرار شده است، مانند داستان حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت آدم سلام الله علیهم، سجده نکردن شیطان، مراحل خلقت انسان و ... که در چندین سوره قرآن به اشکال مختلف، ذکر گردیده است. 🔹از علل تکرار قصه‌های قرآنی می‌توان به این موارد اشاره کرد: ➖تذکر و یادآوری (هود/۱۲۰) ➖عبرت‌آموزی (یوسف/۱۱۱) ➖تغییرناپذیری سنت‌های الهی (فاطر/۴۳) 🔹تکرار لفظی، خود اقسامی دارد: تکرار در سوره‌های مختلف، جملات تکراری در کنار هم، تکرار در فواصل آیات یک سوره 🔻دلایل تکرار در قرآن: ▫️برای تذکّر و یادآوری: فبای آلاء ربکما تکذبان (رحمن/۱۳) برای یادآوری نعمت‌ها، در این سوره ۳۱ بار تکرار شده‌است. ▫️برای هشدار و تهدید خلافکاران: ویل یومئذ للمکذبین (مرسلات/۱۵) در این سوره ۱۰ بار تکرار شده‌است. ▫️برای فرهنگ سازی: بسم الله الرحمن الرحیم (فاتحه/۱) و در کلّ قرآن ۱۱۴ بار + بسم الله هم یک‌بار (هود/۴۱) ▫️برای اتمام حجّت: فهل من مدّکر (قمر/۱۷) در این سوره ۵ بار تکرار شده ‌است. ▫️برای اُنس بیشتر و نهادینه شدن: و اذکروا الله ذکرا کثیرا (احزاب/۴۱) ▫️برای بیان دستورات جدید: یا ایها الذین ءَامنوا (در اکثر سوره‌های مدنی) ▫️برای نشان دادن وحدت هدف انبیاء: و اتقوا الله و اطیعون (در سورهٔ شعراء از زبان پیامبران) ▫️پایان گزارش کار انبیاء: ان فی ذلک لایة ... انّ ربّک لهو العزیز الرحیم (سوره شعراء) در این سوره، ۸ بار تکرار شده است. ▫️برای مدح: والسّابقون السّابقون اولئک المقرّبون (واقعه/۱۰،۱۱) ▫️برای استبعاد: هیهات هیهات لما توعدون (مؤمنون/۳۶) ▫️برای تعظیم: تکرار لیلةالقدر در سورهٔ قدر ▫️تعدّد متعلَّق: مسأله معبود در سورهٔ کافرون @Targomeh
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پاسخ جبرئیل(ع) به سؤال پیامبراکرم(ص) ✅ وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً (فرقان/۷۴) 🔹و كسانى كه مى‌گويند: «پروردگارا! همسران و فرزندانمان را مايه‌ی روشنى چشم ما قرار ده، و ما را پيشوايى براى پرهيزکاران گردان». 🔸منظور از «مِنْ أَزْواجِنا» کیست؟ عرض کرد: «خدیجه» 🔸منظور از «وَ ذُرِّیَّاتِنا» کیست؟ عرض کرد: «فاطمه» 🔸منظور از «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» کیست؟ عرض کرد: «حسن و حسین » 🔸منظور از «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» کیست؟ عرض کرد: «علیّ‌بن‌ابی‌طالب» 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۰۲ ◾️یادآوری: روز وفات استاد شحات محمد انور / ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۸۶ در سن ۵۷ سالگی / روحشان شاد @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️⇦ جهت گشایش کارها و فتوحات بی اندازه و دفع خصمان این آیه کریمه را هر روز 120 بار بخوند 🌀 به این روش که ذکر می شود⇩ ✨طرف دست راست 20 بار ✨طرف دست چپ 20 بار ✨طرف بیض روی خود 20 بار ✨طرف پشت سر 20 بار ✨بالای سر 20 عدد ✨بر زمین و جمیع اعضاء 20 عدد ❗️بخشی از آیه 2 سوره طلاق و آیه 3 سوره طلاق ⇩ 《وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَحَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا》 📚اسرار المقاصد ص 72 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازمایش علمی صدای تمام اجسام در طبیعت تفکر ایمانی _ آیه ۴۴ سوره اسراء همه ی موجودات_ با زبان مخصوص به خود_ خداوند را ذکر می گویند (اما شما زبان آنان را نمی فهمید) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد 2⃣ اجتهاد به معنای که تنها در میان فقیهان اهل سنت مطرح است . 📜 این اصطلاح مرادف با و عبارت از نوعی تشریع و جعل قانون از سوی فقیه در موارد فقدان نص و روشن آن قیاس است. 📃 شیعه به جهت غنای و برخوردار بودن از روایات امامان معصوم علیهم السلام که ابواب گوناگون را پوشش داده ، خود را از اجتهاد به معنای خاص ، بی‌نیاز می‌داند ولی اجتهاد به معنای عام را ه در عصر نیز میان اصحاب ایشان رواج داشته ، می‌پذیرد . 📜 به نظر برخی از فقیهان شیعه ، اگر بعضی از منابع ، مانند قیاس ، از حوزه اجتهاد نظری حذف گردد ، اجتهاد در میان شیعه و اهل سنت یکی می‌شود ، چون اجتهاد بر نظری مبتنی است که بیشتر از ظاهر نصوص مستفاد نیست . 📃 واژه اجتهاد در نیامده ؛ ولی می‌توان واژه قرآنی * تفقه * را قریب به آن دانست ؛ زیرا در لغت به معنای فهم یا فهم دقیق است و در اصطلاح ، به معنای فهم دین و شرق به کار می‌رود . ادامه دارد ....... @Targomeh
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ نادى‌ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمِينَ «هود آیه45» پس نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! همانا پسرم از خاندان من است و البتّه وعده‌ى تو (درباره‌ى نجات خاندانم،) حقّ است و تو بهترين داورانى. قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ «هود آیه46» (خداوند در پاسخ) فرمود: اى نوح! او (در واقع) از خاندان تو (و نبوّت) نيست، او (داراى) عمل ناشايستى است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را موعظه مى‌كنم كه (مبادا) از جاهلان باشى. @Targomeh