eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📘📘 📦 > ◀️ -> 👈2. 🔻قرآن در آیات ۷۵ آل‌عمران از برخى از اهل کتاب یاد کرده سپس آن دسته از کسانى را که امانتدار بوده و به خود وفا مى‌کنند جزو و محبوب خداوند برشمرده است: * و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطاره یودّه الیک .... * بلی من اوفی بعهده واتّقی فانّ الله یحبّ المتّقین * ( آل عمران ۷۵ - ۷۶ ) 👈3. 🔹مؤمنان امانتدار و به عهد خود با دیگران : « قَد اَفلَحَ المُؤمِنون * ... والَّذینَ هُم لاَِمـنـتِهِم و عَهدِهِم رعون ». ( مؤمنون ۱، ۸ ) 👈4. 🔻امانتداران هم در و هم در آخرت از پاداش برخوردارند. 🔹از جمله دنیوى مى‌تواند همان اعتماد دیگران و سپردن امور به دست آنان باشد، چنان‌که قرآن از یوسف و سپردن امور به آن حضرت و بهره‌مندی وی از دنیوی سخن به میان آورده و در ادامه آن را پاداش دانسته است : * قال اجعلنی علی خزّان الارض انّی حفیظ علیم * و کذالک مکّنا لیوسف فی الارض یتبوّاُ منها حیث یشاء نصیب برحمتنا من نشاء ولا نضیع اجر المحسنین * ( یوسف ۵۵ -۵۶ ) 🔻سپس قران اخروی این افراد را وراثت و جاویدان بودن در آن دانسته است که بسیار بهتر و بالاتر از پاداش است : * و الّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون * .... اولئک هم الوارثون * الّذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون * ( مومنون ۸ -۱۰ - ۱۱ و نیز معارج ۳۲-۳۵ . پایان کانال 👇 @Targomeh
10.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۲ لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْدًا لِلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ ۚ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعًا ﴿١٧٢﴾ مسیح از اینکه بنده خدا باشد، هرگز امتناع ندارد، و فرشتگان مقرّب هم امتناع ندارند؛ و کسانی که از بندگی او امتناع کنند و تکبّر ورزند، به زودی همه آنان را [برای حسابرسی] به سوی خود گردآوری خواهد کرد. (۱۷۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧٢) شأن نزول: روايت شده كه: طايفه‌اى از مسيحيان نجران خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و عرض كردند: چرا نسبت به پيشواى ما خرده مى‌گيرى؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: من چه عيبى بر او گذاشتم؟ گفتند: تو مى‌گويى او بندۀ خدا و پيامبر او بوده است. آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: مسيح بندۀ خدا بود -پيوند و ارتباط اين آيه با آيات گذشته كه در بارۀ نفى الوهيت مسيح و ابطال مسألۀ تثليث بود آشكار است. نخست با بيان ديگرى مسألۀ الوهيت مسيح را ابطال مى‌كند و مى‌گويد شما چگونه معتقد به الوهيت عيسى هستيد در حالى كه «نه مسيح استنكاف از عبوديت و بندگى پروردگار داشت و نه فرشتگان مقرب پروردگار استنكاف دارند» (لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلّهِ وَ لاَ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ) . و مسلم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه معبود باشد. در حديثى مى‌خوانيم كه امام على بن موسى الرضا عليه السّلام براى محكوم ساختن مسيحيان منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به «جاثليق» بزرگ مسيحيان فرمود: عيسى (ع) همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اين كه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى برآشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى مى‌كنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام فورا فرمود: او چه كسى را عبادت مى‌كرد؟ آيا كسى جز خدا را مى‌پرستيد؟ بنابراين، به اعتراف خودت مسيح بنده و مخلوق و عبادت كنندۀ خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسيحى خاموش شد و پاسخى نداشت! سپس قرآن اضافه مى‌كند: «كسانى كه از عبادت و بندگى پروردگار امتناع ورزند و اين امتناع از تكبر و خودبينى سر چشمه بگيرد، خداوند همۀ آنها را در روز رستاخيز حاضر خواهد ساخت» و به هر كدام كيفر مناسب خواهد داد (وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلائَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعا ً 🍀 ترجمه: مسیح از اینكه بنده خدا باشد هرگز امتناع ندارد و فرشتگان مقرّب نیز سرپیچى ندارند و هر كسی از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) به زودى همه را به نزد خود جمع خواهد کرد. 🌷 : هرگز امتناع نمی ورزد. 🌷 : فرشتگان مقرب درگاه الهی 🌷 : تکبر می ورزد 🌷 : پس آنها را جمع خواهد کرد. از حشر به معنای جمع شدن می آید. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. طايفه‌ اى از مسيحيان نجران خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: چرا تو مى‌ گويى عیسی بنده خدا است در حالی که او بنده خدا نبوده بلکه فرزند خداست سپس این آيه 172 سوره نساء نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 پيوند و ارتباط اين آيه با آيات گذشته كه درباره نفى و ابطال مسأله خدایان سه گانه بود آشكار است. نخست با بيان ديگرى اینکه می گویند پسر خداست را ابطال مى ‌كند و مى‌ گوید شما چگونه معتقد به این هستید که مسیح پسر خداست و می گویید او بنده خدا نیست در حالی که لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلّهِ وَ لاَ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ: مسیح از اینکه بنده خدا باشد هرگز امتناع ندارد و فرشتگان مقرب هم امتناعی ندارند. و مسلّم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه باشد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: برایم همین افتخار بس که بنده ی تو باشم. 🌸 سپس اضافه مى‌ كند: و من یستنکف عن عبادته و یستکبر فسیحشرهم إليه جميعا: و هر کسی از بندگی خداوند سرپیچی کند و تکبر ورزد پس (بداند که) به زودی همه را به نزد خود جمع خواهد کرد. كسانى كه از عبادت و پروردگار امتناع ورزند و اين امتناع از تكبّر و خودبينى سرچشمه بگيرد، همه آنها را در روز قیامت حاضر خواهد ساخت و به هر كدام كيفر مناسب خواهد داد. 🔹 پيام های آیه 172 سوره نساء 🔹 ✅ در امور دینى، افراط نباید کرد عیسى خود را بنده ى خدا مى داند، چرا شما او را فرزند خدا مى شناسید؟ ✅ ، بنده خداست. ✅ فرشتگان مقرّب از جمله جبرئیل هم بندگى خدا را به جا می آورد، چرا جبرئیل را یكى از سه خدا مى دانید؟ ✅ سرچشمه ى ترک ، تكبّر است و اگر روح استكبارى شد، همه نوع خطر را در پى دارد. ✅ همه به سوى خداست، پس از قیامت بترسیم و تكبّر نورزیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رحمت الهی در قرآن (قسمت اول) ✅ آیاتی چند از قرآن در موضوع رحمت الاهی را مرور خواهیم کرد. البته این رحمت می‌تواند در قالب رحمانیت و رحیمیت پروردگار نیز مطرح شود که فعلاً وارد این مقوله نشدیم. در مواردی بخشی از آیه ذکر شده است که لازم است به قرآن مراجعه شود: 🔹تمام موجودات مشمول رحمت عامه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء (اعراف/۱۵۶) 🔸اهل تقوا، مشمول رحمت خاصه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء فسأکتبها للذین یتقون (اعراف/۱۵۶) 🔹نیکوکاران، مشمول رحمت خاصه الهی؛ ان رحمت الله قریب من المحسنین (اعراف/۵۶) 🔸خداوند، رحمت را بر خود واجب کرده؛ کتب ربکم علی نفسه الرحمة (انعام/۵۴) 🔹نجات حضرت موسی(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ و نجنا برحمتک من القوم الکافرین (یونس/۸۶) 🔸نجات حضرت هود(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ فانجیناه و الذین معه برحمة منّا (اعراف/۷۲) 🔹عدم قدرت بر جلوگیری از رحمت الهی؛ ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها (فاطر/۲) 🔸رحمت الهی، مانع گناه و معصیت؛ ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربّی (یوسف/۵۳) کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قَضَى‌ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً(اسراء/۲۳) 🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️توحید، در رأس همه‌ى سفارش‌هاى الهى است. «قَضى‌ ربّک ألاّ تعبدوا اِلّا ایّاه» ▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️فرمانِ نیكى ‌به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخ‌نشدنى است.«قَضى‌» ▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفه‌ى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک‌ ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️نسل نو باید در سایه‌ى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️نیكى به پدر و مادر را بى‌واسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مى‌شود. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.) ▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به‌سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى‌كنند. ▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى‌تر است. «یبلغنّ عندک الكبر» ▫️پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک» ▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه‌اى نهى مى‌كند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما» ▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه مهم‌ترین شیوه‌ى برخورد با والدین است.) ▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «وقل لهما قولاً كریماً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘️ سبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای تسبیح می‌گوید؛ و او عزیز و حکیم است! Whatever there is in the heavens and whatever there is in the earth glorifies Allah, and He is the All-mighty, the All-wise. -------------------- 👈 قرآن کریم؛ سوره حشر ، آیه ‍۱ کانال 👇 @Targomeh
🔴 تدبّر در قرآن ✅ روشی که قرآن برای فهم خود، ما را بدان فرا خوانده است، «تدبّر» است. تدبّر یعنی اینکه خود را در جریان تدبیر قرآن قرار دهیم و تدبیر قرآن را بپذیریم و همگام با آن تدبیر، حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. در چهار آیه قرآن «یُدبّر الاَمر» ذکر شده است که به تدبیر پروردگار در نظام هستی اشاره دارد.(سوره‌های یونس/۳ و ۳۱، سجده/۵، رعد/۲) 🔸تدبّر در قرآن عبارت است از پذیرفتن و نقش گرفتن و هم‌چنین، ذهن و قلب را در اختیار تدبیر خداوندی قرار دادن. یعنی پشتِ سر قرآن قرار بگیریم، یعنی قرآن را امام خود قرار بدهیم و به آن اقتدا کنیم. در قرآن، چهار مرتبه از تدبّر در آیات قرآن سخن به میان آمده است: 🔹افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا(نساء/۸۲) 🔹افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها(محمد/۲۴) 🔹افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم یأت آباءهم الاولین(مؤمنون/۶۸) 🔹کتاب انزلناه الیک مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب (ص/۲۹) 🔸در سه آیه اول، بازخواست می‌کند که چرا مردم در قرآن تدبّر نمی‌کنند؟! تدبّر در قرآن، قدم به قدم، انسان را به کشف نظم و نظام حیرت انگیزی که در قرآن موجود است، می‌رساند و انسان را به فهم و درک و دریافت از قرآن رهنمون می‌سازد و در آیه چهارم به متذکر بودن آن برای اولواالالباب، اشاره می‌کند. تفهم آیات، یک وظیفه همگانی است و با تفسیر قرآن که در توان علمی همه‌ی مردم نیست، متفاوت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا