🔴 رحمت الهی در قرآن (قسمت اول)
✅ آیاتی چند از قرآن در موضوع رحمت الاهی را مرور خواهیم کرد. البته این رحمت میتواند در قالب رحمانیت و رحیمیت پروردگار نیز مطرح شود که فعلاً وارد این مقوله نشدیم. در مواردی بخشی از آیه ذکر شده است که لازم است به قرآن مراجعه شود:
🔹تمام موجودات مشمول رحمت عامه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء (اعراف/۱۵۶)
🔸اهل تقوا، مشمول رحمت خاصه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء فسأکتبها للذین یتقون (اعراف/۱۵۶)
🔹نیکوکاران، مشمول رحمت خاصه الهی؛ ان رحمت الله قریب من المحسنین (اعراف/۵۶)
🔸خداوند، رحمت را بر خود واجب کرده؛ کتب ربکم علی نفسه الرحمة (انعام/۵۴)
🔹نجات حضرت موسی(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ و نجنا برحمتک من القوم الکافرین (یونس/۸۶)
🔸نجات حضرت هود(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ فانجیناه و الذین معه برحمة منّا (اعراف/۷۲)
🔹عدم قدرت بر جلوگیری از رحمت الهی؛ ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها (فاطر/۲)
🔸رحمت الهی، مانع گناه و معصیت؛ ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربّی (یوسف/۵۳)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً(اسراء/۲۳)
🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
❇️ از پيامهای آیه
▫️توحید، در رأس همهى سفارشهاى الهى است. «قَضى ربّک ألاّ تعبدوا اِلّا ایّاه»
▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️فرمانِ نیكى به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخنشدنى است.«قَضى»
▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفهى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️نسل نو باید در سایهى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً»
▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً»
▫️نیكى به پدر و مادر را بىواسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً»
▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مىشود. «بالوالدین احساناً»
▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.)
▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى بهسفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مىكنند.
▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورىتر است. «یبلغنّ عندک الكبر»
▫️پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک»
▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانهاى نهى مىكند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما»
▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه مهمترین شیوهى برخورد با والدین است.)
▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «وقل لهما قولاً كریماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
▫️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
☘️ سبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای #خدا تسبیح میگوید؛ و او عزیز و حکیم است!
Whatever there is in the heavens and whatever there is in the earth glorifies Allah, and He is the All-mighty, the All-wise.
--------------------
👈 قرآن کریم؛ سوره حشر ، آیه ۱
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 تدبّر در قرآن
✅ روشی که قرآن برای فهم خود، ما را بدان فرا خوانده است، «تدبّر» است. تدبّر یعنی اینکه خود را در جریان تدبیر قرآن قرار دهیم و تدبیر قرآن را بپذیریم و همگام با آن تدبیر، حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. در چهار آیه قرآن «یُدبّر الاَمر» ذکر شده است که به تدبیر پروردگار در نظام هستی اشاره دارد.(سورههای یونس/۳ و ۳۱، سجده/۵، رعد/۲)
🔸تدبّر در قرآن عبارت است از پذیرفتن و نقش گرفتن و همچنین، ذهن و قلب را در اختیار تدبیر خداوندی قرار دادن. یعنی پشتِ سر قرآن قرار بگیریم، یعنی قرآن را امام خود قرار بدهیم و به آن اقتدا کنیم. در قرآن، چهار مرتبه از تدبّر در آیات قرآن سخن به میان آمده است:
🔹افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا(نساء/۸۲)
🔹افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها(محمد/۲۴)
🔹افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم یأت آباءهم الاولین(مؤمنون/۶۸)
🔹کتاب انزلناه الیک مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب (ص/۲۹)
🔸در سه آیه اول، بازخواست میکند که چرا مردم در قرآن تدبّر نمیکنند؟! تدبّر در قرآن، قدم به قدم، انسان را به کشف نظم و نظام حیرت انگیزی که در قرآن موجود است، میرساند و انسان را به فهم و درک و دریافت از قرآن رهنمون میسازد و در آیه چهارم به متذکر بودن آن برای اولواالالباب، اشاره میکند. تفهم آیات، یک وظیفه همگانی است و با تفسیر قرآن که در توان علمی همهی مردم نیست، متفاوت است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 از آثار ایمان و عمل صالح
✅ در قرآن کریم، قریب به ۸۰ مرتبه، ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است. در فرهنگ قرآن، مؤمن به کسی اطلاق میشود که عمل صالح دارد، لذا جزء لاینفک آن، همین اعتقاد و باور قلبی است. به فرمودهی حضرت علی و امام رضا علیهما السلام، ایمان؛ معرفت قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان و جوارح است. با توجه به آیات قرآن، برخی از آثار ایمان و عمل صالح را مرور میکنیم. با مراجعه به قرآن کریم میتوانید سایر موارد را استخراج کنید تا این بحث، تکمیل شود.
🔸نجات از خسران(عصر/۱تا۳)
🔹تکفیر سیئات(عنکبوت/۷)
🔸محبوبیت در دل مردم(مریم/۹۶)
🔹حکومت و خلافت در زمین(نور/۵۵)
🔸رسیدن به حیات طیّب(نحل/۹۶)
🔹تشکّر خداوند(اسراء/۹)
🔸خروج از ظلمات بهسوی نور(طلاق/۱۱)
🔹استجابت دعا(شوری/۲۶)
🔸برخورداری از هدایت الهی(یونس/۹)
🔹در زمرهٔ صالحین(عنکبوت/۹)
🔸ورود به بهشت(محمّد«ص»/۱۲)
🔹برخورداری از درجات عالی بهشت(طه/۵۷)
🔸پاداش مضاعف و جاودان(سباء/۳۷، تین/۶)
🔹عدم نقصان در ثواب و پاداش(طه/۱۱۲) و ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-مانیزدعاییشرا،اجابتکردیمواورا،
ازغمواندوهنجاتدادیم.
📚سوره#انبیا-88
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد _(ص)
#قسمت_سی_دوم
✍ادامه مطلب قبل
🌻خسروپرويز ناچار دست دراز كرد و نامه را از عبدالله گرفت، آن را به دست ترجمه كننده داد تا به فارسى ترجمه كند، ترجمه كننده اولين فراز را چنين ترجمه كرد:
🌱از جانب محمد فرستاده خدا به سوى كسرى، بزرگ فارس...
🌱ترجمه كننده تا به اين جا رسيد، خسروپرويز دگرگون شد و فرياد كشيد كه واعجبا، فرستنده نامه كيست كه چنين جرئت كرده و نام خود را بر نام من مقدم داشته است، ديگر نگذاشت بقيه نامه را ترجمه كند، نامه را گرفت و قطعه قطعه كرد و فرياد مىكشيد كه آيا محمد بايد چنين نامهاى را براى من بنويسد او از رعيتها و بردگان من است، و سپس فرياد زد، اين نامهرسان جسور را بيرون كنيد.
🌻بعضى نوشتهاند مقدارى خاك به نامه رسان (يا شخص ديگر) داد و گفت: اين خاك را ببر و به روى آن شخصى كه براى من نامه نوشته بپاش.
🌱عبدالله بى آن كه از اين بادها و توپهاى خالى بلرزد، از مجلس بيرون آمد و سوار بر شترش شده و به طرف مدينه حركت كرد، خوشحال بود كه مأموريت خود را انجام داده است، پس از آن كه به مدينه رسيد يكراست خدمت پيامبر رفته و گزارش سفر خود را به عرض رساند.
🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نه تنها از اين خبر ناگوار نلرزيد و خود را نباخت، بلكه با كمال بردبارى فرمود: فال نيك بزنيد، او نامه را پاره پاره كرد، خداوند ملك و سلطنتش را از هم متلاشى خواهد كرد، و اين خاكى را هم كه داده در حقيقت خاك كشور ايران را با دست خود در اختيار ما گذاشته، به زودى ايران به دست مسلمانان خواهد افتاد.
🌱خسرو پرويز كه از اسب غرور پايين نيامده بود، نامه تهديدآميزى براى بازان، پادشاه يَمن فرستاد، يمن در آن روز تحت الحمايه ايران بود.
🌻در آن نامه نوشت وقتى كه نامه من رسيد دو مرد چابك به سوى مدينه نزد محمد بفرست تا او را دستگير كرده و به دربار من تحويل دهند.
🌱وقتى كه اين فرمان به دست بازان رسيد، بازان كه نمىتوانست از فرمان همايونى اعليحضرت سرپيچى كند، بى درنگ دو نفر از افراد ورزيده و شجاع از ميان ارتش خود برگزيد و آنها را همراه نامهاى به پيامبر، به ضميمه فرمان شاهنشاه ايران به سوى مدينه فرستاد.
🌻اين دو نفر به نام بابويه و خُرخُسره، كه اصلا ايرانى بودند و طبق مُد آن روز ايران، بند زرين به كمر بسته و بازوبند طلا در دست داشتند، با سبيلهاى بلند و ريشهاى تراشيده به حضور رسول اكرم رسيدند، و گزارش خود را دادند.
🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تا هيات و شكل آنها را ديد فرمود: چه كسى به شما دستور داده كه به اين صورت در آييد؟
🌱 گفتند: صاحب ما خسروپرويز چنين فرمان داده.
🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اما پروردگار من فرموده: سبيل را بچينم و موى صورت را بگذارم، خوب حالا بنشينيد.
🌱آن گاه پيامبر آن ها را دعوت به اسلام كرد و آياتى از قرآن را براى آنها خواند، آنها نپذيرفتند و اصرار كردند كه جواب ما را بده، تا اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: فردا صبح نزد من آييد تا پاسخ شما را بدهم.
🌻آن دو نفر صبح به حضور پيامبر رفتند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: شب گذشته فلان ساعت، خسروپرويز به دست پسرش شيرويه كشته شد، برگرديد يمن و جريان را به بازان بگوييد، اگر بازان به اسلام گرويد كه حكومتش ادامه مىيابد و گرنه به سرنوشت خسروپرويز خواهد رسيد.
🌱اين دو نفر به يمن برگشتند و گزارش خود را به بازان دادند، از طرف ايران نيز نامهاى به دست بازان رسيد، در آن نامه شيرويه نوشته بود، من پدرم را كشتم، از مردم يمن براى من بيعت بگير و به آن مردى كه در حجاز، دعوت به پيامبرى مىكند، كارى نداشته باش.
🌻بازان با تطبيق نامه شيرويه و خبر دادن پيامبر در مورد قتل خسروپرويز، فهميد به راستى محمد صلى الله عليه و آله و سلم پيامبر خدا است و به او وحى مىرسد. قلباً به او ايمان آورد و عده زيادى از مردم ايران كه در يمن بودند به اسلام گرويدند.
🌱به اين ترتيب، خسرو پرويز به نتيجه تكبر و غرور خود رسيد، و عبدالله سفير پيامبر با كمال عزت و شكوه، مأموريت خود را انجام داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_حامد_علیزاده
📖 سوره مبارکه بلد (آیه ۱ الی ۴)
مقام#بیات
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh