✳ انسان قرآنی
🔻 هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مىزند پاك، غذا مىخورد پاك، مىبيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسبوكارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مس مىكند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».
👤 #علامه_حسن_زاده_آملی
📚 برگرفته از کتاب «گفتوگو با علامه حسنزاده آملی, ص ۶۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى>
👈موارد کاربرد اذن الهى
🟣مفهوم اذن #نزد انسانها فقط براى موجودات #عاقل بهکار مىرود ;
ولى #قرآن، آن را براى موجودات غیر عاقل نیز بهکار برده است و بعید نیست که #علّت آن، وجود نوعى ادراک در همه موجودات باشد ( فصّلت ۲۱ ) ،
🟡گرچه #وقوع همه حوادث و تشریع همه احکام ، به اذن الهی #منوط است .
👈در #قرآن فقط به مواردی که اهمیت بیشتری دارند #تصریح شده است :
⬅️1. #وحى
🟣هر #فرشتهاى که ازطرف خدا براى یکى از #پیامبران وحى مىآورد، به #اذن خداوند است: «... اَو یُرسِلَ رَسولاً فَیوحِىَ بِاِذنِهِ ما یَشاءُ ...» ( شورى ۵۱ );
🟡 چنانکه قرآن را نیز #جبرئیل علیه السلام با اجازه خداوند بر #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل کرده است :
* قل من کان عدوّا لجبریل فانّه نزّله علی قلبک باذن الله ...... * ( بقره ۹۷ )
🟣در #شان نزول آیه گفته اند :
گروهی از #یهودیان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده ، پس از طرح #پرسشهایی و پاسخ آن حضرت ، گفتند :
کدام #فرشته برای تو وحی می آورد ؟
#پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : #جبرئیل
🟡گفتند : او #دشمن ما است و پیوسته ، فرمان #جنگ و سختی می آورد .
اگر #میکائیل بدایت وحی می آورد ، به تو #ایمان می آوردیم .
🟣خداوند این آیه را در جواب یهود نازل کرد و آوردن وحی بوسیله جبریل را به اذن خدا دانست .
🟡 روشن است که هر #فرشته ای از طرف خداوند ، #وظیفه و ماموریتی خاص دارد و نازل کردن #وحی به جبریل و آوردن #ارزاق به میکائیل واگذار شده است .
🟣اذن درآیه ۹۷ بقره به معنای #تیسیر و #تسهیل ( آسان کردن ) ،امر ، جنگ ، #اعلام و اختیار نیز دانسته شده است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۷
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿۲۷﴾
و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان هنگامى كه [هر يك از آن دو] قربانيى پيش داشتند پس از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد [قابيل] گفت حتما تو را خواهم كشت [هابيل] گفت خدا فقط از تقواپيشگان مى پذيرد (۲۷)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٧)
-نخستين قتل در روى زمين!
از اين آيه به بعد داستان فرزند آدم، و قتل يكى به وسيلۀ ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات سابق -كه در بارۀ بنى اسرائيل بود-اين باشد كه انگيزۀ بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله «حسد» بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مىكند كه سر انجام حسد چگونه ناگوار و مرگبار مىباشد كه حتى به خاطر آن برادر دست به خون برادر خود مىآلايد! نخست مىفرمايد: «اى پيامبر! داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان» (وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ) .
ذكر كلمۀ «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين باشد كه سرگذشت مزبور در «عهد قديم » (تورات) با خرافاتى آميخته شده است، اما آنچه در قرآن آمده عين واقعيتى است كه روى داده است.
سپس به شرح داستان مىپردازد و مىگويد: «در آن هنگام كه هر كدام كارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند، اما از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد» (إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ) .
و همين موضوع سبب شد برادرى كه عملش قبول نشده بود ديگرى را تهديد به قتل كند، و «سوگند ياد نمايد كه تو را خواهم كشت» ! (قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ) .
اما برادر دوم او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجه خود تو است كه عملت با تقوا و پرهيزكارى همراه نبوده است و «گفت: خدا تنها از پرهيزكاران مىپذيرد» (قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 508
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۸
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ ﴿۲۸﴾
اگر دست خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى من دستم را به سوى تو دراز نمى كنم تا تو را بكشم چرا كه من از خداوند پروردگار جهانيان مى ترسم (۲۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٨)
-سپس اضافه كرد: حتى «اگر تو، به تهديدت جامۀ عمل بپوشانى و دست به كشتن من دراز كنى، من هرگز مقابلۀ به مثل نخواهم كرد و دست به كشتن تو دراز نمىكنم» (لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ) .
«چرا كه من از خدا مىترسم» و هرگز دست به چنين گناهى نمىآلايم» (إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 508
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
14.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۹و۳۰
إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ ﴿۲۹﴾
من مى خواهم تو با گناه من و گناه خودت [به سوى خدا] بازگردى و در نتيجه از اهل آتش باشى و اين است سزاى ستمگران (۲۹)
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۳۰﴾
پس نفس [اماره]اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد و وى را كشت و از زيانكاران شد .
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٩)
-به علاوه من نمىخواهم بار گناه ديگرى را به دوش بكشم «بلكه مىخواهم تو بار گناه من و خويش را به دوش بكشى» (إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ) .
و مسلما با قبول اين مسؤوليت بزرگ «از دوزخيان خواهى بود و همين است جزاى ستمكاران» (فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ) .
(آيه ٣٠)
-پرده پوشى بر جنايت!
در اين آيه و آيۀ بعد دنبالۀ ماجراى فرزندان آدم تعقيب شده، نخست مىگويد: «سر انجام، نفس سركش قابيل او را مصمم به كشتن برادر كرد و او را كشت» (فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ) .
سپس مىگويد: «و بر اثر اين عمل زيانكار شد» (فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ) .
چه زيانى از اين بالاتر كه عذاب وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنۀ قيامت براى خود خريد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 509
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_663
🌹 #آیات_۲۷_۳۰ #سوره_مائده
بخش۱
🌸 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸) إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🍀 ترجمه: و داستان (خبر مهم) واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان، زمانی كه هر دو، قربانى پیش آوردند، پس از یكى پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. (برادری که عملش پذیرفته نشد) گفت: تو را خواهم كشت، (برادری که عملش پذیرفته شد) گفت: خداوند، تنها از افراد با تقوا قبول مى كند. (۲۷) قطعاً اگر تو برای كشتن من دستت را به سوی من دراز كنی، من هرگز برای كشتن تو دستم را دراز نمی كنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم. (۲۸) قطعا من میخواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) بازگردی و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمكاران است. (۲۹) پس نفس او، كشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد، پس او را كشت و از زیانكاران شد. (۳۰)
🌷 #اتْلُ: از تلاوت می آید یعنی بخوان
🌷 #عَلَيْهِمْ: بر آنها
🌷 #نَبَأَ: خبر مهم
🌷 #ابْنَيْ: دو فرزند، دو پسر
🌷 #ءادَم: حضرت آدم علیه السلام
🌷 #بِالْحَقِّ: به درستی، ماجرایی که واقعیت دارد
🌷 #قَرَّبَا: پیش کش کردن
🌷 #قُرْبَان: به معنی نزدیک شدن است و هر عملی که به وسیله آن به خدا و غیر خدا نزدیک می شوند قربان می نامند.
🌷 #أَحَدِهِمَا: یکی از آنها
🌷 #قَالَ: گفت
🌷 #لَأَقْتُلَنَّكَ: تو را خواهم کشت
🌷 #بَسَطْتَ: گشودی،دراز کردی
🌷 #يَدَكَ: دستت
🌷 #ِبَاسِطٍ: گشاینده، دراز کننده
🌷 #يَدِيَ: دستم
🌷 #إِلَيْكَ: به سوی تو
🌷 #أَخَافُ: می ترسم
🌷 #رَبَّ_الْعَالَمِينَ: پروردگار جهانیان
🌷 #إِنِّيٓ: قطعا من
🌷 #أُرِيدُ: می خواهم
🌷 #تَبُوٓأَ: باز گردی
🌷 #ِإِثْمِی: گناهم
🌷 #َإِثْمِكَ: گناهت
🌷 #النَّار: آتش
🌷 #طَوَّعَتْ: به تدریج برای او آسان کرد
🌷 #أَخِيهِ: برادرش
🌷 #أَصْبَحَ: شد
🌷 #الْخَاسِرِينَ: زیانکاران
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_664
🌹 #آیات_۲۷_۳۰ #سوره_مائده
بخش۲
🌸 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸) إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه قبلی ترجمه آیات و کلمات بیان شد و در این جلسه به شرح آیات می پردازیم.
📚 #ماجرای_هابیل_و_قابیل
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و داستان دو فرزند حضرت آدم علیه السلام، و قتل يكى به وسيله ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات گذشته كه درباره بنى اسرائيل بود اين است كه انگيزه بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله #حسادت بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مى كند كه سرانجامِ حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى باشد كه حتّى به خاطر آن برادر دست به قتل برادر خود می زند. که به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که ماجرای دو پسر حضرت آدم علیه السلام را بر بنی اسرائیل بخواند که قرآن مى فرمايد: «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ: و داستان واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان.»
🌸 ذكر كلمه «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين می باشد كه سرگذشت این دو برادر در تورات تحریف شده با خرافاتى آميخته شده است، امّا آنچه در #قرآن آمده عين واقعيّتى است كه روى داده است. سپس به شرح داستان مى پردازد و مى فرماید: «إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْأخَرِ: زمانی که هر دو، قربانی پیش آوردند، پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد.» در روایات آمده است كه #هابیل، دامدار بود و بهترین گوسفند خود را براى قربانى آورد. و #قابیل، كشاورز بود و بدترین قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزید. #قرآن در آیات دیگر مى فرماید: هرگز به خیر نمى رسید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید انفاق كنید.
🌸 #امام_صادق علیه السلام فرمود: انگیزه قتلِ قابیل، #حسادت او نسبت به پذیرش قربانى هابیل بود. همين موضوع سبب شد #قابیل كه عملش قبول نشده بود برادرش هابیل را تهديد به قتل كند. «قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ: گفت تو را خواهم کشت.» امّا #هابیل او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجّه خود تو است كه عملت با تقوا همراه نبوده است «و قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ: و گفت: خداوند تنها از افراد با تقوا قبول می کند.»
🌸 سپس #هابیل گفت: «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ: قطعا اگر تو برای کشتن من دستت را به سوی من دراز کنی، من هرگز برای کشتن تو دستم را دراز نمی کنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم.» همچنین #هابیل گفت: «إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ: قطعا من می خواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) باز گردی.» امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر که عمدا مؤمنی را بکشد، خداوند همه گناهان مقتول را به حساب قاتل ثبت می کند و مقتول را از گناهان پاک می کند. و در اینجا هابیل به برادرش می گوید اگر من را بکشی هم گناهان من و هم گناهان خودت را به دوش خواهی کشید و اینگونه به سوی #خدا باز می گردی.
🌸 «فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ: و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمکاران است.» اما متأسفانه این نصیحت ها در نفس سرکش قابیل که پر از #حسادت و #خشم بود اثر نکرد «فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ: پس نفس او، کشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد.» «فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ: پس او را کشت و از زیانکاران شد.» چه زيانى از اين بالاتر كه #عذاب_وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنه قيامت براى خود خريد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_665
🌹 #آیات_۲۷_۳۰ #سوره_مائده
بخش۳
🌸 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸) إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه های قبلی ترجمه آیات و کلمات و شرح آیات بیان شد در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم.
🔹 پيام های آیات ۲۷تا۳۰ سوره مائده
✅ باید تاریخ گذشتگان را براى عبرت گرفتن خواند و بررسى كرد.
✅ در نقل #تاریخ باید به مسائل مهم پرداخت. («نبأ یعنی خبر مهم)
✅ #تاریخ را از افسانه جدا كنیم. «بالحقّ» (ماجراى قربانى هابیل وقابیل داستان واقعی ست.)
✅ اصل، تقرّب به #خداوند است نه قربانى، قربانى هرچه كه مى خواهد، باشد.
✅ پسر پیامبر بودن نقشى در ردّ یا قبول اعمال ندارد، بنابراین از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد.
✅ گاهى #حسادت، تا برادركشى هم پیش مى رود.
✅ به تهدید كننده به #قتل هم باید منطقى جواب داد.
✅ ملاک پذیرش #اعمال، تقواست، نه شخصیّت افراد و نه نوع كار.
✅ تفاوت در قبول و عدم قبول، براساس #تقوا می باشد.
✅ در برخورد با #حسود، آرام سخن بگوییم و آتش حسد را با نرمش در گفتار، خاموش كنیم.
✅ یكى از راه هاى نهى از منكر، آن است كه به او اطمینان دهى كه به او تجاوز و تعدّى نخواهى كرد.
✅ آنچه #ارزش دارد، نكشتن بر اساس ترس از خداست، نه به خاطر ناتوانى و سستى.
✅ #تقوا و #خداترسى، عامل بازدارنده از گناه و تعدّى در حساس ترین حالات است.
✅ گناهان مقتول، به قاتل منتقل مى شود.
✅ جزای قاتل، #جهنم است.
✅ ایمان به #معاد، جزو عقاید اوّلیه انسان هاى روى زمین بوده است.
✅ #قاتل، هم به خود ظلم مى كند، هم به مقتول، هم به خانواده ى مقتول و هم به جامعه.
✅ #نفس_انسان، با وسوسه، تلقین و تزیین، انسان را رام و خام مى كند و به گناه مى كشاند.
✅ #هواى_نفس مى تواند عواطف برادرى را نیز سركوب كند.
✅ جنگ #حقّ و #باطل، از آغاز تاریخ زندگى بشر بوده است.
✅ پیروى از #هواى_نفس، خسارت است.
✅ #قاتل، هم از درون گرفتار عذاب وجدان است و هم از بیرون مورد انتقاد مردم و هم گرفتار قصاص و عدل می شود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh