eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
178 ویدیو
306 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣«قتل نفس زکیّه»:👇 ✅«زکیّه» یعنی فرد پاک و بیگناه که طبق روایات در آستانه ظهور، فردی پاکباخته و مخلص از اولاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) در راه امام زمان(علیه السلام) می کوشد و در این راه مظلومانه به شهادت می رسد که از او به نام «نفس زکیه» یاد شده است. 👤امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید : 📋«قَتْلُ غُلاَمٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ(ص) [بِلاَ جُرْمٍ وَ لاَ ذَنْبٍ] بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ اِسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلنَّفْسُ اَلزَّكِيَّةُ فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا» ♦️کشته شدن جوانی از آل محمّد(ص) [بدون هیچ جرم و گناهی] بین رکن و مقام که نامش محمّد بن حسن نفس زکیّه است، که در این هنگام خروج قائم واقع خواهد شد.(۱) 👤امام جعفر صادق(علیه السلام) نیز می فرماید: 📋«لَيْسَ بَيْنَ قِيَامِ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ بَيْنَ قَتْلِ اَلنَّفْسِ اَلزَّكِيَّةِ إِلاَّ خَمْسَ عَشْرَةَ لَيْلَةً» ♦️بین ظهور مهدی(عج) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست.(۲) 📚منابع: ۱)کمال الدين صدوق، ج۱، ص۳۳۰/ الغيبة شیخ طوسی، ص۴۶۴ ۲)الإرشاد مفید، ج۲، ص۳۷۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣«خروج سفیانی»:👇 ✅پیش از ظهور امام زمان(عج) فردی از نسل «ابوسفیان» در منطقه شام خروج می کند و باتظاهر به دینداری گروه زیادی از مسلمانان را می فریبد و به گرد خود می آورد وبخش گسترده ای از سرزمینهای اسلام را به تصرف خویش در می آورد و بر مناطق پنجگانه شام، حمص، فلسطین، اردن و منطقه حلب و عراق سیطره می یابد ودر کوفه و نجف به قتل عام شیعیان می پردازد وبرای کشتن ویافتن آنان جایزه تعیین می کند و ظلم وجور و قتل و غارت در همه جا بیداد می کند. 👤امام جعفرصادق(علیه السلام) می فرماید : 📋«خُرُوجُ اَلسُّفْيَانِيُّ مِنَ اَلْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِي رَجَبٍ وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً سِتَّةُ أَشْهُرٍ يُقَاتِلُ فِيهَا فَإِذَا مَلَكَ اَلْكُوَرَ اَلْخَمْسَ مَلَكَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ لَمْ يَزِدْ عَلَيْهَا يَوْماً» ♦️خروج سفيانى حتمی است و خروجش در رجب خواهد بود واز آغاز خروجش تا انجام پانزده ماه خواهد بود كه شش ماهش را در پيكار بوده و وقتی كشورهاى پنجگانه را مالك شد، نُه ماه حكومت خواهد کرد و يك روز بيش هم از نُه ماه نشود.(۱) 📚منبع: ۱)الغيبة طوسی، ص۴۳۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4⃣«خروج یمانی»:👇 ✅این نشانه اشاره دارد به قیام مردی از نسل امام حسین(ع)، از اهالی یمن که پیش از ظهور امام زمان(علیه السلام) رخ می‌دهد که مردم را به سوی ایشان دعوت می‌کند. فعالیت یمانی «دعوت به حق» و «درگیری با سفیانی» و«فتوحات» است و پرچم یارانش سفید است. 👤امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرماید: 📋«خُرُوجُ اَلسُّفْيَانِيِّ وَ اَلْيَمَانِيِّ وَ اَلْخُرَاسَانِيِّ فِي سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِي شَهْرٍ وَاحِدٍ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ نِظَامٌ كَنِظَامِ اَلْخَرَزِ يَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً فَيَكُونُ اَلْبَأْسُ مِنْ كُلِّ وَجْهٍ وَيْلٌ لِمَنْ نَاوَاهُمْ وَ لَيْسَ فِي اَلرَّايَاتِ رَايَةٌ أَهْدَى مِنْ رَايَةِ اَلْيَمَانِيِّ هِيَ رَايَةُ هُدًى لِأَنَّهُ يَدْعُو إِلَى صَاحِبِكُمْ» ♦️خروج سفيانى و يمانى و خراسانى در يك سال و يک ماه و يك روز خواهد بود با نظامى كه گوئى برشته كشيده شده است به دنبال هم شود و از هر سو هيبت فراگير شود. واى بر كسى كه با آنان ستيزد ودر ميان پرچم ها راهنمونتر از پرچم او نباشد تنها او پرچم هدايت خواهد بود، زيرا به صاحب شما دعوت خواهد كرد.(۱) 📚منبع: ۱)الغيبة نعمانی، ص۲۵۳  @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5⃣«خَسْف در بَيْداء»:👇 ✅«خَسْف» یعنی فرو رفتن و پنهان شدن، و «بَيْداء» نام منطقه ای در مکه و مدینه است. ظاهراً لشگر سفیانی در این منطقه که به قصد جنگ با امام زمان(عج) آمده است، در زمین فرو می روند. امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرماید : 📋«خَسْفُ اَلْبَيْدَاءِ مِنَ اَلْمَحْتُومِ» ♦️فرو رفتن صحرا از حتميّات است.(۱) این نشانه حتی در کتب اهل سنت نیز ذکر شده است و سیوطی عالم اهل سنت در این باره می نویسد : 👤حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید: 📋«..فَیَبْعَثُ إِلَیهِ جَیشٌ مِن الشَّامِ حَتَّی إِذَا کَانُوا بِاَلْبَيْدَاءِ خُسِفَ بِهِمْ» ♦️گروهی از شام به سوی او برانگیخته می ‏شوند؛ وقتی به منطقه «بیداء» می‌رسند، به زمین فرو برده می شوند.(۲) 📚منابع: ۱)الغیبه نعمانی، ص۲۵۷ ۲)الدرُّ المنثور سيوطی، ج۶، ص۷۱۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅بعد از جریان هجوم غاصبین به خانه حضرت فاطمه(س)، حضرت(س) دوباره با آن حالت وخیم خود، نزد ابوبكر آمد و دوباره تقاضای خود را مبنی بر بازگرداندن فدک ابراز داشت. ابوبکر گفت : تو جز حق و راستى، چيزى به پدرت نسبت نمى‏ دهى؛ من آن را به تو بخشيدم و بعد تكه‏ هایى از پوست طلبيد و سند فدک را براى حضرت فاطمه(س) نوشت و به او داد. حضرت(س) از نزد او خارج شد و در بين راه به عمر رسيد. عمر پرسيد: 📋《يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ(ص)! مَا هَذَا الْكِتَابُ الَّذِي مَعَكَ؟》 ♦️اى دختر محمّد! آن نوشته چیست که به همراه داری؟ حضرت فاطمه(س) فرمود: 📋《كِتَابٌ كَتَبَ لِي أَبُوبَكْرٍ بِرَدِّ فَدَكَ!》 ♦️از نزد ابوبكر مى ‏آيم و به او گفتم كه رسول خدا(ص)، فدک را به من بخشيد و وى نيز فدک را به من برگرداند و اين نوشته را به من داد. عمر غضبناک به حضرت(س) گفت : 📋《هَلُمِّيهِ!》 ♦️نامه ی رد فدک را به من بده! حضرت(س) از دادن نامه امتناع کردند. در این لحظه؛ 📋《فَرَفَسَهَا بِرِجْلِهِ وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ(ع) مِنْ بَطْنِهَا》 ♦️عُمر لگدی بر حضرت فاطمه(س) زد در حالی که فاطمه(س) فرزندی به نام محسن(ع) در رحم داشت، که به سبب این لگد سقط شد. 📋《ثُمَّ لَطَمَهَا فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِي أُذُنِهَا حِينَ نُقِفَتْ‏》 ♦️سپس عمر، سیلی به صورت ایشان زد، که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد. 📋《ثُمَّ أَخَذَ الْكِتَابَ فَخَرَقَهُ》 ♦️سپس عمر بن خطاب سند فدک را گرفت و آن را پاره کرد.(۱) طبق نقلی در این هنگام، حضرت زهرا(س) در حالی که به شدت درد می کشید، با چادر خاک آلود به سختی از زمین بلند شد و با خاطری غمناك خطاب به عمر فرمود : 📋《مَزَّقْتَ كِتَابِي مَزَّقَ اللهُ بَطْنَكَ!》 ♦️كتاب مرا پاره كردی، خدا شكم تو را پاره كند.(۲) حضرت(س) توقف بیش از این را در کوچه صلاح ندید و به سوی خانه حرکت کرد. 📚منابع : ۱)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۷۵ ۲)انساب النواصب استرآبادی، ص۱۵۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا