eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
178 ویدیو
306 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال2️⃣:سکینه و آرامش در غار ثور طبق آیه ۴۰ سوره توبه بر چه کسی نازل شد؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: بعضى اصرار دارند كه ضمير «عليه» در آیه «فَأنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ‏» [که به قضیه غار ثور در جریان هجرت حضرت رسول اکرم(ص)به‌ همراه ابوبکر از مکه به مدینه اشاره دارد] به ابوبكر باز مى‏ گردد؛ زيرا رسول اکرم(ص) نياز به سكينه و آرامش نداشت؛ بنابراين، نزول سكينه و آرامش براى همسفر او (ابوبكر) بود. درحالى‌ كه با توجه به ادامه بعد كه مى ‏گويد : «وَ أيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها» او را با لشكرى نامرئى يارى كرد و با توجه به اتحاد مرجع‏ ضميرها روشن مى‏ شود كه ضمير «عليه» نيز به رسول اکرم(ص) برمى‏ گردد. و اين اشتباه است كه ما تصور كنيم «سكينه» مربوط به موارد حزن و اندوه است؛ بلكه در قرآن، كرارا مى‏ خوانيم كه سكينه بر شخص پيامبر(ص) نازل گشت. آيات قرآن نشان مى‏ دهد كه نزول سكينه به هنگام مشكلات سخت صورت مى‏ گرفته و بدون شک، رسول اکرم(ص) در غار ثور لحظات سختى را مى ‏گذراند. 📚منبع: تفسیر نمونه آیت الله مکارم ،ج۷، ص۴۲۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👥مُناشدة داستان «لیله المبیت» توسط در شورای شش نفره!👇 ✅حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطاب به شورای شش‌ نفره‌ای که خلیفه دوم تعیین کرده بود فرمود : 📋《نَشَدْتُكُمْ بِاللهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ اضْطَجَعَ عَلَى فِرَاشِ رَسُولِ‌اللهِ(ص) حِينَ أَرَادَ أَنْ يَسِيرَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَ وَقَاهُ بِنَفْسِهِ مِنَ الْمُشْرِكِينَ حِينَ أَرَادُوا قَتْلَهُ غَيْرِي؟》 ♦️شما را به خدا، آیا در بین شما غیر از من کسی هست که شبی که پیامبر(ص) می‌خواست به مدینه برود، در فراش آن حضرت(ص) بخوابد؟ و جانش را زمانی که می‌خواستند ایشان را بکشند، مایه حفظ جان آن حضرت از مشرکین قرار دهد؟ حاضرین گفتند : نه!(غیر از تو چنین کسی را نمی‌شناسیم).(۱) 📚منبع: ۱)الإحتجاج طبرسى، ج۱، ص۱۴۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 2️⃣ :📚 کتاب «آیا مصاحب و همراه رسول خدا(ص) ابوبکر بود؟» بررسی تاریخی و روایی جریان یار غار بودن ابوبکر و ردّ این نظریه؛ اثر نجاح طائی✍📚👇 @TarikhEslam
yar ghar.pdf
2.53M
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «آيا مصاحب و همراه رسول خدا در غار أبوبكر بود؟» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌✅هر ملّتى براى خود تاریخ مشخّصى دارد و به طور معمول مبدأ آن را بزرگترین و سرنوشت ‌سازترین حادثه سیاسى، اجتماعى، نظامى و فرهنگى که در طول حیات آن ملّت رخ داده است، قرار مى‌دهد. در اسلام، از میان همه حوادث بزرگ و مهمّى همچون؛ ولادت رسول خدا(ص)، بعثت آن حضرت(ص)، هجرت مسلمانان به حبشه، مهاجرت آنان به مدینه و فتوحات سرنوشت‌سازى که نصیب مسلمانان شد، تنها حادثه هجرت رسول اکرم(ص) از مکّه به سوى مدینه به عنوان مبدأ تاریخ اسلام برگزیده شد و این نشان دهنده اهمیّت این حادثه در حیات اسلام و نقش مؤثّر آن در تأسیس نظام حکومتى پیامبر(ص) و دگرگون شدن شرایط سیاسى، اجتماعى و نظامى جامعه اسلامى آن روز به نفع مسلمانان است. اعراب نیز در دوره جاهلى مبدأ تاريخ ثابتى نداشتند و هر پيشامدى را كه به نظر آنان اهميت داشت، مبدأ تاريخ حوادث ديگر قرار مى‏ دادند. مبدأ تاريخ هر منطقه با منطقه دیگر و اين قبيله با آن قبيله، فرق مى ‏كرد و پس از چندى كه حادثه مهم ديگرى روى مى‏ داد ترتيب تاريخى گذشته را از دست داده و تاريخى از نو بنياد مى‏ نهادند. مانند فوت قصی بن کلاب جد پنجم پیامبر یا واقعه عام الفیل و غیره. در اوائل خلافت عمر، هجرت رسول اكرم(ص) از مكه به مدينه مبدأ تاريخ مسلمين جهان شناخته شد و تا امروز هم مبدأ تاريخ هجرى قمرى و هجرى شمسى مسلمانان جهان همان هجرت است. این رخداد در سال سوم خلافت عمر رخ داد. مسلمانان تا این سال فاقد یک مبدا تاریخی همگانی بودند تا نامه ها وقرار دادها ودفاتر دولتی را بنابر آن، تاریخگذاری کنند. چه بسا نامه هایی که برای سران نظامی نوشته می شد وتنها متضمن نام ماهی بود که نامه در آن ماه نوشته شده است وفاقد تاریخ سال بود. این کار، علاوه بر نقصی که در نظام اسلام بود، مشکلاتی هم برای گیرنده نامه ایجاد می کرد، زیرا چه بسا دو دستور متناقض به دست فرمانده نظامی ویا حاکم وقت می رسید و او، به سبب دوری راه وعدم قید تاریخ در نامه ها، نمی دانست کدام یک جلوتر نوشته شده است. خلیفه برای تعیین مبدا تاریخ اسلام، صحابه پیامبر(ص) را گرد آورد. آنان هریک نظری دادند. برخی نظر دادند که مبدا تاریخ را میلاد پیامبر اکرم(ص) قرار دهند وبرخی دیگر پیشنهاد کردند که مبعث پیامبر(ص) مبدا تاریخ شمرده شود. در این میان علی(ع) نظر داد که روزی که پیامبر(ص) سرزمین شرک را ترک گفت وبه سرزمین اسلام گام نهاد مبدا تاریخ اسلام باشد. عمر از میان آراء، نظر امام(ع) را پسندید وهجرت پیامبر(ص) را مبدا تاریخ قرار داد واز آن روز تمام نامه ها واسناد ودفاتر دولتی به سال هجری نوشته شد. 📚منابع: ۱)تاريخ پيامبراسلام(ص) دکتر آیتی، ص۲۸ ۲)تاریخ یعقوبی، ج۱، ص۱۲۳ ۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۲۵۳ ۴)کنز العمال متّقی هندی، ج۵، ص۲۴۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال3️⃣ : چرا حضرت رسول اکرم(ص) یثرب را برای هجرت انتخاب کرد؟👇 @TarikhEslam