eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
162 ویدیو
276 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال0️⃣1️⃣1️⃣:دلائل شیعه و امامی بودن مختار چیست؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: امامی بودن مختار، اجماع علمای شیعه و سنی است. به طور مثال؛ 👤مرحوم علامه مامقانی در مورد مذهب مختار معتقد است که او امامی مذهب بود و بالاتر از آن، در زمینه امامی بودن مختار مدعی اجماع علمای شیعه و سنی است. ایشان در ادامه کلام خود می گوید : 《حق این است که مختار معتقد به امامت حضرت سجاد(ع) بود.》 و در این مورد چهار دلیل می آورد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: ۱)ارسال هدیه های ارزشمند از سوی مختار به امام سجاد(ع) کاشف است از اعتقاد مختار به امامت حضرت سجاد(ع)؛ زیرا اگر مختار به امامت «محمد حنفیه» قائل بود نه امام سجّاد(ع) می بایست هدایایش را به امام خود یعنی محمد حنفیه می فرستاد نه حضرت سجاد(ع)! ۲)مامقانی دعای امام سجاد(ع) در حق مختار و طلب جزای خیر از خدا برای او را دلیل بر امامی بودن او ذکر می کند و هم چنین می افزاید مختار کسی بود که امام صادق(ع) برای او طلب رحمت کرد. بنابراین معنی ندارد که بگوییم امام(ع) برای کسی که از نظر عقیده با او مخالف بود، طلب رحمت و اظهار رضایت و خشنودی کند. زیرا به اعتقاد امامیه رضایت ائمه(ع) گواه و گویای رضایت خداوند است و خداوند تنها از بندگان پاک و مخلص خود رضایت دارد.(۱) 👤مرحوم علامه عبدالرزاق مقرم در مورد عقیده مختار می گوید: 《از روایاتی که دلالت دارد بر این که امام زین العابدین(ع) برای مختار از خدا طلب بخشش و رحمت کرده و در حق او دعا کرده و هم چنین سایر روایاتی که دشنام و لعن او را منع کرده، برای علمای ما صداقت و اخلاص مختار را در این که مردم را به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) فرا می خواند و اینکه مختار به آن خاندان عقیده داشته است و مقام مختار از هرگونه تهمت و ناروا منزه است و دل او سرشار از محبت ولایت خاندان پیامبر(ص) بود و روایات و سخنانی که حاکی از تهمت های ناروا به ساحت اوست همه دروغ و باطل بوده است》(۲) بدین ترتیب علما او را از تهمت های ناروا و ناپسندی که دشمنان اهل بیت(ع) به او بسته اند پاک می دانند. و از علمایی که به پاکی، صداقت و خلوص نیت و اعتقاد مختار به اهل بیت پیامبر(ص) تصریح نموده اند، «ابن داود» در کتاب رجالش، و «ابن طاوس» در تحریر الطاووسی و «علامه حلّی» در الخلاصه و استر آبادی در حاشیه بر کتاب منهج المقال و «فاضل حائری» در منتهی المقال می باشند. 👤مرحوم آیت الله ابوالقاسم خویی نیز دعای امام سجّاد(ع) در حق مختار را دلیل واضح و برهان انکارناپذیر بر امامی بودن او می داند.(۳) دانشمندان اسلام نیز از مختار به بزرگی یاد و او را از نسبت ها و تهمت های ناروا پاک دانسته اند که از آن جمله اند: «سیدجمال الدین بن طاوس» در رجال خود و «ابن داود» در کتاب رجالی خود و ابن نما در کتابی که در شرح حال مختار به نام (ذوب النضار) نوشته است و «مقدس اردبیلی» در حدیقة الشیعه و «صاحب معالم» در التحریر الطاووسی و «قاضی نوراللّه مرعشی» در کتاب مجالس المؤمنین، همه اینان مختار را ستایش کرده و «شیخ ابوعلی» در کتاب منتهی المقال و بسیاری از علمای دیگر از او دفاع کرده اند. علمای پیشین به حدّی برای مختار عظمت قائل بودند که شهید اول در کتاب مزار خود زیارت نامه مخصوصی برای او نوشته است، که در آن زیارت نامه ایشان با صراحت به درستی عقیده و راستی راه او گواهی داده و این که او به ولایت اهل بیت(ع) معتقده بوده، به آن اخلاص داشته، عشق می ورزیده، در راه خدا گام بر می داشته، از پیروان و دوستان امام زین العابدین(ع) بوده و در راه کسب رضایت پیامبر خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) جان خود را نثار کرده و برای خشنودی ائمه اطهار(ع) و یاری فرزندان علی(ع)و گرفتن انتقام خون حسین(ع) و یاران باوفای او بسیار کوشیده است. 👤مرحوم علامه امینی در الغدیر نقل می کند : 《قبر مختار در روزگاران گذشته از مزارهای مشهور در نزد شیعه بود [و امروز هم مزارش در کوفه زائران بسیاری دارد] و بنابر آنچه در صفحه ۱۳۸، جلد اول رحله «ابن بطوطه» آمده گنبد معروفی هم داشته است.》(۴) این گفته ایشان می رساند که مختار از بزرگان شیعه بوده و نزد آنان منزلت بسیاری داشته است. 📚منابع: ۱)تنقیح المقال مامقانی، ج۳، ص ۲۰۶ ۲)تنزیه المختار علامه مقرم ، ص۲ ۳)معجم الرجال خوئی، ج۱۸، ص ۱۰۰ ۴)الغدیر علامه امینی، ج۲، ص۳۴۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال1️⃣1️⃣1️⃣:آیا قیام مختار مورد تایید ائمه زمان خودش بود؟👇 @TarikhEslam
1⃣شکل حرکت قیام مختار: آیا شکل حرکت مختار، مورد تأیید ائمه(ع) بوده است یا خیر؟ اصولا مدل کار مختار می‌توانست مورد تأیید ائمه(ع) باشد؟ آیا ائمه(ع) رضایت داشتند که قاتلان سیدالشهدا(ع) در دیگ آب جوش انداخته شوند؟ آیا ایشان راضی بودند که دشمنانشان پس از قتل، مُثله شوند؟ آیا این از نظر شرعی جایز است؟ وقتی به اسلام رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که از این کارها نهی شده است. یا باید آنچه درباره قتل‌عام مختار نقل شده و مورد مدح قرار گرفته است، رد کنیم که در این صورت شخصیت مختار برای ما مجهول باقی خواهد ماند و یا اینکه عملکرد مختار را رد کنیم و این رفتار او را غیرمطابق با ملاکات و مبانی شرع بدانیم. 2⃣مختار نه منتقم خون اهل‌بیت(ع) بوده و نه مورد حمایت ایشان: شیعه، منتقم خون سیدالشهدا(ع) را حضرت مهدی(عج) می‌داند، نه مختار! بنابراین، مختار نه منتقم خون اهل‌بیت(ع) بوده و نه مورد حمایت ایشان، و نسبت‌دادن این قتل‌ها به حضرت سجاد(ع) به‌واسطه برخی از روایت‌های ضعیف، نادرست است. همان‌طور که در جریان قتل خلیفه دوم نیز نارضایتی حضرت امیر(ع) از این کار مسلّم است. حضرت علی(ع) طوری فضا را پیش برده بود که دشمن درجه‌یک او اعتراف کرد که «لولا علیٌ لَهَلَکَ عمرُ» اما ترور خلیفه دوم، همه کارها را خراب کرد. علاوه‌ بر این، در اسلام از ترور نهی شده، زیرا در این موارد، ترور به‌معنای ازبین‌ بردن آبرومندانه یک بی‌آبرو است. 3⃣حرکت مختار باعث سردشدن التهابات ناشی از حادثه عاشورا شد: حرکت مختار باعث سردشدن التهابات ناشی از حادثه عاشورا شد. احساسات مردمی که با شنیدن نحوه قتل طفل شیرخوار سیدالشهدا(ع) آزرده شده بود، با خبر نحوه کشته‌شدن حرمله تسکین پیدا کرد؛ درحالی‌که حادثه عاشورا برای ازبین‌بردن مبنا و اساس کفر و انحراف به وجود آمده بود و این تقابل، با ازبین‌ رفتن چند شخص فاسق، به نتیجه خود نمی‌رسید. 4⃣مراد روایات از نهی از لعن و سب «مختار»: مجموعه روایت‌هایی که درباره‌ی شخصیت مختار وجود دارد، از نظر سندی دارای اشکال است. در این میان، روایتی وجود دارد که آیت‌الله خویی از آن، به‌عنوان صحیحه یاد کرده است. این روایت، از حضرت باقر(ع) نقل شده است و در آن، شیعیان از لعن و دشنام به مختار نهی شده‌اند. برخی با استفاده از این روایت، شخصیت مختار را مثبت تلقی کرده‌اند؛ درحالی‌که به تعلیلی که در روایت ذکر شده است، توجهی نداشته‌اند. حضرت در این روایت می‌فرماید: «لا تَسُبُّوا المُختَارِ..» چرا که او قاتل قاتلان ما و طالب خون ماست. حضرت(ع) در این روایت، شیعیان آن‌زمان را از لعن و سب مختار نهی فرموده‌اند، نه اینکه به آنها امر بفرمایند که ایشان را دعا کرده یا برای او طلب مغفرت کنید. اولا باید دید چرا شیعه، مختار را سب می‌کرده است؟ اینکه شیعیان مختار را لعن می‌کرده و دشنام می‌داده‌اند، باید دلیلی داشته باشد؛ زیرا سابقه نداشته است که شیعیان، شیعه دیگری را سب کنند و کار به جایی برسد که ائمه از این کار نهی کنند. ثانیا آیا می‌توان این نهی از لعن را دلیل بر صالح‌بودن مختار دانست؟ به نظر می‌رسد جواب منفی است؛ زیرا در خود روایت، دلیل این نهی آمده است و حضرت می‌فرماید : او را لعن نکنید؛ زیرا او قاتل قاتلان ماست. نهی از لعن و سب مختار برای این است که او قاتل دژخیمان صحنه‌ی کربلا بوده است و اگر شیعیان او را لعن کنند، این‌طور به نظر می‌رسد که این اقدام او نادرست بوده است و به‌نحوی، قاتلان سیدالشهدا(ع) مورد تأیید قرار می‌گیرند. بنابراین، روایت به‌دنبال مدح مختار نیست؛ بلکه صرفا ذم‌کردن او را نهی کرده است؛ زیرا منتهی به ذم شهیدان کربلا خواهد شد. 📚منبع: کتاب تبار انحراف۳ (پژوهشی در جریان‌شناسی انحرافات تاریخی)، صص۱۷۵-۱۸۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋چهار نکته درمورد مختار و قیام وی در بیان :👇 @TarikhEslam
1⃣شکل حرکت قیام مختار: آیا شکل حرکت مختار، مورد تأیید ائمه(ع) بوده است یا خیر؟ اصولا مدل کار مختار می‌توانست مورد تأیید ائمه(ع) باشد؟ آیا ائمه(ع) رضایت داشتند که قاتلان سیدالشهدا(ع) در دیگ آب جوش انداخته شوند؟ آیا ایشان راضی بودند که دشمنانشان پس از قتل، مُثله شوند؟ آیا این از نظر شرعی جایز است؟ وقتی به اسلام رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که از این کارها نهی شده است. یا باید آنچه درباره قتل‌عام مختار نقل شده و مورد مدح قرار گرفته است، رد کنیم که در این صورت شخصیت مختار برای ما مجهول باقی خواهد ماند و یا اینکه عملکرد مختار را رد کنیم و این رفتار او را غیرمطابق با ملاکات و مبانی شرع بدانیم. 2⃣مختار نه منتقم خون اهل‌بیت(ع) بوده و نه مورد حمایت ایشان: شیعه، منتقم خون سیدالشهدا(ع) را حضرت مهدی(عج) می‌داند، نه مختار! بنابراین، مختار نه منتقم خون اهل‌بیت(ع) بوده و نه مورد حمایت ایشان، و نسبت‌دادن این قتل‌ها به حضرت سجاد(ع) به‌واسطه برخی از روایت‌های ضعیف، نادرست است. همان‌طور که در جریان قتل خلیفه دوم نیز نارضایتی حضرت امیر(ع) از این کار مسلّم است. حضرت علی(ع) طوری فضا را پیش برده بود که دشمن درجه‌یک او اعتراف کرد که «لولا علیٌ لَهَلَکَ عمرُ» اما ترور خلیفه دوم، همه کارها را خراب کرد. علاوه‌ بر این، در اسلام از ترور نهی شده، زیرا در این موارد، ترور به‌معنای ازبین‌ بردن آبرومندانه یک بی‌آبرو است. 3⃣حرکت مختار باعث سردشدن التهابات ناشی از حادثه عاشورا شد: حرکت مختار باعث سردشدن التهابات ناشی از حادثه عاشورا شد. احساسات مردمی که با شنیدن نحوه قتل طفل شیرخوار سیدالشهدا(ع) آزرده شده بود، با خبر نحوه کشته‌شدن حرمله تسکین پیدا کرد؛ درحالی‌که حادثه عاشورا برای ازبین‌بردن مبنا و اساس کفر و انحراف به وجود آمده بود و این تقابل، با ازبین‌ رفتن چند شخص فاسق، به نتیجه خود نمی‌رسید. 4⃣مراد روایات از نهی از لعن و سب «مختار»: مجموعه روایت‌هایی که درباره‌ی شخصیت مختار وجود دارد، از نظر سندی دارای اشکال است. در این میان، روایتی وجود دارد که آیت‌الله خویی از آن، به‌عنوان صحیحه یاد کرده است. این روایت، از حضرت باقر(ع) نقل شده است و در آن، شیعیان از لعن و دشنام به مختار نهی شده‌اند. برخی با استفاده از این روایت، شخصیت مختار را مثبت تلقی کرده‌اند؛ درحالی‌که به تعلیلی که در روایت ذکر شده است، توجهی نداشته‌اند. حضرت در این روایت می‌فرماید: «لا تَسُبُّوا المُختَارِ..» چرا که او قاتل قاتلان ما و طالب خون ماست. حضرت(ع) در این روایت، شیعیان آن‌زمان را از لعن و سب مختار نهی فرموده‌اند، نه اینکه به آنها امر بفرمایند که ایشان را دعا کرده یا برای او طلب مغفرت کنید. اولا باید دید چرا شیعه، مختار را سب می‌کرده است؟ اینکه شیعیان مختار را لعن می‌کرده و دشنام می‌داده‌اند، باید دلیلی داشته باشد؛ زیرا سابقه نداشته است که شیعیان، شیعه دیگری را سب کنند و کار به جایی برسد که ائمه از این کار نهی کنند. ثانیا آیا می‌توان این نهی از لعن را دلیل بر صالح‌بودن مختار دانست؟ به نظر می‌رسد جواب منفی است؛ زیرا در خود روایت، دلیل این نهی آمده است و حضرت می‌فرماید : او را لعن نکنید؛ زیرا او قاتل قاتلان ماست. نهی از لعن و سب مختار برای این است که او قاتل دژخیمان صحنه‌ی کربلا بوده است و اگر شیعیان او را لعن کنند، این‌طور به نظر می‌رسد که این اقدام او نادرست بوده است و به‌نحوی، قاتلان سیدالشهدا(ع) مورد تأیید قرار می‌گیرند. بنابراین، روایت به‌دنبال مدح مختار نیست؛ بلکه صرفا ذم‌کردن او را نهی کرده است؛ زیرا منتهی به ذم شهیدان کربلا خواهد شد. 📚منبع: کتاب تبار انحراف۳ (پژوهشی در جریان‌شناسی انحرافات تاریخی)، صص۱۷۵-۱۸۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤علت عدم حضور مختار در واقعه کربلا؟!! 🎙در بیان :👇 @TarikhEslam
4_5783013536661766817.mp3
1.75M
🎙👤🎙👤🎙👤🎙👤🎙👤 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال2️⃣1️⃣1️⃣:آیا مختار موسس فرقه «کیسانیه» بوده است؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: کیسانیه فرقه‌ای است که به امامت محمد بن علی(محمد حنفیه) قائل بودند. برخی گفته‌اند که مذهب کیسانیه منسوب به مختار است، زیرا لقب مختار کیسان بوده است پس روشن می‌شود که مختار به امامت محمد بن علی معتقد بوده است! ابتدا باید گفت که کیسانیه بعد از وفات مختار و محمد حنفیه پدید آمد. 👤مرحوم آیت‌ الله خویی می‌گوید : مذهب کیسانیه که به امامت محمد حنفیه قائل بودند، بعد از وفات محمد پدید آمد و مختار هم قبل از محمد کشته شد. و در ادامه می نویسد : 《و انما حدثت الکیسانیة بعد وفاة محمد بن الحنفیة و اما ان لقب مختار هو کیسان، فان صح ذلک فمنشؤه ما تقدم فی روایة الکشی من قول امیرالمؤمنین(علیه‌السّلام) له مرتین :یا کیس! یا کیس!》 مذهب کیسانیه بعد از وفات محمد پدید آمد و لقب کیسانیه اگر در مورد مختار صحت داشته باشد، منشاء آن نیز همان روایت مرحوم کشی از قول امام علی(ع) است که دوبار در حق مختار فرمود : ای کیس! ای کیس!(۱) ایشان در جایی دیگر این اتهام را ساخته علمای ملل و نحل غیر شیعی می‌دانسته که استنادشان به روایات مجعول و مردود بوده است و تاریخ تأسیس مذهب کیسانیه را بعد از قتل مختار و درگذشت محمد بن حنفیه می‌داند.(۲) 👤علامه محمدتقی تستری نیز می‌ نویسد : 《واما قولهم بکیسانیته فغیر معقول، لانه مذهب حدث بعد المختار وبعد محمد ابن الحنفیة، بل لا یمکن قوله بامامة محمد وقد قتل فی حیاة محمد ولم یکن محمد مدعیا للامامة؛ وان صح انه ادعاها یوما بعد الحسین(علیه‌السّلام) کما فی خبر تضمن ذاک الخبر انه تاب و اناب》 گفتار اهل‌سنت به این‌که کیسانیه منسوب به مختار است، معقول نیست؛ زیرا این مذهب بعد از مختار و بعد از محمد بن حنفیه پدید آمد، بلکه امکان ندارد که مختار به امامت محمد حنفیه معتقد بوده است در حالی او در زمان حیات محمد کشته شد و خود محمد نیز مدعی امامت نبود. و اگر صحت داشته باشد که محمد بعد از امام حسین(ع) ادعای امامت کرده، از این کارش توبه کرده است.(۳) 👤علامه مامقانی با بیان دلایلی این مطلب را نمی‌پذیرد و کیسانی بودن مختار را رد می‌کند.(۴) 👤علامه امینی نیز انتساب مختار به کیسانیه را نمی‌پذیرند.(۵) 📚منابع: ۱)معجم الرجال خوئی، ج۱۹، ص۱۱۰ ۲)معجم الرجال خوئی، ج۱۸، ص۱۰۲ ۳)قاموس الرجال تستری، ج۱۰، ص۱۴ ۴)تنقیح المقال مامقانی، ج۳، صص ۲۰۵-۲۰۶ ۵)الغدیر علامه امینی ،ج۱، ص۳۴۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷نمایی از قبر و ضریح مختار بن ابی عبید ثقفی واقع در مسجد کوفه:👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽 🎞سکانسی زیبا از سخنان مختار در مورد تزویر در آخرین قسمت از سریال مختارنامه ساخته جناب میرباقری @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 3️⃣2️⃣1️⃣ :📚 کتاب «مختار از دیدگاه اهل بیت» شرح تاریخ زندگانی وقیام مختار ثقفی بر اساس منابع کهن و دیدگاه اهلبیت(علیهم السلام) نسبت به مختار ثقفی؛ اثر علی شفیع پور حسینی✍📚 @TarikhEslam
4_710636819120652910.pdf
3.95M
📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «مختار از دیدگاه اهل بیت(ع)» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسناد المصائب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕸 👤سید حسن نصر الله(دبیر کل حزب الله لبنان) : «دیگر صهیونیست‌ها بیشتر از خود حسن نصرالله ایمان آورده اند که اسرائیل سست‌ تر از خانه ی عنکبوت است.» 📎 📎 📎 📎 ╭────────────╮                 ✍ کانال 🆔 @AsnadolMasaeb ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا