-
✳️ نگاهی اجمالی به #سیر_ادبیات_داستانی_ایران
پیش و پس از انقلاب اسلامی
4️⃣ قسمت چهارم
#انقلاب_اسلامی ایران که بن مایه و هویت #فرهنگی داشته در طول چهل سال گذشته به معنای واقعی کلمه در حال زیست بوده است. بحث و نظر درباره چیستی #داستان_نوین_بومی_ملی همواره در محافل علمی در جریان بوده است. تجربیات گاه با شکست مواجه شده و گاه امیدوار کننده بوده اند. همچنان که #جریان_ادبی پیش از انقلاب نیز با نویسندگان و آثار پرشمارش وجود داشته و تلاش کرده نسخه های غیر بومی را برای ادبیات داستانی ایران پیشنهاد کند.
می توان پرسش از تحول و حرکت ادبیات داستانی معاصر به سمت تحول و هویت سازی را در ابعاد مختلف مطرح کرد. اما لازم است بر سهم #تجربه_زیسته در مقایسه با #تئوری_ادبی تاکید شود. می دانیم #تاریخ_ادبیات و آثار تولید شده در آن بیش از آنکه متاثر از #تئوری_پردازیهای_نوآورانه باشند، مرهون #تولید_خلاقانه هستند. به بیانی دیگر نویسندگان، بیش و پیش از نظریه پردازان مسیر #ادبیات_داستانی_خلاقه را به سمت افق های جدید باز کرده اند و پس از آنکه داستان نویسان قلم را بر زمین گذاشته اند تئوری پردازان کارشان را با تفسیر و نقد و تحلیل آثار داستانی اغاز کرده اند. به نظر می رسد این همان مسیری است که ادبیات داستانی ایران معاصر در دوره جدید و هر ادبیات تحول خواه دیگری باید طی کند. بزرگترین قدمی که ادبیات داستانی ایران را دچار تحول کرد، برآمدن و برخاستن نویسندگانی بود که جزو انقلاب بودند و آن را عمیقا تجربه کردند. انها روایت گر خودِ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی شان بودند. بنابر این ساختارها و قالبها را برای روایت از این تجربه آزمودند.
نتیجه بررسی های آماری در این موضوع در ادبیات داستانی معاصر ایران شگفت آور است. بررسی ها نشان می دهد ادبیات داستانی ایران در حرکتی مستمر و دنباله دار در حال تجربه اندوزی و طی مراحل برای تاسیس شکل مطلوبی از #داستان_گویی_نوین است. در این حرکت، می توان تفوق و تسلط بی چون و چرای #تجربه_واقعی یا #واقع_گرایی و روایت های #مستند_نگار” و #خاطره_نگار را مشاهده کرد. زمانی که واقعیت، مهیب، ژرف، شنیدنی، تازه و با عظمت باشد تجربه نگاری مستند می تواند بیش و پیش از روایت مخیل تاثیر گذار و حتی خیال آفرین باشد. البته نمی خواهم #رمان را با هیچ قالب مستند نگاری مساوی قرار دهم. اما مسئله این است که زمانی که شما نتوانید تجربه خود را در قالب های تعیین شده محدود رمان آنگونه که در جوامع دیگر تعریف شده بریزید راهی جز پناه بردن به زندگی ندارید. زیرا زندگی در بدیع ترین اشکال خود می تواند نمایشی همانند روایتهای داستانی یابد. چرا که گاه زندگی آنچه در افق های بلند و خلاقانه ذهنی یک #داستان_نویس پدید می آید را به وضوح و در عالم خارج در دسترس راویان و خاطره نگاران قرار می دهد. این برای جامعه ادبی که می خواهد به #هویت_بومی خود در ادبیات دست یابد بسیار سازنده است. اینکه در سیری تدریجی از اشکال ساده تر روایت از جمله #مستند_نگاری و #خاطره_نویسی به سمت اشکال پیچیده تر که تنها در “رمان” می توان آنها را جست، حرکت کند.
ادامه دارد...
#قسمت پنجم👇
https://eitaa.com/Vardiani_Writing/979
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
•┈┈••✾•🔸﷽🔸•✾••┈┈•
🍃🌺 سلام علیکم و رحمت الله 🌺🍃
📆 شنبه
🔅 ۸ دی ۱۴۰۳
🔅 ۲۶ جمادی الثانی ۱۴۴۶
🔅 ۲۸ دسامبر ۲۰۲۴
🌿 اَِلَِلَِّٰهَِمَِّ َِعَِجَِّلَ َِلَِوَِلَِیَِکَِ َِاَِلَِفَِرَِجَِ 🌿
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸#نکته_صبحگاهی
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
-
✳️ نگاهی اجمالی به #سیر_ادبیات_داستانی_ایران
پیش و پس از انقلاب اسلامی
5️⃣ قسمت پنجم
اما قرائنی برای این #جنبش#ادبی و حرکت از #خاطره_نگاری به #ادبیات_داستانی_خلاقه دیده می شود. نشانه های آغاز این رشد و تکامل را می توان در کتاب #دا خاطرات سیده #زهرا_حسینی در سال1387 مشاهده کرد. این کتاب تا کنون به زبانهای انگلیسی، عربی، اردو، ترکی و اسپانیولی ترجمه شده و شمارگان آن در بیش از 150 نوبت چاپ به بیش از ۴۰۰۰۰۰ نسخه رسیده است. چنین موفقیتی با تغییراتی در هدف، کارکرد، شیوه های بیان و #مخاطب خاطرات همراه بوده است. به نحوی که می توان گفت، خاطره نگاری در طول قریب به سیزده سال گذشته از روایتی “از خود، توسط خود و برای خود” به روایتی “از خود، توسط خود و برای دیگری” سوق پیدا کرده و مخاطب و تاثیر بر ان در این قالب برجسته شده است.
گونه #ادبیات_جنگ که پیش از این آن را همسو با #ادبیات_انقلاب دانستم در قالبهای مختلف ادبی توسعه داشته است. از جمله:
#مستند_نگاری
#وصیت_نامه
#خاطره_نگاری
#سروده ها
#رجزها و #شعارها
#مزار_نوشته ها
#تابلو_نوشته ها #دیوار_نوشته ها #راه_نوشته ها
#یادداشت_روزانه
#زندگی_نامه
#داستان
مهمترین این قالبها از نظر کمی و عنون و شمارگان خاطره های #خود_نوشت و #دیگر_نوشت هستند.
ادامه دارد...
قسمت ششم (پایانی)👇
https://eitaa.com/Vardiani_Writing/991
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
✍️ دوره آموزش نقد ادبی
با رویکرد ادبیات داستانی دفاع مقدس
👤مدرس: استاد ابوالقاسم وردیانی
این دوره آموزشی شامل سه ترم یک ماهه (هر ترم 8 جلسه) و یک یا چند ترم کارگاهی است.
🔹ترم اول
1-آموزش مبانی و انواع نقد ادبی و کلیات
2-آشنایی با روشها و عمل نقد
3-آشنایی با نگاه نقادانه به عناصر داستان
4-چگونگی نقد مستقل آثار داستانی دفاع مقدس
🔹ترم دوم:
1--روشهای انتخاب و تحلیل مقدماتی اثر برای نقد
2-ورود به عمل نقد مقدماتی(1)
3-ورود به عمل نقد مقدماتی(2)
4-ورود به عمل نقد مقدماتی(3)
🔹ترم سوم:
1-نقد تکمیلی(1)
2-نقد تکمیلی(2)
3-نقد تکمیلی(3)
4-نقد تکمیلی(4)
🔹ترم چهارم:
کارگاه عملی نقد
این ترم به صورت کارگاهی برگزار خواهد شد. در این کارگاه یکی از آثار انتخاب و در جمع قدم به قدم و مرحله به مرحله نقد خواهد شد. شرط ثبت نام در این ترم گذراندن سه ترم قبل است.
🔹علاقه مندان برای مشاوره و اطلاع از جزئیات بیشتر و ثبت نام به این لینک👇
@ghasem_vardiani
مراجعه فرمایند.
.
.
•┈┈••✾•🔸﷽🔸•✾••┈┈•
🍃🌺 سلام علیکم و رحمت الله 🌺🍃
📆 یکشنبه
🔅 ۹ دی ۱۴۰۳
🔅 ۲۷ جمادی الثانی ۱۴۴۶
🔅 ۲۹ دسامبر ۲۰۲۴
🌿 اَِلَِلَِّٰهَِمَِّ َِعَِجَِّلَ َِلَِوَِلَِیَِکَِ َِاَِلَِفَِرَِجَِ 🌿
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
✏️#پرسش_پاسخ
📌یکی از عزیزان سوالاتی مطرح کرده بودند که شاید سوال ما هم باشد:
🔸سلام جناب استاد وقت شما بخیر و عرض خداقوت خدمت شما
شما که کتاب زیاد می خونید بفرمایید که آیا رمانهای جاده جنگ منصور انوری و شادکامان دره قره سو علی محمد افغانی رو هم مطالعه کردید؟ موضوع شون چیه؟ ارزش دارن که آدم کلی وقت بذاره براشون؟
نگاه شون کردم بنظرم اومد که خیلی افراطی جزئیات رو نوشتن
حقیقتش من عادت دارم اگه رمان هم میخونم حداقل موضوع و کلیتش رو باید بدونم وگرنه برا خوندنش ترغیب نمیشم.
باتشکر فراوان
🔹سلام علیکم و رحمت الله
صبح بخیر و خدا قوت
شخصا با رمانهای طولانی موافق نیستم به دلیل اینکه اکثر قوه خلاقه نویسنده در همان جلد اول تمام می شود. نگاه شما به عنوان یک نویسنده به خواندن با کسی که برای سرگرمی می خواند حتما متفاوت است. یک نویسنده باید روی سطر سطر کتاب از دیالوگ و فضا و شخصیت پردازی گرفته تا مسائل دستوری و کاربرد واژگان و حتی کوتاهی و بلندی جملات دقت و تمرکز کند. به همین دلیل بر این باورم که یک کتاب را باید ده بار خواند نه اینکه ده عنوان کتاب خواند.
طولانی ترین رمانی که خواندم مدار صفر درجه احمد محمود بود که آنهم سالها پیش اتفاق افتاد.
از آقای علی محمد افغانی هم شوهر آهو خانم را خواندم.
البته شما خودتان صاحب نظر هستید اما به عنوان یک توصیه کوچک، به دنبال رمانهای طولانی نروید به جنبه آموزشی آن هم توجه بفرمایید.
من ترجیح می دهم به جای اینکه تاریخ ایران را از سال 1320 تا 1359 در رمان ده جلدی آقای منصور انوری بخوانم و کلی وقت بگذارم. همان را در یک کتاب تاریخ معاصر 300 صفحه ای دنبال کنم و وقتی را که صرفه جویی می کنم به خواندن چند باره رمان های خوب بپردازم.
می دانم سوال بعدی این است که رمانهای خوب کدام هستند. من نامی از رمانهای خوب نمی برم اما توصیه می کنم بگردید و آب را از سرچشمه بخورید و به عنوان یک نویسنده حتما به جنبه های آموزشی(منظور نکته های داستان نویسی) توجه داشته باشید.
دلیل اینکه کتابی را معرفی نمی کنم به این دلیل است که نگاهها و فرهنگ ها و ذهنیت ها متفاوت است و چه بسا کتابی را که من خوب و خواندنی بدانم، شما نپسندید.
فهرست هایی که توی اینترنت به وفور یافت می شود که صد کتابی که باید پیش از مرگ خواند و رمانها مهم از دیدگاه نویسندگان بزرگ و از این حرفها را هم زیاد جدی نگیرید. من تا حدودی این مسیر را رفتم و زیاد استفاده نکردم.
قصد انتخاب هر رمانی که داشتید، 30 تا 50 صفحه اولش را با دقت بخوانید. اگر ارتباط برقرار کردید ادامه دهید و در غیر اینصورت به دنبال رمان دیگری باشید.
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
.
•┈┈••✾•🔸﷽🔸•✾••┈┈•
🍃🌺 سلام علیکم و رحمت الله 🌺🍃
📆 دوشنبه
🔅 ۱۰ دی ۱۴۰۳
🔅 ۲۸ جمادی الثانی ۱۴۴۶
🔅 ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴
🌿 اَِلَِلَِّٰهَِمَِّ َِعَِجَِّلَ َِلَِوَِلَِیَِکَِ َِاَِلَِفَِرَِجَِ 🌿
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸#نکته_صبحگاهی
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.