eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
لذت عقلی.mp3
2.2M
💠 روز بیست و پنجم ماه #رجب 1441 🔹 لذت عقلی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 لذت عقلی 🔹 مطلبی كه مربوط به این ایام است یعنی تحویل سال و فرا رسیدن عید نوروز آن است كه آنهایی كه عاقل ‌اند و حكیمانه زندگی می ‌كنند، آنها بهره كامل و كافی از زندگی می ‌برند؛ یعنی هم لذت های جسمانی و بدنی می ‌برند، هم لذت های روحانی و عقلی. اگر كسی عاقل باشد بهترین لذت را از زندگی مخصوصاً در فصل بهار می‌ برد، اما اگر كسی غافل باشد فقط لذت ظاهری می ‌برد؛ توضیح مطلب این است كه در روایات اهل بیت عصمت و طهارت فرمودند: «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور»؛[1] وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید. 🔹 وقتی بهار می ‌آید دو كار در عالم طبیعت و ماده انجام می ‌گیرد، اگر كسی نداند چه كاری در طبیعت انجام می ‌گیرد و چه كسی این كارها را انجام می دهد او فقط یك حیات گیاهی دارد؛ یعنی لذت می ‌برد از خوردن، لذت می‌ برد از پوشیدن، لباس نو در حدّ گیاهان این «حیوان نامٍ» هنوز متخیل و متوهّم و اینها نشده، یك لذت گیاهی می ‌برد، مگر گیاه لذت ندارد؟ آن هم تغذیه دارد و بالنده است و جامه نو در بر می ‌كند، این برگ ها لباس نویی است برای اینها، آنها یك لذت گیاهی دارند. جوانی كه از همه جا غافل است و فقط به این فكر است كه نوروز را خوش باشد او یك لذت گیاهی دارد؛ یعنی خوب غذا می‌ خورد، خوب می ‌گوید، خوب می‌ خندد، خوب جامه در بر می‌ كند، خوب خرم زندگی می ‌كند، می ‌خرامد و دیگر هیچ! این بهره غافلان است، اما اهل بیت عصمت و طهارت كه حقیقت عالم را آگاه ‌اند و ما را به حقیقت عالم آگاهی می‌ دهند فرمودند شما عاقلانه زندگی كنید نه غافلانه، بهره مادی را ببرید، لذت ببرید، از هوای لطیف، از سبزی و از آب و از هوا و محیط سالم لذت ببرید، اما از این رسیدن بهار به یاد معاد باشید «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور» وقتی كه بهار آمد به یاد قیامت باشید. 🔹 این كسی كه حكیمانه به بهار نگاه می ‌كند او هم مطلب جدید می ‌فهمد، لذت علمی می‌برد، برهان اقامه می‌كند، جانش تغذیه می ‌شود و در نشاط است كه مطلبی را فهمید، بعد بدنش هم كه خب لذت می ‌برد؛ از هوای تازه از گل ها و لذائذ و نسیم لذت می‌ برد، پس آدم عاقل دو لذت از بهار می ‌برد، آدم غافل یك لذت از بهار می ‌برد. اصرار كتاب و سنت این است كه شما هرگز به كم قناعت نكنید! خب آدم وقتی مطلبی را فهمید كاملاً لذت می ‌برد از آن، لذتی كه انسان از مطلب عمیق می ‌برد بیش از مطلبی است كه از خوردن یك غذای لذیذ می ‌برد؛ لذا فرمودند وقتی بهار شد شما به این فكر باشید كه اگر خوابید بیدار بشوید و اگر خدای ناكرده آن مرگ دامنگیر كسی شد خودتان را با آیات الهی زنده كنید، چون در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آن ‌طوری كه در نهج البلاغه آمده است این است كه بعضی ها مرده متحرك ‌اند «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»[2] این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه، فرمود اینها صورتاً زنده ‌اند آن جانشان آن قلبشان آن فكرشان مرده است «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»؛ یعنی در زنده‌ ها راه می ‌روند ولی مرده‌اند، خب اگر كسی با این معارف آشنا باشد خودش را زنده می ‌كند، وقتی زنده شد از حیات لذت می ‌برد. بنابراین خاصیت بهار این است كه انسان به یاد معاد بیافتد هم لذت عاقلانه می‌ برد و هم لذت حسی، بنده از ذات اقدس الهی همانند همه شما مسئلت می ‌كنیم كه ذات اقدس الهی توفیق التذاذ عقلی و حسی را به همه ما مرحمت بكند! از بهره‌های عقلی لذت ببرند و هم كام جامعه را با معارف قرآن و عترت شیرین كنند. پروردگارا امر فرج ولی ‌ات را تسریع بفرما! [1]. تفسیر الکبیر، ج17، ص194. [2]. نهج البلاغه، خطبه87. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/12/29 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمال ملکوتی.mp3
2.11M
💠 روز بیست و ششم ماه #رجب 1441 🔸 جمال ملکوتی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 جمال ملکوتی 🔸جهان خلقت با اسمای حسنای الهی اداره می ‌شود، نه انسان و نه جهان مستقیماً با ذات اقدس الهی ارتباط ندارند، آنچه ظهور حق‌ تعالیٰ است به نام «وجه الله» از راه اسمای حسنای الهی است، این مطلب اول. 🔸ذات اقدس الهی در دنیا در بهار به صورت جمیل جلوه می ‌كند و در قیامت در بهشت به عنوان جمیل تجلّی دارد. اصل خلقت برابر بیان نورانی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) تجلّی الهی است كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»،[1] این تجلّی با جمال الهی كه آمیخته شد در دنیا می‌ شود بهار و در آخرت می ‌شود بهشت، این بهشت و این بهار یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر «جمال ملكوتی» خدای سبحان است. در ملكوت خدا جمالی دارد به عنوان علم به عنوان رحمت به عنوان رأفت و مانند آن، انسان در بهار باید بهشتی را به همراه خود ببرد، بهشتی بشود! برای اینكه با نشاط و با خرمی به سر ببرد ناچار است از كوثر مدد بگیرد تا هویت خود را بهشت كند؛ بهار از باران مدد می ‌گیرد و سرسبز و خرم می‌ شود، ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود از باران استمداد نمی ‌كند از كوثر مدد می ‌گیرد و كوثر همان معرفت خدا و محبت خداست كه جمال الهی را به همراه دارد، این‌هم یك مطلب. 🔸 تا ما بهشتی در درونمان نسازیم هرگز از نشاط طرفی نمی ‌بندیم، هرگز از بهار بهره ‌ای نخواهیم برد، بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او مظهر جمال الهی باشد، وقتی مظهر جمال الهی می ‌شود كه اهل حكمت باشد. [1]. نهج البلاغه، خطبه108. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1387/12/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-23ms ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1393/12/02 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-023 p2.pdf
2.09M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1393/12/02 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zoha 02 SSS.MP3
4.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی 🔹 جلسه : 2 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-zoha 02 p2.pdf
2.4M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی 🔹 جلسه : 2 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجلّی اعظم.mp3
1.97M
💠 روز بیست و هفتم ماه #رجب 1441 🔸 تجلّی اعظم #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تجلّی اعظم 🔸 مبعث سید أنبیا و مرسلین جهان را به پیشگاه ولی عصر و جوامع بشری و علاقندان و مؤمنان به قرآن و عترت و به شما بزرگواران تهنیت عرض می ‌کنیم. از ذات أقدس الهی مسئلت می‌ کنیم به برکت سالروز مبعث آن ذات مقدس، نظام ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرماید! 🔸 مبعث وجود مبارک رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) طبق دعایی که در شب بیست و هفتم رجب است ـ و لابد قرائت کردید ـ تجلّی أعظم خداست. گرچه طبق بیان نورانی امیر المؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج ‌البلاغه سراسر جهان هستی تجلّی خداست که فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»،[1] ولی درباره قرآن کریم یک تجلّی خاصی است که آمده است: «لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی كَلَامِهِ وَ لَكِنَّهُمْ لَا یبْصِرُون‏»؛[2] خدا در نامه خود، کتاب خود، قرآن خود، یک تجلّی خاص دارد. در دعای شب بیست و هفتم خدا را سوگند دادیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم»؛[3] در دعای شب بیست و هفتم این است که آن خدایی که به برترین تجلّی فیض خود را نشان داد و انسان کامل معصومی را به نبوت و رسالت برگزید، از حضرتش خواستیم که فیض و فوزش را به جامعه اسلامی عطا کند. 🔸 امروز که بیست و هفتم ماه پُربرکت رجب است، یک دعایی است که وجود مبارک امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) آن دعا را خواندند. به خدای سبحان عرض می ‌کند که پروردگارا! «أَنَّكَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ زَادَ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یخْتَارُكَ بِهَا»،[4] همان دعایی که وجود مبارک امام سجاد (سَلامُ الله عَلَیه) به أبوحمزه ثمالی یاد داد که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می‌ شود که «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»؛[5] یعنی اگر کسی قصد سیر و سلوک دارد راه دور نیست، مقصد دور نیست، مقصود دور نیست. راه نزدیک است، بیش از یک قدم نیست! «یک قدم بر خویشتن نِه وان دِگر در کوی دوست»! «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَةِ»؛ یک دیوار فاصله است، یک پرده فاصله است و آن خودبینی خود شخص است. «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ»؛ اگر مشهد و مقصد نزدیک است، اگر مشهود و مقصود نزدیک است و اگر هیچ حجابی بین سالک و مَسلک و مقصود نیست مگر خود شخص، تنها مانع ما همان خودبینی ماست. اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ گرفتار غرور است، او همیشه محجوب و مستور است. 🔸 در آن دعای 27 رجب، یعنی امروز که حضرت امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) خواندند، این بود که «عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ وَ قَدْ نَاجَاكَ بِعَزْمٍ لِإِرَادَةِ قَلْبِی‏»؛ خدایا! تو به ما آموختی مسافر بدون ره ‌توشه ممکن نیست حرکت کند و زاد می ‌خواهد، زاد مسافر را در قرآن بیان کردی: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[6] و بهترین تقوا توحید است و من می‌ دانم بهترین زاد و توشه مسافر اراده خدا خواهی است؛ همه ما با خدایمان عهد ببندیم که این توشه را رها نکنیم، بگوییم خدا و دیگر هیچ! [1]. نهج‌البلاغة(للصبحی صالح), خطبه108. [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج89، ص107. [3]. البلد الأمین و الذرع الحصین، ص183. [4]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1‏، ص162. [5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص583. [6]. سوره بقره, آیه197. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/01/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-24ms ss.mp3
7.19M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/12/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-024 p2.pdf
2.69M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/12/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zoha 03 SSS.MP3
4.84M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی 🔹 جلسه : 3 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-zoha 03 p2.pdf
2.19M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی 🔹 جلسه : 3 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قطب فرهنگی.mp3
1.08M
💠 روز بیست و هشتم ماه #رجب 1441 🔸 قطب فرهنگی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قطب فرهنگی 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در پایان مقدمه كافی می‌ گوید: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ»؛[1] یعنی قطب زندگی, محور اساسی سعادت یك ملّت, عقل و اندیشه است. این محدّث نام‌ آور دین, حدیث را از منظر عقل می ‌بیند و عقل را «قطب فرهنگی» یك ملت می ‌داند، اگر «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» است برای آن است كه قطب فرهنگی یك ملّت, عقلِ هوشمند آن ملت است. 🔸 آن‌گاه حدیثی را از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل كرده است كه انسان در بُعد سلب و ایجاب, تصدیق و تكذیب, محقّقانه باشد، قرآن بیانش این است كه انسان تا چیزی برای او محقَّق نشود، نپذیرد و چیزی برای او محقَّق نشود تكذیب نكند؛ در نفی و اثبات, تصدیق و تكذیب, محقِّق باشد، چه اینكه خدا فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾[2] از یك منظر, ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[3] از منظر دیگر; یعنی جامعه ‌ای به «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» می ‌رسد كه قبول و نكول او محقّقانه باشد، چنین جامعه ‌ای خیرخواه دیگران است, چنین جامعه‌ ای بدی كسی را نمی‌ خواهد, چنین جامعه ‌ای صلاح و فلاح را در استقلال خود می ‌داند, در امنیت خود می ‌داند؛ نه در امور دیگران دخالت می ‌كند نه اجازه می ‌دهد كه دیگران در امور او دخالت كنند، استقلال خود را حفظ می‌ كند, امنیت خود را حفظ می ‌كند, امانت خود را حفظ می ‌كند و دیگران را در سایه استقلال و امنیت و امانتِ خود نگه می ‌دارد كه تاكنون طبق رهبری امام راحل و خون ‌های پاك شهدای این مملكت این كشور این ‌چنین بوده است، امیدواریم طبق رهبری مقام معظّم رهبری تا پایان این ‌چنین باشد و این نظام سالماً به دست صاحب اصلی ‌اش ولی عصر (ارواحنا فداه) برسد و ارواح تابناك شهدا (رضوان الله تعالی علیهم) از همه خوشنود باشند! [1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص 9. [2] . سوره اسراء، آیه 36. [3] . سوره یونس، آیه 39. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1394/12/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 کانال رسمی EsraTV 🔹 آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت امور هنری و رسانه ای 🔹تلگرام: 🆔 t.me/esratvtelegram 🔹سروش: 🆔 sapp.ir/esratvsoroush 🔹ایتا: 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا