eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان سرپناه برای یتیم: امام باقر (ع) فرمود: چهار چیز در هركس باشد خدا برای او خانه ‌ای در بهشت بنا می ‌كند: كسی كه به یتیمی پناه دهد، به ضعیفی رحم كند، با پدر و مادرش مهربان باشد و با برده خود مدارا كند... . [1] [1]. أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِیهِ بَنَی اللَّهُ لَهُ بَیتاً فِى الْجَنَّةِ: مَنْ آوَی الْیتِیمَ وَ رَحِمَ الضَّعِیفَ وَ أَشْفَقَ عَلَی وَالِدَیهِ وَ رَفَقَ بِمَمْلُوكِهِ (ثواب الاعمال، ص133). 📚 مفاتیح الحیات ص 404 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پیامبر وحدت

🔸 امیر مؤمنان (علیه‌السلام) درباره وجود پیامبر اسلام‏ (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏ فرماید: به خداوند كینه ‏ها را دفن كرد و آتش دشمنی ‏ها را با او خاموش ساخت و به واسطه وجود او در میان دل‏ ها اُلفت افكند: «دَفَنَ اللهُ بِهِ الضَّغَائِنَ وَ أَطْفَأَ بِهِ الثَّوَائِرَ». روابط بین الملل - صفحه 91 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - از این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  فیض نبوی
🔸 وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»؛ این تمثیل است و نه تعیین. معنایش این نیست كه من آمدم تنها اخلاق جامعه را تكمیل كنم، زیرا وقتی تمثیل شد؛ یعنی ، ، ، ، و مانند آن. «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ العُلوم، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ الحُقوق، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ المنهج»؛ من آمدم تا راه با سواد شدن را به شما یاد بدهم. 🔸 اگر علم جامعه ‌ای پیشرفت نكند، اخلاق آن قطعاً متوسّط خواهد بود. یا اخلاق به عنوان مثال ذكر شده است که تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی یكی از كارهای من است و یا اگر منظور تعیین است، مراد از اخلاق در مقابل علوم و حقوق نیست، به دلیل اینكه آن حضرت ره ‌آوردهای فراوانی دارد كه در علوم بشری سابقه نداشت. 🔸 یك سلسله از آیات قرآن كریم هست كه خدای سبحان می ‌فرماید پیامبر ما یك حرف تازه دارد و آن این نیست كه ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ غیر از این سه اصل ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾، ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾، ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾،اصل چهارمی هم ره ‌آورد آن حضرت است و آن این است كه ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾؛ یعنی ما چیزی به پیامبر دادیم تا به شما برساند كه از دست هیچ فردی از افراد بشر بر نمی ‌آید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
وحدت بیرونی با برگزاری همایش و قرارداد شکل نمی گیرد، باید قبل از آن وحدت درونی ایجاد شود 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: از بركات وحدت كسی غفلت ندارد عمده ماست كه ما با خودمان مشكل نداشته باشیم و متحد باشیم. هر كدام از ما اگر در درون خود این وحدت را برقرار كردیم وحدت بیرونی خیلی سهل و آسان است، چون وحدت بیرونی با قرارداد و همایش حاصل نمی ‌شود. 🔹 اگر كسی درون خود را متحد كرد و با خودش هماهنگ بود، با دیگری هم به‌ عنوان یك برادر زندگی می ‌كند. مطالعه کامل: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11548 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/11/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن یتیمان را بیازمایید تا آن‌گاه كه به حدّ ازدواج برسند. پس اگر در آنان بصیرتی یافتید كه می ‌توانند بر اساس آن در مصرف مال خردورزی كنند اموالشان را به آنان بدهید و آن را به اسراف (بی‌آنكه حق و حقوقی در آن داشته باشید) مخورید و مبادا از ترس اینكه چون بزرگ شوند شما را از تصرف در اموالشان باز دارند اینك فرصت را مغتنم شمرده از آن بهره ‌برداری كنید و اگر اموالشان را در تجارت به كار می‌ برید هر كه توانگر است از گرفتن كارمزد خودداری كند و هر كه بینواست به قدر متعارف از آن بخورد و هنگامی كه اموالشان را به آنان باز می‌ گردانید بر آنان گواه بگیرید و خدا حساب‌رسی كافی است. [1] [1]. ﴿و ابتَلوا الیتـٰمىٰ حَتّىٰ اِذا بَلَغوا النِّكاحَ فَاِن ءانَستُم مِنهُم رُشدًا فَادفَعوا اِلَیهِم اَموٰلَهُم و لا تَأكُلوها اِسرافًا و بِدارًا اَن یكبَروا و مَن كانَ غَنِیا فَلیستَعفِف و مَن كانَ فَقِیرًا فَلیأكُل بِالمَعروفِ فَاِذا دَفَعتُم اِلَیهِم اَموالَهُم فَاَشهِدوا عَلَیهِم و كَفىٰ بِاللهِ حَسیبا﴾ (سورهٴ نساء، آیهٴ 6). 📚 مفاتیح الحیات ص 404 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست / اگر جامعه به کسی احترام کرد، او خودش را نبازد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 116 نهج البلاغه پرداختند. ایشان بیان داشتند: فرمودند هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست. این بیان نورانی حضرت است که فرمود «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» این شیطان که هوی، ابزار اوست، شش هزار سال عبادت کرده، تمام راز و رمز خیانت ها و خدعه ها را آشناست که چگونه حق را باطل نشان بدهد و باطل را حق نشان بدهد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست / اگر جامعه به کسی احترام کرد، او خودش را نبازد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 116 نهج البلاغه پرداختند. ایشان بیان داشتند: فرمودند هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست. این بیان نورانی حضرت است که فرمود «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» این شیطان که هوی، ابزار اوست، شش هزار سال عبادت کرده، تمام راز و رمز خیانت ها و خدعه ها را آشناست که چگونه حق را باطل نشان بدهد و باطل را حق نشان بدهد... . 🔹 خیلی از لغزش های زبانی و غیر زبانی را انسان مبتلا می شود و ذات اقدس الهی ستّار است او ستّار العیوب است. فرشتگانی که مواظب ما هستند، کاملاً می نگارند و می نویسند. ﴿ما یلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیه ‏رَقیبٌ عَتیدٌ﴾ فرمود اینها می نویسند اما حق گفتن ندارند. فقط ستّار هستند. 🔹 یک وقت است که کسی غفلتی دارد خدا فوراً او را متنبّه می کند این به هوش می آید یا توبه می کند یا ترک می کند و مانند آن. یک وقت است که در درازمدت این هم شهرت اجتماعی دارد هم بهره مادی دارد هم موقعیت سیاسی اجتماعی پیدا می کند در چند سال به همین روال می گذراند. دفعة این را می گیرد، و او باخبر نیست دفعةً گرفتار خواهد شد، در چند جای قرآن تعبیر به املاء دارد یعنی مهلت می دهیم. ما مهلت می دهیم ببینیم این در این آزمون ها چه می کند؟ 🔹 خدا هیچ کسی را به مثل مهلت دادن مبتلاء نکرد. چون اگر مهلت تمام شده باشد، بعد انسان غرق بلاء است و هیچ راهی هم ندارد. اما اگر در بین راه باشد، بالاخره یک راه هایی هست توسلی هست دعایی هست حالتی هست که انسان بتواند مراجعه بکند به اهل بیت ناله کند. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1920796 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/07/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
رسالت جهانی

🔸 ایام را که به مناسبت میلاد وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است ارج می‌ نهیم! وجود مبارک پیغمبر _ طبق حدیثی که صدرالدین قونوی نقل کرده است _ با جامعه بشری که حرف می ‌زد، با نیم رخ به کسی نگاه نمی ‌کرد، وقتی با کسی حرف می‌ زد، با تمام‌ رخ حرف می ‌زد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رسالت جهانی

🔸 ایام را که به مناسبت میلاد وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است ارج می‌ نهیم! وجود مبارک پیغمبر _ طبق حدیثی که صدرالدین قونوی نقل کرده است _ با جامعه بشری که حرف می ‌زد، با نیم رخ به کسی نگاه نمی ‌کرد، وقتی با کسی حرف می‌ زد، با تمام‌ رخ حرف می ‌زد. 🔸 بیگانه‌ ها گفتند: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ﴾؛ یعنی جبرئیلی نبود، وحی ‌ای نبود، این هم پیغمبر نیست و ـ معاذالله ـ یک آدم عادی است؛ اما خدا فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾؛ یعنی این کتاب برای هفت میلیارد بشر است. ما دو وظیفه داریم: ما موظفیم و ، چون در چند مورد خدا در قرآن فرمود: ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾؛ ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾؛ ﴿ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللّهِ شَهِیداً﴾. 🔸 ما موظفیم جهانی حرف بزنیم و جهانی فکر بکنیم، چون در چند جای قرآن فرمود این کتاب، است. ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ به ما مسئولیت می ‌دهد که مکتب ‌های جهانی را بررسی کنیم و در برابر این میزان الهی ارزیابی کنیم و این کتاب را قیم بر همه مکتب ‌های جهانی بدانیم تا خود را انجام دهیم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Cofcj ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/VGPcVenb5YI 📚 دیدار جمعی از اساتید علوم دینی دانشگاه‌های ترکیه با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  عجز ادراک
🔹 كه شاگرد است، در دو مرحله دو نوع سخن دارد. اگر حكیمانه بخواهد سخن بگوید، می ‌گوید: ای برادر تو همان اندیشه ‌ای ٭٭٭ ما بقی خود استخوان و ریشه ‌ای 🔹 انسان به جز سرمایه ‌ای ندارد و آنچه می ‌ماند و ماندنی است، ادراك است و فهم است و برهان است و دلیل؛ ولی وقتی به ذات اقدس الهی می ‌رسد كه او مفهوم نیست تا با علم حصولی درك شود، همین شاگرد , همین مولوی كه می‌ گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، گفت: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا». مگر خدا مفهوم است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل شمس و قمر است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل آسمان و زمین است كه با علم حصولی و استدلالی و مفهوم به ذهن بیاید؟! آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 حكیم می ‌گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می ‌فهمم, فقیه می ‌گوید چنین است, اصولی می ‌گوید ‌چنین است, محدّث می ‌گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید; یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می ‌رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست, خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی ‌آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه, حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»؛ اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت: آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 شما مفهوم نظری را می‌ خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می‌ خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می‌ شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت شمس تاریخ: 1394/07/.05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... امام صادق (ع) فرمود: پایان دوره یتیمی یتیم، بلوغ اوست كه دوران قوت اوست و اگر بلوغ [احتلام] حاصل شد و در وی رشدی احساس نشد و همچنان در سفاهت و ضعف بود سرپرست و ولیّ او باید دارایی وی را حفظ کند. [1] [1]. انْقِطَاعُ یتْمِ الْیتِیمِ بِالاحْتِلامِ وَ هُوَ أَشُدُّهُ وَ إِنِ احْتَلَمَ وَ لَمْ یؤْنَسْ مِنْهُ رُشْدٌ وَ كَانَ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً فَلْیمْسِكْ عَنْهُ وَلِیهُ مَالَهُ (الكافى، ج7، ص68). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حقیقت ابدی
🔹 ما روحی داریم ابدی، وقتی ابدی شد این کالای ابدی را نمی ‌شود با این بساط دنیا تأمین کرد. بله، جسمی داریم که به این سبک است که این جسم عوض می ‌شود و جسم دیگر می ‌آید. الآن کسانی که مثلاً هشتاد سال دارند، حداقل هشت بار تمام ذرات بدن آنها عوض شد؛ منتها حالا شبیه آن می ‌روید، ما خیال می ‌کنیم این همان است، در حالی که این ده بار عوض شد. این حرف را هم که جناب دارد که آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار همین است. 🔹 آدم اگر یک شب مهتابی، کنار نهری که خیلی روان است، نامحسوس است، بنشیند، عکس ماه را در این رودخانه می ‌بیند؛ یک ساعت که بنشیند خیال می ‌کند که این عکس، همان عکس یک ساعت قبل است، در حالی که ده‌ ها بار عوض شد و رفت. آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار ما خیال می ‌کنیم به همان وضع سابق هستیم. 🔹 این حرف‌ها را به اینها یاد داد که ما یک هستیم، سخن از ده میلیارد سال و صد میلیارد سال نیست. الآن شما می ‌توانید بگویید که فلان سلسله جبال یا فلان قله چند سالش داشت، به هر حال می ‌توان گفت؛ اما نمی ‌توانید بگویید «دو دو تا چهارتا» چند سالش است، چون این زمانی و زمینی نیست. تازه این در حد کمّیات است، خیلی بالاتر از این است. 📚 دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور با حضرت استاد تاریخ: 1397/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محور وحدت

🔸 امیرمؤمنان (علیه ‌السلام) درباره (‏صلی الله علیه و آله و سلم) برای می ‏فرماید: «مَنْ تَقَدَّمَها مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها زَهَقَ، وَ مَنْ لَزِمَها لَحِقَ»؛ هر كسی كه از آن پیشی گیرد، از دین خارج شود و آن‏كسی كه از آن عقب بماند، هلاك گردد و هر كس كه از آن جدا نشود، به او رسد. 📚 روابط بین الملل - صفحه 93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... ابوبصیر گوید: از امام صادق (ع) درباره ﴿مَن كانَ غَنِیا فَلیستَعفِف...﴾ پرسیدم. فرمود: آیه درباره كسی است كه خود را وقف زراعت یا دام یتیم كرده است و در این امور مشغول است، پس به گونه شایسته از مال یتیم صرف می ‌كند؛ اما اگر پول نقد یتیم نزد او نهاده شد حق هزینه كردن مال یتیم را ندارد. [1] نکته: زراعت و دام در این حدیث برای مثال است و امروزه باید گفت اگر یتیم مالك خودرو یا فروشگاه و مانند آن است كه بدون كار، درآمدزا نخواهد بود، سرپرست وی به میزان كاری كه برای دارایی یتیم انجام می ‌دهد می‌ تواند حق الزحمه بگیرد. [1]. (تفسیر العیاشی، ج1، ص248). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 منشأ اختلاف
🔹 در قرآن دارد به اینکه راز اختلاف افراد با هم آنهاست. درباره یهودی‌ ها این‌طور دارد که ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، این است که البته درباره یهودی‌ ها است. فرمود شما خیال می ‌کنید اینها با هم هستند؛ ولی اینها همیشه با هم اختلاف دارند. این می ‌گوید من برترم، او می ‌گوید من برترم، این می ‌گوید مال من است! 🔹 برای دو ثانیه یا سه ثانیهT اتومبیل مدام بوق می ‌زند و مدام ترافیک می ‌شود؛ حالا بر فرض او اشتباه کرده است، دو دقیقه کن! فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، چون نیستند [تبدیل به] پانزده میلیون پرونده می ‌شود. شما این کشورهایی که یک مقداری ‌شان خوب است، مگر پرونده دارند؟ سالی یک بار دستگاه قضایی ‌شان راه می ‌افتد. اینکه نمی ‌شود زندگی! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/06/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra