eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
جمهوریت
🔹 این استدلال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، استدلال بر جمهوریت است؛ فرمود: ﴿لَقَد لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾؛ من عمری امتحان دادم. این معنی جمهوریت است؛ نه اینکه جمهوریت را مردم آوردند و اسلام را انبیا آوردند، نه، انبیا هم آوردند هم آوردند و مردم هم پذیرفتند. 🔹 فرمود پیغمبر باید سابقه خوب داشته باشد، من هم كه چهل سال _ تقریباً یك عمر _ : ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾. خب این معنا را كه ذات اقدس الهی نقل می ‌كند و امضا می‌ كند، معلوم می‌ شود كه جمهوریت, اسلامی است؛ نه اینکه جمهوریت، مردمی است و اسلام، محتواست! هر دو را خدای سبحان آورده است. محتوا حق است، مردم هم باید بفهمند و بپذیرند. 🔹 این ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾ حرف همه انبیاست منتها در بیان نورانی حضرت تبیین شده است. این ‌چنین نیست كه اسلام را انبیا آورده باشند و جمهوریت را مردم! جمهوریت را هم دین آورده است. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 18 تاریخ: 1391/01/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
رعایت وظایف كارگزاران و مردم آثار و پاداش‌ هایی دارد و كوتاهی در آن‌ها نیز كیفر و عذاب خواهد داشت. در اینجا بر برخی از روایات مربوط به این پاداش‌ها و كیفرها مرور می ‌شود. 1. پاداش حاكمان عادل: رسول خدا (ص) فرمود: حاكم و كارگزار عادل و متواضع، سایه خدا و نسیم قدرت او در زمین است، پس اگر خیرخواه خود و مردم باشد، خدا او را در روزی كه سایه ‌ای جز سایه او نیست به عنوان [مهمان] وارد بر خود محشور كند [1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: محبوب ‌ترین مردم و نزدیك ‌ترین آنان به خدا در روز قیامت، حاكم عادل است. [2] [1]. (الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، طبرسی، ص151). [2]. أَحَبُّ النَّاسِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ مَجْلِساً إِمَامٌ عَادِلٌ (روضة الواعظین، ج2، ص467). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مقبولیت انبیاء
🔹 انبیاء (علیهم السلام) از خودشان با سه عنصر تعریف كردند: فرمودند ما درخشان داشتیم، فرمودند ما درخشان داریم و فرمودند ما داریم كه دیگران ندارند. 🔹 این خودستایی نا‌بجا نیست؛ اگر كسی از طرف ذات اقدس الهی مأمور شد و پذیرش مأموریت او به این است كه هم حرف معقول بزند هم خودش مقبولیت اجتماعی داشته باشد، تا هم و هم را جمع بكند، این خودستایی بی ‌جا نیست. 🔹 انبیا باید بگویند كه ما حرفمان است و خود ما هم هستیم؛ حرف ما معقول است، چون مطابق با برهان است و خود ما مقبولیم، برای اینكه سوابق درخشان داشتیم و لاحقه درخشان هم داریم، پس این یك خودستایی ناروا نیست. 🔹 اگر قرآن كریم از انبیاء (علیهم السلام) این سه مطلب را بازگو می ‌كند كه فرمودند ما گذشته خوبی داشتیم، آینده خوبی داریم و حرف خوبی می ‌زنیم، این برای آن است كه در موقع پذیرشِ مردم، دو عنصر لازم است: یكی كه از طرف خدای سبحان است و یكی كه شناخت مردم است طبق سابقه و امثال ذلك. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 19 تاریخ: 1391/01/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پخش زنده دروس حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 🔹 سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔹 درس خارج فقه؛ قضا و شهادت؛ از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔹 درس اخلاق؛ چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈 گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
1. پاداش حاكمان عادل: ... امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: سه گروه را خدا بدون حساب وارد بهشت می ‌كند: امام و پیشوای دادگر، تاجر درستكار و راستگو و پیری كه عمرش را در عبادت خدا صرف كرده باشد. [1] [1]. ثَلاثَةٌ یدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیرِ حِسَابٍ...: فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیخٌ أَفْنَی عُمُرَهُ فِى طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ... (كتاب الخصال، ص80). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 استغاثه

🔸 … امام صادق (سلام الله علیه) برای عیادت یک بیماری حرکت کردند و من دیدم که این بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلطد و می گوید ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 استغاثه

🔸 ابن بابویه معروف ـ صدوق معروف ـ چندین کتاب دارد؛ یکی از کتاب هایشان در توحید است، می فرماید: «جَعْفَرُ بْنُ یحْیى الْخُزَاعِی عَنْ أَبِیهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى بَعْضِ مَوَالِیهِ یعُودُهُ»؛ من در خدمت امام صادق بودم و امام صادق (سلام الله علیه) برای عیادت یک بیماری حرکت کردند «فَرَأَیتُ الرَّجُلَ یكْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ»؛ من دیدم که این بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلطد و می گوید . 🔸 «فَقُلْتُ لَهُ یا أَخِی اذْكُرْ رَبَّكَ»؛ گفتم چرا می گویی آه، بگو ! من هم در خدمت امام صادق، این بیمار هم مرتّب آه می گوید. «فَقُلْتُ لَهُ یا أَخِی اذْكُرْ رَبَّكَ»؛ بگو یا الله. چرا می گویید آه؟ «وَ اسْتَغِثْ بِهِ»؛ از او کمک بگیر! 🔸 «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع»؛ امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، مریض وقتی می گوید آه یعنی خدا. «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»؛ ببین دلش چه می گوید؟ فارسی و عربی و اینها که [ملاک نیست] هر کسی باشد می گوید آه. او می داند چه کسی را بخواهد. فقط استغاثه خداست. وگرنه اسمی در قرآن باشد که آه یعنی خدا، این با هیچ لغتی سازگار نیست. فرمود چرا این چنین می گویی؟ «فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2363720 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/KUtDB ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/NK6NQRTrtys 📚 پیام به دهمین همایش اخلاق پزشکی تاریخ: 1402/11/25 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra