eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مراتب مراقبه
🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. این است كه انسان مواظب باشد چه می ‌كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار می‌كنید و چه كار نمی ‌كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می ‌فروشد، چه چیزی می ‌خرد، چقدر می ‌فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می ‌كند که اینها است، بعد می ‌نشیند می‌ كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت‌ های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند. 🔸 اما در كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می ‌بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می ‌كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ‏ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می ‌بیند؛ اگر خودش را دیدی می ‌شود و اگر فعل او را دیدی می‌ شود . 🔸 این «مراقبه»‌ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی ‌دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی ‌شود. ، كار اخلاق است، ، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی 🔹 یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند، این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند. یأس از رحمت، یعنی ما به جایی رسیدیم كه هیچ موجودی توان آن را ندارد مشكل ما را حل كند. این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتی ﴿وَسِعْتَ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ شد و شد، جا برای یأس نیست؛ لذا یأس از رحمت خدا كفر است. 🔹 امّا یك وقت انسان می‌گوید من دیگر لیاقت آن را ندارم، آن دیگر اعتراف خود اوست، این به كفر منتهی نمی‌شود؛ امّا اگر نسبت به هستی خارج اشاره كند و بگوید كسی نیست در عالَم كه مشكل ما را حل كند، این دیگر ﴿إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ این‌جا ﴿فَیؤُسٌ قَنُوطٌ﴾ برای همین گروه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فصلت جلسه 22 تاریخ: 1394/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات 504 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن ... امام صادق (ع) از اجدادش، از رسول خدا (ص) روایت كرد: بهترین شما كسی است كه اطعام كند و سلام را آشكار كند و در حالی كه مردمان در خواب ‌اند نماز بگزارد.[1] [1] . خَیرُكُمْ مَنْ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ أَفْشَی السَّلامَ وَ صَلَّی وَ النَّاسُ نِیامٌ (الكافى، ج4، ص50). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  آب حیات
🔸 «مَعین» از القاب رسمی وجود مبارک حضرت است به عالمان دین هم می ‌گویند «ماء مَعین». «ماء مَعین» مائی است که «تناله الدلاء و تراه العیون» یعنی آبی که: 1️⃣ دَلو به آن می ‌رسد 2️⃣ چشم آن را می ‌بیند 3️⃣ عطش تشنه‌ ها را برطرف می ‌کند چون جاری است، راکد که نیست؛ اگر جاری نباشد که «تناله الدلاء و تراه العیون» نیست، آب جاری را می‌گویند «ماء مَعین». حضرت «ماء معین» است؛ کجاست که حضرت نیست؟! کجاست که مشکل مردم را حلّ نمی ‌کند؟! اما «کسی که گوش کند این ندا کم است»! 🔸 این«چه کسی می‌خواهد؟»، «چه کسی سؤال دارد؟»، «چه کسی نمی‌خواهد؟»، «چه کسی می‌خواهد؟» را هر روز حضرت می ‌گوید؛ هم باید همین ‌طور باشند. «ماء معین»، لقب عالمان دین هم است بالتبع، البته بالاصاله مختصّ وجود مبارک حضرت است. اینکه گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏»، این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دوره‌ گرد است، بلکه طبیبی است که طبش را دور می‌ دهد نه خودش را! طبش را دور می ‌دهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است؛ کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. 🔸 جامعه را گاهی با اداره می کنند گاهی با ؛ کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش و کسی که مشکلی دارد، با نوش! این «دوّار بودن» مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دوره‌گرد. بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب، طبّش را دور می ‌دهد که یک‌جا جای نیش است و یک‌جا جای مرهم است: «چو رگ ‌زن که جراح و مرهم نِه است». عالمان دین هم همین‌ طور هستند، حاکمان دین هم همین ‌طور هستند، کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم یعنی باشیم. حالا اگر علما به تبع وجود مبارک حضرت، بالعرض می ‌شوند «ماء مَعین»، شاگردان علما چرا این ‌طور نباشند؟! جامعه ما چرا «ماء معین» نباشد؟! 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 14 تاریخ: 1397/09/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 505 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن پاداش اطعام موٴمن: پیامبر (ص) می ‌فرمود: از موجبات مغفرت پروردگار، اطعام است.[1] امام صادق (ع) فرمود: هركس با اطعام خود موٴمنی را سیر كند، احدی جز خدا پاداش اخروی او را نمی ‌داند! نه فرشته مقرّب الهی و نه پیامبر مرسل.[2] همچنین فرمود: هركس مؤمن توانگری را غذا دهد پاداش او مانند آن است كه برده‌ای از نسل اسماعیل را از قربانی شدن برهاند و هر كس مؤمن نیازمندی را طعام دهد برایش پاداشی برابر با آن است كه صد برده از نسل اسماعیل را از قربانی شدن برهاند.[3] [1] . مِنْ مُوجِبَاتِ مَغْفِرَةِ الرَّبِّ إِطْعَامُ الطَّعَامِ (الكافى، ج4، ص52). [2] . (الكافى، ج2، ص201). [3] . (الكافى، ج2، ص203). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 و 310 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تناول ناپسند
🔸 در از این زیباتر ممکن نبود! آن‌گاه خود انسان دستکاری می‌ کند، کم می ‌کند، زیاد می ‌کند؛ چشم را که زیباست و خدا به او داد بی ‌جا مصرف می ‌کند، گوش را که زیباست بی‌ جا مصرف می‌ کند، دستگاه گوارش را که زیباست بی ‌جا مصرف می ‌کند. اکثر بیماری‌ ها مربوط به دستگاه گوارش است و در اثر پُرخوری و بدخوری است. 🔸 یک وقت در حضور پیغمبر، آن (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) کسی آروغ زد، حضرت فرمود: «اُکفُف جَشأک»؛ آدم این قدر می‌ خورد که در میان جمع آروغ بزند؟! شکم برای پُر کردن که نیست؛ دو وعده غذا در شبانه‌ روز کافی است. آدم این قدر می‌ خورد که بخوابد؟! این قدر می ‌خورد که نفهمد؟! بدترین چیز، پرکردن همین شکم است. فرمود مبادا آن قدر بخوری که در مجلس رسمی آروغ بزنی! اکثر مشکلات و بیماری های ما در اثر بدخوری و پُرخوری است؛ این نفهمی است، نفهمی که حقیقت شرعیه ندارد، همین است! 📚 سوره مبارکه معارج جلسه 4 تاریخ: 1397/10/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 باطن دنیا 🔹 ما عالَمی داریم به نام ، عالَمی هم داریم به نام ، آن باطن همین است. اگر دقیق باشیم می‌توانیم وضع باطن را ببینیم هم اکنون ببینیم، جایمان را ببینیم و وضعمان را ببینیم و راحت بشویم. دیگر نگوییم نسیه است، آن نقد است و هم دارد و هم دارد و هم به همراه است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 باطن دنیا 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
آیت الله العظمی جوادی آملی: ما عالَمی داریم به نام ، عالَمی هم داریم به نام ، آن باطن همین است. اگر دقیق باشیم می‌توانیم وضع باطن را ببینیم هم اکنون ببینیم، جایمان را ببینیم و وضعمان را ببینیم و راحت بشویم. دیگر نگوییم نسیه است، آن نقد است و هم دارد و هم دارد و هم به همراه است. 🔹 می ‌شود آخرت، این طور نیست که دنیا یک عالَمی باشد جدا، آخرت یک عالَمی باشد جدا، این کلاً نابود ‌شود و آن تازه پدید می ‌آید! اگر تازه پدید بیاید که نتیجه این عالَم نیست. بنابراین آنها که هر دو را می ‌بینند هم اکنون جایشان را می ‌بینند. اینکه وجود مبارک سید الشهداء در جای یک عده را نشان داد از همین قبیل است. اینکه وجود مبارک امام سجاد و امام باقر(علیهما السلام) هر دو در سرزمین باطن یک عده را نشان دادند از همین قبیل است، چون هم امام باقر هم امام سجاد (علیهما السلام) کسانی را که با امام زمانشان هماهنگ نبودند نشان داند که اینها این طور هستند. 🔹 این دنیا و آخرت که باطن این دنیا به نام آخرت است، وقتی به صورت یک انسان در بیاید، می ‌شود ؛ وقتی به صورت یک کتاب در بیاید می‌شود . این قرآن یک ظاهر و باطنی دارد، ظاهر قرآن را خیلی‌ ها ممکن است بروند در حوزه ‌ها درس بخوانند؛ اما
باطن قرآن
را همان می ‌فهمد. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/05/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 506 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن كیفر ترك اطعام مؤمن: امام‌سجاد (ع) فرمود: هركس با شكم سیر بخوابد در حالی كه در نزدیكی او مؤمنی گرسنه باشد خدا می‌ فرماید: ای فرشتگانم! شما را بر این بنده گواه می‌ گیرم كه به وی فرمان دادم ولی نافرمانی كرد و از دیگری فرمان برد، او را به عملش وانهادم. به عزّت و جلالم سوگند هرگز او را نمی ‌بخشم.[1] [1] . مَنْ بَاتَ شَبْعَانَ‏ وَ بِحَضْرَتِهِ مُؤْمِنٌ جَائِعٌ طَاوٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَلائِكَتِى أُشْهِدُكُمْ عَلَی هَذَا الْعَبْدِ أَنَّنِى أَمَرْتُهُ فَعَصَانِى وَ أَطَاعَ غَیرِی وَكَلْتُهُ إِلَی عَمَلِهِ وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى لا غَفَرْتُ لَهُ أَبَداً (ثواب الاعمال، ص250). 📚 مفاتیح الحیات ص 310 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 حیات عالمانه

🔸 این از بهترین راه ‌های قرآن كریم است که فرمود انسان اگر بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ و لابد باشد یا حداقل و اگر بخواهد رأی منفی بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات عالمانه

🔸 كسی كه مقلّدانه حركت می ‌كند، و او و اثبات و نفی او، تابع اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می ‌كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب حق است می ‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌ خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾. 🔸 اما دین گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾؛ شما و را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، عقل و فكر ندارند، چرا به دست آنها می ‌دهید؟! 🔸 این از بهترین راه ‌های قرآن كریم است که فرمود انسان اگر بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ و لابد باشد یا حداقل و اگر بخواهد رأی منفی بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ است و هم ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ است. فرمود بالأخره می ‌خواهی رأی بدهی, چیزی را كنی چیزی را كنی, چیزی را كنی چیزی را كنی، این‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی که اسلامی حرف بزنی و جاهلی فكر كنی! 🔸 اگر كسی برهان نداشت ولی سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این فرد حرف زد و فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می ‌شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. تا صد درصد برای شما ثابت نشد یا طمأنینه حاصل نشد تكذیب نكنید و نیز تا صد درصد برای تان ثابت نشد یا طمأنینه حاصل نشد تصدیق نكنید، آن گاه انسان در شنا می ‌كند. این می ‌شود دین؛ از این شیرین ‌تر؟! از این زیباتر؟! این كتاب را انسان بالای سر می ‌گذارد! 🔸 بالأخره انسان یا تكذیب می ‌كند یا تصدیق و یا قبول می ‌كند یا نكول, فرمود هر دو . انسان یا تابع است یا متبوع؛ اگر متبوع بود, مرجع بود, استاد بود, رهبر بود, مسئول بود، باید عالمانه باشد و همچنین اگر تابع بود باید عالمانه باشد. آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/4Kb6Q 📚 درس تفسیر سوره مباركه صافات جلسه 1 تاریخ: 1393/02/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نصرت نیازمندان 🔹 فرمود چرا اینها این را طی نمی ‌كنند: ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾، بعد «عَقبه» را تفسیر كرده است، فرمود می ‌دانید عَقبه چیست؟ عَقبه، بنده آزاد كردن و در زمان گرانی و كمیابی به داد فقرا رسیدن است؛ اینها كه بی‌ مسكن هستند، گرفتار تراب و خاك ‌اند، زمین‌ گیر هستند، به درد اینها برسید، مسكن اینها را تأمین كنید. 🔹 وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) یك ظرف خالی طلب می ‌كرد و از بهترین غذاهای سفره، در این ظرف می ‌ریخت، می‌ فرمود این را به مستمند بدهید، بعد می ‌فرمود: ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾. آن كسی كه بخورد بعد ته ‌مانده سفره را به دیگری بدهد، اینکه نیست، آن‌ كه لباس نو را بپوشد و وقتی مندرس شد به دیگری بدهد، اینكه اقتحام عقبه نیست، آن ‌كه كار حضرت علی (علیه السلام) را می ‌كند، دو لباس تهیه می‌كند یكی را برای خودش و دیگری را به قنبر می ‌دهد، آن اقتحام عقبه است. 🔹 فرمود به درد فقرا برسید! این تولید شغل، رفع بیكاری، مشكل گرانی را حل كردن، اینها جزء دین است. اصرار قرآن كریم بر این است كه اولاً توحید، ثانیاً رسیدن به خلق! از امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «خَصْلَتَانِ‏ لَیسَ‏ فَوْقَهُمَا شَی‏ءٌ»؛ 1️⃣ ایمان به خدا و 2️⃣ رسیدن به كار خَلق از بهترین كارهاست. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 507 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی سیراب كردن مؤمن رسول اكرم (ص) فرمود: هركس مؤمنی را كه به آب دسترسی دارد، آبی بنوشاند خدا در برابر هر جرعه آب، هفتاد هزار نیكی به او عطا فرماید و اگر به موٴمنی كه به آب دسترسی ندارد آبی بنوشاند گویا ده برده از نسل اسماعیل (ع) آزاد كرده است.[1] امام سجّاد (ع) فرمود: هركس به مؤمن تشنه‌ ای آبی بنوشاند خدا به وی در بهشت از نوشیدنی رحیق مختوم می‌ نوشاند.[2] [1] . مَنْ سَقَی مُؤْمِناً شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ مِنْ حَیثُ یقْدِرُ عَلَی الْمَاءِ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ شَرْبَةٍ سَبْعِینَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ إِنْ سَقَاهُ مِنْ حَیثُ لا یقْدِرُ عَلَی الْمَاءِ فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ عَشْرَ رِقَابٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ ع (الكافى، ج2، ص201). [2] . ... و مَنْ سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ (الكافى، ج2، ص201). 📚 مفاتیح الحیات ص 311 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra