eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
شهامت اعتراف
🔸 گاهی شخص نماز می‌ خواند ولی در خارجِ نماز، معصیت هم دارد، خدا نماز او را قبول می ‌كند نه خود او را؛ اما كسی كه در خارجِ نماز مثل درون نماز، آدم صالحی است، خدا او را قبول می ‌كند. این است كه در باید باتقوا بود، در هم باید با تقوا بود. 🔸 شاید تقوای در مراقبت آن ‌قدر سخت نباشد؛ اما بسیار سخت است كه انسان، قاضی خود باشد، حُبّ نفْس را كنار بگذارد و كار خود را بدون حُبّ و بغض داوری كند، چون «حُبُّكَ الشَّی‏ءَ یعْمِی وَ یصِم»؛ انسان وقتی به خود علاقه مند است، سخت است كه خود را محكوم كند. 🔸 چرا شما گاهی می‌ بینید دو طلبه در یك حجره با اینكه سومی هم نیست غیر از خدا، یکی از اینها فهمید كه حق با هم‌ بحث اوست؛ اما تا آخر می ‌كوشد كه حرف خود را اثبات كند؟ اگر هم «بین ‌الرشد» شد و معلوم شد كه حق با رفیق اوست، باز هم می ‌خواهد بگوید من هم مطلبی را می‌ خواستم بگویم كه از طرف دیگر صحیح است، حاضر نیست اعتراف كند! این كسی كه در حجره دو نفره حاضر نیست اعتراف كند بگوید من اشتباه كردم، فردا اگر كارِ اجتماعی به دست او رسید، حاضر است بگوید من اشتباه كردم؟! این از همین جمع دو نفره تا وقتی وارد جامعه شد، آن شهامت را داشته باشد؛ یعنی یا بد نكند یا اگر اشتباه كرد، فوراً اعتراف كند. این كار، كار آسانی نیست! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
یكی از مراحل عقل آن است كه انسان نه تنها دستش به مال حرام دراز نشود، بلكه آنچه از راه حلال فراهم كرده است را در راه خدای سبحان مصرف بكند 🔹 اگر خدا به شما نعمتی داد خواه نعمت علمی، خواه نعمت مالی، خواه نعمت جاه، خواه نعمت قدرت، نعمتی به شما داد كه بتوانید با این نعمت، باری را از دوش یا بردارید مضایقه نكنید، داشته باشید كه خدای سبحان خلف این را تأمین می ‌كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
یكی از مراحل عقل آن است كه انسان نه تنها دستش به مال حرام دراز نشود، بلكه آنچه از راه حلال فراهم كرده است را در راه خدای سبحان مصرف بكند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: این بیان هم از وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه)، هم از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه)، هم از وجود مبارك امام كاظم (سلام الله علیه) و هم از وجود مبارك امام جواد (سلام الله علیه) رسیده است كه «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود اگر خدا به شما نعمتی داد خواه نعمت علمی، خواه نعمت مالی، خواه نعمت جاه، خواه نعمت قدرت، نعمتی به شما داد كه بتوانید با این نعمت، باری را از دوش یا بردارید مضایقه نكنید، داشته باشید كه خدای سبحان خلف این را تأمین می ‌كند. 🔹 بیان این حدیث شریف این است كه اگر كسی كمكی به یا كرد ـ حالا یا كمك مالی یا كمك علمی ـ اگر مثلاً مالی را برداشت به دیگری داد این نظیر سنگی نیست كه از یك گوشه بیابان بِكَند به دیگری بدهد، چون می ‌دانید اگر سنگی را انسان از بیابانی بگیرد به دیگری بدهد جای آن سنگ، خالی است تا پر بشود مدت‌ ها طول می‌ كشد؛ فرمود خدمت كردن به فرد و جامعه از این قبیل نیست، اگر رودخانه سیال و روانی باشد شما یك لیتر آب از این رودخانه بردارید این بلافاصله جایش پر می ‌شود. خلف یعنی جا پر كنِ آن مال از دست رفته، و است اگر كسی یقین داشته باشد مالی را كه در راه خدا داد خلف آن را خدا همان لحظه پر می ‌كند ـ حالا تا به او برسد ممكن است طول بكشد یا تا او بفهمد ممكن است طول بكشد، ولی جایش همان وقت پر می ‌شود «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالعَطِیةِ» ـ در بخشش، و را فراموش نمی ‌كند. 🔹 غرض آن است كه خیری كه انسان به دیگری می ‌رساند نظیر آن است كه یك ظرف آب از یك رودخانه روان بردارد كه فوراً جایش پر می ‌شود نظیر آن سنگی نیست كه از یك گوشه بیابان بكند به دیگری بدهد كه جای آن مدت ‌ها خالی است و تا پر بشود طول می ‌كشد. اگر این بیان نورانی در فضای جامعه ما عملی بشود هر كدام ما مشكل دیگری را به اندازه توان خود حل كنیم و باور كنیم كه چیزی از ما كم نمی ‌شود، این جامعه می‌ شود ، این می ‌شود ، چنین جامعه ‌ای به منزله بهشت است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز دوشنبه 30 آبان با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مردم ستون دین هستند/ شهداء و مردم سرمایه های کشورند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: مردم سرمایه کشور و به تعبیر نهج البلاغه ستون دین هستند؛ لذا باید به نیازهای مردم توجه کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشتند: بین امید و آرزو فرق است، آن است که فرد مقدماتی را فراهم کرده و منتظر نتیجه است. آن است که بدون مقدمه منتظر نتیجه است. کشاورزی که چیزی کاشته و منتظر باران است در حالت امید است اما کشاورزی که چیزی نکاشته و در آرزوی باران است، در حالت آرزوست! 🔹 ایشان افزودند: را به عنوان راه حل به جامعه ارائه دهید. در مسائل مدیریتی، صرفا نصحیت کردن مسئولان کارساز نیست. نصیحت برای جوانانی است که راه را می داند و بیراهه می روند، اما امور مدیریتی می خواهد نه نصیحت. 🔹 مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به اهمیت اذعان داشتند: صحیفه سجادیه کتابی است که باید در کنار ما باشد. در دعاهای این کتاب از خدا می خواهیم «حسن الولایه» به ما بدهد، یعنی فرد بتواند کسانی که زیرمجموعه و تحت امرش هستند را خوب اداره کند. هر کسی در حوزه کاری خودش به نوعی والی است و باید «حسن الولایه» داشته باشد. ایشان ادامه دادند: روایتی از پیامبر گرامی اسلام هست که خدایا بین و آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود. مملکت، باید جلوی غارت ها و اختلاس های میلیاردی گرفته شود و مشکلات اقتصادی حل شود! 🔹 مفسّر برجسته قرآن کریم بیان داشتند: رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه السلام هم باشد، داشتن یک طرف قضیه است، از آن طرف مجموعه مسئولین باید درست عمل کنند. کشور ما دارای امکانات فراوان خدادادی است، ما تقریبا یک درصد جمعیت جهان ولی ده درصد امکانات جهان را در اختیار داریم که باید با برنامه ریزی درست، وضعیت کشور را سامان داد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر لزوم اذعان داشتند: ما شهدایی داشتیم که در زمستان کردستان برای حفظ سنگرها آنقدر مقاومت کردند تا از از سرما یخ زدند و به این شکل به شهادت رسیدند. این خون های پاک شهداء هستند. علاوه بر این خود هم سرمایه کشور و به تعبیر نهج البلاغه هستند لذا باید به نیازهای مردم توجه کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 503 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن اطعام، از موارد مهم نیكی به دیگران است كه در آیات قرآنی بر آن بسیار تأكید شده است و در وصف ابرار چنین آمده است: آنان كه غذای خود را با آنكه بدان نیاز دارند، به مسكین و یتیم و اسیر می‌ دهند و [می‌ گویند:] ما شما را برای خدا اطعام می‌ كنیم و از شما پاداش و سپاسگزاری نمی ‌خواهیم.[1] [1] . ﴿ویطعِمونَ الطَّعامَ عَلىٰ حُبِّهِ مِسكینًا ویتیمًا واَسیرا ٭ اِنَّما نُطعِمُكُم لِوَجهِ الله لا نُریدُ مِنكُم جَزاءً و لا شُكورا﴾ (سورهٴ انسان، آیات 8 ـ 9). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مراتب مراقبه
🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. این است كه انسان مواظب باشد چه می ‌كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار می‌كنید و چه كار نمی ‌كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می ‌فروشد، چه چیزی می ‌خرد، چقدر می ‌فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می ‌كند که اینها است، بعد می ‌نشیند می‌ كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت‌ های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند. 🔸 اما در كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می ‌بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می ‌كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ‏ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می ‌بیند؛ اگر خودش را دیدی می ‌شود و اگر فعل او را دیدی می‌ شود . 🔸 این «مراقبه»‌ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی ‌دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی ‌شود. ، كار اخلاق است، ، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی 🔹 یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند، این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند. یأس از رحمت، یعنی ما به جایی رسیدیم كه هیچ موجودی توان آن را ندارد مشكل ما را حل كند. این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتی ﴿وَسِعْتَ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ شد و شد، جا برای یأس نیست؛ لذا یأس از رحمت خدا كفر است. 🔹 امّا یك وقت انسان می‌گوید من دیگر لیاقت آن را ندارم، آن دیگر اعتراف خود اوست، این به كفر منتهی نمی‌شود؛ امّا اگر نسبت به هستی خارج اشاره كند و بگوید كسی نیست در عالَم كه مشكل ما را حل كند، این دیگر ﴿إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ این‌جا ﴿فَیؤُسٌ قَنُوطٌ﴾ برای همین گروه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فصلت جلسه 22 تاریخ: 1394/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات 504 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن ... امام صادق (ع) از اجدادش، از رسول خدا (ص) روایت كرد: بهترین شما كسی است كه اطعام كند و سلام را آشكار كند و در حالی كه مردمان در خواب ‌اند نماز بگزارد.[1] [1] . خَیرُكُمْ مَنْ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ أَفْشَی السَّلامَ وَ صَلَّی وَ النَّاسُ نِیامٌ (الكافى، ج4، ص50). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  آب حیات
🔸 «مَعین» از القاب رسمی وجود مبارک حضرت است به عالمان دین هم می ‌گویند «ماء مَعین». «ماء مَعین» مائی است که «تناله الدلاء و تراه العیون» یعنی آبی که: 1️⃣ دَلو به آن می ‌رسد 2️⃣ چشم آن را می ‌بیند 3️⃣ عطش تشنه‌ ها را برطرف می ‌کند چون جاری است، راکد که نیست؛ اگر جاری نباشد که «تناله الدلاء و تراه العیون» نیست، آب جاری را می‌گویند «ماء مَعین». حضرت «ماء معین» است؛ کجاست که حضرت نیست؟! کجاست که مشکل مردم را حلّ نمی ‌کند؟! اما «کسی که گوش کند این ندا کم است»! 🔸 این«چه کسی می‌خواهد؟»، «چه کسی سؤال دارد؟»، «چه کسی نمی‌خواهد؟»، «چه کسی می‌خواهد؟» را هر روز حضرت می ‌گوید؛ هم باید همین ‌طور باشند. «ماء معین»، لقب عالمان دین هم است بالتبع، البته بالاصاله مختصّ وجود مبارک حضرت است. اینکه گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏»، این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دوره‌ گرد است، بلکه طبیبی است که طبش را دور می‌ دهد نه خودش را! طبش را دور می ‌دهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است؛ کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. 🔸 جامعه را گاهی با اداره می کنند گاهی با ؛ کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش و کسی که مشکلی دارد، با نوش! این «دوّار بودن» مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دوره‌گرد. بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب، طبّش را دور می ‌دهد که یک‌جا جای نیش است و یک‌جا جای مرهم است: «چو رگ ‌زن که جراح و مرهم نِه است». عالمان دین هم همین‌ طور هستند، حاکمان دین هم همین ‌طور هستند، کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم یعنی باشیم. حالا اگر علما به تبع وجود مبارک حضرت، بالعرض می ‌شوند «ماء مَعین»، شاگردان علما چرا این ‌طور نباشند؟! جامعه ما چرا «ماء معین» نباشد؟! 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 14 تاریخ: 1397/09/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 505 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن پاداش اطعام موٴمن: پیامبر (ص) می ‌فرمود: از موجبات مغفرت پروردگار، اطعام است.[1] امام صادق (ع) فرمود: هركس با اطعام خود موٴمنی را سیر كند، احدی جز خدا پاداش اخروی او را نمی ‌داند! نه فرشته مقرّب الهی و نه پیامبر مرسل.[2] همچنین فرمود: هركس مؤمن توانگری را غذا دهد پاداش او مانند آن است كه برده‌ای از نسل اسماعیل را از قربانی شدن برهاند و هر كس مؤمن نیازمندی را طعام دهد برایش پاداشی برابر با آن است كه صد برده از نسل اسماعیل را از قربانی شدن برهاند.[3] [1] . مِنْ مُوجِبَاتِ مَغْفِرَةِ الرَّبِّ إِطْعَامُ الطَّعَامِ (الكافى، ج4، ص52). [2] . (الكافى، ج2، ص201). [3] . (الكافى، ج2، ص203). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 و 310 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا