eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: عبدالعظیم حسنی (ع) از امام هادی (علیه السلام) نقل می کند که یاد و نام (علیهم السلام) در لحظه ای که جان در حال خارج شدن از بدن است به فریاد انسان می رسد؛ لذا انسان تا می تواند باید اسم این ذوات قدسی را کند و با آنها شود. 🔹 قرآن و عترت هرگز از هم جداشدنی نیست در نتیجه هر فضیلتی برای هر یک از آنها ذکر شود برای دیگری نیز هست؛ لذا همانطور که اگر کسی خود را نشناخت به مرگ جاهلیت مرده است، کسی که و مفاهیم والای آن را نیز نشناسد به مرده است. ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/301764 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/04/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دنیا را مذمت کردن برهان علمی ندارد / هر کس به جایی رسیده از درست رفتاری، درست گفتاری و درست کرداری خود در دنیا بوده است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به شرح حکمت 131 نهج البلاغه پرداختند. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دنیا را مذمت کردن برهان علمی ندارد / هر کس به جایی رسیده از درست رفتاری، درست گفتاری و درست کرداری خود در دنیا بوده است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 🔸 در کلمه 131 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که در آن کلمه وجود مبارک حضرت فرمودند که یک عده ای دنیا را مذمت می کنند و من درباره دنیا و احکام و حِکَم دنیا باید با شما سخن بگویم... . آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی. 🔸 حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است. 🔸 پس روزگار از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست، خود آدم است... . 🔸 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. 🔸 هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها. 🔸 دنیا از آن جهت که مخلوق ذات اقدس الهی است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است. انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2588375 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات عدم همكاری با ظالمان 🔸 ... صفوان بن مهران یكی دیگر از یاران امام كاظم (ع) بود كه كاروان‌ های تجاری داشت و شماری از شترانش را به هارون (خلیفه عباسی) كرایه داده بود. او خود نقل می ‌كند: روزی خدمت امام كاظم (ع) رسیدم. آن حضرت به من فرمود: صفوان! همه كارهای تو نیكو و زیباست، جز یك كار. عرض كردم: فدایت شوم كدام یك؟ فرمود: شترانت را به این مرد (هارون) كرایه داده‌ای. گفتم: به خدا سوگند! من آن را برای ترویج فسق و فجور و لهو و لعب كرایه نداده ‌ام، بلكه برای زیارت بیت الله است و خودم مستقیماً به آن نمی ‌پردازم بلكه غلامانم را همراه او می‌ فرستم. امام كاظم (ع) فرمود: آیا دوست داری هارون و دوستانش زنده بمانند تا كرایه شترانت را بدهند؟ گفتم: آری! آن حضرت فرمود: هركس بقای ستمكاران را دوست داشته باشد از آنان به شمار می ‌آید و هر كه از آنان باشد به آتش دوزخ در می ‌آید. [1] [1]. وسائل الشیعة، ج17، ص182. 📚 مفاتیح الحیات ص 470 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 تاوان عصیان

🔸 ... کفّاره دو گونه است: ... یک است. فرمود اگر یک وقت پای شما لغزید و اشتباهی کردید، فوراً به سراغ بروید و مشکل این جوان ‌ها را حل کنید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تاوان عصیان

🔸 «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ»‏؛ کفّاره‌، غیر از انتقام است؛ یا به منزله غذاهای تقویتی است. یک سلسله تنبیه‎ هایی در قرآن و سنّت آمده است که آنها عذاب و کیفر است؛ اما این کفّاراتی که در قرآن و روایات آمده است، سازنده است. 👈 فرمود اگر کسی گناهی کرده است، وقتی مشکل یک فرد افتاده در مشکلات را حلّ کند، این کفّاره اوست. این کفّاره فقهی نیست، این است. 🔸 کفّاره دو گونه است: 1️⃣ یک کفّاره بگیر و ببند و بزن است که این در کشورهای دیگر هم هست؛ 2️⃣ یک است. 🔸 فرمود اگر یک وقت پای شما لغزید و اشتباهی کردید، فوراً به سراغ بروید و مشکل این جوان ‌ها را حل کنید؛ این که نمی ‎تواند ازدواج کند، این که واقعاً «ملهوف» است «متلهّف» است و رنج می ‌برد، مشکل او را حلّ کنید، این کفّاره آن گناهان شماست. آن وقت چقدر انسان لذت می‎ برد از اینکه تولید کرده، اشتغال ایجاد کرده، جوانی، کار پیدا کرده، ازدواج کرده! هر وقت به یاد آن حادثه می ‌افتد لذت می ‌برد؛ فرمود این کفّاره است. 🔸 ، این گونه از کفّارات را یاد می ‌دهد و فقه، آن گونه از کفارات را یاد می ‌دهد که اگر این کار را کردی زندان است، اگر آن کار را کردی فلان تنبیه است. در فقه هم البته بحث‌ های اخلاقی هست؛ همین «اطعام ستّین مسکین»، همین «صوم ستّین یوم»، همین ‎ها هم کفّارات است؛ اما فرمود اگر کسی گناه بزرگ کرده است، تولید مهم داشته باشد، این می ‎تواند کفّاره او باشد، آن وقت خودش هم می ‎فهمد و آن کفّاره فقهیِ روزه و امثال آن را هم می ‌دهد. 🔸 این بیان نورانی حضرت امیر است: «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ»؛ کسی که مشکل دارد، نفَس او نمی ‌آید؛ فرمود این الآن نفسش بند آمده، این فقیر است، این مشکل دارد، این آبرو دارد، این گرفتار است، الآن نفس او بند آمده، شما کنید راه نفس او را باز کنید بگذارید نفس بکشد. اگر این کار را کردید، خدا هم وسیله بخشش شما را فراهم می‌ کند؛ اصلاً خودت به این فکر می‌افتی که گناه نکنی! کسی که و گذشت و اعتلا و تولید و اشتغال داشته باشد، اصلاً به فکر پَست گناه نیست، چون گناه، پیروی از شیطان است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ozSlT ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/YKth2xlq6tc 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عدالت اقتصادی
🔹 سرمایه‌ های اصیل مملکت، نه باید در اختیار دولت باشد و نه در اختیار گروهی خاص. این نظیر خونی است که باید در کل جامعه باشد؛ منتها هر کسی به اندازه استعداد خود بهره بگیرد. 🔹 این موی بدن هم از همین خون تغذیه می ‌کند، استخوان ‌ها هم به اندازه خودشان، گوشت هم به اندازه خودش! راه باید باز باشد؛ این ‌طور نباشد که رانت باشد، خصوصیت باشد، راه برای یک عده باز باشد و برای یک عده باز نباشد. این ﴿دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاءِ مِنْكُم‏﴾، چه شخصیت مالک باشد مثل نظام کمونیستی و چه شخصیت مالک باشد مثل نظام سرمایه ‌داری، ممنوع است. 🔹 اقتصادی که دولت‌سالاری است، نیست؛ اقتصادی که بر اساس نظام کاپیتال است که در دست یک گروه مخصوص است و رانت‌خواری است و دیگران عمله و برای همیشه باید کارگر باشند، این هم اسلامی نیست. راه باید برای همه باز باشد. 📚 نشست علمی تاریخ: 1398/03/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری نشست علمی با موضوع «فلسفه و علوم اجتماعی» 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: نشست علمی با موضوع «فلسفه و علوم اجتماعی» به همت معاونت آموزش موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1403 در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸 شایسته است مسلمانان، مرز كشور اسلامی را از نفوذ بیگانگان حفظ كرده، برای مرزبانان دعا كنند. در اهمیت و ارزش مرزداری همین بس كه امام سجاد (ع) در یكی از دعاهای صحیفه سجادیه به خدا عرض می ‌كند: خدایا! بر محمد و خاندان او درود فرست و مرزهای كشور مسلمانان را به عزت خویش محفوظ بدار و پاسداران آن را به نیروی خود تقویت فرما و از دارایی خود بخشش فراوان به آن‌ها عطا كن. شمار آنان را فراوان و سلاحشان را بُرّان كن و حوزه مأموریت آن‌ها را محكم و استوار نگه ‌دار و جایگاه آنان را حراست كن. میان آنان اتحاد و دوستی برقرار كن و كارهایشان را سروسامان ده و لوازم مورد نیاز و مواد غذایی... آن‌ها را پی در پی فراهم كن و هزینه زندگی آن‌ها را تنها خود بر عهده بگیر و با یاری خود آنان را حمایت كن. [1] [1]. (صحیفه كامله سجادیه، دعای 27). 📚 مفاتیح الحیات ص 471 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 بلندای آزادی

🔸 یکی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که جهانی و است این است که فرمود: «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة»... . فرمود من یک می خواهم که از این لماظه بگذرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بلندای آزادی

🔸 یکی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که جهانی و است این است که فرمود: «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة». «لماظه»، چیزِ مانده لای دندان است؛ کسی که غذا خورد، تکه هایی از غذا لای دندان او می ماند، آن را می گویند «لماظه». 🔸 فرمود شما می دانید آنچه در دست شماست، لماظه نسل قبلی است؟ این قسمت را اینها داشتند و استفاده کردند، بعد مانده و به دست شما رسید؛ که نیست! این زمین همین طور است، آن امکانات همین طور است، آن معادن همین طور است. اینها مانده لای دندان نسل قبلی است؛ آن اولی اش را استفاده کردند، حالا اینها مانده و به شما رسیده است. فرمود من یک می خواهم که از این لماظه بگذرد. 🔸 این مربوط به اسلام و کفر نیست؛ فرمود چه مسلمان باشی چه کافر، برای این دعوا نکن! برای این تلاش و کوشش نکن! برای این، کسی حق کسی را ضایع کند این نباشد؛ «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة». 🔸 این را حضرت امیر (سلام الله علیه) از کجا استفاده می کند؟ تعبیر «لماظه» در قرآن کریم نیست ولی قرآن کریم دارد آنکه شما دارید است: ﴿سَكَنْتُمْ فی‏ مَساكِنِ الَّذینَ ظَلَمُوا﴾؛ شما جای آنها نشسته اید! بالاخره اینجا که شما الآن نشستید قبلاً دیگران بودند؛ دست دوم به شما رسیده است دست اول که نیست. 🔸 این را وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) خیلی شفاف و روشن و ادیبانه و جهانی فرمود شما نمی دانید که برده ای، خب چرا نمی دانی؟ بدان که می شوی! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/yWuAh ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/PmHNu_GbHX4 📚 درس خارج فقه ارث – جلسه 46 تاریخ: 1399/10/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اخلاص عمل
🔹 نام یكی از بت ها «ود» بود؛ مثل اینكه ما عبدالله داریم عبدالرحمان داریم عبدالكریم داریم عبدالقادر داریم عبدالحلیم داریم، آنها هم عبدِود داشتند. 🔹 عمرو بن ‌عبدود در جریان با حضرت امیر درگیر شد. حضرت امیر عمرو بن‌ عبدود را خاك كرد ولی در حساس ‌ترین موقع از روی سینه‌ اش برخاست؛ همه تعجب كردند كه الآن که موقع برخاستن نیست! 🔹 بعد از حضرت سوال كردند كه چرا برخاستی، فرمود او عصبانی شد و «خدو انداخت بر روی علی»، من دیدم الآن اگر او را بکشم برای عصبانیت خودم است ولی من كه نمی‌ خواهم این كار را بكنم، من و برای او دارم شمشیر می ‌زنم، باید قربةً الی الله باشد. 📚 فلسفه هنر – جلسه2 تاریخ: 1390/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸 ... رسول خدا (ص) فرمود: یك شب نگهبانی در راه خدا از هزار شب عبادت بهتر است؛ آن هم شب ‌هایی كه روزهایش را روزه بگیرد. [1] [1]. حَرْسُ لَیلَةٍ فِى سَبِیلِ اللَّهِ تَعَالَی أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ لَیلَةٍ یقَامُ لَیلُهَا وَیصَامُ نَهَارُهَا (كنز العمال، ج4، ص297). 📚 مفاتیح الحیات ص 472 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra