22.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 2
#سخن_روز
▪️ تاریخ: 1384/11/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 سخن روز
▪️ #حسین_بن_علی در عاشورا فرمود شما نه صبغه الهی دارید، نه صبغه انسانی، نه از خدا و قیامت می هراسید، نه اصول انسانی و آزادی را رعایت می كنید، برای اینكه من با شما در نبردم، شما با من در جنگید، به زن و بچه من چهكار دارید؟ «فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ».
▪️ مبنای قرآنی این جمله #سالار_شهیدان همان است كه خدای سبحان فرمود با گروهی كه اهل #رعایت_قطع_نامه و #پیمان و #صلح_نامه و كنوانسیون و اینها نیستند مبارزه كنید، فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛[1] فرمود شما با رهبران كفر صلح نكنید و با آنها مبارزه كنید، نه برای اینكه كافرند، كفار فراوان در زمین زندگی می كنند، با شما #زندگی_مسالمت_آمیز دارند، كاری هم با شما ندارند، شما هم كاری با آنها ندارید، می شود با كافر كنار آمد، رفت و آمد تجاری داشت، رفت و آمد سیاسی داشت، رفت و آمد اجتماعی داشت، رفت و آمد درمانی داشت، رفت و آمد اقتصادی سالم داشت، با كافر می شود كنار آمد، ولی با مستكبر نمی شود كنار آمد، فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا ایمان لهم»، نفرمود چون اینها ایمان ندارند بجنگید، فرمود: اینها «أیمان» ندارند؛ یعنی یمین، سوگند، قطع نامه، #تفاهم_نامه را محترم نمیشمارند.
▪️ نهضت حسینی را زنده كردن، #حرف_روز است، حرف تمام #آزادی_خواهان عالم است، حرف هر انسان آزاده ای است که با كسی كه «لا اَیمانَ له» [یعنی به عهد و پیمان خود وفادار نیست] نمی شود زندگی كرد و كنار آمد.
[1] . سوره توبه، آیه 12.
#شکوه_آزادگی2
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
https://aparat.com/v/zRnEW
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امروز كربلا، فردا جایی دیگر
▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)».
▫️ #سالار_شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب [علیهما السلام] صف آرایی كرد، نامه نوشت برای بنی هاشم، نامه نوشت برای برادرش ابن حنفیه و دیگران؛ فرمود این راه، راهِ قطعی است. شما نصیحت نكنید، نگویید وقتی تنها رفتی با زن و بچه به عراق رفتی كشته می شوی. (من به شما اعلان كنم)، شماها هم اگر مرا یاری كنید شهید خواهید شد: «فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَمَنْ لَمْ یلْحَقْ بِی لَمْ یدْرِكِ الفَتْحَ»؛[1] بدانید! شما هم كه آنجا مانده اید این چنین نیست كه فاتح بشوید، به سراغ شما خواهند آمد! «لم یدرك الفتح» یعنی به سراغ شما خواهند آمد، جنگی هم در می گیرد، شما آنجا هم شكست می خورید. #امروز_كربلا_فردا_جایی_دیگر!
[1] . کامل الزیارات، ص75.
#سوم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عدالت اجتماعی در پرتو نهضت حسینی
تاریخ: 1384/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقطه عطف بشریت
▪️ طبیعت را با #فطرت نباید اشتباه كرد؛ طبیعت اختلاف پذیر است، فطرت سالم است و اختلاف پذیر نیست. فطرت فراطبیعت است، مربوط به جان آدم است، مربوط به روح آدم است. #انسانیت_انسان در شرق و غرب یكسان است، در شمال و جنوب یكسان است. فطرت یكسان است، می تواند منبع #اصول_مشترك باشد و آن اصول مشترك می تواند مبدأ و ریشه برای مواد مشترك باشد. الآن شما می بینید كشتن مردم بی گناه فلسطین را عدل می دانند، نه اینكه ظلم بدانند و بگویند ما ظالم و رهزنیم، این را عدل می دانند و این را به محاكم قانونی می برند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل نمی گیرند، از فطرت نمی گیرند، از وحی نمی گیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان می گیرند، از خواسته سیاسی خودشان می گیرند، اینها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بی منبع می شود. این اصولی كه فعلاً در رسانه های بین المللی رایج است، همه اینها مورد احترام ماست، ولی باید از یك منبعی گرفت؛ مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، مساوات، مواسات، عدالت، آزادی، استقلال اینها همه #اصول_ارزشی است؛ امّا وقتی بخواهید تفسیر بكنید می بینید او عدل را طوری تفسیر می كند كه صهیونیست می شود عادل، فلسطینی مظلوم می شود ظالم! تروریست را طرزی معنا می كنند كه فلسطینی مدافع می شود تروریست و صهیونیست مهاجم اشغالگر می شود عادل! العدل ما هو؟ العقل ما هو؟ حریت ما هی؟ امنیت ما هی؟ اینها را باید از #منبع_مشترك گرفت، اینها چون منبع مشترك ندارند حقوق مشترك هم نخواهند داشت. مبانی مشترك كه نبود حقوق مشتركی هم ندارند.
▪️ علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) عدل را به استناد وحی الهی تفسیر كرده است، عقل را مشابه همان عدل تفسیر كرد، قهراً این معانی نزدیك هم می شوند؛ یعنی عدل، عقل، حق، صدق، حُسن و حَسن اینها یكسان خواهند بود؛ ظلم، باطل، كذب، منكر، قبیح، جهل اینها هم كنار هم قرار می گیرند. هر كاری كه #معماری شده باشد عدل است و عقل، هر كاری كه معماری نشده باشد ظلم است و قبیح. تعبیر قرآن كریم این است كه اینها ﴿فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ﴾[1]، اینها در #هرج_و_مرج زندگی می كنند؛ یعنی چیزی را در جای خود قرار نمی دهند. اگر اصول از یك منابع گرفته نشود، میشود هرج و مرج. وجود مبارك امیر بیان علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) همین معنا را به عنوان پوستین وارونه معرفی كرد فرمود: اینها اسلام را یا آن معارف را وارونه پوشیدند: «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً»؛[2] یعنی پوستین وارونه.
▪️ انبیا (سلام الله علیهم) آمدند تا هم #عدل را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #عقل را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #حق را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #صدق را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #حسن را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند. سالیان متمادی زحمت انبیا (علیهمالسلام) این بود كه بگویند عدالت یعنی چه. وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در سورهٴ «شوریٰ» آمده است فرمود: ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾[3] من مأموریت یافتم كه عدالت را اجرا كنم همه بشر #مأمور_اجرای_عدل هستند.
▪️ پیام نهضت حسینی (سلام الله علیه) این است كه ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾، نهضت آن حضرت از اینجا شروع شده كه فرمود: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ ، و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ»[4] مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود؟ مگر نمی بینید از باطل صرف نظر نمی شود؟ مگر نمی بینید عدل دفن شده؟ مگر نمی بینید ظلم حاكم است؟ من مأمورم كه عدل را معنا كنم و احیا كنم، مأمورم كه حق را معنا كنم و احیا كنم.
▪️ آنهایی كه مأموریت ویژه دارند نقطه عطفی در تاریخ ایجاد می كنند. این #نقطه_عطف یعنی ورق را بر می گردانند؛ عده ای كه بیراهه می روند را منعطف می كنند [و] سر راه می آورند. وجود مبارك ولی عصر #نقطه_عطف_جهان_بشریت و تاریخ است. تعبیر نورانی علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) دربارهٴ ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این است كه «یَعْطِفُ الْهَوى عَلَى الْهُدَى، إذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى»؛[5] فرمود وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد آن #نقطه_عطف_تاریخ است؛ یعنی اوراق را بر می گرداند جامعه ای كه بیراهه رفتند و هوامدار شدند آنها را #هدایت_محور می كند آنها را بر می گرداند. جامعه آمدند هدایت را بر هوا و هوس منعطف كردند، ولی ولیّ عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور می كند هوای مردم را منعطف می كند به #هدایت_الهی.
[1]. سوره ق، آیه 5 .
[2]. نهج البلاغه ، خطبه 108 .
[3]. سوره شوریٰ، آیه 15.
[4]. تحف العقول، ص245.
[5]. نهجالبلاغه، خطبه 138.
#روز_چهارم_محرم
#هوامداری_بشریت
#عدالت_اجتماعی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
04_ads s.mp3
13.54M
💠 صوت #سخنرانی_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: تحلیل پیام عاشورا ــ جلسه 4
▪️ تاریخ: 1377/02/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
Tahlil payam ashora 04.pdf
2M
💠 متن #سخنرانی_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: تحلیل پیام عاشورا ــ جلسه 4
▪️ تاریخ: 1377/02/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
16.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 3
#احیای_عاشورا
▪️ تاریخ: 1384/11/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 احیای عاشورا
▪️ #احیای_عاشورا، برای این است كه جامعه را روشن و بیدار كند، ببینیم چرا حسین بن علی اینچنین نثار و ایثار كرد، خطر چه بود كه حسین بن علی این طور به استقبال همه خطرها رفت و كودك خود را داد، جان خود را داد، اسارت فرزندان خود را خرید. حسین بن علی خطری كه احساس كرد این بود كه دشمن، تنها خود را از صف اسلام جدا نكرد، بلکه چندین كار را درباره اسلام و مسلمان ها كرد: اولاً آمد اسلام را خواباند. این #دین_زنده_پویا كه عامل بیداری بود را خواباند. اگر عامل بیداری بخوابد دیگر بیداركننده نیست، چگونه اسلام را خواباند؟ گفت #دین_از_سیاست_جداست، خب اگر دین را از سیاست جدا کردی دین كاری با حُكّام ندارد، كاری با ظالمان ندارد، كاری با دولتمردان طاغی و یاغی ندارد، كاری به راه اندازی #نهضت ندارد، كاری به تظاهرات ندارد، این فقط در #مسجدها خلاصه می شود به صورت نماز و روزه و مانند آن. آن چیزی كه عامل حركت است وقتی بخوابد حركت رخت بر می بندد.
#شکوه_آزادگی3
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
https://aparat.com/v/6mWOv
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 فرزندان امام حسین علیه السلام
▪️ در قرآن فرمود بازماندگان اولیای مقتول حق قصاص دارند، بچه های او حق قصاص دارند؛ ما هم #بچه_های_ابی_عبدالله هستیم، پس حق قصاص داریم. ما با اینکه سید نیستیم، چطور بچههای حسین بن علی هستیم؟! برای اینکه وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلامیه عمومی داد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر برای او شناسنامه می گیرند یا کد ملی میگیرند؛ اما وقتی بالغ شد، شناسنامه اش را باید خود بگیرد. فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛[1] من و علی پدر شما هستیم، بیایید بچه های ما بشوید، ما هم گفتیم، چشم! فرمود آن شناسنامه طبیعی سر جایش محفوظ است، هر کسی پدری دارد و مادری دارد؛ اما #شناسنامه_های_اعتقادی و مکتبی، بیایید بچه های ما بشوید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما هم گفتیم چشم! اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد، مادر ما چه کسی خواهد بود؟ مادر ما می شود #صدیقه_طاهره (سَلامُ الله عَلَیها)، پس ما بچه های اینها هستیم؛ چون بچه های اینها هستیم و این مکتب را قبول کردیم، این شعار برای ما رواست که بگوییم خدا آن توفیق را بدهد که ما #خون_بهای_پدرمان را بگیریم، «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»؛ خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون بهای #حسین_بن_علی را بگیریم!
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
#چهارم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار خانواده مرحومه دباغ با حضرت استاد
تاریخ: 1395/09/09
🆔 @a_javadiamoli_esra