💠 مفاتیح الحیات
#شماره84
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: هر كس بخواهد ناراحتی مثانه نداشته باشد ادرارش را حبس نكند، هرچند بر مركب خود سوار باشد.[1]
نكته: مطالبی كه در برخی از این روایات و روایت های مشابه آمده اند هرچند به صورت حكم كلی، عام و مطلق اند، با توجه به احادیث دیگر و برخی از آیات قرآن، ممكن است به تناسب سلامت و بیماری افراد مختلف یا مراحل سنّی آنان یا موقعیت های جغرافیایی و زیست محیطی و شرایط اقلیمی آنان مقید شوند.
[1] . وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لا یشْتَكِىَ مَثَانَتَهُ فَلا یحْبِسِ الْبَوْلَ وَ لَوْ عَلَی ظَهْرِ دَابَّتِهِ (بحار الانوار، ج59، ص322؛ مستدرك الوسائل، ج1، ص284).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 107 و 108
🆔 @a_javadiamoli_esra
24.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 4
#دین_پویا
▪️ تاریخ: 1385/11/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 دین پویا
▪️ چه كسی گفته دخیل ببند؟! چه كسی گفته ثواب دارد؟! توسل به ائمه (علیهم السلام)، توسل به قرآن، شفاعت خواستن از اینها، اینها #دستورات_دینی است، اما این كُهنه را به این ضریح بستن مدرك قرآنی دارد؟! مدرك روایی دارد؟! كسی گوش نمی كند!
▪️ این عَلَم و این آهن سرد را كه می بینید عده زیادی بلند می كنند، چه كسی گفته این كار را بكنید؟! كدام آیه است؟! كدام روایت است؟! به چه دلیل این كار را می كنیم؟! همان آثار جاهلی را با #رنگ_مذهب به خورد عده ای دادند، هر چه شما می خواهید مبارزه كنید، می بینید مقدورتان نیست! دینی كه در آن دخیل است، دینی كه در آن عَلَم است، آن دین عامل پویایی نیست؛ دینی كه از سیاست جداست، كاری به سیاست ندارد، با #تساهل_و_تسامح همراه است، آن دین #عامل_پویایی نیست.
#شکوه_آزادگی4
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
https://aparat.com/v/rCXpD
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1385/11/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اجر رسالت
▪️ در آیه كریمه نفرمود، #اجر_رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما #اهل_بیت را دوست داشته باشید...
👇👇👇👇👇
🏴 اجر رسالت
▪️ در آیه كریمه نفرمود، #اجر_رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما #اهل_بیت را دوست داشته باشید، این را نفرمود، فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ #دوستی_اهل_بیت، اجر رسالت نیست، آن كه جان بِكَند؛ #دوستی_مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلیها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام #عاشورا عزاداری می كنند؛ اما این ظرف، ظرف لغو است! این می شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند.
▪️ خیلیها هستند كه #حسین_بن_علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری، عزّت، استقلال، شرف، شهامت، دادنِ زن و بچه در این راه، می شود در عالَم كسی پیدا شود كه #حسین_بن_علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی، هیچ ملت عدل خواهی!؟ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف، ظرف مستقر است، این #مزد_رسالت است. اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این #دوستی_مستقر، اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»،[2] همه چیز را به همراه دارد!
[1]. سوره شوری، آیه23.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص775.
#پنجم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/03/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عدل ممثّل
▪️ اشك های ما برای آن است كه #عدالت_ممثل را از ما گرفتند این حقّ را، این عقل را [از ما گرفتند]. اگر همه ما عادل بودیم چقدر می ارزید؟ [آیا] وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما عاقل بودیم وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما جمع بین نظر و عمل می كردیم وضع ما اینطور بود؟ هر كسی راحت بود ما یك بهشتی داشتیم، یك مدینه فاضلهای داشتیم. الآن بسیاری از ماها به بسیاری از مشكلات مبتلاییم یا خودمان یا دوستانمان یا بستگانمان، آن وقت چطور اگر كسی خدای ناكرده بچّه اش كجراهه برود می نشیند گریه می كند، چرا گریه می كند؟ برای اینكه فضیلتی را از دست داد؛ منشأ همه این گریه ها كار اموی و مروانی است كه #فضایل فراوانی را از دست ما گرفتند. اگر می بینید سرایندگان ما، مداحان ما، نوحه سرایان ما، این طور می گویند «لب تشنه سر بریدند سالار كربلا را، ما برای این گریه می كنیم، وگرنه خود ذات مقدّس #حسین_بن_علی فرمود الآن وقت گریه نیست.
▪️اگر كسی خدای ناكرده در اثر ظلم كسی تنها شده گریه می كند برای چه گریه می كند؟ برای اینكه عدلی را از او گرفتند، عقلی را از او گرفتند، تمام این گریه ها برای همان است؛ وگرنه از این جنگ ها زیاد شده مگر مغول، تاتار، چنگیز و امثال اینها در همین سرزمین كشتاری بدتر از #كربلا نكردند؟ مگر ما ایرانی ها سابقه مظلومیتمان كم است؟ مگر در همین سرزمین جنگ های نابرابر نشده؟ مگر خانه ها را ویران نكردند؟ مگر زن و بچّه ها را نكشتند؟ اینها همه شان دفن شده، برای هر مظلومی كه كسی گریه نمی كند، برای #عدل_ستم_دیده گریه می كند، برای #عقل_ستم_دیده گریه میكند و وجود مبارك سالار شهیدان این بود. «لب تشنه سربریدند سالار كربلا را» .
▪️ پیغمبر را چه چیز می گریاند؟ این پیامبر داشت سخنرانی می كرد، در وسط جمعیت خب دیدند كه كودكی آمده آن پیامبر از بالای منبر پایین آمد این كودك را بغل كرد برد بالای منبر مكرر لبش را می بوسد، مكرر زیر گلویش را می بوسد، برای چه این كار را كرد؟ چون اینها كه الآن پای منبر پیامبر بودند خب اینها پنجاه سال، شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال كم و بیش سن داشتند، بعد از پنجاه سال كه #واقعه_كربلا اتفاق می افتد همه اینها دیگر رفته اند، چند نوجوانی كه در این مجلس اند اینها می مانند. امّا نوجوان های آن مجلس را كه با حدیث نمی شود روشن كرد، این بچّه های ده ساله، دوازده ساله كمتر و بیشتر در آن مجلس بودند اینها می دیدند پیامبر این كار را كرده و نسبت به دیگران این كار را نمی كرد، اینها بعد از جریان كربلا كه خودشان نزدیك هفتاد سال شده بودند، اینها در شام به یزید گفتند: یزید! چوب را از این لبان بردار ما خودمان دیدیم روزی صاحب این سر وارد شد یك بچّه چند ساله ای بود پیامبر از بالای منبر پایین آمد این بچّه را بغل كرد لبان مطهر او را بوسید: «ارفَع قَضیبَكَ عَن هاتَینِ الشَّفَتَینِ فَوَاللّٰهِ الَّذی لا إلٰهَ إلّاغَیرُهُ لَقَد رَأَیتُ شَفَتَی رَسولِ اللّٰهِ صلّی اللّٰه علیه و آله عَلَیهِما ما لا احصیهِ كَثرَةً یقَبِّلُهُما، ثُمَّ انتَحَبَ باكِیاً».[1]
[1] . الإرشاد (الشیخ المفید)، ج2، ص114.
#اولین_محاصره_فرات_در_کربلا
#منشأ_فقدان_فضیلت_ها
#مظلومیت_عقل_و_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
06_ads s.mp3
25.67M
💠 صوت #سخنرانی_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: تحلیل پیام عاشورا ــ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1377/02/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
Tahlil payam ashora 06.pdf
214.7K
💠 متن #سخنرانی_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: تحلیل پیام عاشورا ــ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1377/02/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره85
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادي
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي فرمايد: اي علي! نُه چيز مايه فراموشي است: خوردن سيب ترش، گشنيز، پنير، نيم خورده موش، خواندن نوشته قبرها، راه رفتن ميان دو زن، زنده انداختن جانور از بدن، حجامت در فرورفتگي پشت گردن و ادرار كردن در آب راكد.[1]
[1] . يَا عَلِىُّ! تِسْعَةُ أَشْيَاءَ تُورِثُ النِّسْيَانَ: أَكْلُ التُّفَّاحِ الْحَامِضِ وَ أَكْلُ الْكُزْبُرَةِ وَ الْجُبُنِّ وَ سُؤْرِ الْفَأْرَةِ وَ قِرَاءَةُ كِتَابَةِ الْقُبُورِ وَ الْمَشْىُ بَيْنَ امْرَأَتَيْنِ وَ طَرْحُ الْقَمْلَةِ وَ الْحِجَامَةُ فِى النُّقْرَةِ وَ الْبَوْلُ فِى الْمَاءِ الرَّاكِدِ (الفقيه، ج4، ص361).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 109
🆔 @a_javadiamoli_esra