eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مردم در انتخاب «مجلس عزای حسینی و مداحی» دقت کنند / رسالت و وظیفه عمده عالمان و فقیهان جامعه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی، کتاب و سنت و آشنا کردن جامعه به وظایف خود است ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: یکی از پرسش های اصلی و اساسی که امروز در جامعه ما بسیار مورد بحث و گفت وگو است، نسبت «روحانیت با مردم» و همچنین نسبت «مردم با روحانیت» است. با توجه به جایگاهی که روحانیت در دین پیدا کرده اند، نسبت این گروه با مردم را «دین» مشخص می کند و روشن می نماید که چگونه بایستی با مردم تعامل داشته باشند و وظیفه آنان در مقابل مردم چیست. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
مردم در انتخاب «مجلس عزای حسینی و مداحی» دقت کنند / رسالت و وظیفه عمده عالمان و فقیهان جامعه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی، کتاب و سنت و آشنا کردن جامعه به وظایف خود است ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: یکی از پرسش های اصلی و اساسی که امروز در جامعه ما بسیار مورد بحث و گفت وگو است، نسبت «روحانیت با مردم» و همچنین نسبت «مردم با روحانیت» است. با توجه به جایگاهی که روحانیت در دین پیدا کرده اند، نسبت این گروه با مردم را «دین» مشخص می کند و روشن می نماید که چگونه بایستی با مردم تعامل داشته باشند و وظیفه آنان در مقابل مردم چیست. ▫️ وی به مباحث و برنامه دین درباره رابطه میان روحانیت و مردم اشاره و خاطرنشان کرد: این اطمینان را داریم که دین از ناحیه خدای عالم برای بشر آمده تا او را هدایت کند و او را به سعادت برساند، آنچه که هدایت کننده است و زمینه سعادت انسان را فراهم می کند، دین است که تنها از راه حق تعالی به بشر می رسد و انبیاء الهی در این رابطه فقط پیامبران و پیغام آورانی هستند که دین را برای بشر به ارمغان آوردند. بنابراین اصل دین با اراده تشریعی خدای عالم شکل می گیرد و پیامبران ابلاغ کنندگان پیام الهی هستند و جز پیام الهی هیچ چیزی را از خود ندارند، نه کاهش و نه افزایش بلکه عین دین را ابلاغ می کنند و بارها پیغمبران و خصوصاً پیغمبر اسلام این شهادت را از مردم گرفته است که پیامبر(ص) دین خدا را به طور کامل ابلاغ کرده و چیزی را از دین فروگذار نکرده خصوصاً در صحنه غدیر و خطبه ای که حضرت به همین مناسبت ایراد فرمودند. ▫️ وی ادامه داد: پیامبران آمدند تا آنچه را که خدای عالم به عنوان دین برای بشر آورده است با دو جلوه تعلیم که مسایل آگاهی و معرفتی است و مساله تزکیه که بحث های تربیتی و پرورش انسان ها در مسیر خیر و کمال است را انجام دهند. لذا خداوند فرمود: «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ» این دو نقش اساسی و وظیفه و رسالت عمده انبیای الهی است که دین را در قالب تعلیم و تزکیه برای بشر آورده اند و تردیدی نیست آنچه را که آورده اند جز اراده حق نبوده است. ▫️ وی به وظیفه عالمان و فقیهان اشاره و تصریح کرد: بعد از مرحله ای که به عنوان دین از ناحیه پیامبران به بشر ابلاغ شد، رسالت عالمان، فقیهان و دین شناسانی مطرح است که آنها هم دو وظیفه و رسالت عمده دارند. در حقیقت درست است که منبع معرفتی و تعلیم و تزکیه را پیامبران آورده اند، اما آن کسانی که مخاطب اول این امور هستند، عالمان، فقیهان و کارشناسی هستند که وظیفه دارند به مراکز و حوزه های علمی مراجعه کنند و در آن حوزه ها و دانشگاه های علمی که ائمه(ع) موسسین و بنیانگذاران آن هستند، دین را به درستی و فقیهانه و با آشنایی کامل دریافت کنند. «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ». ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: دو رسالت و وظیفه عمده برعهده عالمان و فقیهان جامعه است، یکی اینکه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی و کتاب و سنت داشته باشند و دوم اینکه انذار کنند و جامعه را نسبت به وظیفه خود آشنا کنند و نسبت به اوامر آنان را پیرو و مطیع قرار دهند و سعی کنند که آنها به زواجر نزدیک نشوند که این همان انذار است. بنابراین اگر نقش پیامبران تعلیم از یک سو و تزکیه از سوی دیگر است، نقش فقیهان و کارشناسان دین، تفقه و علم صائب پیدا کردن از یک طرف و انذار قوم و هراسان کردن مردم از بدی ها، گناهان، عصیان و طغیان از سوی دیگر است. مطالعه کامل: 🌐 http://news.esra.ir 📚 مصاحبه با شفقنا تاریخ جلسه: 1401/05/09 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» 🔹 برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» ویژه پخش در دهه اول محرم ۱۴۰۱ ▫️ این برنامه با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی حول محور کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر گرانسنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تولید گردیده است. ◀️ جلسه: دوم تاریخ: محرم 1401 علاقمندان می توانند این برنامه را از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسرء در فضای مجازی مشاهده نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 صدای آشنا ▫️ وجود مبارك در روز آن‌جا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»، فرمود یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما ، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»؛ مرگ، پلی است زیر پای شما... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 صدای آشنا ▫️ وجود مبارك در روز آن‌جا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»، فرمود یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما ، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»؛ مرگ، پلی است زیر پای شما, شما دارید از روی پل رد می ‌شوید، و زیر پایتان می ‌گذارید. اگر ما مرگ را زیر پا می ‌گذاریم، پس ما هستیم كه هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد؛ كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد! ▫️ وجود مبارك (سلام الله علیه) فرمود مردم بفهمند ما چه می ‌خواهیم بگوییم، قبول می ‌كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛ ما حرفی می ‌زنیم كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می ‌بینید این بچه ‌ها را كه می ‌برند مهد كودك، اینها مشغول بازی ‌اند؛ اگر كسی یكی از این بچه‌ ها را هر چه صدا بزند، چون او مشغول بازی است گوش نمی ‌دهد؛ اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می ‌فهمد فوراً بر می ‌گردد. حرف انبیا برای ما آشناست؛ ما یك وقت یك جا این حرف ‌ها را شنیدیم که این حرف‌ ها برای ما آشناست! همان ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ این حرف ‌ها آشناست، لذا وجود مبارك امام رضا فرمود شما فقط بگویید بقیه ‌اش با خود مردم. ▫️ فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛ ، یك ‌جا اینها این حرف‌ها را شنیدند، با هم بودیم: ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾، یك ‌جا ما با هم بودیم، این حرف ‌ها را هم شنیدیم، لذا بر می ‌گردند خوب گوش می ‌دهند. در تمام یا یا اندک چیزی كه دل نپذیرد، نیست؛ از ابدیت ما, از عظمت ما, از عقل ما, از عدل ما سخن می ‌گویند. آپارات: https://aparat.com/v/m938G 📚 سخنرانی در جمع دبیران كانون ‌های قرآن و عترت كشور تاریخ: 1395/08/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه 1444 ▫️ خون طهور 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خون طهور ▫️ وجود مبارک حسین بن علی آمد هم برای تتمیم ، چون وارث پیامبری است که فرمود: «‏بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَحَاسِنَ الْأَخْلَاقِ‏»؛ هم برای تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر، چون هم است، همان‌طوری که وارث تورات و انجیل هم است. هر حقیقتی که در تورات و انجیل آمده، هر حقیقتی که موسی و عیسی (علیهما السلام) انجام داده ‌اند، آن به عنوان به حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) رسیده است. ▫️ در زیارت‌های و غیر «اربعین» این جمله به صورت رسمی درباره وجود مبارک سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) است که «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا». جامعه ‌ای که در جاهلیت جهل و در جاهلیت ظلم به سر می ‌برد آلوده است و حسین ‌بن ‌علی است است و برای تطهیر جامعه و تطییب جامعه یعنی اینکه جامعه را معطّر و پاک کند آمده است. این «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا»؛ یعنی تمام نتوانست شما خاندان طیب و طاهر را آلوده کند، شما آمدید که جامعه را پاک کنید. جامعه ‌ای که در آن است جامعه‌ای که در آن است آلوده است؛ شما این جنگ جهانی اول را جنگ جهانی دوم را جریان تکفیری و سلفی و داعشی ‌ها را که می ‌بینید، اینها در اثر آلودگی به نجاست‌ های جهل و ظلم است. و حسین ‌بن ‌علی و ایام عاشورا برای است؛ اگر ـ خدای ناکرده ـ از این فرصت طلایی و زرّین نتوانیم برای طهارت جامعه استفاده کنیم، سالار شهیدان را ادا نکردیم. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 وظیفه همیشگی و همگانی ▫️ تولّی حضرت و تبرّی از دشمنان آن حضرت، مثل خود اسلام با دو اصل همراه است: یكی ، یكی ؛ یكی همگانی (بودن) و دیگری همیشگی (بودن). یعنی همان ‌طور كه اسلام جهان ‌شمول است «لجمیع الناس فی جمیع العصر» و برای همه مردم «إلی یوم القیامة» هست؛ نسبت به جریان كربلا هم این چنین است. 📚 درس اخلاق تاریخ جلسه: 1394/07/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
در بیان نورانی زینب کبرا(س) که فرمود «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» این حصر بیانگر چه مطلبی است؟ ▫️ بیان نورانی زینب کبرا(سلام الله علیها) این بود که یعنی جریان کربلا از منظر زیباترین وجه دیده شد. وجود مبارک زینب کبرا وقتی در جریان کوفه قرار گرفت و به او گفته شد «کیف رأیت الا صنع الله بأخیک» فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» نفرمود ما صبر می‌ کنیم، نفرمود کار خوبی بود حصر کرد که جز کار خوب، چیز دیگری نبود. ▫️ تمام وقایعی که جنبه مردمی و خلقی دارد، از بین می رود ولی بود که آن را نگه داشت. 📚 درس اخلاق 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 397 🔸 خانواده امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه یکی از شما تنگدست شد سفر كند و در پی فضل خدا باشد و خود و خانواده‌ اش را ناراحت نكند.[1] احسان و نیكی به خانواده باید متناسب با توانایی فرد باشد، از این رو امام رضا (علیه السلام) فرمود: صاحب نعمت باید برای خانواده خود گشایشی فراهم كند.[2] [1] . إِذَا أَعْسَرَ أَحَدُكُمْ فَلْیضْرِبْ فِى الأَرْضِ َ یبْتَغِى مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ لا یغُمَّ نَفْسَهُ وَ عِیاله (تهذیب الاحكام، ج6، ص329). همین حدیث از رسول خدا با اختلافی اندك نقل شده است (عوالی اللئالی، ج3، ص193). [2] . صَاحِبُ النِّعْمَةِ یجِبُ عَلَیهِ التَّوْسِعَةُ عَن عِیالِه (الكافى، ج4، ص11). 📚 مفاتیح الحیات ص 259 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra