eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
در سایه تقوا و مدیریت صحیح، قداست و علمیت حوزه حفظ شود / لزوم شناسایی و حمایت از طلاب مستعد حوزه 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: مهمترین و کلیدی ترین کار و مبنا برای ، وجود پر برکت است و در حوزه نیز مدیریت حرف اول را می زند. 🔹 همه حوزه های علمیه در سراسر جهان پای سفره حوزه نجف نشسته اند و اگر خروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرید دست حوزه ها خالی است، از کتب اربعه گرفته تا رسائل و مکاسب و کفایه همه خروجی حوزه نجف است، هر چند اهل بیت عصمت و طهارت یقینا منشا برکت هستند، اما این موفقیت حوزه علمیه نجف تنها به برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر المومنین (علیه السلام) نیست چرا که در مدینه شش معصوم آرمیده اند اما این خروجی را ندارد، دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، امثال سید مرتضی نیز بوده است که طلاب نخبه و با استعداد را پس از شناسایی، بورسیه کرده و آنها را پروراندند. 🔹 میراث سید مرتضی است، سید مرتضی مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند، توجه بیشتری می کرد که نمونه آن وجود شیخ طوسی از علمای بزرگ شیعه است که دو کتاب از کتب اربعه از آن بزرگوار می باشد. 🔹 در یکی از دعاهای نورانی صحیفه سجادیه آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته باشیم و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی ، یعنی فرد بتواند کسانی را که زیرمجموعه و تحت امرش هستند، خوب اداره کند؛ این حسن الولایه در کار سید رضی و مرتضی بود که باید در مدیریت حوزه نیز نهادینه شود. حوزه علمیه اگر بخواهد موفق باشد، باید جلوی نهال فروشی در حوزه را گرفته و با مدیریت صحیح و حمایت از طلاب با استعداد، جلوی اشتغال آنها به مشاغل غیر علمی را بگیرد. 🔹 الان بحث های اصلی حوزه فقه و اصول است و کمتر به مباحث قرآنی توجه می شود، در صورتی که حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند. راه به برکت عصمت و طهارت وسیع است و جا برای ناامیدی نیست، امیدواریم در سایه تقوا و مدیریت صحیح، قداست و علمیت حوزه بیش از پیش حفظ شده و زمینه رشد هر چه بیشتر حوزه های علمیه فراهم شود. 📚 دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با حضرت استاد تاریخ: 1401/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  لذت عارف از طبیعت

🔹 وقتی انسان به آب نگاه می کند یا به گیاه نگاه می کند یا به درخت نگاه می کند، این لذتش بیشتر از لذت عادی است؛ ولی نگاه ها فرق می کند. آن کسی که رهگذر عادی است، یک نحوه لذّت می برد؛ امّا اگر کسی مهندس کشاورزی باشد یا زمین شناس باشد، از کیفیت جوشش آب یا پرورش گیاه آشنایی کامل داشته باشد که ده ها علل و عوامل طبیعی هماهنگند تا یک چشمه ای بجوشد و یک گیاهی سبز بشود، لذت بهتری می برد. 🔹 امّا وقتی یک عارف نگاه می کند به این آب و به آن سبزه، او لذتش بیش از همه اینهاست. او را در آفریده اش مشاهده می کند، لذا می شود (آیه)؛ آیه یعنی ( علامت )، ( نشانه ). یک رهگذر عادی سبزه می بیند یا آب می بیند، آیت و علامت نمی بیند؛ امّا یک عارف می بیند، می بیند، نشان دوست می بیند، علامت آفریدگار می بیند؛ و این علامت پیام دارد، را به بیننده می رساند. 📚 مستند حدیث سرو ـ دماوند ـ تابستان ۱۳۸۶. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
درختکاری
🔸 فرمود ای انسان، تا نفس می‌ کشی کار کن! یک بیان نورانی از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است که «إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِی یدِ أحَدِكُم فَسیلَةٌ فإنِ استَطاعَ أنْ لایقومَ حَتّى یغرِسَها فَلیغرِسْها»؛ فرمود اگر نهالی در دست شماست، آماده غرس هستید و قیامت هم در آستانه واقع شدن است یعنی بسیاری از علائم قُرب قیامت منجز و محقق شد که شما در آستانه مرگ هستید، نگویید من که دارم می‌ میرم چه فایده برای ، بکار و بمیر! 🔸 «إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِی یدِ أحَدِكُم فَسیلَةٌ»؛ نهالی در دست شما باشد «إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِی یدِ أحَدِكُم فَسیلَةٌ فإنِ استَطاعَ أنْ لایقومَ حَتّى یغرِسَها فَلیغرِسْها» یعنی قبل از اینکه بمیرد، همین مقدار فرصت دارد که این نهال را بکارد و بمیرد، فرمود همین کار را بکند یعنی نهال را بکارد و بعداً بمیرد! آن وقت این نهال بعد از مرگ نهال‌کار، راه خودش را ادامه می ‌دهد و میوه های خودش را هم نثار می ‌کند. 📚 سوره مبارکه بلد جلسه 2 تاریخ: 1398/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 605 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص مقصود از آن، كسانی هستند كه تنها با شخص خصومت می‌كنند و در روایات درباره برخورد با آنان توصیه‌هایی شده است كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: عدالت و انصاف: زیبنده است كه رفتار مسلمان با دشمنش عادلانه باشد و از بی‌عدالتی بپرهیزد. قرآن در این باره می‌ فرماید: ... و مبادا دشمنی شما با قومی وادارتان كند كه به عدالت رفتار نكنید؛ به عدالت رفتار كنید كه آن به تقوا نزدیك‌تر است.[1] [1]. ﴿...و لا یجرِمَنَّكُم شَنَـئانُ قَومٍ عَلىٰ اَلاّ تَعدِلوا اعدِلوا هُوَ اَقرَبُ لِلتَّقوىٰ...﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 8). 📚 مفاتیح الحیات ص 329. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درختكاری از مقدس‌ترین اعمال / تاکید اسلام بر سنت حسنه درختکاری و حفظ محیط زیست 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر سنت بگذارید كه در یک هفته مثلاً در طلیعه بهار كه گیاهان دارند از خواب بیدار می ‌شوند، درختكاری انجام شود و این را سنت قرار بدهید، این مخالف با هیچ دلیلی نیست یك، با اطلاقات هم موافق است دو، قصد ورود هم كه ندارید این سه، اگر این سه ضلع فراهم شد می ‌شود . كسی به این قصد نمی‌ رود كه ـ معاذ الله ـ بگوید در اسلام مستحب است كه فلان تاریخ، فلان هفته انسان درختكاری بكند، این را كه نمی‌ گوید؛ بلکه می ‌گوید چون درختكاری مستحب است و سیراب كردن نهال بر طبق اطلاقات مستحب است ما این هفته را می‌ كنیم. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1153609 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شناخت وجود مبارك ولی‌عصردر پرتو ظهور عقلانیت در زندگی فردی و اجتماعی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی جهان را با عقل اداره می‌ كند و به ما گفته اند هر كس امام زمان خود را بشناسد عالم خواهد بود و از برخوردار است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شناخت وجود مبارك ولی‌عصردر پرتو ظهور عقلانیت در زندگی فردی و اجتماعی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی جهان را با عقل اداره می‌ كند و به ما گفته اند هر كس امام زمان خود را بشناسد عالم خواهد بود و از برخوردار است. ما به مقداری كه عاقلانه زندگی می ‌كنیم و عقلانیت در زندگی ما ظهور دارد معلوم می ‌شود را شناختیم؛ چون این حدیث معروف را همگان از پیامبر (صلوات االه علیه) نقل كردند كه: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» علامت مرگ جاهلیت و زندگی، شناخت و عدم شناخت امام زمان (علیه السلام) است. 🔸 اگر جامعه ‌ای امام زمان را شناخت دیگر جاهلیت ندارد؛ نه دارد نه ، نه از معرفت محروم است نه از صداقت و محبّت تهی ‌دست است، عاقلانه زندگی می ‌كند و عاقلانه می ‌میرد هر اندازه كه خدایی ناكرده از عقلانیت دور هستیم معلوم است از حضرت دور هستیم. 🔸 وجود مبارك حضرت معیار عقلانیت است. ما هر اندازه كه معلوم می ‌شود كه به محضر حضرت رسیده ‌ایم. نشان این محضر بودن آن است كه وقتی وجود مبارك حضرت (سلام الله علیه) ظهور می ‌كند جهان را پر از عدل و داد می‌ كند امّا با چه وسیله ای؟ آیا با كشتن پر از عدل و داد می ‌كند یا با عقلانیت پر از عدل و داد می ‌كند؟ مگر چقدر در آن وقت كشته می ‌شوند؟ الآن كه جهان هفت میلیارد زنده هستند اگر حضرت ظهور كرد یعنی با كشتن مردم را عاقل می ‌كند؟ بلکه از ذات ‌اقدس الهی فیضی است که به بركت خود حضرت دست عنایت روی سر مردم كشیده می‌شود و عقول و احلام اینها كامل می ‌شود. در زمان ظهور حضرت كه حضرت ظهور كرد مردم او را می‌ شناسند و از عقلانیت كامل ‌تری برخوردارند آن‌ وقت اداره مردم عاقل سخت نیست چرا که اگر 313 شاگرد مثل خودش داشته باشد و مردم هم عاقل باشند اداره هفت میلیارد خیلی آسان است. 📚 کتاب امام مهدی موجود موعود (عج). 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نشست "ترویج انفاق و قرض الحسنه و نقش آن در تعالی جامعه" با همکاری دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همزمان با 14 اسفند (1401)، روز ترویج ، نشست "ترویج انفاق و قرض الحسنه و نقش آن در تعالی جامعه" با همت و همکاری معاونت فرهنگ و دین بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در استان یزد و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان و با حضور مسئولان و خیّرین، بازاریان و اصناف، شخصیت های علمی، حوزوی و فرهنگی، در سالن امام خمینی(رحمه الله علیه) مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد . 🔹 «تعمیق بخشی و احسان تقویت باورهای دینی»، «گفتمان سازی ترویج فرهنگ انفاق و قرض الحسنه»، «احسان و نیکوکاری و آثار اقتصادی واجتماعی آن»، «ارتقای فرهنگ عمومی و تقویت روح جمعی و مسئولیت اجتماعی» و «تبیین مصادیق انفاق» با تکیه بر آثار و اندیشه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و تفسیر گران سنگ از محور های برگزاری این نشست بود. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1154233 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 احیای زمینه

🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره جامعه بشری باید به برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، هم دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیای زمینه

🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ‌ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می ‌شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن سپاه خداست، هم این سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از پر از و در برابر استقلال و آزادی كند؛ این‌ چنین دل ها، هم آن اندیشه ‌های ناب را می ‌پذیرند، هم آن انگیزه ‌های صائب و صالح و را می‌ پذیرند و با تربیت شاگردانی چون می‌ توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد، می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره جامعه بشری باید به برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، هم دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما را زنده می ‌كنیم، را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی پیدا كرد بر هر فكر و اراده ‌ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض ‌اند. 🔸 مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این می‌ شود خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می‌ گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می ‌شود. آپارات: https://aparat.com/v/LKcA5 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   شراب شهود
🔸 شهود ذات خدا، مستحیلِ مستحیل است، برای اینکه او بسیط است، یک؛ نامتناهی است، دو؛ چه چیزی را انسان مشاهده بکند؟! آنهایی که به مقام فنا رسیده ‌اند، فنا که به معنی نابودی نیست؛ فنا از مراحل عالیه کمال است اما نابودی، نقص و عدم است. فنا یعنی خودش را نمی ‌بیند؛ این به اصطلاح این آقایان است نه وحدت وجود. 🔸 اینکه می‌گویند: «رسد آدمی به جایی كه به جز خدا نبیند» یعنی ؛ فقط خدا را می ‌بیند؛ نه خودش را می ‌بیند نه غیر خودش را. بنابراین خودش هست؛ فنا به معنی نابودی نیست، این خودش هست. وقتی خودش باشد، محدود است، وقتی محدود شد این محدود ناچار است وجه الله را ببیند. 🔸 «الله» چون بسیط است جزء ندارد و چون نامتناهی است کُنه ‌پذیر نیست؛ نمی ‌شود گفت هر کس او را به اندازه خود می ‌بیند، بلکه باید گفت هر کس درباره او به اندازه خود می ‌فهمد نه اینکه می ‌بیند. شهود، هر جایی باشد، به وجه اوست، به اسمی از اسماء اوست، به صفات اوست. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 220 تاریخ: 1396/01/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 606 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص عدالت و انصاف: ... امیرموٴمنان (ع) به امام حسن (ع) می ‌فرماید: تو را به تقوای الهی در حال توانگری و تهیدستی و... و به دادگری درباره دوست و دشمن سفارش می ‌كنم.[1] امام صادق (ع) در وصف موٴمن فرمود: به دشمنانش ظلم نمی ‌كند.[2] شایسته است مسلمان با دشمن خود، رفتاری منصفانه داشته باشد؛ امیرموٴمنان (ع) در سفارشی به فرزندش محمد حنفیه فرمود: برای دوست خود جان و مال خود را... و برای مردم، خوشرویی و دوستی و برای دشمنت عدل و انصاف را به كار گیر.[3] [1]. یا بُنَىَّ! أُوصِیكَ بِتَقْوَی اللَّهِ فِى الْغِنَی وَ الْفَقْرِ ... وَ بِالْعَدْلِ عَلَی الصَّدِیقِ وَ الْعَدُوّ (تحف العقول، ص88). [2]. ... لا یظْلِمُ الأَعْدَاء (الكافى، ج1، ص47). [3]. ... وَ ابْذُلْ لِصَدِیقِكَ نَفْسَكَ وَ مَالَكَ... و لِلْعَامَّةِ بِشْرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ وَ لِعَدُوِّكَ عَدْلَكَ وَ إِنْصَافَكَ (كتاب الخصال، ص147). 📚 مفاتیح الحیات ص 329. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نیمه شعبان، لیله قدر اهل بیت علیهم السلام/ راز همتایی نیمه شعبان با شب قدر 🔸 گویا در عصر ما که زمان ولایت آن است، مقدرات عالم در مراتبی رقم می خورد که از شب میلاد آن حضرت در نیمه شعبان آغاز گردیده و در شب های ماه مبارک رمضان یکی پس از دیگری تثبیت می شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
نیمه شعبان، لیله قدر اهل بیت علیهم السلام/ راز همتایی نیمه شعبان با شب قدر 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
انسان کامل معصوم که مصادیق منحصر آن عترت طاهره اند، عِدل و همتای قرآن حکیم است. روایات معصومان (علیهم‌السلام) نیز گویای تبیین پیوند ناگسستنی قرآن و عترت اند و همسو با حدیث ثقلین، گواه جدایی ناپذیری این دو حقیقت و احكام آن ها از یكدیگرند. همین پیوستگی در مقام معرفت نیز جریان دارد. 🔸 «قرآن» تجلّی کتاب تدوینی خدا و تجلّی کتاب تکوینی اوست. همان طور که با نزول قرآن در ظرف زمانی معین، آن ظرف معهود، قدر یافته و شب قدر می شود، با تجلّی امام معصوم و تنزلش از مخزن غیب الهی در ظرف زمان معین، آن ظرف شخصی قدر پیدا می کند و می شود. 🔸 از آنجا که حضرت خاتم الاوصیاء حجة بن الحسن المهدی (عج) اهل بیت وحی(علیهم‌السلام) بلکه تمام انسان های کامل است، ظرف زمانی تجلّی او از مخزن غیب الهی در نشئه مُلک در میان سایر ایام مبارک و موالید حجج الهی (علیهم‌السلام) برجستگی خاص و ویژه ای یافته است که در پرتو آن همطراز لیالی قدر، بلکه شبی از شب های محتمل به شمار می آید. 🔸 گویا در عصر ما که زمان ولایت آن است، مقدرات عالم در مراتبی رقم می خورد که از شب میلاد آن حضرت در نیمه شعبان آغاز گردیده و در شب های ماه مبارک رمضان یکی پس از دیگری تثبیت می شود. مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1156470 📚 برگرفته از کتاب مهدی موعود موجود تالیف حضرت آیه الله العظمی جوادی آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عصاره هستی! خدا در قرآن به عصاره هستی قسم می خورد / خدا آزادی و حُرّیت را برای فطرت انسانی قرار داد تا انسان بال و پَر درآورد و با محبت و عشق حرکت کند! 🔸 در یکی از جلسات قدیم در همین شهر آمل که مرحوم آیت الله نیز تشریف داشتند، والد بزرگوار ما سخنران جلسه بود، به مناسبت راجع به امام عصر (عج) سخنرانی کردند و به تفسیر سوره ﴿وَ الْعَصْر﴾ پرداختند و... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 منتظران راستین

🔸 وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح می ‌کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافی نیست! صِرف عاقل بودن کافی نیست! تا قیام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ می ‌کند و نه «غُل جامعه»را از گردن دیگران بر می ‌دارد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
منتظران راستین

🔸 ، بخش ‌های وسیعی از اوصاف اینها به صورت شرح و تفصیل و بخش ‌هایی از عصاره فضیلت اینها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کریم آمده است؛ قرآن کریم از اینها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند این یاد کرد که اینها تفصیل آن مُجمل و شرح آن متن است. 🔸 فرمود کسانی به مقصد می ‌رسند و مقصود را در مقصد مشاهده می ‌کنند که ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾؛ فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمی به مقصد نمی ‌رسد و هر عاقلی به مقصد نمی‌ رسد؛ نفرمود علما به مقصد می ‌رسند، نفرمود عقلا به مقصد می‌ رسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾! ما نژاد و قومی در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداریم! این تازی و فارسی نیست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! این لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نیست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آریایی باشد یا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کره زمین و نداریم، این قوم به معنای نژاد و شناسنامه و مانند آن نیست. این ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، این ﴿لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾، این ﴿لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ﴾ و این ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است، یعنی مردان و زنان زنده که باشند، نه عالِم! باشند، نه عالِم! وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح می ‌کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافی نیست! صِرف عاقل بودن کافی نیست! تا قیام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ می ‌کند و نه «غُل جامعه»را از گردن دیگران بر می ‌دارد. 🔸 اگر رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾ بود، چون قوم عاقل بود؛ یعنی قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود. وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه علیه) چون به عقل قیام می ‌کند، علم قیام می ‌کند، و قسط قیام می ‌کند، به توحید و وحی و نبوّت قیام می‌ کند، جامعه را از خواب بودن بیدار می‌ کند، از مُستَلقی بودن می‌ نشاند، از نشسته به نیم‌ خیز در می ‌آورد، از نیم ‌خیز اینها را ایستا و قائم می‌ کند که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ می‌ شوند، جامعه ایستاده و مقاوم جامعه نجات ‌یافته است. او چون قائم به عقل است، نه زیر بار کسی می ‌رود و نه کسی را به زیر بار می ‌آورد، نه بیهوده سخن می ‌گوید و نه بیهوده را می‌ شنود! ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، گاهی کار به قدری مهم است که عادل بودن هم کافی نیست، قائم به قِسط بودن هم کافی نیست، فرمود: باشید. آنها که مثل امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) جزء یاران حضرت هستند، او قائم به قسط است، یک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سیصد و اندی اصحاب مانند (رضوان الله تعالی علیه) دارد، اگر یک ولی ‌ای در جهان ظهور کرد و بیش از سیصد یار مثل امام راحل داشت و جامعه بشری را به قائم کرد، این جامعه نجات پیدا می ‌کند. آپارات: https://aparat.com/v/P3fXt 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1395/05/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 بلوغ عقل

🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بلوغ عقل

🔸 اولین کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است که مکتب را جهانی می ‌کند؛ یعنی ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را عملی می ‌کند ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ را عملی می ‌کند «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که به حسب ظاهر جمله خبریه است ولی در حقیقت به داعی انشا القا شده است را عملی می ‌کند. هم‌زمان که در صدد برجسته ‌کردن است، جامعه را هم به بهترین تمدن می ‌رساند. 🔸 سرّ این دو موفقیت که وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم أفضل صلوات المصلین) هم موفق می شود که ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را پیروز کند و هم ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ را بر تمام مکتب ‌های فلسفی، کلامی، نحله ‌ها و ملت ‌ها، مللی که موجود است، نحلی که ساخته شده است و مانند اینها پیروز کند، آن است که این جامعه را ﴿خَیرُ الْبَرِیة﴾ کرده است و جامعه را عقلانی کرده است؛ با ، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، عُلیا می ‌شود و هم مکتب اسلام، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ می‌ شود. 🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود که را القا می ‌کند و مردم می ‌پذیرند، آن ‌گاه همزمان، هم مکتب بالا می ‌رود هم ملت متمدن خواهد شد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/v4bZD 📚 پیام به مناسبت ولادت حضرت حجت (سلام الله علیه) – نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا