eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩
 وظیفه همیشگی و همگانی

▫️ تولّی حضرت و تبرّی از دشمنان آن حضرت، مثل خود اسلام با دو اصل همراه است: 1️⃣ یكی 2️⃣ دیگری یكی همگانی (بودن) و دیگری همیشگی (بودن). یعنی همان ‌طور كه اسلام جهان ‌شمول است «لجمیع الناس فی جمیع العصر» و برای همه مردم «إلی یوم القیامة» هست؛ نسبت به جریان كربلا هم این چنین است. 📚 درس اخلاق تاریخ جلسه: 1394/07/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روایت کربلا 3 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 20:45 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
طردِ غافلانه
▫️ آنها كه فكر می ‌كنند دین از سیاست جداست، این ‌طور نیست كه آن سیاست باز مكار اینها را رها كند بگوید سیاست از دین جداست؛ این یك است! این ‌كه می ‌گوید دین از سیاست جداست که یعنی من كاری به سیاست ندارم، آیا آن سیاسان مكار هم وقتی پیروز شدند می ‌گویند ما كاری به تو نداریم یا می ‌گویند آن طوری كه ما می ‌خواهیم بیندیش و عبادت بكن؟ طرز تسبیح زدنِ آنها را هم كنترل می ‌كنند! این‌ طور نیست كه حالا اگر این گفت كه دین كاری به سیاست ندارد و من كاری به شما ندارم، آن سیاست ‌بازان هم كه مقتدر شدند بگویند ما كاری به صومعه و دیر شما نداریم مشغول عبادت باشید! این یك یك جانبه است! آن سیاست باز مکار، حتماً می‌گوید من با دین كار دارم. ▫️ مادامی كه دین، نیرویی در جامعه باشد، آنها حتماً این را به استخدام می ‌گیرند؛ می ‌بیند نیروی آماده ‌ای است به نام نیروی دینی، می ‌گوید چرا من از آنها استفاده نكنم چرا آنها را بسیج نكنم! پادکست 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 70 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩
 ویژه برنامه 

▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضیت حسینی‌(علیه السلام)» ▪️ جلسه چهارم ▫️ ... در جریان كربلا كه بین و بین عقل و هوی اختلاف بود، این در جریان جهاد اوسط چه برای زن و چه برای مرد، چه برای انسان بالغ و چه برای نابالغ مطرح است، منتها نابالغی كه اهل تمیز باشد، چون این تكلیف و سن برای آن تهدیدهای نقلی است وگرنه اگر كسی سنش بالغ نباشد، به چهارده سالگی رسیده؛ اما حالا یا طلبه حوزوی است یا دانشجوی دانشكده و پیش دانشگاه و امثال اینهاست كه چیز می ‌فهمد، گرچه برخی از تكالیف نقلی به عهده او نیست؛ اما او مكلّف و مسئول است... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 07:10 صبح 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 5. مردگان پس از دفن نهی از دشنام دادن به مردگان: رسول خدا (ص) فرمود: اموات را دشنام ندهید كه موجب آزار زندگان [: بازماندگان آنان] می ‌شود و به اموات ناسزا نگویید، زیرا آنان به آنچه پیشاپیش فرستاده ‌اند رسیده ‌اند. [1] [1]. لا تَسُبُّوا الأَمْوَاتَ، فَتُؤْذُوا الأَحْیاءَ وَ لا تَسُبُّوا الأَمْوَاتَ، فَإِنَّهُمْ قَدْ أَفْضَوْا إِلَی مَا قَدَّمُوا (جامع الاخبار، ص160). 📚 مفاتیح الحیات ص 414 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 سیره حضرت خلیل، است. قرآن کریم هنگام ذکر جریانات نظامی و سیاسی خلیل حق (علیه السلام) می فرماید: هراس از مرگ در حرم امن هستی حضرت ابراهیم (علیه السلام) راه نداشت و با آن که او را به بدترین مرگ تهدید کردند، کم ترین ترسی پیدا نکرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شهادت طلبی در سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام) 🔹 سیره حضرت خلیل، است. قرآن کریم هنگام ذکر جریانات نظامی و سیاسی خلیل حق (علیه السلام) می فرماید: هراس از مرگ در حرم امن هستی حضرت ابراهیم (علیه السلام) راه نداشت و با آن که او را به بدترین مرگ تهدید کردند، کم ترین ترسی پیدا نکرد. حضرت ابراهیم (علیه السلام) را به آتش تهدیدکردند و او را در این آتش انداختند و او بین آسمان و زمین طعمه این آتش بود. به او گفتند: از خدا کمک بخواه. فرمود: خداوند این جریان را می داند و آگاهی وی کافی است و خواستن از او روا نیست. حضرت ابراهیم (علیه السلام) نه تنها از جبرئیل چیزی نطلبید، بلکه از خداوند نیز چیزی نخواست؛ هر چند دائماً به یاد او بود و وی را می خواند؛ زیرا مردن و شهادت، نقص نیست تا او از خدا بخواهد که وی را نسوزانند. اگر مصلحت در این باشد که وی نسوزد، خود خدا می داند. پس، چرا او بخواهد. 🔹 انسان تا ضعیف است، هم خدا را می خواند و هم از او چیزی می خواهد و وقتی به مرحله متوسّط رسید، خواستنش کم و خواندنش بیش تر می شود؛ ولی سرانجام فقط می خواند. وقتی به رسید، عبادتش فقط خواندن خداست و دیگر چیزی از خدا نمی خواهد؛ یعنی دعای او خواندنست، نه سؤال و خواستن. 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) می فرماید که من را دارم. سالار شهیدان در سخنان خود، به ویژه در خطبه ای که در مکّه به هنگام عزم حرکت به سمت عراق ایراد کردند، مردم را به شهادت طلبی تشویق می کردند: «خُطّ الموت علی ولد آدم مخط القلادة علی جید الفتاة». فرمودند: مرگ در راه خدا، گردن بند انسان و زیور اوست و انسان از زینت نمی هراسد و من مشتاق و واله نیاکان خود هستم؛ «ما أولهنى إلی أسلافى اشتیاق یعقوب إلی یوسف». محبّت و دلبستگی یعقوب به یوسف (علیه السلام)، محبّت معقول است، نه صرف محبّت عاطفی؛ زیرا آن حضرت (علیه السلام) توانست مصر را اصلاح کند و درس امانت و عفّت به مردم دهد. 🔹 حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) فرمودند: که من به نیاکانم به همان معیار مشتاق و علاقه مندم که یعقوب به یوسف علاقه داشت. این بیان آن حضرت (علیه السلام)، است که معقولی را به محسوس تشبیه کرد. تشبیه خیالی به خیالی از هر شاعری بر می آید و تشبیه محسوس به متخیّل و متخیّل به محسوس از سراینده های متعارف ساخته است؛ امّا تشبیه معقول به محسوس، فقط از جامع بین عقل و شهود برمی آید. کسی که دستی بر عالم شهادت دارد و هم دستی بر عالم غیب، او می تواند معقول را تنزّل دهد و به صورت محسوسی زیبا در آورد. او و در راه خدا را به صورت گردن بند تشبیه می کند و آن اشتیاق عقلی را به صورت اشتیاق عاطفی یعقوب به یوسف (علیهماالسلام) تمثیل می کند تا همگان بفهمند که انسان شهید به لقای انبیا می رسد. 🔹 به مستمعان مکّه و همه شنوندگان تاریخ فرمودند: چنین نیست که بی خبر از پایان کار اقدام کنم و به صرف احتمال حیات و ممات قیام نمایم؛ می دانم که کشته می شوم و هرگز احتمال بقا نمی دهم؛ لیکن زندگی حقیقی ام را در شهادت می دانم. آن حضرت (علیه السلام) فرمودند: اگر کسی جز به لقای خدا می اندیشد، همراه ما نیاید و آن ها که فقط وطن آن هاست، با ما بیایند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص26 تا 32 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴
ویژه برنامه 

▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه چهارم ▫️ ... حمایت از عدالت و ظلم ستیزی و بسیاری از فواید را نهضت کربلا داشت؛ اما همه اینها مأموم یک امام اند، خلف یک اَمام اند و آن عشق سید الشهداء به ذات اقدس الهی است. عشق درباره محبوب است که از او زیبایی می نگرد و غیر از زیبایی چیز دیگری نمی بیند؛ لذا وجود مبارک زینب کبرا (سلام الله علیها) در جریان ابن زیاد در کوفه وقتی سؤال کرد «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیك‏» فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا» این خواهر همان برنامه برادر(علیهما السلام) را بازگو می کند او هم عاشق کربلاست چون عاشق جزء زیبایی چیز دیگر نمی بیند... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت پخش: 17:15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله حاج شیخ حسن صانعی ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله حاج شيخ حسن صانعى را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال آية الله حاج شيخ حسن صانعى روحانى امامت شناس و آگاه به مرجعيت دينى و رهبرى أمام راحل و خدوم وفادار به آن حضرت را به امت علاقمند به نظام اسلامى و به بيت شريف ايشان تسليت و علو درجات آن عالم راحل از خداى سبحان مسئلت مى شود. ٣١ تير ١٤٠٢ جوادى آملى 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra