eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رهنمود حسینی 🔹 و اتحاد، مسجد است و حسینیه! الآن ما در آستانه محرّم هستیم؛ حسینیه ‌های مان را پُر فروغ كنیم، بیانات نورانی را كه دنیا و آخرت با این بیان ‌ها حل می ‌شود مطرح شود. اخلاقِ ما، ادب ما، اجتهاد ما، ارتباط ما با خدا، نماز اول وقتمان، همیشه با باشیم، این یك است، خود سیدالشهدا ‏(سَلامُ الله عَلَیه) این طرز زندگی می ‌كرد. 🔹 فرمود هیچ كسی ممكن نیست با گناه به مقصد برسد؛ «مَنْ أَرَاد»، کسی بخواهد از راه باطل به مقصد برسد به عنوان اینكه ، وسیله را توجیه می ‌كند، «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَر». این منطق، منطق باطلی است كه هدف، را توجیه می ‌كند؛ اگر كسی خواست به مقصد برسد، از راه باطل نمی ‌شود به مقصد رسید، از راه حرام نمی‌ شود به مقصد رسید. 🔹 این بیان نورانی سیدالشهداء است كه اگر كسی خواست به وسیله كار حرام به نتیجه ‌ای برسد، او زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَر»، این بیانات نورانی حضرت در این گفته شود، آن سینه ‌زنی ‌ها و عزاداری‌ ها هم باید مطرح شود. آپارات: https://aparat.com/v/C1EFb 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/06/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روایت کربلا 2 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 20:45 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقصود قیام ▫️ تحلیل گران قیام سالار شهیدان (سلام الله علیه) هر كدام گوشه‌ای از اسرار این جهاد جاودانه را تبیین كرده ‌اند؛ ولی بهتر از همه، سخنان خود آن حضرت است كه مفسر اهداف سیاسی آن حضرت خواهد بود. ▫️ در وصیت نامه اش كه به ابن حنفیه مرقوم فرمود، در صدر آن وصیت نامه، معارف الهی را ذكر كرد و فرمود من به وحدانیت خدا، به معاد خدا، به رسالت جدم و جریان قبر و جریان بعد از قبر شهادت می‌ دهم، اینها عقیده من است، آن‌ گاه فرمود قیام من برای جاه طلبی نیست، برای شهرت در تاریخ نیست، مفسده جویی و آشوب گری نیست: «لم اخرج اشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً»؛ فرمود من هدف دنیایی ندارم كه نام مرا ببرند و نظم جامعه را به هم بزنم. ▫️ «و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی أمة جدی (صلی الله علیه و آله وسلم) أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنكر و أسیر بسیرة جدی و أبی علی‌بن‌أبی‌طالب»؛ فرمود هدف من اصلاح جامعه است و این‌ هم با امر به معروف و نهی از منكر حاصل می‌شود و این راه تازه‌ای نیست كه من طرح كرده باشم، این همان سیره رسول اكرم و پدر گرامی‌ ام علی ‌بن ‌أبی‌ طالب (سلام الله علیهما) است. 📚 سخنرانی محرم – جلسه 1 تاریخ: 1379/01/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 ویژه برنامه ▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضیت حسینی‌(علیه السلام)» ▪️ جلسه سوم ▫️ ... به ما گفتند رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضت حسینی (سلام الله علیه) این است كه انسان پَر در بیاورد و از جهت پَر بكشد، نه به جهت برورد! وگرنه مرغ تالاب است و فرقی نمی ‌كند، برای دنیا منبر برود، مرغ تالاب است، برای دنیا كرسی تدریس یا جای دیگر داشته باشد، مرغ تالاب است. گفتند اگر شما به مریخ هم رفتید و نداشتید، هیچ فرقی با آن آهن و چدن ندارید و این را سفر نمی ‌گویند، برای اینكه سفر آن است كه یا باشد یا باشد یا باشد... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 07:10 صبح 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 5. مردگان پس از دفن پاداش نیابت از مردگان: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر مسلمانی عمل صالحی را به نیابت میتی انجام دهد پاداش آن برای او دوچندان می‌ شود و خدا میت را هم از این عمل بهره مند می ‌سازد. [1] [1]. مَنْ عَمِلَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَنْ مَیتٍ عَمَلاً صَالِحاً أُضْعِفَ لَهُ أَجْرُهُ وَ نَفَعَ اللَّهُ بِهِ الْمَیتَ (الفقیه، ج1، ص185). 📚 مفاتیح الحیات ص 414 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
وحدت سیره نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام) 🔹 قرآن کریم سیره رسول اکرم را نورانی کردن جامعه می داند؛ چنان که نورانی کردن جامعه، سیره انبیای گذشته نیز بوده است. قرآن کریم نمونه هایی از افراد روشنگر جامعه را معرّفی کرده است که یکی از آنان وجود حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به او راهیان کوی اویند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
وحدت سیره نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام) 🔹 قرآن کریم سیره رسول اکرم را نورانی کردن جامعه می داند؛ چنان که نورانی کردن جامعه، سیره انبیای گذشته نیز بوده است. قرآن کریم نمونه هایی از افراد روشنگر جامعه را معرّفی کرده است که یکی از آنان وجود حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به او راهیان کوی اویند. قرآن کریم ابراهیم خلیل (علیه السلام) را هر چیزی معرفی می کند؛ ... اگر حضرت ابراهیم (علیه السلام) از نظر احتجاجات علمی است، کسی که جهان بینی او همانند جهان بینی ابراهیم نباشد، کور است؛ زیرا کسی که نبیند آنچه را خلیل حق دید، نابیناست و کسی که مبارزات سیاسی و نظامی او همتای مبارزات سیاسی و نظامی ابراهیم خلیل (علیه السلام) نباشد، سفیه است... . 🔹 از این رو، قرآن فرمود: ﴿وَمَنْ یرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ﴾؛ یعنی کسی که راه ابراهیم (علیه السلام) را نرفت خود را تسفیه کرده است و سفیهانه به سر می برد. امّا چه کسانی می توانند راهی راه ابراهیم خلیل باشند؟ ... قرآن کریم پاسخ می دهد: نه یهودیان، نه ترسایان و نه مبتلایان به بیماری الحاد و شرک، هیچ یک نمی توانند سالک کوی آن حضرت باشند؛ زیرا آن حضرت از آنان نبوده است؛ ﴿مَا كَانَ إِبْرَاهِیمُ یهُودِیا وَلَا نَصْرَانِیا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِیفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ ﴾. خرافه ستیز نمی تواند مشرک، یهودی یا مسیحی باشد؛ زیرا آیین همه این ها با خرافات آمیخته است و مرامی که با عجین شده است، هرگز بر ضدّ خرافات نمی شورد. 🔹 قرآن پس از آن که در بخش نفی، یهودیان و مسیحیان را از پیروی خلیل حق بیرون دانست، در بخش اثبات قضیه فرمود: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به او سالکان کوی خلیل حق هستند؛ ﴿إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِی وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِی الْمُؤْمِنِینَ‌﴾. معنای ﴿وَ اللَّهُ وَلِی الْمُؤْمِنِینَ‌﴾ این است: کسی که می خواهد راهی کوی خلیل باشد، تحت است؛ همان طور که حضرت ابراهیم (علیه السلام) تحت ولایت حق بود و سرانجام به مقصد رسید. 🔹 دانسته شد که سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام) است و حسین بن علی (علیه السلام) که سیره خود را راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه السلام) دانسته است، چون راه علی (علیه السلام) همان راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است و راه پیامبر نیز راه ابراهیم خلیل (علیه السلام) است، پس راه خلیل حق را پیموده است و سیره او سیره حضرت خلیل (علیه السلام) است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص23 تا 26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴
 ویژه برنامه 

▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه سوم ▫️ ... امیرمؤمنان در نهج البلاغه ... فرمود اهل بیت را با افراد دیگر یکسان ندانید قرآن مطالبی که دارد آن قله معارف قرآنی برای اهل بیت است مصادیقی دارد درجات آن برای اهل بیت است، مفاهیم تحلیلی دارد مفهوم برای اهل بیت است که «فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآن» این یک خط مشی است یعنی اگر خواستید درباره اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخن بگویید آنها را با افراد عادی نسنجید آنها را از منظر خود نبینید آنها را ببینید، ببینید قرآن درباره آنها چه سخنی گفته است آنها را از منظر و از زبان رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ببینید... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت پخش: 17:15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
 وظیفه همیشگی و همگانی

▫️ تولّی حضرت و تبرّی از دشمنان آن حضرت، مثل خود اسلام با دو اصل همراه است: 1️⃣ یكی 2️⃣ دیگری یكی همگانی (بودن) و دیگری همیشگی (بودن). یعنی همان ‌طور كه اسلام جهان ‌شمول است «لجمیع الناس فی جمیع العصر» و برای همه مردم «إلی یوم القیامة» هست؛ نسبت به جریان كربلا هم این چنین است. 📚 درس اخلاق تاریخ جلسه: 1394/07/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روایت کربلا 3 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 20:45 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
طردِ غافلانه
▫️ آنها كه فكر می ‌كنند دین از سیاست جداست، این ‌طور نیست كه آن سیاست باز مكار اینها را رها كند بگوید سیاست از دین جداست؛ این یك است! این ‌كه می ‌گوید دین از سیاست جداست که یعنی من كاری به سیاست ندارم، آیا آن سیاسان مكار هم وقتی پیروز شدند می ‌گویند ما كاری به تو نداریم یا می ‌گویند آن طوری كه ما می ‌خواهیم بیندیش و عبادت بكن؟ طرز تسبیح زدنِ آنها را هم كنترل می ‌كنند! این‌ طور نیست كه حالا اگر این گفت كه دین كاری به سیاست ندارد و من كاری به شما ندارم، آن سیاست ‌بازان هم كه مقتدر شدند بگویند ما كاری به صومعه و دیر شما نداریم مشغول عبادت باشید! این یك یك جانبه است! آن سیاست باز مکار، حتماً می‌گوید من با دین كار دارم. ▫️ مادامی كه دین، نیرویی در جامعه باشد، آنها حتماً این را به استخدام می ‌گیرند؛ می ‌بیند نیروی آماده ‌ای است به نام نیروی دینی، می ‌گوید چرا من از آنها استفاده نكنم چرا آنها را بسیج نكنم! پادکست 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 70 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩
 ویژه برنامه 

▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضیت حسینی‌(علیه السلام)» ▪️ جلسه چهارم ▫️ ... در جریان كربلا كه بین و بین عقل و هوی اختلاف بود، این در جریان جهاد اوسط چه برای زن و چه برای مرد، چه برای انسان بالغ و چه برای نابالغ مطرح است، منتها نابالغی كه اهل تمیز باشد، چون این تكلیف و سن برای آن تهدیدهای نقلی است وگرنه اگر كسی سنش بالغ نباشد، به چهارده سالگی رسیده؛ اما حالا یا طلبه حوزوی است یا دانشجوی دانشكده و پیش دانشگاه و امثال اینهاست كه چیز می ‌فهمد، گرچه برخی از تكالیف نقلی به عهده او نیست؛ اما او مكلّف و مسئول است... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 07:10 صبح 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 5. مردگان پس از دفن نهی از دشنام دادن به مردگان: رسول خدا (ص) فرمود: اموات را دشنام ندهید كه موجب آزار زندگان [: بازماندگان آنان] می ‌شود و به اموات ناسزا نگویید، زیرا آنان به آنچه پیشاپیش فرستاده ‌اند رسیده ‌اند. [1] [1]. لا تَسُبُّوا الأَمْوَاتَ، فَتُؤْذُوا الأَحْیاءَ وَ لا تَسُبُّوا الأَمْوَاتَ، فَإِنَّهُمْ قَدْ أَفْضَوْا إِلَی مَا قَدَّمُوا (جامع الاخبار، ص160). 📚 مفاتیح الحیات ص 414 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 سیره حضرت خلیل، است. قرآن کریم هنگام ذکر جریانات نظامی و سیاسی خلیل حق (علیه السلام) می فرماید: هراس از مرگ در حرم امن هستی حضرت ابراهیم (علیه السلام) راه نداشت و با آن که او را به بدترین مرگ تهدید کردند، کم ترین ترسی پیدا نکرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
شهادت طلبی در سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام) 🔹 سیره حضرت خلیل، است. قرآن کریم هنگام ذکر جریانات نظامی و سیاسی خلیل حق (علیه السلام) می فرماید: هراس از مرگ در حرم امن هستی حضرت ابراهیم (علیه السلام) راه نداشت و با آن که او را به بدترین مرگ تهدید کردند، کم ترین ترسی پیدا نکرد. حضرت ابراهیم (علیه السلام) را به آتش تهدیدکردند و او را در این آتش انداختند و او بین آسمان و زمین طعمه این آتش بود. به او گفتند: از خدا کمک بخواه. فرمود: خداوند این جریان را می داند و آگاهی وی کافی است و خواستن از او روا نیست. حضرت ابراهیم (علیه السلام) نه تنها از جبرئیل چیزی نطلبید، بلکه از خداوند نیز چیزی نخواست؛ هر چند دائماً به یاد او بود و وی را می خواند؛ زیرا مردن و شهادت، نقص نیست تا او از خدا بخواهد که وی را نسوزانند. اگر مصلحت در این باشد که وی نسوزد، خود خدا می داند. پس، چرا او بخواهد. 🔹 انسان تا ضعیف است، هم خدا را می خواند و هم از او چیزی می خواهد و وقتی به مرحله متوسّط رسید، خواستنش کم و خواندنش بیش تر می شود؛ ولی سرانجام فقط می خواند. وقتی به رسید، عبادتش فقط خواندن خداست و دیگر چیزی از خدا نمی خواهد؛ یعنی دعای او خواندنست، نه سؤال و خواستن. 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) می فرماید که من را دارم. سالار شهیدان در سخنان خود، به ویژه در خطبه ای که در مکّه به هنگام عزم حرکت به سمت عراق ایراد کردند، مردم را به شهادت طلبی تشویق می کردند: «خُطّ الموت علی ولد آدم مخط القلادة علی جید الفتاة». فرمودند: مرگ در راه خدا، گردن بند انسان و زیور اوست و انسان از زینت نمی هراسد و من مشتاق و واله نیاکان خود هستم؛ «ما أولهنى إلی أسلافى اشتیاق یعقوب إلی یوسف». محبّت و دلبستگی یعقوب به یوسف (علیه السلام)، محبّت معقول است، نه صرف محبّت عاطفی؛ زیرا آن حضرت (علیه السلام) توانست مصر را اصلاح کند و درس امانت و عفّت به مردم دهد. 🔹 حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) فرمودند: که من به نیاکانم به همان معیار مشتاق و علاقه مندم که یعقوب به یوسف علاقه داشت. این بیان آن حضرت (علیه السلام)، است که معقولی را به محسوس تشبیه کرد. تشبیه خیالی به خیالی از هر شاعری بر می آید و تشبیه محسوس به متخیّل و متخیّل به محسوس از سراینده های متعارف ساخته است؛ امّا تشبیه معقول به محسوس، فقط از جامع بین عقل و شهود برمی آید. کسی که دستی بر عالم شهادت دارد و هم دستی بر عالم غیب، او می تواند معقول را تنزّل دهد و به صورت محسوسی زیبا در آورد. او و در راه خدا را به صورت گردن بند تشبیه می کند و آن اشتیاق عقلی را به صورت اشتیاق عاطفی یعقوب به یوسف (علیهماالسلام) تمثیل می کند تا همگان بفهمند که انسان شهید به لقای انبیا می رسد. 🔹 به مستمعان مکّه و همه شنوندگان تاریخ فرمودند: چنین نیست که بی خبر از پایان کار اقدام کنم و به صرف احتمال حیات و ممات قیام نمایم؛ می دانم که کشته می شوم و هرگز احتمال بقا نمی دهم؛ لیکن زندگی حقیقی ام را در شهادت می دانم. آن حضرت (علیه السلام) فرمودند: اگر کسی جز به لقای خدا می اندیشد، همراه ما نیاید و آن ها که فقط وطن آن هاست، با ما بیایند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص26 تا 32 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴
ویژه برنامه 

▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه چهارم ▫️ ... حمایت از عدالت و ظلم ستیزی و بسیاری از فواید را نهضت کربلا داشت؛ اما همه اینها مأموم یک امام اند، خلف یک اَمام اند و آن عشق سید الشهداء به ذات اقدس الهی است. عشق درباره محبوب است که از او زیبایی می نگرد و غیر از زیبایی چیز دیگری نمی بیند؛ لذا وجود مبارک زینب کبرا (سلام الله علیها) در جریان ابن زیاد در کوفه وقتی سؤال کرد «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیك‏» فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا» این خواهر همان برنامه برادر(علیهما السلام) را بازگو می کند او هم عاشق کربلاست چون عاشق جزء زیبایی چیز دیگر نمی بیند... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت پخش: 17:15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله حاج شیخ حسن صانعی ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله حاج شيخ حسن صانعى را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال آية الله حاج شيخ حسن صانعى روحانى امامت شناس و آگاه به مرجعيت دينى و رهبرى أمام راحل و خدوم وفادار به آن حضرت را به امت علاقمند به نظام اسلامى و به بيت شريف ايشان تسليت و علو درجات آن عالم راحل از خداى سبحان مسئلت مى شود. ٣١ تير ١٤٠٢ جوادى آملى 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روایت کربلا 4 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 20:45 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وارث آدم ▫️ سرّ اینكه آنچه كار انبیاست در نهضت (سلام الله علیه) مشهود است، این است كه حسین ‌بن ‌علی . این زیارت «وارث» همین مطلب را تامین می ‌كند. ▫️ مهم‌ترین ارثی كه وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) از انبیای گذشته دارد، همان مسئله وارث آدم صفی بودن است؛ «صفوة»، برجستگی، طهارت و مانند آن را از ناحیه علم «اسماء» به دست آورده است. ▫️ برجسته ‌ترین نكته آدم (سلام الله علیه) كه مورّث حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) است، همین است كه او از علم «اسماء» طَرْفی بسته است: ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾. این «اسماء» كه جمع محلاّ به الف و لام است، اسمای الهی است؛ جهان با اسمای الهی اداره می‌ شود. آن حقایق برتر را ذات اقدس الهی به یعنی آدم (سلام الله علیه) تعلیم داد که همان حقیقت را وجود مبارك حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) به ارث برده است؛ او وارث آدم است در این بخش. اینها آشنا به اسمای الهی بودند و به این فكر بودند كه مسمّا را در جامعه به مردم یاد دهند تا مردم از نظر علمی، عاقل شوند و از نظر عمل، عادل. 📚 ویژه برنامه نهضت سیدالشهداء در مقام عقل و عدل ـ جلسه 3 تاریخ: محرم 1393 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra