eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روایت کربلا 11 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 20:45 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 زندگی موحدانه
▫️ وجود مبارک حضرت در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق‏ و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین و درست گفت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زندگی موحدانه ▫️ وجود مبارک حضرت در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق‏ و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین و درست گفت، فرمود امروز مشرق عالم بروید، مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد، نیست: «انا بن کذا، انا بن کذا، انا بن کذا، دَنا فَتَدَلَّی فَكانَ قابَ قَوْسَین‏»، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست. ▫️همین در دعای عرفه که در صحیفه سجادیه است، به خدا عرض می‌ کند؛ خدایا! از من پَست‌تر در تمام عالم کسی نیست: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛ چرا؟ چرا از من پَست ‌تر احدی نیست؟ برای اینکه من می‌ فهمم، هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست، دیگران نمی ‌فهمند. ▪️دیگران حرف می‌ زنند و فکر می ‌کنند. قارون چه می‌ گفت؟ گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم! این را عرض می ‌کنم، برای اینکه خطر که همه ما معمّمین را تهدید می ‌کند، همین است. ما بجای اینکه با این آیه مأنوس باشیم: ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾؛ در نماز و غیر نماز می ‌گوییم: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏»؛ اما وقتی که به مقامی رسیدیم، می‌ خواهیم حرف بزنیم، می ‌گوییم ما خودمان سی ـ چهل سال درس خواندیم، اینجا عالم شدیم، زحمت کشیدیم! این همان حرف قارون است. ▫️خیلی باید مواظب باشیم که این طور سخن نگوییم! نگوییم ما خیلی درس خواندیم، سی ـ چهل سال، خیلی‌ ها آمدند نشد. این حوزه در آن برای خیلی ‌ها باز بود؛ اما چند نفری موفق شدند. دانشگاه در آن برای خیلی ‌ها باز است، چند نفری موفق هستند. مبادا ـ خدای ناکرده ـ یک وقت زبان ما باز بشود، بگوییم ما خودمان زحمت کشیدیم! این همان اسلامی حرف زدن و است، قارون غیر از این نگفته بود، گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾، من خودم زحمت کشیدیم، پیدا کردم. این است که ما باید مواظب باشیم! ▫️همین که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود، «حَقّ لا رَیبَ فِیه» درست فرمود، فرمود در تمام روی کره زمین مردی مثل من نیست، درست فرمود. در دعای عرفه همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می ‌کند که پست ‌تر از من احدی نیست، برای اینکه من می ‌دانم از توست، خودم چیزی ندارم، آنها نمی ‌دانند: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا» این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه است. بنابراین ما موظف هستیم زندگی کنیم تا با وارد صحنه قیامت بشویم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/02/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  ارکان صلاح
▫️ امام سجاد (سلام الله عليه) در دعای نورانی دستور داد ما از ذات اقدس الهي اموري را بخواهيم: 1️⃣ رابطه خودمان با خودمان را حل کنيم يعنی مشکل داخلي مان را حل کنيم؛ 2️⃣ رابطه خودمان را با مردم حل کنيم و اين دو پيوند را در سايه رابطه اصلي که رابطه عبد و مولاست، رابطه مخلوق و خالق است، حل کنيم، زيرا آنکه حل بشود هم رابطه خودمان با خودمان حل مي ‌شود و هم پيوند خودمان با جامعه. ▫️ اول عرض می کند: «وَ عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ»؛ خدايا! مرا بنده خاص خودت قرار بده، پس اولاً رابطه عبد با مولا و خلق با خالق بايد تحکيم بشود؛ «عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ». حالا که اين رابطه درست شد و من شدم بنده تو، آن گاه «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»؛ ▫️ به خدا عرض می ‌کند خدايا! خير مردم از دست من جاری بشود نه اينکه ديگری کار خير بکند و من تماشاچی باشم! عرض کرد خدايا! تو که به مردم خير می ‌رسانی، آن توفيق را بده که من باشم. ▫️ بنابراين رابطه ما با خدا در سايه عبادت، محکم می ‌شود، يک؛ پيوند ما با خلق، در ناحيه خيررسانی تحکيم مي‌ شود، دو؛ اما خودمان با خودمان چه کار بکنيم؟ عرض می کند: «وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ»؛ خدايا! من نمی خواهم اخلاق متوسط داشته باشم، می ‌خواهم اخلاق عالی داشته باشم؛ نه تنها ، را داشته باشم و اگر به آن درجات عاليه علم و عمل رسيدم، آن توفيق را هم به من بده که من گرفتار فخرفروشی و امثال آن نشوم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1387/11/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 امام، اهل سکوت نیست ▫️ اگر مردم راست می‌ گفتند هم قیام می کرد. ▫️ برنامه امام چهارم همان برنامه امام سوم (سلام الله علیه) بود. فرمود شما الآن هم دروغ می‌ گوید، اگر الآن هم راست بگوید ما همان حرف را داریم. گفتند ما با هر كه تو می‌ جنگی در جنگیم، با هر كه تو می‌ سازی در سلمیم، فرمود: شما خیانت می‌ كنید! همان كاری كه با پدرم كردید، با من هم می ‌كنید، اگر بدانم درست عمل می ‌كنید، من هم می ‌كنم. ▫️این‌چنین نبود كه امام سجاد اهل سكوت باشد، صبر او برای این بود كه زمینه‌ ای بسازد وگرنه همه اینها و هستند و یك برنامه دارند. 📚 سخنرانی محرم با موضوع تحلیل قیام سالار شهیدان تاریخ: 1379/07/21 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 افشاگری های پیام آوران کربلا ▫️ امام سجاد (علیه السلام) شركت مستقیم در صحنه نبرد و درگیری روز عاشورا نداشت؛ چون قضا و قدر الهی این بود كه او شهید نشود و پدر هشت امام بعد از خود باشد تا امت و ادامه یابد، امّا روح حماسی آن حضرت او را آرام نمی گذاشت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 افشاگری های پیام آوران کربلا ▫️
 امام سجاد (علیه السلام)
شركت مستقیم در صحنه نبرد و درگیری روز عاشورا نداشت؛ چون قضا و قدر الهی این بود كه او شهید نشود و پدر هشت امام بعد از خود باشد تا امت و ادامه یابد، امّا روح حماسی آن حضرت او را آرام نمی گذاشت. از این رو هر جا كه مصلحت اقتضا می كرد و زمینه ای پیش می آمد به افشاگری و استیضاح هیئت حاكمه و دربار ستمكار اموی می پرداخت. مثلا با آن كه آن حضرت (علیه السلام) فاصله كربلا تا شام را با سكوت گذراند و فقط به یاد حق مترنّم بود و با كسی جز اهل بیت (علیهم السلام) حرف نمی زد، و با آن كه او را دركوفه زندانی كرده بودند و با آهن گران و سخت، دست و پای مبارك او را بسته و بر شتر برهنه سوارش كرده بودند و از رگ های بدن او خون جاری بود،هنگامی كه شروع به سخن كرد فرمود: ای امّت نابكار، باران بر محلّ و زمین شما نبارد / ای امتی كه حرمت جدّ ما را دربارهٴ ما نگه نداشتید. اگر در روز قیامت در مقابل جدّ ما قرار گیرید / چه خواهید گفت؟ ما را سوار بر شترهای برهنه، در شهرها می گردانید / گویا ما نبودیم كه پایه های دین را در میان شما محكم نمودیم. یا أمة السوء لا سقیأ لربعكم ٭٭٭٭ یا أمة لم تراع جدّنا فینا ▫️ آن گاه اشاره به جمعیت كرد كه ساكت باشید. وقتی ساكت شدند، پس از حمد و ثنای الهی و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به معرفی خود و افشای جنایاتی كه امویان در كربلا مرتكب شده بودند پرداخت. «أیها النّاس من عرفنى فقد عرفنى ومن لم یعرفنى فأنا على بن الحسین ابن على بن أبى طالب، أنا ابن من انتُهِكَت حرمتُه وسُلبتْ نِعمتُه وانتُهب ماله وسُبىَ عیاله أنا ابن المذبوح بشطّ الفرات من غیر ذَحْلٍ ولاتُرات، أناابْن من قُتل صبْراً وكَفی بذلك فخْراً... ». نتیجه این سخنرانی و افشاگری این بود كه صدای گریه مردم بلند شد و به یكدیگر می گفتند: هلاك شدید و متوجه نیستید كه چه كار كردید و چه به سرتان آمده است. بدین ترتیب حضرت سجّاد(علیه السلام) اوضاع كوفه را متغیر و را فراهم نمود... . ◀️ حماسه امام سجاد (علیه السلام) در کوفه ◀️ افشای جنایات امویان توسط امام سجاد (علیه السلام) در شام ◀️ حضور اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) در بزم طاغوت ◀️ خطابه پرشور امام (علیه السلام) در مجلس یزید و دگرگونی اوضاع شام ◀️ هدف اهل بیت (علیهم السلام) زنده نگه داشتن نام رسول الله (صلی الله علیه و آله) مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/299274 📚 حماسه و عرفان، خلاصه صفحات 319-334 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان لزوم اكرام مهمان امام صادق (ع) فرمود: فاطمه (س) نزد پیامبر (ص) از برخی از امور خودش به پدرش شكایت آورد. رسول خدا (ص) نوشته ‌ای به وی عطا كرد و فرمود: آنچه در این است بیاموز. در آن نوشته بود:... هركس به خدا و روز قیامت ایمان دارد مهمانش را گرامی بدارد. [1] امیرموٴمنان (ع) فرمود: مهمانت را گرامی بدار اگرچه حقیر باشد. [2] [1]. جَاءَتْ فَاطِمَةُ س تَشْكُو إِلَی رَسُولِ اللَّهِ ص بَعْضَ أَمْرِهَا فَأَعْطَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص كُرَیسَةً وَ قَالَ: تَعَلَّمِى مَا فِیهَا، فَإِذَا فِیهَا ... ﴿مَنْ كَانَ یؤْمِنُ بِاللهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ﴾ [سورهٴ طلاق، آیهٴ 2] فَلْیكْرِمْ ضَیفَهُ (الكافى، ج2، ص667). [2]. أَكْرِمْ ضَیفَكَ وَ إِنْ كَانَ حَقِیراً (غرر الحكم، ص435). 📚 مفاتیح الحیات ص 383 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تقوای شنیدار 🔹 جریان ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا﴾، این را مشخص فرمود که تبین لازم است و این تبین هم مقام علمش، کار است و عملش هم مربوط به است که این کار را باید انجام بدهد. 🔹 این رسانه‌های گروهی، وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف ‌اند که راست بگویند و هم مردم موظف ‌اند بپذیرند. 🔹 اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، طبق بیان نورانی امام جواد (سلام الله علیه) دارد گوینده را عبادت می‌ کند! فرمود: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود مواظب باشید! حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران ‌ها را دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ کسی حرف گوینده ای را شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می‌ دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند؛ اگر او از خدا و پیغمبر می ‌گوید و راست می ‌گوید، این شنونده «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌ گوید و خلاف حق می ‌گوید، این شنونده «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 7 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان لزوم اكرام مهمان ... مهمانی بر پیامبر (ص) وارد شد چیزی نزد خانواده‌اش برای پذیرایی نبود. مردی از انصار آمد و آن مهمان را به خانه خود برد و غذایی پیش روی او نهاد و دستور داد همسرش چراغ را خاموش كند. او نیز دستش را به سوی غذا دراز می ‌كرد تا وانمود كند كه غذا می ‌خورد تا مهمان غذایش را بخورد. صبح هنگام رسول خدا (ص) به او فرمود: خدا از رفتارت با مهمان به شگفت آمد و آیهٴ ایثار نازل شد: «و بر خودشان مقدّم می ‌دارند، اگرچه سخت به آن نیازمند باشند». [1] [1]. (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 383 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند. اگر كسی تقوا و اخلاق و ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور، اشیا را می ‌بیند. ▫️ هر مطلب تازه‌ای كه باشد است (یک)؛ ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ (دو)؛ شخص با نور الهی، نعمت الهی را می ‌بیند (سه)، آن‌گاه در فنّ خودش دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، چراغ روشنی هست, عینكی در اختیار او هست و كتابی هست که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، همین است؛ , و او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند؛ خاصیت این است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم الحادی 🔹 در اول و دوم اینها حدود هشتاد میلیون انسان را خاك كردند! این محصول است. الآن كه می ‌بینید غربی ها دم از دموكراسی می‌ زنند، چون از بس آدم كشتند خسته شدند! خب آدم كمتر از پنجاه سال حدود هشتاد میلیون نفر را می‌ كشد؟! همین‌ها كشتند، این خروجی است. 🔹 یا گرگ ‌وار حمله می‌ كند یا موش ‌وار تسلیم می ‌شود. ما در جنگ جهانی اول هر چه به ما گفتند گفتیم چشم, در جنگ جهانی دوم هر چه حمله كردند گفتیم چشم! گفتند هفده شهر را باید بدهید گفتیم چشم! در كودتای ننگین 28 مرداد، ظرف چند ساعت شعار رسمی «مرگ بر شاه»، شده «جاوید شاه»! گفتند گاز را باید بدهید به شوروی گفتیم چشم! نفت را باید بدهید به انگلیس و آمریکا گفتیم چشم! ما برده ‌های بودیم! 📚 ديدار وزير علوم با حضرت استاد تاریخ: 1392/12/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام داشتن نهضت حسینی 🔹 نهضت سیّد الشّهدا (علیه السلام) قضیه ای شخصی نیست، بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنّت الهی محسوب می شود. از این رو، یقیناً پیام دارد؛ زیرا بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام داشتن نهضت حسینی 🔹 نهضت سیّد الشّهدا (علیه السلام) قضیه ای شخصی نیست، بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنّت الهی محسوب می شود. از این رو، یقیناً پیام دارد؛ زیرا بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نیست... . شعاع پیام 🔹 شعاع هر پیامی وابسته به شعاع هستی انشاءکننده آن پیام است. اگر مبدأ پیام در محدوده ای خاصْ حضور وجودی داشت، قلمرو پیام او هم به همان جا محدود خواهد بود و اگر مصدر پیام، منطقه ای وسیع را در حیطه هستی خویش داشت، شعاع پیام او نیز به همان اندازه وسیع خواهد بود. 🔹 ... اگرحسین بن علی (علیه السلام) را فقط امام شیعیان بشناسیم، با چنین معرفت محدودی منطقه پیام او جهان تشیّع خواهد بود و اگر او را فقط والی مسلمانان بدانیم، منطقه نفوذ او قلمرو مسلمان نشین است. نیز اگر حسین بن علی (علیه السلام) را به الگوی توحید بشناسیم، شعاع رسالت و پیام او منطقه موحّدنشین خواهد بود؛ امّا اگر حسین بن علی (علیه السلام) را به و خلیفه خدا در زمین بشناسیم، منطقه نفوذ پیام او محدود نیست، بلکه تا آن جا که شعاع انسانیّت هست، پیام حسینی نیز هست؛ خواه در پهنه زمین، خواه در گستره زمان. یعنی در طول تاریخ، هر جا انسانی حضور و ظهور دارد، مخاطب کربلای حسینی است. البته هر گروهی که نیاز فکری و اجتماعی خود را در فرایند عاشورا می یابد، شاید چنین بیندیشد که تنها گروه آنان است که مخاطب اصلی کربلایند؛ لیکن بهره وری هر گروه، مستلزم انحصار پیام کربلا به آن نیست. 🔹 قلمرو پیام نهضت حسینی محدود نیست؛ بلکه مخاطب اصیل آن، انسان است و مؤیّد آن، سخن وجود مبارک رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که «حسین منّى و أنا من حسین»؛ «حسین (علیه السلام) از من است و من از او هستم». درست است که حسین بن علی (علیه السلام) نوه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است، ولی آن حضرت نوه های دیگری هم داشته اند که درباره آن ها چنین تعبیری نفرمودند. بنابراین، سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به این معناست که کیان دین و نبوّت و رسالت من با قیام حسین (علیه السلام) زنده است. از این رو، تا شعاع رسالت و نبوّت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نفوذ دارد. بهترین سند برای ارزیابی منطقه رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن کریم است. بر پایه قرآن، وجود پربرکت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای همه مردم و جوامع بشری (جهانیان) منشأ رحمت است؛ ﴿و ما أرسلناک إلّا رحمة للعالمین﴾ و ﴿و ما أرسلناک إلّا کافّة للنّاس﴾. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص83 تا 85 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان لزوم اكرام مهمان ... امام صادق (ع) فرمود: دست دو گروه از دزدان قطع نمی ‌شود: كارگر و مهمان، زیرا آن دو امین صاحبخانه بوده ‌اند. [1] رسول خدا (ص) به امیرموٴمنان فرمود: ای علی! مهمان را گرامی بدار اگرچه كافر باشد. [2] رسول خدا (ص) فرمود: هرگاه مردی به شهری وارد شد او مهمان همكیشان خود از اهالی آن شهر است تا از آنجا كوچ كند. [3] [1]. لا یقْطَعُ الأَجِیرُ وَ الضَّیفُ إِذَا سَرَقَا، لأَنَّهُمَا مُؤْتَمَنَان (علل الشرائع، ص535). [2]. یا على!... أَكْرِمِ الضَّیفَ وَ لَوْ كَانَ كَافِرا (جامع الاخبار، ص84). [3]. إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ بَلْدَةً فَهُوَ ضَیفٌ عَلَی مَنْ بِهَا أَهْلٌ مِنْ دِینِهِ حَتَّی یرْحَلَ عَنْهُم (علل الشرائع، ص384). 📚 مفاتیح الحیات ص 384 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کمین فتنه 🔹 این ایام مصادف است با سالگرد شهادت آیت‌ الله مرحوم آقا (رضوان الله تعالی علیه) كه در اثر طهارت و قداستی كه داشتند، سعی كردند آن و مشروع، آلوده نشود. 🔹 این عبرتی است برای همه ما! همه باید مواظب باشیم كه دشمن در كمین است؛ آن شیطانی كه گفت: ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ﴾، فراوانی را هم تربیت كرده است كه در كمین ‌اند. آنها نگذاشتند مردم مردم مردم، طیب و طاهر بماند و در روز روشن این عالِم بزرگوار را به آن صورت به دار آویختند. 🔹 اگر ـ خدای ناكرده ـ مردم بیدار نباشند و اگر ـ خدای ناكرده ـ عقل مردم، فعّال نباشد، دشمن هم كه مرتّب در كمین است، متشابهات هم كه مرتّب در دست آنهاست، عدّه ‌ای هم كه بنده زر و زورند، عده ‌ای هم كه گرفتار تزویرند، اگر ـ خدای ناكرده ـ روحانیت فعّال نباشد مسئولین فعال نباشند مردم بیدار نباشند معارف الهی گفته نشود خطّ امام تبیین نشود و زحمت رهبری حفظ نشود، ممکن است ـ خدای ناكرده ـ حادثه تلخی پیش بیاید! 🔹 جریان مرحوم آقا شیخ فضل ‌الله، عبرتی بود در مشروطیت كه در سخنان امام (رضوان الله علیه) زیاد به آن اشاره می‌ شد، در بیانات مقام معظّم رهبری زیاد به آن اشاره می ‌شود، در بیانات بسیاری از بزرگان ما زیاد به آن اشاره می ‌شود تا مردم غفلت نكنند. از ، بسیاری از خطرها پیش می ‌آید! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1387/05/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra