🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
https://tv.esra.ir
سامانه مجازی آموزش:
https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره755
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
ادب مهمان نوازی
پرهیز از روزه: رسول خدا (ص) فرمود:... سزاوار نیست میزبانان روزه بگیرند، مگر با اجازه مهمانشان؛ مبادا مهمان شرم كند و با آنكه به غذا میل دارد برای رعایت ایشان آن را ترك كند. [1]
[1]. ... وَ لا ینْبَغِى لَهُمْ أَنْ یصُومُوا إِلاَّ بِإِذْنِ ضَیفِهِمْ لِئَلاّ یحْتَشِمَهُمْ فَیشْتَهِىَ الطَّعَامَ فَیتْرُكَهُ لِمَكَانِهِم (علل الشرائع، ص384).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 384
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل #محبت_علی (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل #محبت_علی (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است. 🔹 این گونه از تعبیرها که نشانه تشبیه و تمثیل را هم به همراه دارد ریشه قرآنی دارد. قرآن را خدای سبحان با یک اوصاف علمی معرفی کرد و یک سلسله اوصاف تشبیهی و تنزیهی. آن اوصاف علمی اش این است که این وحی الهی است و شبیه پذیر نیست، آوردن مثل آن هیچ ممکن نیست، یک سلسله بیان هایی هم درباره بزرگداشت قرآن به صورت تشبیه و تمثیل ذکر شده که ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛ یعنی اگر کوه عاقل بود و می توانست تحمل کند، با همه صلابت و قدرتی که داشت مقدورش نبود، همین حقیقت درباره انسان کامل و معصوم یعنی #اهل_بیت_علیهم_السلام که عِدل قرآن اند، مثل قرآن اند، حقیقت قرآن در حقیقت اینها ظهور و نفوذ تام دارد، وارد شده است... . 🔹 حضرت امیرالمومنین نشانه اهل بیتی بودن و علوی بودن را در آن وصیت دوم ذکر کرد...: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَابا»، و«مَنْ تَوَلَّانَا فَلْیلْبَسْ لِلْمِحَنِ إِهَابا»، «مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَنَا بِلِسَانِهِ ... فِی أَسْفَلِ دَرَكٍ مِنَ النَّارِ»؛... جریان فقر هرگز به این معنا نیست که انسان فقر مادی که با بی آبرویی همراه است آن جزء خواص شیعیان اهل بیت باشد که فرمود: «مَنْ أَحَبَّنَا» برای فقر آماده باشد. این فقر را خود حضرت امیر فرمود: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» سوط یعنی تازیانه. خدا هیچ ملتی را با تازیانه ای دردناک تر از فقر نزد. چه فرد چه ملت، خدا نکند که محتاج به فقر باشند. باید همه مخصوصاً مسئولین باید #عاقلانه و #عادلانه کوشش بکنند که نیاز جامعه را برطرف کنند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: حقیقت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، ... و درباره تشبیه هم فرمود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ﴾ و #تجلی_الهی که باعث متلاشی شدن انسان می شود، همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد #علوی باشد، متلاشی می شود. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1749166 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فروغ الهی
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروغ الهی
🔹 آن مثال هایی که گفته شد ما #آیات_تکوینی داریم، مثل اینکه چمن آیت و نشانه آب است، چمن آب را نشان می دهد! اینطور نیست که در آیت بودن محتاج به آب باشد؛ اما #هر_شیئی در هر کاری اگر بخواهد اثری داشته باشد، به وسیله ذات اقدس الهی است.
🔹 آیینه اگر بخواهد یک صورتی را نشان بدهد مستقل نیست، چون فقر ذاتی اوست. اگر سماء بخواهد #آیت_حق باشد، چه اینکه هست؛ زمین بخواهد آیت حق باشد، چه اینکه هست؛ در آیت بودن هم محتاج به اوست.
او با یک دست آیینه ساخت، با دست دیگر اثر خود را در آیینه نشان داد، با دست های بی دستی خود ـ چشم ما را به طرف آیینه آشنا کرد، با دست بی دستی خود ما آثار او را در آسمان ها و زمین می بینیم، این خداست!
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
↙️ لینک آپارات:
https://aparat.com/v/tWJ5O
↙️ صوت و متن کامل:
https://b2n.ir/u81428
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 2
تاریخ: 1394/12/09
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصحاب فیل
🔹 اين سوره مبارکه، مسئله قصد تخريب ابرهه را بازگو کرد و به قدری اين داستان، مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤيت ياد می کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ﴾. اينها به جای اينکه ارباب فيل باشند #اصحاب_فيل شدند! از تعبير اصحاب فيل معلوم می شود که صحابت آنها با همين حيوان بود؛
کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند، صحابتشان با حيوان است اصحاب حيوان اند و مصاحب حيوان اند.
🔹 ذات اقدس الهي در اين سوره مشخص کرد که به اصحاب فيل آسيب رساند؛ دو کار رسمی را در اين سوره مشخص کرد: يکی اينکه خدا آن نقشه را نقش بر آب کرد و يکی اينکه نقاشان را به زمين زد. يکی اينکه فرمود: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ﴾ که اصحاب فيل را چه کرد، آن را می فرمايد: ﴿وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابيلَ ٭ تَرْميهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ﴾؛ اما اينکه کيد و نقشه مشئوم آنها را چه کرد؟ فرمود: ﴿أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ في تَضْليلٍ﴾؛ اينها راهشان را گم کردند.
🔹 وقتی نقشه اي، تصميمی، هنری به مقصد نرسد، در بين راه گم می شود؛ اين نقشه را اين سياست مشئوم را اين کار مرموز و باطل را ذات اقدس الهی گم کرد. کيد اينها که نقشه بود، گم شد؛ چه کسی آن را گم کرد و پراکنده کرد و در دسترس قرار نداد و از ذهن ها دور کرد؟ ذات اقدس الهی.
#نزول_عذاب_بر_اصحاب_فیل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فیل
تاریخ: 1398/01/18
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
شناسایی حیات و مرگ واقعی
🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، #تشخیص حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
شناسایی حیات و مرگ واقعی
🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، #تشخیص حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است.
همه انسان ها با این معانی و مفاهیم در ارتباطند و اگر آن ها را از هم تشخیص دهند، به دنبال مصداق صحیح آن حرکت می کنند؛ وگرنه گرفتار مغالطه در عمل خواهند شد.
همه می خواهند بفهمند که حق یعنی چه و باطل چیست تا حق را پذیرفته، از باطل فاصله بگیرند. نیز همگان در صدد هستند بدانند که صدق و کذب چیست تا صادق شوند و از کذب پرهیز کنند. همچنین تمایل دارند بفهمند که عزّت و کرامت و ذلّت و لئامت در چیست تا عزیزانه و کریمانه زندگی کنند و از زندگی ذلّت بار و لئیمانه بپرهیزند... .
🔹 خداوند در قرآن فرموده است: عده ای را شما ظاهراً خردمند، بصیر و شنوا می پندارید، امّا آن ها سفیه، کور و کرند و گروهی را راستگو می دانید، امّا آن ها دروغگویند و برخی را محق می دانید، ولی آن ها باطل گرایند و سرانجام می فرماید: و گروهی را زنده می دانید، حال آن که آن ها مرده اند؛ ...
🔹 سالار شهیدان (سلام الله علیه) مانند آباء گرامی و خاندان کریمش تا می توانستند از راه تعلیم و تزکیه و پند و اندرز، این گونه از معانی را برای عموم مردم تشریح می کردند. در آن عصر و زمان، داعیه داران فراوان بودند، به گونه ای که سردمداران حکومت اموی از یک سو سخن می گفتند و خاندان اهل بیت (علیه السلام) از سوی دیگر... .
🔹 وقتی حسین بن علی (علیه السلام) در چنین فضایی سخنرانی و موعظه را بی اثر یافتند و یقین کردند که تنها خون می تواند جامعه را روشن کند، دست به نهضت عاشورا زدند و در جریان عاشورا آن مطلب کلیدی را به مردم فهماندند. وقتی #کلید_فرهنگ دین به دست مردم داده شد، مردم با آن درِ مکتب فرهنگ دین را باز می کنند و گنجینه ها را در این مکتب می بینند؛ آنگاه مصادیق عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت، استقلال و وابستگی و امنیّت و ناامنی و سرانجام، حقّ و باطل را می شناسند. بنابراین، تشخیص مرگ و حیات واقعی، قهراً تمییز صدق و کذب، حق و باطل، عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت و ... را در پی دارد.
حضرت حسین بن علی (علیه السلام) به یاران و سلحشوران خود فرمودند: دیگران مرگ را پایان خط زندگی می دانند، ولی من آن را سر پل و آغاز حرکت جدید می دانم؛ «فما الموت إلاّ قنطرة ...» ... .
🔹 اگر کسی عند الله بود، مانند فرشته زندگی می کند. ... بدن با نان و گوشت تغذیه می کند، امّا جان مجرّد با علم و اندیشه تغذیه می شود. فرشته ها با علم و اندیشه، تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل تغذیه می شوند و
شهدا نیز با این امور زنده اندو نزد خدا روزی می خورند. آنان بدن دارند، امّا ابدان آنان مناسب با نشأه حیات آن هاست. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص94 تا 98 #بر_آستان_اندیشه #محرم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره756
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
ادب مهمان نوازی
اطعام مهمان سرزده و دعوت شده: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت نزد تو آمد آنچه در خانه داری برایش بیاور و هرگاه وی را دعوت كردی برای پذیرایی از او بكوش. [1]
امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت بر تو وارد شد نگو آیا امروز چیزی خورده ای؟ بلكه آنچه در خانه داری برایش بیاور، چون بخشنده به تمام معنا كسی است كه آنچه نزدش باشد ببخشد. [2]
[1]. إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فَأْتِهِ بِمَا عِنْدَكَ وَ إِذَا دَعَوْتَهُ فَتَكَلَّفْ لَه (الكافى، ج6، ص276؛ المحاسن، ج2، ص410).
[2]. ... لا تَقُلْ لأَخِیكَ إِذَا دَخَلَ عَلَیكَ: أَكَلْتَ الْیوْمَ شَیئاً؟ وَ لَكِنْ قَرِّبْ إِلَیهِ مَا عِنْدَكَ، فَإِنَّ الْجَوَادَ كُلَّ الْجَوَادِ مَنْ بَذَلَ مَا عِنْدَه (مستطرفات السرائر، ص579؛ بحار الانوار، ج72، ص455).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 385
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra