💠 مفاتیح الحیات
#شماره758
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
ادب مهمان نوازی
آداب سفره مهمانی: فضل بن یونس گوید: روزی در خانه ام بودم. خادم وارد شد و گفت: مردی كه كنیه اش ابوالحسن و نامش موسی بن جعفر است، كنار دَرِ خانه است. گفتم ای خادم! اگر همان كسی است كه می پندارم، تو در راه خدا آزادی. ...
فرمود: ای فضل! صاحبخانه از دیگران به صدر مجلس سزاوارتر است، مگر اینكه مردی از بنی هاشم (سادات) باشد. گفتم: شما كه چنین هستی فدایتان شوم. سپس گفتم: خدا مرا فدایت كند، غذا برای اهل مجلس آماده است، اگر اجازه می فرمایی حاضر كنم. فرمود: ای فضل! مردم می گویند: این، پذیرایی مهمان ناخوانده است و آنان اینگونه پذیرایی را خوش ندارند؛ ولی من كراهتی نمی بینم. دستور دادم خادم تَشْت [برای شست و شوی دست] آورد و امام (ع) نزدیك آن شد و فرمود: ستایش خدای را كه برای هر چیزی حدّی قرار داده است. گفتم: فدایت شوم، حدّ این (ظرف) چیست؟ فرمود: اینكه صاحبخانه پیش از دیگران آغاز كند تا مهمانان نشاط یابند...
👇👇👇👇
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مفاتیح الحیات #شماره758 #بخش_دوم #تعامل_انسان_با_همنوعان #فصل_ششم #شهروندان 🔸 مصادیق شهروند
... سپس سفره انداخته شد. پرسیدم: حدّ این چیست؟ فرمود: در ابتدای آن بسم الله گفته شود و هرگاه برچیده شد، حمد خدا به جا آورده شود.
سپس خلال دندان آورده شد. پرسیدم حدّ این چیست؟ فرمود: اینكه نوك آن را بشكنی تا لثه را زخمی نكند. سپس آب آورده شد. پرسیدم حدّ این چیست؟ فرمود: از قسمت دسته لیوان و از قسمت شكسته آن اگر شكسته باشد ننوشی، چون نشستگاه شیطان است. هرگاه آب می نوشی بسم الله بگو و در پایان حمد خدا به جای آور. ای فضل! صاحبخانه، آخرین نفری باشد كه پس از غذا دستش را می شوید. [1]
[1]. (مكارم الاخلاق، ص148 ـ 149).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 385 و 386
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
سیره حسینی.mp3
1.9M
💠 روز بیستم ماه #محرم 1445
▫️ سیره حسینی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیره حسینی
▫️ حسین بن علی (سلام الله علیهما) #حرف_های_جهانی می زند؛ تنها وارث خلیل حق نیست تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح نیست، این به عنوان خلیفة الله مثل اینکه دارد جهان را اداره می کند و کاری که مستخلف عنه او دارد او همان حرف را می زند: ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. این استدلال خداست که در دستگاه من آدم فاسدی نیست.
▫️ #سید_الشهداء هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست، کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با چشم حق می بیند.
▫️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، یک غلام سیاه هم در کربلا بود، درباره او هم وجود مبارک حسین بن علی خم شد و صورت این غلام سیاه را بوسید:
یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نکند فرق با سفید
▫️ این یک #حکم_ابدی است، اختصاصی به جریان آن روز یا روزهای دیگر ندارد و بساط اموی را بالکل برچید.
سخنان نورانی زینب کبرا این طور بود، سخنان نورانی امام سجاد این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و ما پیروز شدیم.
#دفن_بدن_جون_غلام_امام_حسین_علیه_السلام_در_كربلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1397/06/27
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
نهضت حسینی و مقرّبان
🔹 سخنان سالار شهیدان در نهضت عاشورا سطوح مختلف دارد. برخی از آن ها برای هدایت #اصحاب_المشئمه است ...
و بعضی برای #أصحاب_المیمنه است ...
نیز بخشی از کارها و گفتارها و نوشتارهای حضرت حسین (علیه السلام) برای #مقربان است تا آنان را یا در محدوده قرب نگه بدارد یا به مقام ﴿ دَنا فتدلّی ٭ فکان قاب قوسین أو أدنی ﴾ شیفته کند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
نهضت حسینی و مقرّبان
🔹 سخنان سالار شهیدان در نهضت عاشورا سطوح مختلف دارد. برخی از آن ها برای هدایت #اصحاب_المشئمه است که آن ها را از شئامت و زشتی و تبهکاری گناه به صراط مستقیم دعوت می کند و بعضی برای #أصحاب_المیمنه است آن ها که اهل یُمن و برکت و صفا و صلاح و سدادند که آن ها را بیش از پیش رهبری می نماید و در راهشان مستقیم و مستمر می کند و به آنان پایداری عطا می کند تا همچنان در یُمن بودنشان بمانند یا از مقام اصحاب المیمنه پرواز کنند و به درجه مقرّبان باریابند.
نیز بخشی از کارها و گفتارها و نوشتارهای حضرت حسین (علیه السلام) برای #مقربان است تا آنان را یا در محدوده قرب نگه بدارد یا به مقام ﴿ دَنا فتدلّی ٭ فکان قاب قوسین أو أدنی ﴾ شیفته کند؛ چون مقرّبان نیز درجاتی دارند؛ چنان که «أصحاب المیمنه» هم مراتبی دارند و همچنین «أصحاب المشئمه» درکاتی دارند.
🔹 در دو آیه سوره «توبه» چنین آمده است: هر کاری که انجام می دهید، خداوند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمّه (علیه السلام) آن را می بینند؛ ﴿ قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون ﴾ . آن ها که #شاگردان_مقام_والای_امامت هستند، آن ها هم ممکن است ببینند که درون دیگران چه می گذرد... اکنون به دو نکته مهم درباره مقرّبان اشاره می کنیم:
1️⃣ این مقرّبان همه از انبیای مرسل یا ائمّه هدی (علیه السلام) نیستند؛ بلکه برخی از آن ها کسانی اند که به همراه ائمّه و انبیاء (علیه السلام) حرکت کردند و از آنان #تبعیت نمودند و طعمی چشیدند و بویی استشمام کردند. در بعضی از تعبیرات دینی آمده است: «سلمان منّا أهل البیت». البته چنین کرامتی مخصوص سلمان (سلام الله علیه) نیست؛ چون بسیاری از مردان و زنان دیگر به جایی رسیدند که ائمّه (علیه السلام) درباره آن ها فرمودند: این ها از ما هستند.
ائمّه (علیهم السلام) برای این که کسی از این انتساب برین تعجّب نکند که چگونه فردی عادی می تواند از اهل بیت (علیه السلام) به حساب آید و نظیر سلمان و اباذر و مانند آن شود، به دو آیه قرآن کریم استشهاد کردند: یکی آیه ﴿ من تبعنی فإنّه منّی ﴾ که خداوند از زبان حضرت خلیل حق فرمود: که هر کس راه ما را طی کند از ماست. دیگری گفتار مستقیم خداوند در این آیه است: ﴿ إن أولی النّاس بإبراهیم للّذین اتّبعوه و هذا النّبی و الّذین امنوا ﴾ ؛ یعنی می دانید چه گروهی به ابراهیم خلیل (علیه السلام) اولی هستند؛ آنان که از او پیروی کردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم).... .
از این جا معلوم می شود که بخشی از معلّم های غیبی برتر از انبیای عادی اند؛ چون این انبیا، نبأ و گزارش می آوردند، ولی آن معلّمان غیبی، تعلیم دانش می دهند. معلّمان بشری برتر از گزارش گرهای بشری اند و معلّمان غیبی برتر از گزارش گران غیبی.
2️⃣ این گفته که «خیرالأمور أوسطها»، ناظر به بحث های عملی است؛ یعنی اگر کسی خواست کاری انجام دهد، باید از گزند افراط و آسیب تفریط در امان باشد؛ امّا وقتی کسی در #صراط_مستقیم و در هسته مرکزی عدل قرار گرفت و از چپ و راست (افراط و تفریط) نجات پیدا کرد؛ «الیمین و الشمال مضلّة و الطریق الوسطی هى الجادة»، از آن پس، «خیر الأمور أکثرها و أشدّها و أعلاها و أوفرها و أوقرها» و مانند آن است... .
حضرت حسین بن علی (علیه السلام) به جایی رسیدند که در شب عاشورا بهشت را به برخی از همراهان خود نشان دادند. آن ها یا جزو «اصحاب المیمنه» بودند یا در شمار مقرّبان.
مقرّبان و أصحاب المیمنه در اعصار بعد نیز جزو مستمعان و #مخاطبان_راستین_نهضت کربلایند.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص102 تا 106
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره759
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
پاداش گرامیداشت مهمان
تأمین روزی و مغفرت گناهان: رسول خدا (ص) فرمود: همانا مهمان با آمدنش روزی خود را از آسمان برای میزبان به همراه می آورد و هرگاه غذا خورد خدا به بركت آمدنش نزد آنها آنان را می بخشد [1] همچنین فرمود: مهمان هرگاه بر قومی وارد شد روزی خود را می آورد و هنگام رفتن همه گناهانشان را با خود می برد. [2]
[1]. إِنَّ الضَّیفَ إِذَا جَاءَ فَنَزَلَ بِالْقَوْمِ جَاءَ بِرِزْقِهِ مَعَهُ مِنَ السَّمَاءِ، فَإِذَا أَكَلَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ بِنُزُولِهِ عَلَیهِمْ (الكافى، ج6، ص284).
[2]. الضَّیفُ یأْتِى الْقَوْمَ بِرِزْقِهِ، فَإِذَا ارْتَحَلَ ارْتَحَلَ بِجَمِیعِ ذُنُوبِهِم (بحار الانوار، ج72، ص461).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 387
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
رسالت قلم🔹 مطبوعات، رسالت مهمّ آنها در #حق_نگاری است، یپرهیز از باطل روی در #صدق_نویسی است، پرهیز از دروغگویی در #خیر_روی است، پرهیز از شرّخواهی در #حسن_روی است، پرهیز از قبیح گویی... . #روز_خبرنگار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رسالت قلم🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز سوگند یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه #در_سایه_قلم، چهره نمایی می كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾. اگر به قلم سوگند یاد می كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع، كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست. 🔹 مطبوعات، رسالت مهمّ آنها در #حق_نگاری است، یپرهیز از باطل روی؛ در #صدق_نویسی است، پرهیز از دروغگویی؛ در #خیر_روی است، پرهیز از شرّخواهی؛ در #حسن_روی است، پرهیز از قبیح گویی. 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می باشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند، به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند. 🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه ها این طور، در دانشگاه ها این طور، در سطح جامعه این طور. 👈 همیشه مردان بزرگ در هر رشته ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و #علم_و_فرهنگ، جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت، حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد! #روز_خبرنگار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مرجفون.mp3
1.41M
💠 روز بیست و یکم ماه #محرم 1445
🔹 مرجفون
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مرجفون🔹 «مُرجفون» افرادی بودند كه اراجیف پخش می كردند. در سوره مباركه «احزاب» از «مرجفون» یاد شده است. «مرجف» كسی است كه گزارش رَجْفه ای دارد؛ «رجفه» یعنی لرزه. 🔹 خبری كه صدق باشد، پایگاه دارد و دیگر تكذیب نمی شود؛ اما خبری كه صدق نباشد و پایگاه نداشته باشد، لرزان است. این گونه از اخبار بی پایه و بی اساس را می گویند «رجفه دار» كه جمع اینها می شود «اراجیف». 🔹 «مرجفون» كه در مدینه بودند گزارشگران این گونه از اخبار لرزه دار بودند كه جامعه را ناآرام می كرد. آن كه این حرف را نزده بود مضطرب و مبهوت می شود، جامعه هم وقتی می بیند پشت سر هم كسی خبری می دهد دیگری تكذیب می كند، دیگر نمی تواند به كسی اعتماد كند. #روز_خبرنگار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 1 تاریخ: 1392/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت قلم
🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می باشد و باطل است و كذب، از #حوزه_قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند.
🔹 رسالت مهمّ:
در #حق_نگاری است، پرهیز از باطل روی؛
در #صدق_نویسی است، پرهیز از دروغگویی؛
در #خیر_روی است، پرهیز از شرّخواهی؛
در #حسن_روی است، پرهیز از قبیح گویی.
#روز_خبرنگار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#عکس_نوشت
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1394/02/16
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
درس قیام آفرینی
🔹 رهبران الهی تلاش می کنند که جامعه انسانی را #وارث_حسین_بن_علی (علیه السلام) کنند. اگر جامعه ای وارث حسین بن علی (علیه السلام) بود، میراث همه انبیا را به سهم خود خواهد برد... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
درس قیام آفرینی
🔹 رهبران الهی تلاش می کنند که جامعه انسانی را #وارث_حسین_بن_علی (علیه السلام) کنند. اگر جامعه ای وارث حسین بن علی (علیه السلام) بود، میراث همه انبیا را به سهم خود خواهد برد؛ چون یکی از شعارهای رسمی در هنگام عرض ادب و برخورد با یک دیگر در مراسم سوگ سالار شهیدان این است: «عظّم الله» یا «أعظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السلام) و جعلنا و إیّاکم من الطالبین بثاره».
بخش نخست عبارت یاد شده، آن است که ما در سانحه سنگین کربلا اندوهنگین هستیم و مصیبت زده ایم؛ خداوند اجر همه را افزون کند. بخش دوم شعار مزبور این است که خداوند ما را جزو کسانی قرار دهد که برای خونخواهی سالار شهیدان و گرفتن خونبهای حسینی موفّق به قیام هستند!
🔹 ما وقتی می توانیم خونبهای حسین بن علی (علیه السلام) را بگیریم که #وارث_او_باشیم؛ چون اگر وارث او نباشیم، خونبها خواهی به ما ارتباطی ندارد. اگر کسی نسبت به مقتولی یا شهیدی بیگانه باشد، حق ندارد برای خونخواهی او انتقام بگیرد. پس، طبق این شعار و دعا ما جزو وارثان حسین بن علی (علیه السلام) هستیم. از این رو، از خدا توفیق طلب خونبهای حسین بن علی (علیه السلام) را داریم.
🔹 حسین بن علی (علیه السلام) یک شخصیّت حقوقی دارد و یک شخصیّت حقیقی و نیز کسانی که شخصیت حقوقی و حقیقی او را شهید کردند، به وسیله مختار به هلاکت رسیدند؛ امّا شهیدکنندگان شخصیّت حقوقی (امامت و خلافت و رهبری و ولایت او) حسین بن علی (علیه السلام) همواره هستند. بنابراین، #راهیان_طریق حسین بن علی (علیه السلام) که جزو وارثان او هستند، می توانند به خونخواهی شخصیّت حقوقی سالار شهیدان قیام کنند و مانند حسین بن علی (علیه السلام) رهبری نهضت را به عهده بگیرند؛ نه این که فقط مصرف کننده نهضت حسینی باشند.
🔹 بسیاری از افراد بر این باورند که فقط مصرف کننده نهضت کربلاییم و باید ببینیم آن حضرت (علیه السلام) درباره عزاداری به ما چه گفته، آن را عمل کنیم؛ امّا برخی خواصْ پیام نهضت عاشورا را از سنخ و سبک خاص دریافت می کنند و معتقدند که کربلا برای ما دو پیام دارد:
1. مصرف کردن 2. تولید؛ یعنی اگر بیمار هستی، مصرف کننده دارو باش و چنانچه سالم شده ای، تولید کننده آن باش.
🔹 نهضت حسینی به نسل آگاه درس می دهد که اگر مشکل دینی داری، #خود_را_اصلاح_کن و اگر صالح هستی، برخیز و #مصلح_جوامع_بشری_باش. اگر مشکل اخلاقی داری، پیرو رهبران الهی باش و اگر مشکل اندیشه و فکری نداری، برخیز و امام دیگران باش. از دستورهای حسین بن علی (علیه السلام) و رهبری های آن حضرت و سایر ائمّه (علیه السلام) این است که ما برای اصلاح جامعه اسلامی قیام کرده ایم... .
🔹 این که گفته اند: «کلّ یوم عاشورا و کلّ أرض کربلا»؛ یعنی در همه مکان ها می توان تولید نهضت کرد. نباید فقط مصرف نهضت شد، بلکه بایستی اقدام به تولید نهضت کرد و نشانه این پیام، فریضه #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر است که مؤیّد دستور تولید نهضت است و آن با عزم ملّی و همگانی احیا می شود؛ یعنی از #عزم_الامور است، به طوری که نیازمند عزم مردمی بعد از تأمّل درگذشته و تدبّر درآینده و جمع بندی بین پیامدهای تلخ و شیرین آن است.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص106 تا 108
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
راستگویی بهترین سرمایه خبرنگار است / راستگویی ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه است
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات ارزنده حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران که در سالهای گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم وجود روح ملکوتی در وجود خبرنگاران و گزارشگران، بیان داشتند: جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنهای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک #روح_ملکوتی متنعم است که آن در اختیار همه نیست. 🔹 ایشان با تشریح صدق در خبر و صدق در مخبر اظهار داشتند: یک #صدق_خبری است و یک #صدق_مخبری، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/287558 #روز_خبرنگار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره760
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
پاداش گرامیداشت مهمان
تداوم خیر: رسول خدا (ص) فرمود: امّت من مادامی كه به همدیگر مهر می ورزند و هدیه می دهند و امانت را به صاحبش بر می گردانند و از حرام می پرهیزند و مهمان را تكریم می كنند پیوسته در خیر (نیكی) اند. [1]
[1]. لا تَزَالُ أُمَّتِى بِخَیرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الأَمَانَةَ وَ اجْتَنَبُوا الْحَرَامَ وَ وَقَّرُوا الضَّیف (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص29).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 387
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
اولین همایش بینالمللی «مطالعات تطبیقی قرآنپژوهی؛ با رویکرد بررسی اندیشه های تفسیری آیتالله العظمی جوادی آملی»
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:فراخوان مقاله اولین همایش بینالمللی «مطالعات تطبیقی قرآنپژوهی؛ با رویکرد بررسی اندیشه های تفسیری مفسر بزرگ جهان اسلام آیت الله العظمی جوادی آملی» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد. 🔸 محورهای ارسال مقاله به این همایش شامل «نظام تفسیری و علوم قرآنی»، «نظام معرفتی» و «نقش و جایگاه روایات یا جایگاه اهل بیت (ع) در تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی» هستند. ↙️ این همایش ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار می شود و علاقه مندان تا ۳۱ مردادماه برای ارسال مقاله فرصت دارند. لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1759164 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #خبر 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین!»
سخن سردبیر؛
🔹 اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است.
آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است.. .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پاسخ_به_شبهات
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین!»
سخن سردبیر؛
🔹 اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است.
آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است:
🔴 آیت الله جوادی آملی:
جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین (ع) بهتر است...
هر چند مانند مولا علی ع نیامده و نخواهد آمد.
👈 چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته باید اصلاح کرد.
↙️ اما قبل از ورود به اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، نکته ای را از نظر می گذرانیم:
🔹 معظم له در جلسه 222 سوره نساء (تاریخ 13/11/1372) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، نکاتی را جهت استفاده هر چه بیشتر مبلغین از این ماه مبارک بیان می فرمایند، از جمله آن موارد «لزوم تعلیم در کنار تبلیغ»، «لزوم آگاهی بخشی به نسل جدید خصوصا جوانان و نوجوانان جامعه» و «بیاناتی مبنی بر دستورات قرآن کریم بر تربیت کودکان بر مبنای عفت و ادب» ارائه نمودند و سپس به جایگاه نظام اسلامی نیز اشاره کرده و مبلغین را از #افراط_و_تفریط در دفاع از نظام بر حذر می دارند، و در این باره می فرمایند که هم باید هزاران جنبه مثبت نظام جمهوری اسلامی را دید و هم اگر جایی #خلاف_شرع یا #اشکال باشد، تذکر داد تا اصلاح شود، و در هیچ جای از این جلسه درس، اصلا کلمه #فساد به کار برده نشده است و مشخص نیست این نویسنده متن فوق، با چه توجیه شرعی و عقلی چنین جمله ناروایی را به حضرت استاد نسبت داده است؟!
↙️ اما اصل سخنان حضرت استاد در جلسه درس تفسیر خود چه بود؟... .
مطالعه کامل:
https://news.esra.ir/fa/w/1759328
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پاسخ_به_شبهات
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تحيّت مبارک.mp3
2.53M
💠 روز بیست و دوم ماه #محرم 1445
🔹
تحيّت مبارک#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تحیت مبارک🔹 فرمود: ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیبَةً﴾؛ اگر کسی در خانه بود «فلْیسلّم بعضكم علی بعضٍ» و اگر كسی در خانه نبود بگویید: #السلام_علینا؛ مثل اینكه در نماز این كار را میكنیم می گوییم: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». 🔹 یك وقت خود انسان تحیت دارد می گوید درود عرض می كنم تحیت عرض می كنم می گوید «سلامٌ علیكم»؛ یك وقت می گوید: ﴿تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ﴾. در نماز كه ما می گوییم: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، ما نسبت به خود سلام بكنیم یعنی چه؟ «السلام علینا» یعنی چه؟ اینجاست كه گفتند این شخص #نمازگزار، شده خلیفة الله، وقتی خلیفة الله شد، #ترجمان_خدا_در_مقام_فعل است، وقتی ترجمان خدا شد، رسالت الهی را دارد؛ این #رسول_الله است كه دارد سلام خدا را می رساند! 🔹 اگر خدا بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی إِبْرَاهِیمَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی مُوسَی وَهَارُونَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: «سلام علی عباد الله الصالحین» بجاست؛ همین خدا به نمازگزار اجازه می دهد می فرماید شما از طرف من به نمازگزاران عالَم سلام بفرست. این كم مقامی نیست كه ﴿تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ﴾! یعنی یك نمازگزار، #خلیفة_الله می شود و فرستاده خدا می شود، مُصلّی میشود رسول الله! این فرستاده خدا این خلیفه خدا، بر همه نمازگزاران سلام می فرستد: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». اینجا هم فرمود: ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیبَةً﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه نور جلسه 37 تاریخ: 1390/10/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
احیای امر به معروف و نهی از منکر
🔹 از پیام های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و احیای این عزم ملّی بود... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra