eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه بی نیازی از وحی 🔹 با آن که شکوفایی عقل جز از راه تعالیم وحی ممکن نیست، برخی بر طبل عقلگرایی کوبیده، اندیشه بی نیازی از وحی را در سر پرورانده و آن رأل آفل را با بنان یا بیان نشر داده اند... . طبق رأی آنان وحی، مطلب تازه ای افزون بر فتوای عقل ندارد؛ غافل از آن که بسیاری از ره آوردهای وحی، اموری است که عقل بشر به آن ها دسترسی ندارد و در عین حال، دانستن آن ها برای انسان نیاز ضروری است. 🔹 سخن برهماییان که در قرون گذشته مطرح شده بود، در کتاب های کلامی شیعه این گونه پاسخ داده شده است: مخالفت و موافقت، عدم و ملکه اند، نه نقیضان. بنابراین، ممکن است وحی، نه موافق عقل باشد و نه مخالف آن و محذور ارتفاع دو نقیض هم لازم نمی آید. 🔹 برخی از زوایای اندیشه عقلگرایی، کم کم به غرب راه یافت و از آن جا با نام «سکولاریزم» سربرآورد. سخن غربیان عقلگرا، این بود که دین از زندگی و معیشت جداست و نیازی به آن در سیاست و اداره امور دنیا نیست؛ بلکه عقل برای اداره جامعه بسنده است. دیری نپایید که با پیشرفت دانش و تکنولوژی، این اندیشه تحوّل یافت... . 🔹 معرفت شناسان غربی، چیزی را می پذیرند که از راه حسّ و تجربه اثبات پذیر یا ابطال پذیر باشد؛ یعنی اگر چیزی را از راه حسّ و تجربه نتوان اثبات یا ابطال کرد، مهمل و بی معناست. بنابراین، اموری چون توحید، معاد، حدوث و قِدمِ جهان، وحی، نبوّت، عصمت و معجزه، چون حسّی و تجربی نیستند، معنایی ندارند. این اندیشه خام، نظیر فکر خام بنی اسرائیل است که به موسای کلیم (علیه السلام) گفتند: تا خدا را آشکارا نبینیم، هرگز به تو ایمان نمی آوریم؛ ﴿ لن نؤمن لک حتّی نری الله جهرةً ﴾ ؛ یعنی خدایی را می پذیریم که دیده شود؛ اگر ماورای طبیعت وجوددارد، آن را به ما نشان ده. 🔹 این تفکّر تجربه گرا در مرحله بعد، اصول ارزشی را نیز به پرسش کشاند؛ زیرا مفاهیم ارزشی چون عدالت، احسان، ایثار، گذشت، مساعدت و... که جنبه معنوی دارند، طبق این اندیشه بی معنا هستند. اینان معتقدند که اصول ارزشی و اخلاقی، عقاید و فقه و قانون را باید بشر به استناد منابع حسّی و تجربی خود تنظیم کند. بدین سان، نخستْ عقلگرایی جامعه را از وحی محروم کرد، سپس علوم تجربی بر عقل سایه افکند و دست انسان از عقل تجریدی و برهانی نیز کوتاه شد؛ در حالی که تبیین مبادی نظری تجربه و حسّ، بدون استعانت از مبانی نظری عقلی، نه معقول است و نه مقبول. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص131 تا 133 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بیست و ششمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
بیست و ششمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • مدل مفهومی معنای زندگی براساس آیات قرآن کریم • ارزیابی تعاریف رایج سلبی از حسن و قبح اخلاقی در آثار متکلمان مسلمان • تحلیل ملالت بر اساس حکمت متعالیه(چیستی،چرایی،ارزش اخلاقی) • بررسی جایگاه اخلاق فضیلت در اخلاق هنجاری • بررسی ارزش اخلاقی فرزندآوری • تأثیر متقابل فقه و اخلاق در راستای تأسیس دانش فقه اخلاق ↙️ علاقه مندان مي توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فايل کامل مقالات را دريافت نمايند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/586635 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عاشورا نه تنها یعنی گریه کردن بلکه یعنی کار و فهم! / باید از ظرفیت های خدادادی استان مازندران برای رشد استان و ایران استفاده کرد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: سید محمود حسینی پور استاندار مازندران و هیئت همراه روز سه شنبه (24 مرداد ماه ) با حضور در مسجد آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند، با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: به ما گفتند در محرّم وقتی کنار هم جمع شدید دو تا حرف بزنید: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام)» این بخش اول که مربوط به حسینیه های ما است... سپس گفتند «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)». من آمدم خون بهای حسین را بگیرم، گریه در عالم زیاد است؛ مرا کربلایی کن تا من هم جلوی گردنکشان را بگیرم. من هم جلوی بیکاری و تورّم و فساد اقتصادی و اختلاس را بگیرم... . لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1783122 📚 دیدار استاندار مازندران و هیئت همراه با حضرت استاد تاریخ: 1402/05/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان حد مهمانی ... رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: مهمان دو شب پذیرایی ویژه می ‌شود و در شب سوم او از افراد خانواده به شمار می ‌آید هرچه نزدش فراهم شد می ‌خورد. [1] [1]. الضَّیفُ یلْطَفُ لَیلَتَینِ، فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الثَّالِثَةِ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْبَیتِ یأْكُلُ مَا أَدْرَك (الكافى، ج6، ص283). 📚 مفاتیح الحیات ص 390 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
علم زمینه ای برای عاقل شدن است / انسان باید از علم خود بهره ببرد تا عاقل شود / عالم با عمل، می تواند جامعه را روشن کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 26 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه استان مازندران برگزار گردید. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِیرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَى...»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
علم زمینه ای برای عاقل شدن است / انسان باید از علم خود بهره ببرد تا عاقل شود / عالم با عمل، می تواند جامعه را روشن کند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 26 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه استان مازندران برگزار گردید. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِیرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَى...» ... . 🔹 ایشان بیان داشتند: مولا امیرالمومنین در ابتدای این حکمت فرمود «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ» [هیچ ثروتى سودمندتر از عقل نیست]... مال مثل عقل نیست، عقل بالاتر از علم است، به علم بسنده نکنید بلکه بکوشید آنچه یاد گرفتید هم خودتان کنید و هم به جامعه منتقل کنید. آنچه اصرار قرآن کریم هست این است که کسی که وارد صحنه علم شد، بین راه قطع نکند بلکه تا پایان راه برود، عالم شدن برای ، بین راه است و هدف حوزه های علمیه، عالم شدن نیست بلکه است! 🔹 علم است، مهم آن است که انسان از این علم بهره ببرد و از آن استفاده کند تا عاقل شود؛ لذا امیرالمومنین فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا ینْفَعُهُ» بسیاری از درس خوانده ها هستند که کشته ی جهلشان هستند، ممکن است کسی چند سال درس بخواندعالم بشود اما تا وقتی عامل نباشد، اثری ندارد، اگر عالمی عامل نبود، گرفتار است. 🔹 امیرالمومنین فرمود علم بالاتر از مال است، چون مال رهزن است اما علم، رهزن نیست، بلکه بخشی از راه را طی کردن است، علم چراغ است و چراغ برای دیدن صراط است، انسان با چراغ به مقصد نمی رسد بلکه با است که به مقصد می رسد! 🔹 ایشان در پایان خطاب به طلاب جوان حاضر در جلسه اظهار داشتند: در دوره جوانی که همه وسایل فراهم است، تلاش کنید تا عالم شوید، ولی بدانید که شدن بین راه است، بلکه باید به این علم خود عمل کنید تا بشوید ، یعنی آنچه را فهمیدید برای خودتان پیاده کنید و عالم با عمل شوید، آنگاه می توانید جامعه را روشن کنید؛ همه وظیفه داریم مواظب زبان و رفتار و بنان و بیان خود باشیم، حرف بیجا و غیر علمی نزنیم و گوش هم نکنیم. اگر مردم ببینند که عالم آنها عمری را به گذرانده، بدرفتاری و بیسوادی و جهل علمی و جهالت عملی ندارد، حرف و تذکرش را گوش می کنند چون می دانند که او خیرخواه آنهاست. لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1780102 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 محراب محرم

▫️ اگر انسان ... اهتمام ورزید كه نام حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) را كند، عبادت است؛ اگر همّتش بود، عبادت است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محراب محرم ▫️ در ماه مبارك رمضان فرمودند: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومُكم فیه عِبادَة»؛ گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید، همین كه بخوابید برای اینكه خوب روزه بگیرید و خوب نماز شب بخوانید، این خواب شما است، نَفَسی كه در ماه مبارك رمضان می‌كشید عبادت است؛ «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومُكم فیه عِبادَة». این مربوط به ماه مبارك بود؛ اما درباره فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛ فرمود كسی كه در ماه محرّم، آهی می‌كشد، این آه، عبادت است! این چه ماهی است؟! ▫️ این دین می‌ خواهد را مثل ماه مبارك رمضان، قرار دهد. این شخص در محفل عزای حسینی نشسته یا در كوی و برزن مشغول حركت است، ناله ای، آهی از دلش بر می ‌خیزد، فرمود این ناله عبادت است، این آه عبادت است. برای مظلومیت سالار شهیدان، كسی آه بكشد عبادت است؛ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». ▫️ در ماه محرّم، انسان می ‌تواند ماه محرّم خود را مثل ماه مبارك رمضان كند! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لنا عبادة»؛ اگر انسان مهموم شد غمگین شد برای ، عبادت است؛ اگر اهتمام ورزید كه نام (سلام الله علیهما) را كند، عبادت است؛ اگر همّتش بود، عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومُكم فیه عِبادَة» و این ماه محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/ifEay ↙️ متن کامل درس اخلاق: https://b2n.ir/e34644 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز اول ماه 1445 ▫️
صلای زینبی


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
صلای زینبی
▫️ زینب كبرا سخنرانی‌ هایش چه در كوفه چه در شام نشانه بود. در كوفه وقتی خواست از شهدا نام ببرد فرمود اینها رادمردانی بودند كه شهادت روزی آنها بود. خدا حفظ دین خود را به دست هر كسی نخواهد داد. هر خون آن قداست را ندارد كه یك درخت خشك را زنده كند؛ آن كسی كه است می‌تواند این درخت خشك را زنده كند. این دینی كه رفته بود تا رخت بربندد را زنده كردند. نه هر خونی آن اثر را دارد نه هر اسارتی آن اثر را دارد. آن آداب و سننی كه اینها از یاد برده بودند را فقط خون حسین‌ بن ‌علی (سلام الله علیهما) احیا کرد. ▫️ وجود مبارك عقیله بنی ‌هاشم زینب كبرا (سلام الله علیها) در كوفه گفت: «هولاء قوم کتب الله علیهم القتل فبرزوا الی مضاجعهم». این بیان نورانی حضرت زینب در كوفه بود؛ اما در شام در آن مجلس كه همه حضور داشتند زینب كبرا (سلام الله علیها) با صدای رسایی سوگند یاد كرد فرمود قسم به خدا هر تلاشی كه تاكنون كردید و هر كوششی هم كه در سر دارید و بعداً می ‌خواهید بكنید، نمی‌توانید نام ما را محو كنید: «فکد کیدک و اسع سعیک و ناصب جهدک فوالله لا تمحو ذکرنا و لا تمیت وحینا»؛ فرمود هر چه كه تا حال كردید، كردید، از این به بعد هم هر چه در توان دارید بكنید؛ اما ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra