eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: كودكان را دوست بدارید و به آنان مهربانی كنید [1]؛ نیز فرمود: به بزرگسالان خود ارج نهید و به كودكانتان مهربانی كنید. [2] [1]. ... أَحِبُّوا الصِّبْیانَ وَ ارْحَمُوهُمْ (الكافى، ج6، ص49). [2]. ... وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ (الامالی، صدوق، ص94). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه میخواهم انجام می دهم / این اعضاء و جوارح سربازان الهی هستند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: صبح امروز (پنجشنبه 2 شهریور مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 113 ـ پرداختند... . انسان باید از محب بودن به محبوب بودن حرکت کند. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه میخواهم انجام می دهم / این اعضاء و جوارح سربازان الهی هستند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: صبح امروز (پنجشنبه 2 شهریور مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 113 ـ پرداختند. معظم له بیان داشتند: این کلام پیامبرگرامی اسلام که «لا طاعة لمخلوق في معصية الله عز وجل» این در حکم یک قانون اساسی است، اختصاصی به زمین و زمان و مکان خاصی ندارد، هیچ کس حق ندارد که حکم خدا را کنار بگذارد و بگوید که من مأمورم و معذور، بلکه این یک و برای تمام اعصار و مکان هاست. 🔹 مولا امیرالمومنین در خطبه 199 نهج البلاغه بیان می کند که بدانید این اعضا و جوارح برای شما نیست؛ هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه را بخواهم می بینم و هر کاری دوست داشتم انجام می دهم، این چنین نیست، بدانید که این اعضاء و جوارح هستند، این اعضاء هر چه انجام دهید را گزارش می کنند و در قیامت شهادت می دهند، این دستی که دارید دست شما هست اما سرباز خداست، رومیزی و زیر میزی و رشوه گرفتن و رشوه دادن را قبل از اینکه بخواهید کتمان کنید، اعضای بدن شما به این موارد، شهادت خواهند داد! 🔹 اگر کسی میخواد بشود، عارف نه یعنی صوفی شود، عارف شود یعنی انسان شود، این چنین شخصی نه بیراهه باید برود و نه راه کسی را ببندد و باید بگوید من که مخلوق خدایم باید اوصاف او را نیز داشته باشم، لذا باید کاری بکند که یدش بشود ید الله، عینش بشود عین الله و سمعش بشود سمع الله، در چنین صورتی انسان مظهر «هو السمیع» و «هو البصیر» شده و ازچشم و گوش او جز نورانیت نباید صادر شود، انسان باید خدا شود، وقتی محبوب خدا شد در تمام تجلیات فعلی ذات اقدس اله بهره خاص خودش را می برد. 🔹 نهج البلاغه برای تنها مسائل سیاسی و اخلاقی و اقتصادی و اینها نیست، تنها برای بهشت رفتن و جهنم نرفتن نیست، بلکه اینها نیز گوشه ای از فواید نهج البلاغه هست که ؛ انسان باید از محب بودن به محبوب بودن حرکت کند. لینک خبر: https://B2n.ir/q54321 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/06/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 قیام طهور

▫️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیهم) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه آن بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 قیام طهور

▫️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیهم) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه آن بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود. ▫️ وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت، قهراً تباهی های مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم همین طور است؛ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد امر به معروف قیام كرده ‌ام»، تنها معروف اخلاقی و عملی نبود، بلکه هم بود هم بود و هم ؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید، معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع، اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق، یك واجب است. ▫️
سالار شهیدان 
هم برای آن معروف اعتقادی قیام كرد، هم برای معروف اخلاقی قیام كرد و هم برای معروف عملی، تا جامعه، بشود در بخش اعتقاد، به اخلاق الهی بشود، در بخش صفات نفس و به دستورهای دینی بشود، در بخش فروع دین. آپارات: https://aparat.com/v/NPiLs 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 رفعت مومن
▫️ وقتی يكی از مؤمنانِ عصر امام صادق (سلام الله عليه) به حضور حضرت عرض كرد به من مسئوليت اداره اهواز را دادند، من چه كنم، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنين باش، با مردم چنان باش، با بيت ‌المال چنين باش، با مال مردم چنان باش، و ، عنصر يك نظام است؛ حضرت اينها را گفت و گفت، بعد فرمود ذات اقدس الهی فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه». ▫️ الآن ما تمام افتخارمان اين است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهل ‌بيت (عليهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند؛ درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَيْت‏». اين لقب پُر افتخار را به خيلی ‌ها دادند، اين يك فخر است؛ اما آنچه در روايت نورانی امام صادق (سلام الله عليه) است اين است که به اين حاكم فرمود بدان! ذات اقدس الهی فرموده است: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛ فرمود مؤمن از من است و من از او هستم؛ اين كجا و «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏» كجا! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 2. اسیر کردن دین 🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 2. اسیر کردن دین 🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند؛ و چون علی (علیه السلام) قرآن ناطق و ممثَّل و نیز رهبر الهی شکوفاگر عقل مردم بود، خانه نشین شدن او اسارت قرآنِ شکوفاگر عقل را در پی داشت؛ زیرا به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): قرآن و عترت، همتا و همسنگ یک دیگرند؛ «إنّى تارک فیکم الثقلین ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا بعدى؛ کتاب الله و عترتى أهل بیتى و إنّهما لن یفترقا حتّی یردا علىَّ الحوض»... . 🔹 پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) برای اعلام ولایت حضرت علی (علیه السلام) در سخنرانی رسمی روز غدیر از آیه ﴿ ألنّبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم ﴾ بهره گرفت و از جمعیّت انبوه زائران خانه خدا پرسیدند: آیا من بر شما از خودتان اولی نیستم؟ همگان گفتند: آری! آنگاه با دست مبارک خود دست حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و در برابر چشمان حیرت زده آنان بالا برد؛ به گونه ای که همگان زیر بغلشان را دیدند. سپس فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) رو به سوی خدا عرض کرد: «اللّهمّ أدر الحق معه حیث دار»؛ «پروردگارا! حق را که ظهور و حجّت توست، علی (علیه السلام) محور گردان؛ به گونه ای که هر جا علی هست، حق بر مدار او بگردد». 🔹 پیامبران و معصومان (علیهم السلام) در نشأه ملکوت، کثیر نیستند، بلکه همگی یک نورند که پس از نزول به جهان طبیعت متعدّد می شوند. در آن نشأه، میان حضرت علی و فاطمه (علیهماالسلام) و دیگر معصومان (علیهم السلام) هیچ مِیْزی نیست؛ چنان که در زیارت جامعه، آنان را «نور واحد» خطاب می کنیم. از حضرت آدم (علیه السلام) تا پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و از خاتم انبیا (صلی الله علیه و آله و سلم) تا خاتم اوصیا علیه آلاف التحیّة والثناء همگی انسان های کامل و معصومند و مردمانِ هر زمان و هر دیاری، حق را در سنّت و سیرت و زندگی متألّهانه آنان می جویند؛ زیرا هر جا انسان کامل است، حقِّ صادر از خداوند همان جاست. 🔹 امویان و دیگران با خانه نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 157 تا 160 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... به فرموده امام صادق (ع) ، موسی بن عمران (ع) گفت: ای پروردگار من! كدام یك از اعمال نزد تو بهتر است؟ فرمود: محبّت به كودكان، زیرا آنان را بر فطرت یگانه ‌پرستی آفریدم و اگر آنان را بمیرانم به رحمت خود آنان را به بهشت در می ‌آورم. [1] [1]. ... قال موسی بن عمران: یا رَبِّ! أَىُّ الأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَكَ؟ قَالَ: حُبُّ الأَطْفَالِ، فَإِنِّى فَطَرْتُهُمْ عَلَی تَوْحِیدِى، فَإِنْ أَمَتُّهُمْ أَدْخَلْتُهُمْ‏ بِرَحْمَتِى جَنَّتِى (المحاسن، ج1، ص293). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   خیزش انحراف
▫️ وقتی یكی از ، شعار رسمی می ‌داد می ‌گفت: «لا حكم الا لله»، وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) با تندی با او برخورد كرد فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّهُ يَا أَثْرَمُ!»؛ ای دندان ‌شكسته ساكت باش! آن وقتی كه حق ظاهر شد كه تو مستور بودی، حالا كه عدّه ‌ای باطلاً نعره می ‌زنند، تو مثل شاخ بز ظاهر شدی: «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». ▫️ این جریان، وجودِ مبارك حضرت امیر است با كسانی كه قرآن را به رأی خود تفسیر كردند. این خوارج نه تنها قرآن را به رأی خود تفسیر كردند، مطابق این تفسیرِ به رأی هم می ‌جنگیدند. ▫️ یك وقت یك كار، محض است مثلاً جبری چنین می ‌گوید اشعری چنین می ‌گوید و مانند آن که اینها همان «عطفوا الهدی علی الهوی» است یعنی قرآن را به رأی تفسیر می‌ كنند و فقط یك اثر علمی و گمراهی علمی دارد و مانند آن؛ اما یك وقت است كه گذشته از تفسیر به رأی و گمراهی های علمی، دست به شمشیر می ‌برند؛ خوارج از این قبیل بودند. ▫️ وجود مبارك حضرت امیر دید این تنها نیست بلكه تفسیر به رأی ‌ای است كه گمراه ‌كردن فكری را به همراه دارد و دست به شمشیر بردن است كه اختلاف نظامی و سیاسی را به دنبال دارد. اینجا بود كه با تندی فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّه»، آن وقتی كه حقّ ظاهر شد كه ماها اظهارش كردیم و ظهور داشتیم، از تو و امثال تو خبری نبود اما آن وقتی كه باطل پیدا شده، تو «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1384/11/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 3. دین فروشی 🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 3. دین فروشی 🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند. پس از واقعه سقیفه، خواستِ قلبی امویان و دیگران نابود کردن دین الهی بود؛ ولی چون از رحلت پیامبر دیر زمانی سپری نشده بود، از میان برداشتن دین خدا برای بدخواهان اسلام، عملی نبود. از سوی دیگر، امویان و همفکران آن ها نمی خواستند از همان آغاز، کفر و بی دینی خویش را آشکار کنند. 🔹 از این رو، از محو علنی اسلام خودداری کردند و به عداوت با آن تصریح ننمودند و چون راه دوم یعنی آزاد کردن دین به سود آنان نبود، زیرا دین آزاد، پیروان آزاده و آگاه تربیت می کند، از حرّیت اسلام وحشت داشتند و از آن دریغ کردند. بنابراین، راه سوم را برگزیدند و با دین اسیر از راه فریب مردم و ریاکاری و تفسیر دین به رأی، میل و هوس خویش عمل می کردند. آنان پس از ماجرای سقیفه، با دین چون کالایی تجاری رفتار کردند و به دین فروشی پرداختند. امیرمؤمنان (علیه السلام) در عهدنامه خود به مالک اشتر فرمود: «فإن هذا الدین قد کان أسیراً فى أیدى الأشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا»... . 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) عدم شایستگی حاکمان اموی را در قالب یک قیاس منطقی شکل دوم، چنین بیان فرمودند: مگر نمی بینید که سردمداران و حاکمان جامعه از حق پیروی نمی کنند و از باطل روی نمی گردانند؛ «ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و إلی الباطل لا یتناهی عنه»؟! و در جای دیگر فرمودند: عقل، بدون پیروی از حق کامل نمی شود و ناقص است؛ «لا یکمل العقل إلّا باتباع الحق». بنابراین، امویان از عقل کامل بی بهره اند. اینان، تنها دارای عقل ابتدایی اند که چنین عقل و خردورزی ضعیف برای اداره جامعه کافی نیست. پس، اینان سزاوار حکومت بر مردم نیستند. 🔹 عقل عادی و ابتدایی از شرایط تکلیف است و توده مردم دارای آنند و با آن خوب را از بد و زشت را از زیبا تشخیص می دهند. ازاین رو، فقیهان عقل عادی را معیار تکلیف بر شمرده اند، نه کمال عقل را؛ لیکن برای قاضی، کمال عقل را شرط دانسته اند؛ «یعتبر فیه کمال العقل». پیداست که شرط کمال عقل برای قاضی، یک تمثیل است، نه تعیین. از این رو، پزشک، مهندس، مدیر، حاکم و... نیز باید دارای عقل کامل و تخصص مورد نیاز باشند و نصاب عقل برای تصدّی یک مسؤولیت مهم، بالاتر از نصاب عقل برای تکلیف ابتدایی است که در تازه بالغان ملحوظ می گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 160 تا 162 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... امام كاظم (علیه السلام) فرمود: به راستی خدای بزرگ آن‌گونه كه برای زنان و كودكان به خشم می ‌آید برای هیچ چیزی به خشم نمی ‌آید. [1] [1]. ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیسَ یغْضَبُ لِشَىْ‏ءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْیانِ (الكافى، ج6، ص50). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آموزه زیارت ▫️ این زیارت، است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند... . اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که را ادا نکردیم، چه رسد به ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آموزه زیارت ▫️ با یک بهای سنگینی به دست آمده است؛ در هر زیارتی ائمه این جمله هایی که گفتند برای ما تابلو و راهنماست؛ مثلاً در زیارت وارث یا سایر زیارت های مانند این، به ما گفتند شما که خون دادید ـ البته اجرتان با خدای سبحان است ـ خون شما یک دارد و آن پیام حیات بخش تمدّنی آن است که شما کشوری که در آن کشور آرمیدید، آن را پاک کردید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»، این زیارت برای زائر است، نه برای مَزُور، مزور به لقای خدا رفت، چه در سوره مبارکه «بقره»، چه در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: اینها زنده اند؛ «حَی عِنْدَ اللَّهِ مَرْزُوق». ▫️ حرف بلندی جناب دارد که خیلی ها از مرگ می ترسند و علاقمند به زندگی اند، می گوید همه از مرگ می ترسند، همه علاقمند به حیات اند؛ اما «از این زندگی ترس که اکنون در آنی»، مگر جناب عالی زنده ای؟! شما خیال می کنید هر کسی که نفس می کشد، زنده است! شما می گویید من از مرگ می ترسم؛ بله، مرگ چیز بدی است؛ ولی اینکه شما دارید، مرگ است، «از این زندگی ترس که اکنون در آنی». ▫️ این زیارت، تعلیم فرهنگی زائر است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ کشوری که شما آرمیدید، این کشور پاک است. حالا اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که حق شهید را ادا نکردیم، چه رسد به ! باندبازی داشتیم، معلوم می شود که ما حق شهید را رعایت نکردیم؛ آخر اینها فرهنگ ما هست، ما برای چه می رویم زیارت؟! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ بعد می گوییم: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُم»، وقتی خونی بتواند کشوری را متمدّن کند،
 ای کاش ما هم با شما بودیم! 

📚 دیدار اعضای ستاد اربعین با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حق غالب
🔹 اگر مسئله قیامت باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، اگر مسئله دنیا باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، اگر جمع بین الدارین باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾. اگر بخواهیم جامع سخن بگوییم، خدا می ‌داند كه سرانجام چه كسی پیروز می ‌شود چه در دنیا چه در آخرت. در هر پاراگراف تاریخی، . این طور كه قصّه‌ ای بیاید و صحنه ‌ای بیاید و تاریخی بیاید و این تاریخ تمام بشود و باطل پیروز بشود (یك) یا معلوم نشود چه كسی پیروز است (دو) این هر دو باطل است؛ در هر مقطع تاریخی در هر فصل تاریخی كه پرونده ‌اش بسته می ‌شود، ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾؛ این یك است. 🔹 فرمود: ﴿إِنَّهُ لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾ بالقول المطلق! ظلم، بی راهه رفتن است؛ جهان، حسابی دارد نظمی دارد، كسی دارد آن را رهبری می ‌كند: ﴿مَا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذُ بِنَاصِیتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. پیشانی اشیاء به دست خداست؛ خدا زمامدار است قائد است. خدا كارش چگونه است؟ ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این طور نیست كه كسی بازی بكند و خدا بازی او را پاسخ ندهد: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ خدا آنها را با همان مكر می ‌گیرد؛ این طور نیست كه عالَم، حساب و كتابی نداشته باشد. اگر مسئله دنیا باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾، اگر آخرت باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾، اگر جامع بین هر دو باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾. 🔹 بنابراین ظالم هرگز به مقصد نخواهد رسید: «خوش باش كه ظالم نبرد راه به منزل» و همیشه در هر مقطع تاریخی در هر فصل تاریخی، ﴿عَاقِبَةُ الدَّارِ﴾ برای مؤمن و موحّد است. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 14 تاریخ: 1391/07/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل نقش منافقان در اسیر کردن دین 🔹 از دلایل اسارت دین در صدر اسلام، نفوذ منافقان در میان مسلمانان بود. اینان که غالباً در مدینه به سر می بردند برای مشرکان و یهودیان خیبر جاسوسی می کردند و خبرهای مسلمانان را به آگاهی آنان می رساندند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل نقش منافقان در اسیر کردن دین 🔹 از دلایل اسارت دین در صدر اسلام، نفوذ منافقان در میان مسلمانان بود. اینان که غالباً در مدینه به سر می بردند برای مشرکان و یهودیان خیبر جاسوسی می کردند و خبرهای مسلمانان را به آگاهی آنان می رساندند... . همچنین برخی از منافقان برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان، اراجیف و شایعه های بی پایه را بین شهروندان پخش می کردند. به این گونه افراد که خبرهای متزلزل و مجعول را منتشر می کنند، «مرجف» گفته می شود. قرآن درباره اینان فرموده است: ﴿ لئن لم ینته المنافقون و الّذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة لنغرینّک بهم ﴾. 🔹 آیات بسیاری از سوره های قرآن درباره منافقان است و سوره ای نیز به نام آنان نازل شده است؛ زیرا در صدر اسلام بسیاری از مسلمانانِ شناسنامه ای منافق بودند و با کارشکنی های فراوان و توطئه های ننگ بار، نهال نوپای اسلام را می لرزاندند. منافقان، نه اعتقادی به دین دارند و نه به شرافت انسانی پایبندند. به همین دلیل از هیچ چیز باکی ندارند و از هیچ کاری روی گردان نیستند... . 🔹 حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: منافقان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نهایت توانشان را در توطئه چیدن به کار گرفتند؛ ولی پس از رحلت آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) و تشکیل واقعه سقیفه و خانه نشین شدن من، از آنان و کارشکنی هایشان خبری نبود؛ در حالی که در آن شرایط می بایست بیش تر از گذشته توطئه کنند. سرّ سکوت آنان این بود که جذب حکومت خلفا شدند و همان طنابی را که به گردن من افکنده بودند، به گردن قرآن افکندند و آن را به اسارت درآوردند؛ آن گاه فرمود: «الناس مع الملوک و الدنیا». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 163 تا 165 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... رسول خدا (ص) فرمود: اگر پیران عابد و جوانان خاشع و كودكان شیرخوار نبودند هر آینه عذابی سخت بر شما فرو می ‌ریخت. [1] رسول خدا (ص) هنگام اعزام لشكر می ‌فرمود: به نام خدا و با خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا حركت كنید... پیران سالخورده و كودكان و زنان را نكشید. [2] [1]. لَوْلا مَشَایخُ رُكَّعٌ وَ فِتْیانٌ خُشَّعٌ وَ صِبْیانٌ رُضَّعٌ لَصُبَّ عَلَیكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً (ارشاد القلوب، ص193). [2]. قالَ: سِیرُوا بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ... لا تَقْتُلُوا شَیخاً فَانِیاً وَ لا صَبِیاً وَ لا امْرَأَةً (المحاسن، ج2، ص355). 📚 مفاتیح الحیات ص 393 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra