eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری همایش بین‌ المللی سیره نبوی (ص) در طب / نامگذاری جایزه ششم‌ به نام آیت ‌الله العظمی جوادی ‌آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز چهارشنبه اول آذر 1402، ششمین همایش بین المللی سیره نبوی (ص) در طب، با حضور استاندار فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئولان استانی و دانشگاهی، در حرم حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع)، شروع به کار کرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری همایش بین‌ المللی سیره نبوی (ص) در طب / نامگذاری جایزه ششم‌ به نام آیت ‌الله العظمی جوادی ‌آملی ‌ 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروزچهارشنبه اول آذر 1402، ششمین همایش بین المللی سیره نبوی (ص) در طب، با حضور استاندار فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئولان استانی و دانشگاهی، در حرم حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع)، شروع به کار کرد. 🔹 محور اصلی برگزاری ششمین همایش بین المللی سیره نبوی (ص) در طب، تاثیرگذاری، روشنگری و توجه به سلامت معنوی، کار علمی و حوزه پزشکی است و همچنین مباحثی شامل «ویژگی‌های فرشتگی پزشکی»، «سلامت معنوی بر مبنای حیات طیبه نبوی (ص)»، «تبیین نظام غایی طبابت در سیره نبوی (ص)»، «جایگاه نفس در نسل‌های مختلف پزشکی»، «سلامت و آسیب‌ های اجتماعی از منظر سیره نبوی (ص)» و «علوم میان رشته‌ ای انسانی اسلامی و پزشکی در سیره نبوی (ص)» در این همایش ارائه می ‌شود. 🔹 با توجه به این که در هر دوره از این همایش جایزه ‌ای علمی به نام یک شخصیت برجسته علمی و معنوی ارائه می ‌شود، جایزه ششمین همایش بین ‌المللی سیره نبوی (ص) در طب نیز به نام آیت العظمی ‌الله جوادی ‌آملی نامگذاری شده که به حجت ‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و ایرج نبی ‌پور دو استاد برجسته حوزه و دانشگاه اهدا می ‌شود، همچنین اهدای یک جایزه به برگزیده بخش دانشجویی نیز در این همایش پیش‌ بینی شده است. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2054684 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ارزش عمل آدمی در گرو معرفت اوست 🔹 قرآن كریم كه ارزش عمل آدمی را در گرو او می ‌داند، راه های رسیدن به‌ معرفت را نیز بیان كرده است؛ در سوره اعراف، خطاب به شیطان، آمده است كه این جا جای تكبر نیست، معلوم می شود گذرگاه معرفت نیز است و انسان از تواضع به آن مقام می رسد. 🔹 برای پیمودن درجات هستی در مسیر تكامل انسانی به لقاء الله باید هر یك این عقبات را زیر پا بگذاریم تا بالا برویم؟ كوتاه ترین راه طی این مدارج، راه و است. خاضع بودن در برابر خدا، احساس استقلال نكردن و خود را رهین لطف خدا دانستن، بیش از هر چیز انسان را در رسیدن به یاری می كند. 📚 تفسیر موضوعی، ج 6، ص 148 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 شعور هستی
🔹 آنکه در همه هست، همین «وجه الله» است، همین خداست، همین خداست، این در همه هست؛ منتها آنها باید نگهداری کنند! وقتی که به آنها که نگهداری می ‌کنند گفتند در نماز جماعت داوود شرکت کن، می ‌گویند چشم! درباره آسمان و زمین فرمود: ﴿فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ﴾؛ اینکه تمثیل نیست. 🔹 خدا مرحوم آقا را غریق رحمت کند! ایشان رساله ‌ای دارد به نام «کلمة حول الرؤیه» که اینها را حمل بر تمثیل کرده که حرفی نیست سؤال و جوابی نیست، اینها تمثیل است. نه! سؤال و جواب هست، حرف هست، درک می‌ کنند، به دلیل اینکه زمین شهادت می‌ دهد. اگر زمین درک نکند که چه کسی آمده مسجد چه کسی نیامده، شهادتش هم تمثیل است؟! 🔹 این روایات که یکی و دو تا نیست. این مسجد کاملاً باخبر است که چه کسی آمده چه کسی نیامده، چه کسی نماز خوانده چه کسی نماز نخوانده، کدام همسایه آمده کدام همسایه نیامده، از کدام همسایه شکایت می ‌کند نسبت به کدام همسایه شهادت می ‌دهد. 🔹 شهادت دو مرحله دارد: یک مرحله، مرحله تحمّل متن حادثه است؛ یک مرحله، مرحله ادای در محکمه است. اگر شاهد در مرحله حدوث حوادث حضور نداشته باشد و درک نکند، گفتنش در محکمه که اثر ندارد. ممکن است در بعضی از مسائل انسان نتواند به یک روایت واحد اکتفا بکند؛ ولی وقتی به حد تواتر رسید، در آن زمینه انسان جزم پیدا می ‌کند. 🔹 زمین می ‌فهمد مسجد می‌ فهمد شکایت می ‌کنند. این همان ﴿إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾ در سوره مبارکه «اسراء» را نشان می‌ دهد. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 10 تاریخ: 1396/10/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان ادب برخورد با سائل انفاق اندك به سائل ناشناس: از امام صادق (ع) درباره مقدار انفاق به گدای ناشناس پرسیدند. آن حضرت فرمود: به كسی كه دلت برایش به رحم آمد عطا كن و كمتر از یك درهم به وی ببخش. گفتم: بیشترین بخشش [به این‌ گونه فقیران] چقدر است؟ فرمود: چهار دانق [هر دانق یك ششم درهم است]. [1] [1]. سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ السَّائِلِ یسْأَلُ وَ لا یدْرَیٰ مَا هُوَ، فَقَالَ: أَعْطِ مَنْ وَقَعَتْ فِى قَلْبِكَ الرَّحْمَةُ لَهُ وَ قَالَ أَعْطِهِ دُونَ الدِّرْهَمِ. قُلْتُ: أَكْثَرُ مَا یعْطَی؟ قَالَ: أَرْبَعَةُ دَوَانِیقَ (الفقیه، ج2، ص68). 📚 مفاتیح الحیات ص 420 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم نمی تواند امامت انسان را بر عهده بگیرد /عقل، علم را رهبری می کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 123 نهج البلاغه پرداختند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
علم نمی تواند امامت انسان را بر عهده بگیرد /عقل، علم را رهبری می کند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 123 نهج البلاغه پرداختند. 🔹 معظم له بیان داشتند: این چند جمله نورانی، است، انسانی سعادتمند است که این موارد را داشته باشد، اینها تعیین یک رهبر و معاونان علمی و عملی و کارشناسان درونی نفس است، این کلام نورانی معرفت شناسی را مشخص کرده که انسان یک سلسله شئون علمی و یک سلسله شئون عملی و یک سلسله خواسته ها و ناخواسته ها دارد و یک غوغایی در درون نفس انسان است که اگر بخواهد بیراهه نرود، راه کسی را نبندد، کسی را نرنجاند، باید امامی داشته باشد؛ اما این سوال هست که آیا این امام انسان، انسان است یا انسان؟! 🔹 علم هرگز نمی تواند امامت انسان را بر عهده بگیرد چون هر چند می داند که این کار چه هست، اما اینکه کجا و چگونه مصرف شود یا چه زمانی و در چه مکانی صلاح هست، انجام این کار لله است یا للنفس، اینها کار عقل است؛ «و بالعقل یعتقل». 🔹 مرحله این است که ما را به علم و عالم شدن دعوت کردند، مرحله این است که از ما خواسته اند تا مجتهد شویم، اهل بیت (علیهم السلام) فرموده اند: «علَينا إلْقاءُ الاُصول إلَيكُم و عليكمُ التَّفْريعُ»؛ ما اصول کلی را بیان می کنیم اما شما باید استنباط فروع و ارجاع به اصول و راهنمایی و فرازندگی اصول نسبت به فروع را داشته باشید، انسان نباید مانند استخر باشد، چنین شخصی نمی تواند بگوید مجتهد هستم، بلکه مجتهد کسی است که مانند چشمه جوشان همواره بجوشد این فصل دوم، در مرحله شناسایی مدیران، معاونان، کارشناسان و رهبری است. 🔹 حضرت می فرماید که انسان اول باید بگیرد که آیا امام او درس و بحث و حوزه و دانشگاه است یا سحر و نماز و بندگی و خلوص و گریه و ناله است؟! وقتی مشخص شد که امام او عقل عملی است و رهبری او را «الْعَقْلُ‏ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏» تعیین می کند... . 🔹 حضرت می فرماید «طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ»؛ انسان باید در برابر عقل آرام باشد و عزت کاذب را رها کند تا به عزت صادق برسد، فرمود در برابر این امام خودتان یعنی آرام و نرم و نه ذلیل؛ ذلیل را خداوند هیچ وقت امضاء نکرده است. آبروی ما امانت الهی است در پیش ما، لذا باید امین باشیم و انسان اجازه ندارد آبروی خودش را در هر جایی صرف کند. مومن در درون خود باید ذلول باشد نه ذلیل و پست! 🔹 حضرت می فرماید خوشا به حال کسی که در درون خود را احساس بکند، در دین کسب طیب و طاهر داشته باشد، همانطور که ظاهرش را اصلاح کرده، و باطنش را هم اصلاح کند خیر مردم را بخواهد، به اخلاق الهی متخلق شود مقداری از مال خود را در راه خدا صرف کند حرف های زائد را نزند تا مردم از شرّش در امان بمانند چرا که همین شرّ تبدیل به عذاب الهی می شود این دین دین وسیعی است و انسان مجبور نیست تا خودش را از این دایره خارج کند و لذا نباید به بدعت رو بیاورد. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2056417 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/09/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 عبد آزاد

🔸 مهم‌ ترین مطلبی که ما داریم این است که می ‌خواهیم آزاد باشیم؛ نعمت بسیار خوبی است! اگر کسی از غیر خدا آزاد شد، آن آزادی، لذت‌ بخش است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عبد آزاد 🔸 مهم‌ ترین مطلبی که ما داریم این است که می ‌خواهیم آزاد باشیم؛ نعمت بسیار خوبی است! در قرآن کریم فرمود این آزادی نصیب هر کسی نمی ‌شود. غالب افراد آزاد نیستند؛ چون بدهکارند، در گرو قرار می‌ گیرند. هم فرمود: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهین﴾ و هم فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ _ این فعیل به معنی مفعول است _ یعنی مرهون اند. باید گرو بدهد؛ در مسائل مالی وقتی بدهکار شد، حالا یا خانه یا فرش یا امثال اینها را گرو می ‌دهد؛ اما در مسائل اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و گفتاری، وقتی کم آورد، خود او را گرو می ‌گیرند نه مال او را. 🔸 هر کسی در گرو کارهای خودش است: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهین﴾؛ ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾. چنین کسی آزاد نیست؛ اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می ‌گویند من هر چه می ‌خواهم جلوی زبانم را بگیرم یا جلوی چشمم را بگیرم نمی‌ توانم، بیچاره راست می ‌گوید، برای اینکه در گرو است در بند است. تا آدم دَین خود را ادا نکند، فک رهن نمی ‌شود. وقتی فکّ رهن کرد، آن وقت انسان احساس آزادی می ‌کند، آن وقت آن آزادی از همه این آزادی ‌هایی که بشر شعارشان را می ‌دهد لذتش بیشتر است! 🔸 بالاخره آن آزادی، آزادی مطلق است و این آزادی، آزادی مقید است یعنی فرد از شرق یا غرب آزاد شده است نه از خودش! یک وقت است انسان آزاد می ‌شود، اما مطلق نمی ‌شود یعنی از آن بندی که داشت آزاد می ‌شود ولی ممکن است در بند دیگر باشد؛ اما یک وقت است که از مطلق بندها آزاد می ‌شود. اگر کسی از غیر خدا آزاد شد، آن آزادی، لذت‌ بخش است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/FSl1k ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/G8mOLQ3ia_g 📚 درس خارج فقه اقاله جلسه 1 تاریخ: 1394/01/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عرصه آزمون
🔹 وقتی حادثه ای پیش می ‌آید ما فوراً یا گله می ‌كنیم یا صحنه را ترك می ‌كنیم و منزوی می ‌شویم، در حالی كه آن كارگزار دارد می ‌كند؛ گاهی به این وضع می كند گاهی به وضع دیگری امتحان می كند. 🔹 یك حادثه شیرین كه پیش آمد انسان از جا در می رود، یك حادثه تلخ که پیش آمد انسان صحنه را رها می ‌كند! ما در این گردونه‌ های سرّاء و ضرّاء داریم می ‌دهیم، این‌ چنین نیست كه اگر حادثه تلخی برای ما پیش آمد مُجاز باشیم كه صحنه را ترك كنیم. این صحنه, است؛ فرمود ما افراد را آزمون می ‌كنیم جامعه ها را آزمون می‌كنیم با سود و زیان با تلخی و شیرینی! 📚 سوره مبارکه سجده جلسه 6 تاریخ: 1391/12/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان ادب برخورد با سائل درخواست دعا از سائل: امام زین العابدین (ع) فرمود: دعای فقیر [برای بخشنده] ردّ نمی ‌شود، از این ‌رو امام (ع) به خادمش می‌فرمود: هرگاه به سائل چیزی دادی، از او دعای خیر بخواه. [1] امام صادق (ع) می ‌فرمود: مستحب است بیمار با دست خود به سائل بدهد و از او بخواهد تا برایش دعا كند. [2] [1]. دَعْوَةُ السَّائِلِ الْفَقِیرِ لا تُرَدُّ وَ كَانَ ع یأْمُرُ الْخَادِمَ: إِذَا أَعْطَیتَ السَّائِلَ أَنْ تَأْمُرَهُ أن یدَعْوُ بِالْخَیرِ (عدة الداعی، ص68). [2]. یسْتَحَبُّ لِلْمَرِیضِ أَنْ یعْطِىَ السَّائِلَ بِیدِهِ وَ یأْمُرَ السَّائِلَ أَنْ یدْعُوَ لَهُ (الكافى، ج4، ص3ـ4). 📚 مفاتیح الحیات ص 421 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  لذت خطاب
🔹 بهترین خطاب، خطاب ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ است كه خدا بندگانش را با این مخاطب كند بفرماید:‌ «ای مؤمنین»! از امام ششم (سلام الله علیه) رسیده است که لذت شنیدن این ندا آن ‌قدر گواراست كه رنج دستور بعدی را انسان به آسانی تحمل می ‌كند؛ درباره روزه گرفتن كه خدا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾، از امام ششم (سلام الله علیه ) نقل شد كه حضرت فرمود لذت شنیدن این خطاب، سختی روزه گرفتن را آسان می ‌كند. 🔹 وقتی خدا با این عنوان، بنده‌اش را خطاب كند که ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾، برای بنده، گوارا و لذیذ است. این ندا هم اكنون هم است و الآن هم خدا این ندا را می ‌دهد، لذا شایسته است انسان با شنیدن این ندا بگوید: «لبیك» یعنی آماده ‌ام! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ﴾؛ فرمود وقتی كه خدا و پیامبرش شما را به امری دعوت كرده ‌اند استجابت كنید، زیرا این دعوت، شما را زنده می ‌كند. 📚 درس روش تفسیر ـ جلسه 12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra