علم الحادی.mp3
1.23M
💠 روز چهاردهم ماه #محرم 1445
🔹
علم الحادی#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم الحادی
🔹 در #جنگ_جهانی اول و دوم اینها حدود هشتاد میلیون انسان را خاك كردند! این محصول #علم_غیر_دینی است. الآن كه می بینید غربی ها دم از دموكراسی می زنند، چون از بس آدم كشتند خسته شدند! خب آدم كمتر از پنجاه سال حدود هشتاد میلیون نفر را می كشد؟! همینها كشتند، این خروجی #دانشگاه_غیر_الهی است.
🔹 #علم_بی_دین یا گرگ وار حمله می كند یا موش وار تسلیم می شود. ما در جنگ جهانی اول هر چه به ما گفتند گفتیم چشم, در جنگ جهانی دوم هر چه حمله كردند گفتیم چشم! گفتند هفده شهر را باید بدهید گفتیم چشم!
در كودتای ننگین 28 مرداد، ظرف چند ساعت شعار رسمی «مرگ بر شاه»، شده «جاوید شاه»! گفتند گاز را باید بدهید به شوروی گفتیم چشم! نفت را باید بدهید به انگلیس و آمریکا گفتیم چشم! ما برده های #چشم_گو بودیم!
#آغاز_جنگ_جهانی_اول
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 ديدار وزير علوم با حضرت استاد
تاریخ: 1392/12/15
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام داشتن نهضت حسینی
🔹 نهضت سیّد الشّهدا (علیه السلام) قضیه ای شخصی نیست، بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنّت الهی محسوب می شود. از این رو، یقیناً پیام دارد؛ زیرا #سنت_های_الهی بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نیست... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام داشتن نهضت حسینی
🔹 نهضت سیّد الشّهدا (علیه السلام) قضیه ای شخصی نیست، بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنّت الهی محسوب می شود. از این رو، یقیناً پیام دارد؛ زیرا #سنت_های_الهی بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نیست... .
شعاع پیام
🔹 شعاع هر پیامی وابسته به شعاع هستی انشاءکننده آن پیام است. اگر مبدأ پیام در محدوده ای خاصْ حضور وجودی داشت، قلمرو پیام او هم به همان جا محدود خواهد بود و اگر مصدر پیام، منطقه ای وسیع را در حیطه هستی خویش داشت، شعاع پیام او نیز به همان اندازه وسیع خواهد بود.
🔹 ... اگرحسین بن علی (علیه السلام) را فقط امام شیعیان بشناسیم، با چنین معرفت محدودی منطقه پیام او جهان تشیّع خواهد بود و اگر او را فقط والی مسلمانان بدانیم، منطقه نفوذ او قلمرو مسلمان نشین است. نیز اگر حسین بن علی (علیه السلام) را به الگوی توحید بشناسیم، شعاع رسالت و پیام او منطقه موحّدنشین خواهد بود؛ امّا اگر حسین بن علی (علیه السلام) را به #انسان_کامل و خلیفه خدا در زمین بشناسیم، منطقه نفوذ پیام او محدود نیست، بلکه تا آن جا که شعاع انسانیّت هست، پیام حسینی نیز هست؛ خواه در پهنه زمین، خواه در گستره زمان.
یعنی در طول تاریخ، هر جا انسانی حضور و ظهور دارد، مخاطب کربلای حسینی است. البته هر گروهی که نیاز فکری و اجتماعی خود را در فرایند عاشورا می یابد، شاید چنین بیندیشد که تنها گروه آنان است که مخاطب اصلی کربلایند؛ لیکن بهره وری هر گروه، مستلزم انحصار پیام کربلا به آن نیست.
🔹 قلمرو پیام نهضت حسینی محدود نیست؛ بلکه مخاطب اصیل آن، انسان است و مؤیّد آن، سخن وجود مبارک رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که «حسین منّى و أنا من حسین»؛ «حسین (علیه السلام) از من است و من از او هستم». درست است که حسین بن علی (علیه السلام) نوه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است، ولی آن حضرت نوه های دیگری هم داشته اند که درباره آن ها چنین تعبیری نفرمودند. بنابراین، سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به این معناست که کیان دین و نبوّت و رسالت من با قیام حسین (علیه السلام) زنده است. از این رو، #پیام_نهضت_حسینی تا شعاع رسالت و نبوّت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نفوذ دارد.
بهترین سند برای ارزیابی منطقه رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن کریم است. بر پایه قرآن، وجود پربرکت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای همه مردم و جوامع بشری (جهانیان) منشأ رحمت است؛ ﴿و ما أرسلناک إلّا رحمة للعالمین﴾ و ﴿و ما أرسلناک إلّا کافّة للنّاس﴾.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص83 تا 85
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره753
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
لزوم اكرام مهمان
... امام صادق (ع) فرمود: دست دو گروه از دزدان قطع نمی شود: كارگر و مهمان، زیرا آن دو امین صاحبخانه بوده اند. [1]
رسول خدا (ص) به امیرموٴمنان فرمود: ای علی! مهمان را گرامی بدار اگرچه كافر باشد. [2]
رسول خدا (ص) فرمود: هرگاه مردی به شهری وارد شد او مهمان همكیشان خود از اهالی آن شهر است تا از آنجا كوچ كند. [3]
[1]. لا یقْطَعُ الأَجِیرُ وَ الضَّیفُ إِذَا سَرَقَا، لأَنَّهُمَا مُؤْتَمَنَان (علل الشرائع، ص535).
[2]. یا على!... أَكْرِمِ الضَّیفَ وَ لَوْ كَانَ كَافِرا (جامع الاخبار، ص84).
[3]. إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ بَلْدَةً فَهُوَ ضَیفٌ عَلَی مَنْ بِهَا أَهْلٌ مِنْ دِینِهِ حَتَّی یرْحَلَ عَنْهُم (علل الشرائع، ص384).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 384
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
کمين فتنه.mp3
2.15M
💠 روز پانزدهم ماه #محرم 1445
🔹 کمین فتنه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کمین فتنه
🔹 این ایام مصادف است با سالگرد شهادت آیت الله مرحوم آقا #شیخ_فضل_الله_نوری (رضوان الله تعالی علیه) كه در اثر طهارت و قداستی كه داشتند، سعی كردند آن #استقلال و #آزادی مشروع، آلوده نشود.
🔹 این عبرتی است برای همه ما! همه باید مواظب باشیم كه دشمن در كمین است؛ آن شیطانی كه گفت: ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ﴾، #شیاطین_الانس فراوانی را هم تربیت كرده است كه در كمین اند. آنها نگذاشتند #عدالت_خواهی مردم #استقلال_طلبی مردم #آزادی_خواهی مردم، طیب و طاهر بماند و در روز روشن این عالِم بزرگوار را به آن صورت به دار آویختند.
🔹 اگر ـ خدای ناكرده ـ مردم بیدار نباشند و اگر ـ خدای ناكرده ـ عقل مردم، فعّال نباشد، دشمن هم كه مرتّب در كمین است، متشابهات هم كه مرتّب در دست آنهاست، عدّه ای هم كه بنده زر و زورند، عده ای هم كه گرفتار تزویرند،
اگر ـ خدای ناكرده ـ روحانیت فعّال نباشد
مسئولین فعال نباشند
مردم بیدار نباشند
معارف الهی گفته نشود
خطّ امام تبیین نشود
و زحمت رهبری حفظ نشود، ممکن است ـ خدای ناكرده ـ حادثه تلخی پیش بیاید!
🔹 جریان مرحوم آقا شیخ فضل الله، عبرتی بود در مشروطیت كه در سخنان امام (رضوان الله علیه) زیاد به آن اشاره می شد، در بیانات مقام معظّم رهبری زیاد به آن اشاره می شود، در بیانات بسیاری از بزرگان ما زیاد به آن اشاره می شود تا مردم غفلت نكنند. از #جهل_مردم، بسیاری از خطرها پیش می آید!
#شهات_آیت_الله_شیخ_فضل_الله_نوری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1387/05/11
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
نیاز همگان به پیام
🔹 از نظر کمّی، مخاطبان پیام عاشورا همه جوامع بشری است و از جهت کیفی، گذشته از توده مردم، عالمان الهی، حکیمان، متکلّمان و عارفان، مستمعان آن پیام هستند؛ پیامی که تا روز قیامتْ حضور و ظهور دارد.... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
نیاز همگان به پیام
🔹 از نظر کمّی، مخاطبان #پیام_عاشورا همه جوامع بشری است و از جهت کیفی، گذشته از توده مردم، عالمان الهی، حکیمان، متکلّمان و عارفان، مستمعان آن پیام هستند؛ پیامی که تا روز قیامتْ حضور و ظهور دارد. وقتی در آستانه قیامت، حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) ظهور کردند و پیام های حسینی را متحقّق نمودند، آنگاه جریان عالَم به قیامت مبدّل می شود و مجموعه نظام کنونی به آسمان ها و زمین دیگری مبدّل خواهد شد که حکم خاصّ خود را دارد.
بنابراین، هیچ کس نمی تواند بگوید: من از مراسم سوگواری سالار شهیدان بی نیازم؛ خواه شیعه یا سنّی، خواه کلیمی یا مسیحی یا زرتشتی و خواه مسلمان یا کافر؛ زیرا حسین بن علی (علیه السلام) گفتارها، رفتارها و نوشتارهای فراوانی در سطوح مختلف ارائه کرده است. به برخی فرمودند: اگر مسلمان نیستید، آزاد اندیش باشید و خاصیّت آزاد اندیشی و آزادمنشی این است که انسان نه سلطه پذیر باشد، نه سلطه گر؛ «إن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا أحراراً فى دنیاکم». درس آزادگی نشانه آن است که جنبه انسانی کربلا همچنان محفوظ است و اگر کسی به مبدأ و معاد عالَم معتقد نبود، به اصل حرّیّت بشر اعتقاد دارد و کربلا معلّم حرّیت جوامع بشری است.
🔹 عارفان نیز در جهاد اکبر که برتر از جهاد اوسط است، در می یابند که در داوری بین عقل و عشق، باید عشق را بر عقل حاکم کنند و آن جا که نبرد بیرحمانه بین اندیشه و شهود برپا می شود، لازم است شهود را بر اندیشه مقدّم دارند و در مدار نبرد عرفان و حکمت، عرفان را بر حکمت مقدّم کنند.
آن جا نه تنها نصیحت می کنند و می گویند:
پای استدلالیان چوبین بود ٭٭٭٭ پای چوبین سخت بی تمکین بود
🔹 ... حسین بن علی (علیه السلام) در آن قلّه شهود شهادتش به حکیمان می فرماید: این پای چوبین را از پا بردار؛ یعنی در بسیاری از موارد، اندیشه و معادلات ریاضی رهزن و حجاب است... .
جریان کربلا، نسبت به شهدای عالی مقام آن، جنگ اصغر نبود تا برای آب و خاک بجنگند و نیز جریان جهاد اوسط نبود تا صرفاً برای تزکیه روح نبرد کنند؛ آن ها جهاد اصغر و اوسط را پشت سر گذاشتند و چون جهاد اکبر درجاتی دارد، به این بارگاه راه یافتند که مشهود شاهد عارف را بر فهم حکیم مُبَرْهن غالب کنند، سپس اصحاب خود را به این قلّه برسانند. اگر کسی خودش شاهد شد، باید امام شاهدان هم باشد؛ چون قرآن پس از معرفت، انسان را به مهاجرت فرا می خواند تا به امامت برساند.
🔹 اگر چهار عنصر محوری #معرفت، #هجرت، #سرعت، #سبقت، بر پایه وحی قرآنی انجام پذیرد؛ یعنی انسان نخست عارف شود و بفهمد راه کدام و کجاست و زشتی و زیبایی چیست و راه بلد و راهنما بلد شود و پس از معرفت، هجرت را آغاز کند؛ آنگاه در بخش هجرت به او گفته می شود: سرعت بگیر؛ « و سارعوا » و وقتی سرعت گرفت، به او می گویند: به این فکر نباش که فقط سریع حرکت کنی، بلکه در این اندیشه کن که دیگران را عقب بزنی و خود جلو بیفتی؛ « سابقوا » .
آن جا که می گویند: سرعت و سبقت ممنوع است، آن مرحله تکاثر است، نه کوثر... .
پس از این که انسان آن مراحل چهارگانه را پیمود و سبقت گرفت و در ردیف سابقان بنام درآمد، آنگاه به وی گفته می شود که باید امامت جامعه برین را به عهده بگیری... .
🔹 این دعوت به مقام امامت برای همه است و حصر نیست؛ لیکن رسیدن به این مقام سخت است؛ وگرنه راه امام شدن، یعنی راهنما شدن، مسؤول سیاسی یا فرهنگی یک ملّت شدن، برای همگان باز است. البته آن امامت معصومانه را که قرآن کریم درباره اش چنین فرمود: « الله أعلم حیث یجعل رسالته » برای بیش از دوازده امام (علیه السلام) نخواهد بود و رقم مقدّس آنان نه کم می شود، نه زیاد و نیل به آن مقدور احدی نیست؛ چنان که چنین امانت معصومانه ای خارج از بحث است.
وجود مقدّس حسین بن علی (علیه السلام) همه این راه ها را حتّی برای کرسی نشینان صدر عرفان تنظیم کردند و فرمودند:
تا فضل و عقل بینی بی معرفت نشینی ٭٭٭٭ یک نکته ات بگویم خود را مبین که رستی...
هر عارفی به وجود سیّد الشّهداء (علیه السلام) می بالد؛ زیرا پیام حسینی آموزگار چنین عارفان واصل است.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص86 تا 91
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره754
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
ادب مهمان نوازی
استقبال و بدرقه: امام باقر (ع) فرمود: به كارگیری مهمان جفاست؛ هرگاه مهمان بر شما وارد شد او را یاری كنید [تا رهتوشه خود را جا به جا كند] و هرگاه كوچ می كند وی را یاری نكنید، زیرا از فرومایگی است (چون نشان نشاط شما از رفتن اوست) و او را از ره توشه بهره مند سازید و ره توشه اش را نیكو كنید، زیرا از بخشندگی است. [1]
رسول خدا (ص) فرمود: از جمله حقوق مهمان این است كه وی را موقع خارج شدن از حریم و اندرونی خانه همراهی كنی. [2]
[1]. (الكافى، ج6، ص284).
[2]. مِنْ حَقِّ الضَّیفِ أَنْ تَمْشِىَ مَعَهُ فَتُخْرِجَهُ مِنْ حَرِیمِكَ إِلَی الْبَاب (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص70).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 384
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مراسم عزاداری دهه محرم در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم سوگواری دهه محرم و ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش از 6 تا 15 محرم به مدت 10 روز در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار گردید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#محرم
#گزارش_تصویری
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اطلاعیه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معروف و منکر.mp3
1.72M
💠 روز شانزدهم ماه #محرم 1445
🔹
معروف و منکر#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معروف و منکر
🔹 ﴿وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ﴾؛ «معروف» یعنی چیزی كه نزد #عقل معرفه است، نزد #نقل معرفه است. اگر چیزی نزد عقل معرفه بود یعنی عقل آن را به رسمیت شناخت و نیز نزد نقل معرفه بود یعنی نقل و روایات آن را به رسمیت شناختند، این عقل و نقل، دلیل شرعی اند و كاشف از این هستند كه این نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته شده است و شارع آن را به رسمیت می شناسد؛ این می شود معروف.
🔹 و اگر چیزی نزد #عقل به رسمیت شناخته نشد و نزد روایات و #نقل به رسمیت شناخته نشد، این چون به رسمیت شناخته نشد، كشف می كنیم كه نزد صاحب شریعت، نكره است; یعنی صاحب شریعت آن را به رسمیت نمی شناسد. این نه یعنی اینكه علم به آن ندارد، خب اگر علم به آن نداشته باشد چگونه نهی می كند و تحریم می كند؟!
#معروف یعنی چیزی كه نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته شده است و #منكر یعنی چیزی كه نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته نشده است و این در همه
ادیان الهیبوده است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 4 تاریخ: 1391/12/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra