eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست / اگر جامعه به کسی احترام کرد، او خودش را نبازد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 116 نهج البلاغه پرداختند. ایشان بیان داشتند: فرمودند هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست. این بیان نورانی حضرت است که فرمود «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» این شیطان که هوی، ابزار اوست، شش هزار سال عبادت کرده، تمام راز و رمز خیانت ها و خدعه ها را آشناست که چگونه حق را باطل نشان بدهد و باطل را حق نشان بدهد... . 🔹 خیلی از لغزش های زبانی و غیر زبانی را انسان مبتلا می شود و ذات اقدس الهی ستّار است او ستّار العیوب است. فرشتگانی که مواظب ما هستند، کاملاً می نگارند و می نویسند. ﴿ما یلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیه ‏رَقیبٌ عَتیدٌ﴾ فرمود اینها می نویسند اما حق گفتن ندارند. فقط ستّار هستند. 🔹 یک وقت است که کسی غفلتی دارد خدا فوراً او را متنبّه می کند این به هوش می آید یا توبه می کند یا ترک می کند و مانند آن. یک وقت است که در درازمدت این هم شهرت اجتماعی دارد هم بهره مادی دارد هم موقعیت سیاسی اجتماعی پیدا می کند در چند سال به همین روال می گذراند. دفعة این را می گیرد، و او باخبر نیست دفعةً گرفتار خواهد شد، در چند جای قرآن تعبیر به املاء دارد یعنی مهلت می دهیم. ما مهلت می دهیم ببینیم این در این آزمون ها چه می کند؟ 🔹 خدا هیچ کسی را به مثل مهلت دادن مبتلاء نکرد. چون اگر مهلت تمام شده باشد، بعد انسان غرق بلاء است و هیچ راهی هم ندارد. اما اگر در بین راه باشد، بالاخره یک راه هایی هست توسلی هست دعایی هست حالتی هست که انسان بتواند مراجعه بکند به اهل بیت ناله کند. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1920796 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/07/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
رسالت جهانی

🔸 ایام را که به مناسبت میلاد وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است ارج می‌ نهیم! وجود مبارک پیغمبر _ طبق حدیثی که صدرالدین قونوی نقل کرده است _ با جامعه بشری که حرف می ‌زد، با نیم رخ به کسی نگاه نمی ‌کرد، وقتی با کسی حرف می‌ زد، با تمام‌ رخ حرف می ‌زد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رسالت جهانی

🔸 ایام را که به مناسبت میلاد وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است ارج می‌ نهیم! وجود مبارک پیغمبر _ طبق حدیثی که صدرالدین قونوی نقل کرده است _ با جامعه بشری که حرف می ‌زد، با نیم رخ به کسی نگاه نمی ‌کرد، وقتی با کسی حرف می‌ زد، با تمام‌ رخ حرف می ‌زد. 🔸 بیگانه‌ ها گفتند: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ﴾؛ یعنی جبرئیلی نبود، وحی ‌ای نبود، این هم پیغمبر نیست و ـ معاذالله ـ یک آدم عادی است؛ اما خدا فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾؛ یعنی این کتاب برای هفت میلیارد بشر است. ما دو وظیفه داریم: ما موظفیم و ، چون در چند مورد خدا در قرآن فرمود: ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾؛ ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾؛ ﴿ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللّهِ شَهِیداً﴾. 🔸 ما موظفیم جهانی حرف بزنیم و جهانی فکر بکنیم، چون در چند جای قرآن فرمود این کتاب، است. ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ به ما مسئولیت می ‌دهد که مکتب ‌های جهانی را بررسی کنیم و در برابر این میزان الهی ارزیابی کنیم و این کتاب را قیم بر همه مکتب ‌های جهانی بدانیم تا خود را انجام دهیم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Cofcj ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/VGPcVenb5YI 📚 دیدار جمعی از اساتید علوم دینی دانشگاه‌های ترکیه با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  عجز ادراک
🔹 كه شاگرد است، در دو مرحله دو نوع سخن دارد. اگر حكیمانه بخواهد سخن بگوید، می ‌گوید: ای برادر تو همان اندیشه ‌ای ٭٭٭ ما بقی خود استخوان و ریشه ‌ای 🔹 انسان به جز سرمایه ‌ای ندارد و آنچه می ‌ماند و ماندنی است، ادراك است و فهم است و برهان است و دلیل؛ ولی وقتی به ذات اقدس الهی می ‌رسد كه او مفهوم نیست تا با علم حصولی درك شود، همین شاگرد , همین مولوی كه می‌ گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، گفت: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا». مگر خدا مفهوم است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل شمس و قمر است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل آسمان و زمین است كه با علم حصولی و استدلالی و مفهوم به ذهن بیاید؟! آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 حكیم می ‌گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می ‌فهمم, فقیه می ‌گوید چنین است, اصولی می ‌گوید ‌چنین است, محدّث می ‌گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید; یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می ‌رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست, خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی ‌آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه, حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»؛ اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت: آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 شما مفهوم نظری را می‌ خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می‌ خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می‌ شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت شمس تاریخ: 1394/07/.05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... امام صادق (ع) فرمود: پایان دوره یتیمی یتیم، بلوغ اوست كه دوران قوت اوست و اگر بلوغ [احتلام] حاصل شد و در وی رشدی احساس نشد و همچنان در سفاهت و ضعف بود سرپرست و ولیّ او باید دارایی وی را حفظ کند. [1] [1]. انْقِطَاعُ یتْمِ الْیتِیمِ بِالاحْتِلامِ وَ هُوَ أَشُدُّهُ وَ إِنِ احْتَلَمَ وَ لَمْ یؤْنَسْ مِنْهُ رُشْدٌ وَ كَانَ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً فَلْیمْسِكْ عَنْهُ وَلِیهُ مَالَهُ (الكافى، ج7، ص68). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حقیقت ابدی
🔹 ما روحی داریم ابدی، وقتی ابدی شد این کالای ابدی را نمی ‌شود با این بساط دنیا تأمین کرد. بله، جسمی داریم که به این سبک است که این جسم عوض می ‌شود و جسم دیگر می ‌آید. الآن کسانی که مثلاً هشتاد سال دارند، حداقل هشت بار تمام ذرات بدن آنها عوض شد؛ منتها حالا شبیه آن می ‌روید، ما خیال می ‌کنیم این همان است، در حالی که این ده بار عوض شد. این حرف را هم که جناب دارد که آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار همین است. 🔹 آدم اگر یک شب مهتابی، کنار نهری که خیلی روان است، نامحسوس است، بنشیند، عکس ماه را در این رودخانه می ‌بیند؛ یک ساعت که بنشیند خیال می ‌کند که این عکس، همان عکس یک ساعت قبل است، در حالی که ده‌ ها بار عوض شد و رفت. آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار ما خیال می ‌کنیم به همان وضع سابق هستیم. 🔹 این حرف‌ها را به اینها یاد داد که ما یک هستیم، سخن از ده میلیارد سال و صد میلیارد سال نیست. الآن شما می ‌توانید بگویید که فلان سلسله جبال یا فلان قله چند سالش داشت، به هر حال می ‌توان گفت؛ اما نمی ‌توانید بگویید «دو دو تا چهارتا» چند سالش است، چون این زمانی و زمینی نیست. تازه این در حد کمّیات است، خیلی بالاتر از این است. 📚 دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور با حضرت استاد تاریخ: 1397/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محور وحدت

🔸 امیرمؤمنان (علیه ‌السلام) درباره (‏صلی الله علیه و آله و سلم) برای می ‏فرماید: «مَنْ تَقَدَّمَها مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها زَهَقَ، وَ مَنْ لَزِمَها لَحِقَ»؛ هر كسی كه از آن پیشی گیرد، از دین خارج شود و آن‏كسی كه از آن عقب بماند، هلاك گردد و هر كس كه از آن جدا نشود، به او رسد. 📚 روابط بین الملل - صفحه 93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... ابوبصیر گوید: از امام صادق (ع) درباره ﴿مَن كانَ غَنِیا فَلیستَعفِف...﴾ پرسیدم. فرمود: آیه درباره كسی است كه خود را وقف زراعت یا دام یتیم كرده است و در این امور مشغول است، پس به گونه شایسته از مال یتیم صرف می ‌كند؛ اما اگر پول نقد یتیم نزد او نهاده شد حق هزینه كردن مال یتیم را ندارد. [1] نکته: زراعت و دام در این حدیث برای مثال است و امروزه باید گفت اگر یتیم مالك خودرو یا فروشگاه و مانند آن است كه بدون كار، درآمدزا نخواهد بود، سرپرست وی به میزان كاری كه برای دارایی یتیم انجام می ‌دهد می‌ تواند حق الزحمه بگیرد. [1]. (تفسیر العیاشی، ج1، ص248). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 منشأ اختلاف
🔹 در قرآن دارد به اینکه راز اختلاف افراد با هم آنهاست. درباره یهودی‌ ها این‌طور دارد که ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، این است که البته درباره یهودی‌ ها است. فرمود شما خیال می ‌کنید اینها با هم هستند؛ ولی اینها همیشه با هم اختلاف دارند. این می ‌گوید من برترم، او می ‌گوید من برترم، این می ‌گوید مال من است! 🔹 برای دو ثانیه یا سه ثانیهT اتومبیل مدام بوق می ‌زند و مدام ترافیک می ‌شود؛ حالا بر فرض او اشتباه کرده است، دو دقیقه کن! فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، چون نیستند [تبدیل به] پانزده میلیون پرونده می ‌شود. شما این کشورهایی که یک مقداری ‌شان خوب است، مگر پرونده دارند؟ سالی یک بار دستگاه قضایی ‌شان راه می ‌افتد. اینکه نمی ‌شود زندگی! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/06/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پخش زنده دروس آیت الله العظمی جوادی آملی در سال جدید 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس علوم القرآن چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق پنج شنبه ها ـ ساعت 10 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir لینک شرکت در درس فقه و علوم القرآن: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli ▫️ گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان آثار یتیم‌نوازی نرم دلی: رسول خدا (ص) فرمود: با یتیمان مردم مهربانی كنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. [1] رسول خدا (ص) فرمود: هر یك از شما به سنگدلی خود پی برده است به یتیمی نزدیك شود و با وی مهربانی كند و بر سرش دست كشد؛ در این صورت قلبش به اذن خدا نرم شود، زیرا برای یتیم حقّی است. در حدیثی دیگر فرمود: وی را بر سفره خود بنشاند و بر سرش دست كشد، تا قلبش نرم شود. [2] [1]. ... وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیتَامِ النَّاسِ یتَحَنَّنْ عَلَی أَیتَامِكُم (الأمالی، صدوق، ص94). [2]. مَنْ أَنْكَرَ مِنْكُمْ قَسَاوَةَ قَلْبِهِ فَلْیدْنُ یتِیماً فَیلاطِفُهُ وَ لْیمْسَحْ رَأْسَهُ یلِینُ قَلْبُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَإِنَّ لِلْیتِیمِ حَقّاً وَ قال فِى حَدِیثٍ آخَر: یقْعِدُهُ عَلَی خِوَانِهِ وَ یمْسَحُ رَأْسَهُ یلِینُ قَلْبُهُ (الفقیه، ج1، ص188). 📚 مفاتیح الحیات ص 406 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  آموزگاران هدایت

🔸 شما علمای بزرگوار اهل
سنت 
مثل علمای بزرگوار
شیعه
، ممکن است مرکّب شما علما، تعلیم شما علما، کتاب شما علما، یا بالاتر را داشته باشد، چون شما هستید که شهید را می ‌پرورانید، این شهدا شاگردان مکتب شما هستند و پای سخنان شما نشسته‌ اند و یاد گرفتند. 🔸 باید بگوییم خدایا این نعمت را که تو در و و قرار دادی نصیب ما هم بفرما؛ این دعای ماست. این وعده را ذات اقدس الهی داد که عده ‌ای با مرکّب خودشان جامعه را هدایت می ‌کنند. خدای سبحان در قرآن به مرکّب علما قَسم خورد فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ﴿ن﴾ یعنی مرکّب، ﴿قَلَم﴾ هم که مشخص است. این شهدا را چه کسی تربیت کرد؟ همین شما آقایان تربیت کردید، شاگردان شما بودند، پای منبر شما بودند، پای سخنان شما بودند. 🔸 خداوند به مرکّب علما قَسم خورد، به قلم علما قَسم خورد، به کتاب علما قَسم خورد؛ سه چیز است فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ، و علما مورد سوگند است. خدا سیدنا الاستاد مرحوم را غریق رحمت کند! می‌فرمود قَسَم خدا به دلیل است؛ در محاکم، قسم در مقابل بینه است و بینه در مقابل قسم است؛ اما قسم ‌های خدا به بینه است نه در قبال بینه قسم خدا به خود دلیل است لذا وقتی ذات اقدس الهی به مرکّب علما، به قلم علما، به کتاب علما، به مقاله علما، به نوشته ‌های علما قسم می ‌خورد، اینها هستند، خب چرا ما نباشیم؟! امیدواریم همیشه کنار هم باشید همیشه با هم باشید؛ خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ». یوتیوپ: https://youtu.be/TOpABL9CHWY آپارات: https://aparat.com/v/guPN4 📚 دیدار جمعی از علمای اهل سنت استان گلستان و گیلان با حضرت استاد تاریخ: 1398/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 نصرت مومنانه
🔹 شعار رسمی جاهلیت این بود: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»؛ به فكر برادرت, به فكر قبیله ‌ات, به فكر باندت, به فكر حزبت, به فكر هم ‌فكرت باش چه ظالم چه مظلوم! این بود: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً». 🔹 وقتی اسلام آمد، وجود مبارك حضرت این شعار را به دو نحو تغییر داد فرمود نگویید: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، بلکه بگویید: «انْصُرْ المَظلُوم سَواءٌ كَانَ أخَاكَ أَوْ غیرِ أخَاك»؛ به داد مظلوم برسید چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد و اگر خواستید همین شعار را بدهید بگویید: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، معنایش را عوض كنید؛ یعنی به فكر برادرت باش برادرت را كمك كن، برادرت, هم ‌حزبت, هم قبیله‌ ات را كمك كن، به این نحو که اگر است به داد او برس اگر است دستش را بگیر كه ظلم نكند، این كمك به اوست. 🔹 این طور شعار را عوض كرد؛ فرمود یا الفاظتان را عوض كنید یا معانی را عوض كنید؛ یا بگویید: «انْصُرْ المَظلُوم» چه برادر چه غیر برادر یا بگویید: «اُنصُر أَخَاك» برادرت را كمك كن، اگر مظلوم است دستگیری كن و اگر ظالم است دستش را بگیر كه ظلم نكند. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 9 تاریخ: 1392/12/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به گزارش دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی از شهرستان آمل، آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری (ریاست محترم جامعه مدرسین) پنج شنبه 13 مهرماه ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار می گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (علیهما السلام) 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در آستانه میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) فرازی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (ع) را از نظر می گذرانیم... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (علیهما السلام) 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در آستانه میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) فرازی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (ع) را از نظر می گذرانیم. 🔸 معظم له اظهار داشتند: بعضی از بیانات نورانی از ائمه (علیهم السلام) درباره پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به ما رسیده است، از جمله از وجود مبارک امام صادق (ع) نقل می ‌کنند که فرمود «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَیدَ وُلْدِ آدَمَ فَقَالَ کَانَ وَ اللَّهِ سَیدَ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ وَ مَا بَرَأَ اللَّهُ بَرِیةً خَیراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص». در روایتی دیگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) از وجود مبارک حضرت امیر(ع) نقل می ‌کند که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَا بَرَأَ اللَّهُ نَسَمَةً خَیراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص»؛ هیچ بشری را خدا بهتر از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خلق نکرده است. 🔸 خود ائمه (ع)، مسئله اینکه اهل بیت (ع) روح قبل از بدن بودند، در کجا بودند، چگونه خلق شدند، را هم ذکر کردند. وجود مبارک امام صادق (ع) نقل می کند که از خود وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سؤال کردند: «بِأَی شَی‏ءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِیاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ»؛ چگونه شد شما با اینکه آخرین پیامبر هستید از همه افضل هستید؟ حضرت فرمود: «إِنِّی کُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّی وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حِینَ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیینَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ﴾»؛ چون دو تا میثاق در قرآن مطرح است: یکی ﴿وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیینَ میثاقَهُمْ﴾، یکی هم ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ﴾، این یکی که دارد: ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، اولین و آخرین را شامل می‌شود و نشأه عمومی است. آنجا که دارد: ﴿وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیینَ میثاقَهُمْ﴾، مخصوص سلسله انبیاست. در هر دو بخش، اول کسی که پاسخ داد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود. 🔸 خداوند در اخذ میثاق عام که در سوره «اعراف» دارد خود را نشان اولین و آخرین داد: ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ﴾، معلوم می ‌شود اگر کسی اهل نسیان نباشد می ‌تواند آن صحنه را به یاد بیاورد وگرنه اگر آن عالم قابل ذکر و تعهد و یادآوری نبود که به او احتجاج نمی ‌شد، فرمود ما این کار را کردیم تا اینکه هیچ کس نگوید که ﴿إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ﴾ در این صحنه که ذات اقدس الهی خود را به همه نشان داد، اول کسی که گفت «بلی» وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود... . 🔸 به حضرت عرض کردند که چرا شما «خیر الناس» هستید؟ فرمود ما اول کسی بودیم که گفتیم «بلی»، لذا فرمود ما چون در آن عالم اولین کسی بودیم که بلی گفت، اینجا هم اولین پیغمبر هستیم و اوّلیت یعنی «اعلی النبیین، اسبق النبیین، اعلم النبیین، اشرف النبیین»... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/-9-94 📚 درس خارج فقه نکاح تاریخ: 1397/08/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra