eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  فلسفه
🔹 یعنی
جهان‌ بینی 
كه چه هست و چه نیست؛ فلسفه از بود و نبود خبر می ‌دهد، در قبال بود و نمودی كه عرفان دارد و در قبال باید و نبایدی كه فقه و حقوق دارد. آنچه فلسفه عهده‌ دار است در كل جهان، این است كه درباره فتوا بدهد و برای چنین فتوایی هم راه لازم است كه انسان با راهی طی طریق بكند، به مقصد برسد، بعد فتوا بدهد كه چیزی هست یا چیزی نیست. این معنی فلسفه است. 🔹 اینكه احیاناً گفته می ‌شود این جزء تمدن اسلامی است نه تدین اسلامی، ما درباره این، همان حرفی را داریم كه مرحوم آیت الله شهید مدرس (رضوان الله علیه) داشته که سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست؛ ما هم می‌ گوییم و ؛ ما تمدن منهای تدین نداریم. 📚 گروهی از مححققان فلسفه با حضرت استاد تاریخ: 1378/02/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان پرهیز از ردّ سائلان امام صادق (ع) فرمود: هرگز رسول خدا (ص) سائلی را منع نكرد؛ اگر چیزی داشت، به وی می ‌داد و اگر نداشت می ‌فرمود: خدا آن را می ‌آورد. [1] اهل بیت (ع) فرموده ‌اند: ما به غیر مستحقّ چیزی می ‌دهیم تا مبادا مستحقّی را رد كنیم. [2] امام صادق (ع) فرمود: كسی كه درخواست سائلی را رد می ‌كند، اگر از پیامد منع خود آگاه بود، هیچ‌كس سائلی را رد نمی‌ك رد. [3] [1]. مَا مَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَائِلاً قَطُّ؛ إِنْ كَانَ عِنْدَهُ أَعْطَی وَ إِلاَّ قَالَ: یأْتِى اللَّهُ بِه (الكافى، ج4، ص15). [2]. إِنَّا لَنُعْطِى غَیرَ الْمُسْتَحِقِّ حَذَراً مِنْ رَدِّ الْمُسْتَحِقِّ (عدة الداعی، ص101). [3]. لَوْ یعْلَمُ المَسْئُولُ مَا عَلَیهِ إذا مَنَعَ، ما مَنَعَ أَحَدٌ أَحَداً (عدة الداعی، ص99). 📚 مفاتیح الحیات ص 418 و 419 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ مهر 1402 ⬇️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 18، مهر 1402 ) آماده و منتشر شد. برای مشاهده و دانلود این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 mp3.esra.ir/pdf/mahnameh2/sh18.pdf 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرگ پایان زندگی نیست بلکه عصاره زندگی و حیات است / انسان باید سعی کند همواره خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند! 🔹 جهنم را خود شخص می آورد، ما هیزمی در جهنم غیر از اختلاسی و نجومی و اینها نداریم، هیزم جهنم همین تبهکاران هستند ﴿وَ أَمَّا الْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ این آیه فردوسی را تربیت کرده که می گوید: اگر بار خار است خود کشته ای *** اگر پرنیان است خود رشته ای 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مرگ پایان زندگی نیست بلکه عصاره زندگی و حیات است / انسان باید سعی کند همواره خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند! 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 116 (در برخی نسخه ها حکمت 122) نهج البلاغه پرداختند. 🔹 معظم له بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه این است: «وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ، فَقَالَ: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ، نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ.» مرگ از پیچیده ترین مسائل ماست و تا ما حیات را نشناسیم، نمی توانیم را بشناسیم. 🔹 حیات از مجهول ترین مجهول هاست که معنای آن مشخص نیست... . مرگ بهترین موعظه کننده انسان هاست «كفى بالمَوتِ واعِظا»... . مرگ پایان زندگی نیست، بلکه مرگ عصاره زندگی است، مرگ پایان حرکت نیست بلکه ثمره و نتیجه حرکت است و چون مرگ عصاره و نتیجه حیات انسانی هست، پس ای انسان موعظه بپذیر و به گونه ای زندگی کن که نه باری بر دوش دیگری بگذاری و نه بگذ اری کسی باری بر روی دوش‌ات بگذارد، ستم نپذیر و زیر بار ستم هم نرو، در زندگی خود به کسی تیغ نزن، حرف بد نزن، حرف زائد نزن، مال کسی را بر ندار، آبروی کسی را نبر، همواره ناصح باش هم برای خودت و هم برای دیگران. 🔹 جهنم را خود شخص می آورد، ما هیزمی در جهنم غیر از اختلاسی و نجومی و اینها نداریم، هیزم جهنم همین تبهکاران هستند ﴿وَ أَمَّا الْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ این آیه فردوسی را تربیت کرده که می گوید: اگر بار خار است خود کشته ای *** اگر پرنیان است خود رشته ای مرگ عصاره زندگی است نه پایان زندگی ، میوه درخت که به صورت آبمیوه در آمده است عصاره کار درخت است نه پایان درخت. 🔹 عشق از پاکترین واژه ها ست و وقتی حوزه به سمت این کلمات نرود، این کلمه طیب و طاهر به دست دیگران می افتد اینکه فرموده اند: «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ» بدین معناست که انسان باید عشق به عبادت بورزد... . فاضل ترین مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد، چنین شخصی همواره سعی می کند خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند!​​​​​​​ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2042245 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
پرتگاه دنیا

🔸 ائمه (علیهم السلام) هستند، حرفی در این نیست. مهم ترین خدمتی که اینها کردند این است که دنیا را به ما معرفی کردند: 1️⃣ یکی زمین است، آسمان است، دریا و فضا و هواست که اینها دنیا نیست. 2️⃣ یکی این من و ماست که من این سِمت را دارم، شما آن سِمت را داری، این مال برای من است، برای شما نیست، این مقام برای من است، مقام شما نیست که اینها دنیاست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پرتگاه دنیا

🔸 ائمه (علیهم السلام) هستند، حرفی در این نیست. مهم ترین خدمتی که اینها کردند این است که دنیا را به ما معرفی کردند؛ به ما گفتند که دو چیز است: 1️⃣ یکی زمین است، آسمان است، دریا و فضا و هواست که اینها دنیا نیست. 2️⃣ یکی این من و ماست که من این سِمت را دارم، شما آن سِمت را داری، این مال برای من است، برای شما نیست، این مقام برای من است، مقام شما نیست که اینها دنیاست. 🔸 مهم ترین خدمتی که این ذوات قدسی کردند این است که را به ما معرفی کردند، یک؛ حدودش را مشخص کردند، دو؛ سمّی بودن آن را برای ما ذکر کردند گفتند از هر مارِ سمّی سمّی تر است، سه؛ خودشان عملاً از این نجات پیدا کردند، چهار؛ به ما گفتند نروید که مسموم می شوید، پنج! این برای من است، من باید به این مقام برسم، من باید آیت بشوم، من باید عظما بشوم، فرمودند اینها آبروبر است. 🔸 در چند جای نهج البلاغه فرمود این دنیا سرسبز است؛ ولی یک مرتع سرسبز وباخیز است؛ این بیچاره نمی داند، می خورد وبا می گیرد! چه کسی به سراغ من و ما رفته که آبروی او نرفت؟! این از بهترین و عمیق ترین مطالب است که ائمه (علیهم السلام) ما را از دنیا پرهیز می دهند. 🔸
هیچ وقت نگفتند که زمین جای بدی است
، آسمان جای بدی است؛ این من و ما بد است! من این مقام را دارم، من باید بالا بنشینم، من باید اول بروم، نام مرا باید ببرند؛ این بازی ها! فرمود اینها به حسب ظاهر سرسبز است؛ ولی درون آن وباخیز و آبروبر است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/bJao1 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/RGFNrwYUgKA 📚 درس خارج فقه قرض جلسه 10 تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   نقصان معرفت شناسی
🔹 در بخشی از آیات فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْی فَهُمْ لاَ یعْقِلُونَ﴾, ﴿فَهُمْ لاَ یرْجِعُونَ﴾. اینها معرفت ‌شناسی شان حسّی و تجربی است یعنی تا چیزی را نبینند باور نمی ‌كنند؛ نظیر همان اسرائیلی ‌ها كه به حضرت موسای كلیم (سلام الله علیه) عرض می ‌كردند: ﴿لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّی نَرَی اللّهَ جَهْرَةً﴾ یا ﴿أَرِنَا اللّهَ جَهْرَةً﴾. اگر كسی معرفت ‌شناسی او حسّی باشد، این هم است هم است هم ، ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْی فَهُمْ لاَ یعْقِلُونَ﴾ است، برای اینكه وحی از غیب می ‌آید، معاد غیب است, مبدأ غیب است، كسی كه است به مقصد می ‌رسد ولی كسی كه فقط در مدار شهادت می گردد و «یحوم حوم الشهادة»، به جایی نمی ‌رسد. 🔹 قرآ‌ن كریم فرمود می‌دانید چرا اینها ﴿لاَ یؤْمِنُونَ﴾؟ برای اینكه توی پیامبر راهی آوردی كه سخن از قیامت است و وحی و نبوّت است و خدا، اینها دیدنی نیست، شنیدنی نیست كه انسان با گوش بشنود, فهمیدنی است و تجریدی است نه تجربه حسّی, ابزار اینها هم چشم و گوش حسّی است، لذا اینها غیب را درك نمی ‌كنند. چنین آدمی نه پیش پا را می ‌بیند نه از گذشته باخبر است نه از آینده باخبر است، این گرفتار همین ﴿إِنْ هِی إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾ است. همین معنا در قیامت ظهور می ‌كند: ﴿مَن كَانَ فِی هذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَی وَأَضَلُّ سَبِیلاً﴾. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 2 تاریخ: 1392/09/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra