eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
مدار کرامت
🔹 دیگران تا به این مرز می ‌رسند که انسان باید آزاد باشد، به سبب انسان است، خدا انسان را مکرم قرار داد فرمود: ﴿لَقَدْ کرَّمْنَا بَنی آدَمَ﴾، این درست است و کرامت او به استناد خلافت اوست که ﴿إِنّی جَاعِلٌ فِی اْلأَرْضِ خَلیفَةً﴾، این درست است؛ اما از این به بعد را دیگر فراموش می ‌کنند! خلیفه آن است که حرف «مستخلف ‌عنه» را بزند نه حرف خود را؛ اگر کسی حرف خدا را نزند، حکم خدا را جاری نکند، اراده خدا را حاکم نداند که «خلیفة ‌الله» نیست، این می ‌شود غاصب. 🔹 اگر کسی است باید پیام «مستخلف ‌عنه» را داشته باشد، ببیند «مستخلف ‌عنه» او چه چیزی می ‌گوید، «منوب ‌عنه» او چه چیزی می ‌گوید، چون بالاخره جانشین است. کسی در کنار سفره خلافت بنشیند، از احترام بهره ببرد و بر اساس ﴿أفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ عمل بکند، حیاتش می ‌شود غاصبانه. 🔹 اگر کسی «خلیفة ‌الله» است، از یک سو هم ﴿أفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ باشد، این غاصب است، خلیفه نیست! وقتی نداشت هم ندارد، وقتی کرامت نداشت، به تازیانه ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ کاْلأَنْعَامِ﴾ مبتلا می ‌شود، چون آن کرامت به استناد این خلافت است. اگر کسی زیر خلافت آب بست، «خلیفة‌ الله» نیست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران رهبران و كارگزاران نظام اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند. این وظایف در جهت رشد و تعالی بندگان خدا و حمایت از جان و مال و آبروی آنان است و در اینجا بر مهم ‌ترین آن‌ها مرور می ‌شود. 1. دانش‌افزایی: ... امیرمؤمنان (ع) در این باره می ‌فرماید: ... و اینكه شما را آموزش دهد تا جهل از میان شما برچیده شود و شما را با ادب آشنا كند تا فرهیخته گردید. [1] در حدیث دیگری امام (ع) می ‌فرماید: بر حاكم اسلامی است كه حدود اسلام و ایمان را به مردمی كه ولایت او را پذیرفته ‌اند بیاموزد. [2] [1]. تَعْلِیمُكُمْ كَیلا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِیبُكُمْ كَیمَا تَعْلَمُوا (نهج البلاغة، خطبهٴ 34). [2]. عَلَی الإِمَامِ أَنْ یعَلِّمَ أَهْلَ وَلایتِهِ حُدُودَ الإِسْلامِ وَ الإِیمَانِ (غرر الحكم، ص341). 📚 مفاتیح الحیات ص 439 و 440. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته برگزار نخواهد شد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 میزبان
خدا

🔸 این ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان در مسئله جزء مهمان های خوانده شده ذات اقدس الهی باشد او مهمان خود را در نهایت اكرام، پذیرایی می ‌كند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
میزبان خدا

🔸 برای ، دستورهای فراوانی وارد شده است. این ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان در مسئله جزء مهمان های خوانده شده ذات اقدس الهی باشد كه او مهمان خود را در نهایت اكرام، پذیرایی می ‌كند. 🔸 این دعاها برای آن است كه مضایفه باشد نه تنها ضیف یك جانبه! ضیف یك جانبه این است كه انسان به وسیله حج یا عمره به سرزمین وحی می‌ رود، آنجا كه رفت جزء ضیوف الرحمان است؛ یا وارد ماه مبارك رمضان می ‌شود که در آن ماه، جزء است؛ در ماه مبارك رمضان از لحاظ زمان، مهمان خداست و در سرزمین وحی از نظر مكان، مهمان خداست؛ اما به ما گفتند كه شما هم خدا را مهمان كنید! 🔸 خب ما مهمان خدا باشیم، طبق این روایاتی كه در حج و عمره یا در ماه مبارك رمضان، حاجیان و معتمران یا صائمان را جزء ضیوف الرحمان می ‌دانند درست است؛ اما خدا مهمان ما باشد یعنی چه؟ ما چه داریم كه او را مهمان كنیم (یك) و چه وقت او مهمان ما می‌شود (دو)؟ 🔸 این را در حدیث قدسی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‌» یعنی خدای سبحان مهمان دل های شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می ‌پذیرد. 🔸 خدا با همه هست: ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾؛ اما اینكه فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ‌»، به وصف رحیمیت است به وصف عفوّ بودن است به وصف ستار و غفار بودن است به وصف رئوف و عطوف بودن است، با این وصف مهمان آدم می ‌شود. این دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان را هم شایسته كند كه خدا بشود و هم شایسته كند كه خدا بشود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Ob4ZS ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/sSIaNYYZ2iE 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 240 تاریخ: 1390/03/11 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سراب مسموم
🔹 این قلب، سالن رقص دنیا نباشد! چقدر امیرالمؤمنین (صلوات الله و سلامه علیه) آبروی را می ‌برد و آبروی افراد دل ‌باخته به دنیا را می ‌برد! هیچ كسی در امت اسلامی به اندازه حضرت امیر دنیا را بی‌آبرو نكرد؛ آن قدر دنیا را رسوا و مفتضح كرد و به طور غیر مستقیم، دنیاخواه را رسوا كرد كه آبرویی برای دنیا نگذاشت! 🔹 فرمود: «یا أَیهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّنْیا حُطَامٌ مُوبِی»؛ پاییز که می ‌شود، ساقه ‌ها زرد می ‌شوند و خشك می ‌شوند و با یك تكان همه از بین می ‌روند، این را می‌ گویند «حطام». فرمود این حطامی است «موبی»؛ یعنی بیماری وبا می‌ آورد، «فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاه». اینجا جایی است وباخیز! اولا حطام است، دنیا برای كسی بهار نشد، همیشه پاییز است و ساقه‌ هایش هم حطام است، اگر دست بزنی می ‌ریزد و ثانیاً این ساقه وبا می ‌آورد. 🔹 فرمود در دلِ دل، «لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَی سُوَیدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ یشْغَلُهُ وَ هَمٌّ یحْزُنُهُ كَذلِكَ حَتَّی یؤْخَذَ بِكَظَمِهِ». اگر این ‌چنین شد، آن دل توان این را ندارد كه اهل عبادت باشد و از عبادت طرفی ببندد. اگر همه اینها را به دور انداخت، می‌ گوید «حارثة ‌بن ‌مالك» چه کسی بود كه من نیستم؟! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
سرای مولا

🔹 بیان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار : به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین، تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ojpqi 📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران تاریخ: 1397/06/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران رهبران و كارگزاران نظام اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند. این وظایف در جهت رشد و تعالی بندگان خدا و حمایت از جان و مال و آبروی آنان است و در اینجا بر مهم ‌ترین آن‌ها مرور می ‌شود. 2. امیدبخشی و تحیرزدایی: از مهم ‌ترین وظایف حاكم و كارگزار این است كه هنگام فتنه و سختی روزگار و در شرایطی كه امت دچار گمراهی و سردرگمی است، نور امید را در دل ‌های آنان بیفشاند و مردم را از ناامیدی، تفرقه و تحیر رهایی بخشد. امیرمؤمنان، علی (ع) در وصف رسول گرامی (ص) به عنوان حاكم و راهبر امت اسلامی می ‌فرماید: «... خدا با فرستادن پیامبر، مردم را از جهالت، گمراهی و سرگردانی رهانید». [1] [1]. فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ (نهج البلاغة، خطبهٴ 1، بند 43). 📚 مفاتیح الحیات ص 439 و 440. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همه ساله در ماه رجب، "روزهای سیزدهم تا پانزدهم " برپایی سنّت حسنه که در روایات ما تأکید فراوانی بر آن شده است را شاهدیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همه ساله در ماه رجب، "روزهای سیزدهم تا پانزدهم " برپایی سنّت حسنه که در روایات ما تأکید فراوانی بر آن شده است را شاهدیم. در این فرصت معنوی حضور چشمگیر بسیاری از خواهران و برادران متدیّن خصوصا قشر جوان را نظاره گریم که از روزهای قبل خود را جهت شرکت در این ضیافت بزرگ آماده می کنند. 👈
حال این سؤال مطرح است که اینهمه تأکید و فضیلت برای چیست؟
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب عبادت ذات اقدس اله را دارای شئونی دانسته و در این باره چنین آورده اند: 🔹 عبادت ذات اقدس اله، شئونی دارد. گاهی به صورت فكر و ذكر و شكر است؛ گاهی به صورت حركت و زمانی به صورت سكون. تا معبود (عزّوجلّ) چه دستور دهد و رسول معبود (صلی الله علیه و آله و سلم) چه پیامی آورده باشد. 🔹 آنجا كه فكر و ذكر و شكر عبادت است، آیات و روایات در خصوص آن فراوان وجود دارد و نیازی به شرح آن نیست. و آنجا كه حركت، عبادت باشد، نظیر طواف كه گشتن به دور كعبه، خود عبادت است و... . پس معبود گاه دستور حركت و هروله می‏ دهد، نظیر سعی بین صفا و مروه؛ گاهی دستور گردش به دور خانهٴ خود را لازم می ‏داند، نظیر طواف در حج و عمره؛ گاهی هم وقوف و عكوف و اقبال همراه با تعظیم و بزرگداشت را در خانهٴ خود، واجب یا مستحب می‏ شمارد، نظیر . عكوف یعنی اقبال و روی آوردن به چیزی همراه با تعظیم و بزرگداشت آن. اعتكاف در مسجد، خود نوعی عبادت است كه حركت در آن شرط نیست؛ سكون هم در آن معتبر نیست؛ مانند وقوف در عرفات، مشعر و مِنا... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1034254 📚 کتاب حکمت عبادات ،ص182. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra