eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حکمت ثابت
🔹 انسان در نیایش‌ ها و دعا كردن باید باشد. این از بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) است که به منزله قانون اساسی است و هیچ چیزی بر آن حاكم نیست _ می ‌دانید بعضی از اصول اند،‌ بعضی از عمومات اند و‌ بعضی از اطلاقات اند كه غیر قابل تخصیص و تقیید هستند؛ این بیان نورانی امام سجاد در صحیفه هم از همین قبیل است _ فرمود: «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای خدایی كه با هیچ وسیله‌ نمی ‌شود تو را عوض كرد. 🔹 توسّل چیز خوبی است و دستور هم دادی؛ هم به نماز هم به روزه هم به ولایت دستور دادی؛ اما با توسل نمی ‌شود که تو مسیر حكمتت را تغییر بدهی و ـ معاذ الله ـ كاری كنی غیرِ حكیمانه، این شدنی نیست! «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ». 📚 سوره مبارکه ص جلسه 10 تاریخ: 1393/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی
6. اعراض از حاكمان باطل: 
در فرهنگ اسلامی دوری از خدای سبحان و تخطی از راه اهل بیت پیامبر (ص) انحراف از صراط مستقیم است و هرگونه حكومتی كه به اجازه اهل بیت (ع) نباشد و به نیابت از آنان نینجامد، طاغوت معرفی شده است، بنابراین تبعیت از آن حكومت، پیروی از طاغوت و مایه گمراهی است، از این ‌رو امام باقر (ع) به یكی از اصحابش می ‌فرماید: ای ابا الصباح! از دوستی با غیر ما اهل بیت و گرایش به آن‌ها بپرهیز، زیرا هر دوستی با غیر اهل بیت و گرایش به آنان به نوعی دوستی با طاغوت است. [1] [1]. یا أَبَا الصَّبَّاحِ! إِیاكُمْ وَ الْوَلائِجَ، فَإِنَّ كُلَّ وَلِیجَةٍ دُونَنَا فَهِىَ طَاغُوتٌ (تفسیر العیاشی، ج2، ص83). 📚 مفاتیح الحیات ص 448. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنيم يا به خودمان احسان می کنيم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم. ◀️ بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است! 🔸 چه اینکه هم همین ‌طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست. 🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند. 🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾. 🔸 عمل، ، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش. 👈 بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/heW16 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ks5ed6nO6iw 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5 تاریخ: 1394/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جمهوریت
🔹 این استدلال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، استدلال بر جمهوریت است؛ فرمود: ﴿لَقَد لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾؛ من عمری امتحان دادم. این معنی جمهوریت است؛ نه اینکه جمهوریت را مردم آوردند و اسلام را انبیا آوردند، نه، انبیا هم آوردند هم آوردند و مردم هم پذیرفتند. 🔹 فرمود پیغمبر باید سابقه خوب داشته باشد، من هم كه چهل سال _ تقریباً یك عمر _ : ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾. خب این معنا را كه ذات اقدس الهی نقل می ‌كند و امضا می‌ كند، معلوم می‌ شود كه جمهوریت, اسلامی است؛ نه اینکه جمهوریت، مردمی است و اسلام، محتواست! هر دو را خدای سبحان آورده است. محتوا حق است، مردم هم باید بفهمند و بپذیرند. 🔹 این ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾ حرف همه انبیاست منتها در بیان نورانی حضرت تبیین شده است. این ‌چنین نیست كه اسلام را انبیا آورده باشند و جمهوریت را مردم! جمهوریت را هم دین آورده است. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 18 تاریخ: 1391/01/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
رعایت وظایف كارگزاران و مردم آثار و پاداش‌ هایی دارد و كوتاهی در آن‌ها نیز كیفر و عذاب خواهد داشت. در اینجا بر برخی از روایات مربوط به این پاداش‌ها و كیفرها مرور می ‌شود. 1. پاداش حاكمان عادل: رسول خدا (ص) فرمود: حاكم و كارگزار عادل و متواضع، سایه خدا و نسیم قدرت او در زمین است، پس اگر خیرخواه خود و مردم باشد، خدا او را در روزی كه سایه ‌ای جز سایه او نیست به عنوان [مهمان] وارد بر خود محشور كند [1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: محبوب ‌ترین مردم و نزدیك ‌ترین آنان به خدا در روز قیامت، حاكم عادل است. [2] [1]. (الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، طبرسی، ص151). [2]. أَحَبُّ النَّاسِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ مَجْلِساً إِمَامٌ عَادِلٌ (روضة الواعظین، ج2، ص467). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra