eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزه های رفتاری امام سجاد (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت میلاد باسعادت امام سجاد علیه السلام فرازهایی از بیانات حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص سیره متعالی سید الساجدین (ع) را از نظر می گذرانیم. ◀️ امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات سخنان امام سجاد (سلام‏ الله‌علیه) كه بر منبر شام ایراد فرمود، نشان می‏ دهد كه حضرات معصومین (علیهم‏السلام) به رسیده ‏اند. در بخش هایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی كه باید در مكه و منا انجام بگیرد من به آن رسیده ‏ام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینكه من فرزند سرزمین مكه و منا هستم. آنان كه در منا زندگی می‏ كنند و اهل آن سرزمین ‏اند فرزند منا نیستند؛ آنكه قربانی می‏ دهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینكه در این مسافرت حسین‏ بن علی(سلام ‏الله‌علیه) از مكّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نكرد، قبل از روز دهم ذی الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (علیه ‏السلام) هم به منا نرفت و قربانی نكرد، با این وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم. 🔹 آن كسی كه حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار كند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد... . 🔹 معظم له در قلمی زیبا به کلام گهربارزینت عبادت کنند گان در رابطه با حقوق قلب و چشم در راستای بینش واقعی حقایق الهی پرداخته و مرقوم داشتند: پوشاندن چشم از نگاه حرام و نگریستن به آنچه را كه خدا امر فرموده، از حقوق چشم به شمار می ‏آید.چشم را پیامبرِ دلْ نامیدند كه فرمان او می‏ برد و هرگونه نگاه بیجا، ظلم و تعدی در حق اوست و آن را تیر زهرآگین از تیرهای شیطان دانسته ‏اند كه با نگاه حرام، تیرِ آن به جان انسان اصابت می‏ كند. 🔹 خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقایق هستی را مشاهده نموده و به عظمت خالق پی برد؛ نه اینكه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحریك كند. بسیاری از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاه های آلوده و حرام است. زمانی كه نگاه پاك باشد دل روشن می‏ شود، ولی زمانی كه چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشكار می ‏گردد و زمانی كه ادا شود، شخص اهل بصیرت می ‏شود و حق آن را امام سجاد(علیه‌السلام) در راستای آیه كریمه سوره نور تفسیر می‏فرماید كه :«حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا یحلُّ لك و تعتبر بالنظر به»؛ حق بینایی آن است كه آن را بپوشانی از آنچه دیدن آن حرام است و با دیده عبرت‏ انگیز به حوادث بنگری. ↙️ مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1123499 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی 5. همكاری اطلاعاتی: هنگامی كه قوم «بنی ناجیه» از حضرت امیرمؤمنان (ع) سرپیچی كردند آن گرامی شخصی به نام عبدالله بن قُعین را مأمور تعقیب آنان كرد. او پس از تحقیق، به امیرمؤمنان (ع) به صورت رمزی گزارش داد كه آن‌ها از كوفه كوچ كرده ‌اند. سپس حضرت علی (ع) در بخشنامه‌ ای به همه كارگزاران و فرمانداران شهرها چنین نوشت: این، نامه ‌ای است از بنده خدا امیرمؤمنان به همه كارگزاران حكومتی كه این نامه بر آن‌ها خوانده می ‌شود: گروهی كه با ما بیعت كرده و از كوفه گریخته ‌اند. گمان می ‌كنیم به سوی بصره رفته باشند. از مردم درباره آن‌ها پرس ‌و جو كنید و در همه اطراف و مناطق دیدبانانی قرار دهید و در نهایت اخبار رسیده را گزارش كنید. [1] [1]. ‏ (الغارات، ج1، ص225). 📚 مفاتیح الحیات ص 447. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
وسائل وصال

🔸 در اولاً عظمت و جلال و شکوه خدا مطرح است. بعد می ‌گوید من اقرار دارم که بنده ‌ام و فرمودی: ﴿وَ ابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وسائل وصال

🔸 در اولاً عظمت و جلال و شکوه خدا مطرح است. بعد می ‌گوید من اقرار دارم که بنده ‌ام و فرمودی: ﴿وَ ابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ﴾. وسیله، فراوان است؛ همه عقاید حقّه وسیله است، همه انبیا وسیله ‌اند، همه اهل بیت وسیله ‌اند، تمام دستورهای دینی وسیله‌ اند و نردبان ‌اند که به تو نزدیک بشوم. گاهی من از شما وسیله استفاده می‌ کنم و گاهی از خودم. 🔸 از شما [استفاده می‌ کنم] «یتَوَسَّلُ إِلَیكَ بِرُبُوبِیتِكَ»؛ من معتقد هستم و غیر از تو هم ربّی نیست، همین را وسیله قرار می ‌دهم. از طرف خودم هم این است: «فَقَدْ جَعَلْتُ الإِقْرارَ بِالذَّنْبِ الَیكَ وسِیلَتِی‏»؛ از طرف خودم دارم_که_بد_هستم؛ این اقرار به بدی و گناه را وسیله قرار می دهم! هم «یتَوَسَّلُ إِلَیكَ بِرُبُوبِیتِكَ» و هم «جَعَلْتُ الإِقْرارَ بِالذَّنْبِ الَیكَ وسِیلَتِی‏». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/XOac0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/PGIduJUSGp8 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 118 تاریخ: 1395/03/05 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  قضای فضل
🔹 قاضی وقتی بعد از بررسی، می خواهد جزا بدهد، گاهی به عنوان قاضی عدل است، گاهی به عنوان قاضی فضل و احسان. اینكه در دعاها در نماز و غیر نماز عرض می ‌كنیم: «اَللّهم عامِلْنا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِكَ» همین است. 🔹 یعنی خدایا چه در دنیا و چه در آخرت، مخصوصاً در محكمه آخرت، وقتی ما را حاضر كردی، با ما عادلانه رفتار نكن با ما فاضلانه و محسنانه رفتار كن! اگر بخواهی با عدل با ما رفتار كنی ما مشكل داریم و اگر بخواهی با فضل و احسان با ما رفتار كنی ما امیدواریم؛ «اَللّهم عامِلْنا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِكَ». 📚 سوره مبارکه یس جلسه 21 تاریخ: 1392/11/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی 5. همكاری اطلاعاتی: ... امام رضا (ع) فرمود: سیره پیامبر (ص) چنین بود هرگاه سپاهی را به جایی می ‌فرستاد و به فرمانده آن اعتماد نبود، آن حضرت فردی مورد اعتماد را همراه سپاه می ‌فرستاد تا اوضاع و احوال سپاه و فرمانده آن را زیر نظر داشته و به آن گرامی گزارش دهد. [1] گفتنی است: برای این كار حساس، هر كسی گزینش نمی ‌شود، بلكه كسانی كه صلاحیت لازم مانند صداقت و دینداری دارند می‌ توانند این رسالت را بر عهده بگیرند. حضرت امیرموٴمنان (ع) خطاب به مالك اشتر می‌ نویسد: برای كنترل كارگزاران خود دیدبانانی از اهل صدق و وفا تعیین كن. [2] [1]. (وسائل الشیعة، ج15، ص60). [2]. وَ ابْعَثِ الْعُیونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفَاءِ عَلَیهِمْ (نهج البلاغة، نامهٴ 53). 📚 مفاتیح الحیات ص 448. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی: 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_esra 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_esra 4️⃣ ویسگون: Wisgoon 🆔 https://wisgoon.com/a_javadiamoli_esra 5️⃣ روبیکا: Soroush 🆔 https://rubika.ir/a_javadiamoli_esra 6️⃣ اینستاگرام: instagram 🆔 https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra 7️⃣ آپارات: aparat 🆔 https://www.aparat.com/a_javadiamoli_esra 8️⃣ یوتیوب: youtube 🆔 https://www.youtube.com/channel/UCYY3qeaauftQxsPwfKCWMrA 🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حکمت ثابت
🔹 انسان در نیایش‌ ها و دعا كردن باید باشد. این از بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) است که به منزله قانون اساسی است و هیچ چیزی بر آن حاكم نیست _ می ‌دانید بعضی از اصول اند،‌ بعضی از عمومات اند و‌ بعضی از اطلاقات اند كه غیر قابل تخصیص و تقیید هستند؛ این بیان نورانی امام سجاد در صحیفه هم از همین قبیل است _ فرمود: «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای خدایی كه با هیچ وسیله‌ نمی ‌شود تو را عوض كرد. 🔹 توسّل چیز خوبی است و دستور هم دادی؛ هم به نماز هم به روزه هم به ولایت دستور دادی؛ اما با توسل نمی ‌شود که تو مسیر حكمتت را تغییر بدهی و ـ معاذ الله ـ كاری كنی غیرِ حكیمانه، این شدنی نیست! «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ». 📚 سوره مبارکه ص جلسه 10 تاریخ: 1393/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی
6. اعراض از حاكمان باطل: 
در فرهنگ اسلامی دوری از خدای سبحان و تخطی از راه اهل بیت پیامبر (ص) انحراف از صراط مستقیم است و هرگونه حكومتی كه به اجازه اهل بیت (ع) نباشد و به نیابت از آنان نینجامد، طاغوت معرفی شده است، بنابراین تبعیت از آن حكومت، پیروی از طاغوت و مایه گمراهی است، از این ‌رو امام باقر (ع) به یكی از اصحابش می ‌فرماید: ای ابا الصباح! از دوستی با غیر ما اهل بیت و گرایش به آن‌ها بپرهیز، زیرا هر دوستی با غیر اهل بیت و گرایش به آنان به نوعی دوستی با طاغوت است. [1] [1]. یا أَبَا الصَّبَّاحِ! إِیاكُمْ وَ الْوَلائِجَ، فَإِنَّ كُلَّ وَلِیجَةٍ دُونَنَا فَهِىَ طَاغُوتٌ (تفسیر العیاشی، ج2، ص83). 📚 مفاتیح الحیات ص 448. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنيم يا به خودمان احسان می کنيم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم. ◀️ بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است! 🔸 چه اینکه هم همین ‌طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست. 🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند. 🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾. 🔸 عمل، ، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش. 👈 بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/heW16 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ks5ed6nO6iw 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5 تاریخ: 1394/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جمهوریت
🔹 این استدلال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، استدلال بر جمهوریت است؛ فرمود: ﴿لَقَد لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾؛ من عمری امتحان دادم. این معنی جمهوریت است؛ نه اینکه جمهوریت را مردم آوردند و اسلام را انبیا آوردند، نه، انبیا هم آوردند هم آوردند و مردم هم پذیرفتند. 🔹 فرمود پیغمبر باید سابقه خوب داشته باشد، من هم كه چهل سال _ تقریباً یك عمر _ : ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾. خب این معنا را كه ذات اقدس الهی نقل می ‌كند و امضا می‌ كند، معلوم می‌ شود كه جمهوریت, اسلامی است؛ نه اینکه جمهوریت، مردمی است و اسلام، محتواست! هر دو را خدای سبحان آورده است. محتوا حق است، مردم هم باید بفهمند و بپذیرند. 🔹 این ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾ حرف همه انبیاست منتها در بیان نورانی حضرت تبیین شده است. این ‌چنین نیست كه اسلام را انبیا آورده باشند و جمهوریت را مردم! جمهوریت را هم دین آورده است. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 18 تاریخ: 1391/01/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
رعایت وظایف كارگزاران و مردم آثار و پاداش‌ هایی دارد و كوتاهی در آن‌ها نیز كیفر و عذاب خواهد داشت. در اینجا بر برخی از روایات مربوط به این پاداش‌ها و كیفرها مرور می ‌شود. 1. پاداش حاكمان عادل: رسول خدا (ص) فرمود: حاكم و كارگزار عادل و متواضع، سایه خدا و نسیم قدرت او در زمین است، پس اگر خیرخواه خود و مردم باشد، خدا او را در روزی كه سایه ‌ای جز سایه او نیست به عنوان [مهمان] وارد بر خود محشور كند [1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: محبوب ‌ترین مردم و نزدیك ‌ترین آنان به خدا در روز قیامت، حاكم عادل است. [2] [1]. (الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، طبرسی، ص151). [2]. أَحَبُّ النَّاسِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ مَجْلِساً إِمَامٌ عَادِلٌ (روضة الواعظین، ج2، ص467). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مقبولیت انبیاء
🔹 انبیاء (علیهم السلام) از خودشان با سه عنصر تعریف كردند: فرمودند ما درخشان داشتیم، فرمودند ما درخشان داریم و فرمودند ما داریم كه دیگران ندارند. 🔹 این خودستایی نا‌بجا نیست؛ اگر كسی از طرف ذات اقدس الهی مأمور شد و پذیرش مأموریت او به این است كه هم حرف معقول بزند هم خودش مقبولیت اجتماعی داشته باشد، تا هم و هم را جمع بكند، این خودستایی بی ‌جا نیست. 🔹 انبیا باید بگویند كه ما حرفمان است و خود ما هم هستیم؛ حرف ما معقول است، چون مطابق با برهان است و خود ما مقبولیم، برای اینكه سوابق درخشان داشتیم و لاحقه درخشان هم داریم، پس این یك خودستایی ناروا نیست. 🔹 اگر قرآن كریم از انبیاء (علیهم السلام) این سه مطلب را بازگو می ‌كند كه فرمودند ما گذشته خوبی داشتیم، آینده خوبی داریم و حرف خوبی می ‌زنیم، این برای آن است كه در موقع پذیرشِ مردم، دو عنصر لازم است: یكی كه از طرف خدای سبحان است و یكی كه شناخت مردم است طبق سابقه و امثال ذلك. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 19 تاریخ: 1391/01/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پخش زنده دروس حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 🔹 سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔹 درس خارج فقه؛ قضا و شهادت؛ از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔹 درس اخلاق؛ چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈 گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
1. پاداش حاكمان عادل: ... امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: سه گروه را خدا بدون حساب وارد بهشت می ‌كند: امام و پیشوای دادگر، تاجر درستكار و راستگو و پیری كه عمرش را در عبادت خدا صرف كرده باشد. [1] [1]. ثَلاثَةٌ یدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیرِ حِسَابٍ...: فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیخٌ أَفْنَی عُمُرَهُ فِى طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ... (كتاب الخصال، ص80). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 استغاثه

🔸 … امام صادق (سلام الله علیه) برای عیادت یک بیماری حرکت کردند و من دیدم که این بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلطد و می گوید ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 استغاثه

🔸 ابن بابویه معروف ـ صدوق معروف ـ چندین کتاب دارد؛ یکی از کتاب هایشان در توحید است، می فرماید: «جَعْفَرُ بْنُ یحْیى الْخُزَاعِی عَنْ أَبِیهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى بَعْضِ مَوَالِیهِ یعُودُهُ»؛ من در خدمت امام صادق بودم و امام صادق (سلام الله علیه) برای عیادت یک بیماری حرکت کردند «فَرَأَیتُ الرَّجُلَ یكْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ»؛ من دیدم که این بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلطد و می گوید . 🔸 «فَقُلْتُ لَهُ یا أَخِی اذْكُرْ رَبَّكَ»؛ گفتم چرا می گویی آه، بگو ! من هم در خدمت امام صادق، این بیمار هم مرتّب آه می گوید. «فَقُلْتُ لَهُ یا أَخِی اذْكُرْ رَبَّكَ»؛ بگو یا الله. چرا می گویید آه؟ «وَ اسْتَغِثْ بِهِ»؛ از او کمک بگیر! 🔸 «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع»؛ امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، مریض وقتی می گوید آه یعنی خدا. «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»؛ ببین دلش چه می گوید؟ فارسی و عربی و اینها که [ملاک نیست] هر کسی باشد می گوید آه. او می داند چه کسی را بخواهد. فقط استغاثه خداست. وگرنه اسمی در قرآن باشد که آه یعنی خدا، این با هیچ لغتی سازگار نیست. فرمود چرا این چنین می گویی؟ «فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2363720 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/KUtDB ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/NK6NQRTrtys 📚 پیام به دهمین همایش اخلاق پزشکی تاریخ: 1402/11/25 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra